Vanaf morgen een lang weekend weg, dus wilde de afgelopen dagen nog even wat doen aan de baan. Gisteren een bijzonder moment. Ik heb de eerste bezetmelddecoder onder de baan gehangen. Nu nog de bezetmelddraden van de rails erin doen. Om de pinnetjes aan de onderkant niet plat te drukken, heb ik knikkers genomen die tegen het onderblad aanzitten. Hierdoor maken de pinnetjes geen coontact met het onderblad.
Vanmiddag zo ongeveer alles aan werkmateriaal wel in mijn handen gehad: lijmpistool voor bindruggen, soldeerstation voor verlengen draadjes en het aanhechten van draadjes aan de ringleiding, de boor voor nieuwe gaten voor de dunnere draden plus natuurlijk allerlei striptangen, scharen en pennen.
De bekabeling in het achterste deel van de baan - dus vanaf de spiraal tot de twee bochten - is nu vrijwel gereed. Er moet nog wel een bezetmelddecoder worden geplaatst, maar ik kan ook overwegen om deze nog elders te plaatsen. Deze is namelijk bestemd voor bezetmelding van de stopsecties in de spiraal (als je vanaf het schaduwstation de spiraal induikt) en het wisselgedeelte dat ergens op level 3 of 4 in de spiraal gaat plaatsvinden. Maar naar alle waarschijnlijkheid plaats ik hem voor de bereikbaarheid toch maar liever hier.
Even een uitleg hoe het hier loopt. De bruine en zwarte draad gaan als ringleiding naar links verder, naar het deel onder de spiraal. Rechts van deze foto zit het stuk met de twee bochten. De dikke rode draad loopt op de foto gezien naar onderen en haakt na de spiraal weer aan bij de bruine en zwarte draden van de ringleiding. De twee dunne rode draadjes lopen via een smallere bindrug richting bezetmelddecoder, overigens niet dezelfde decoder, zoals je kunt zien aan het getal achter de B van Bezetmelder: B3.14 en B1.02.
Dit is het aansluitende segment ten opzichte van de rode draden uit de voorgaande foto. De ringleiding loopt tegen een framelat aan, de bezetmelddraadjes lopen iets meer richting het gat wat ik destijds gemaakt had om een moeilijk bereikbaar punt makkelijker te benaderen. Net voordat de draden door het gat gaan, zie je dat de drie draden allemaal voorzien zien van een sticker met nummer. Zo voorkom je dat je de draad op een verkeerde bezetmelder aansluit en zijn ze ook makkelijker te volgen.
Deze foto is van de andere kant van het segment met het gat in de tafel. De netwerkkabel naar bezetmeldecoder 4 loopt hier door een bindrug. Aan het begin en het einde een tikkie gebogen, maar ik ga er vanuit dat dat geen kwaad kan. In het midden van de framelat komt een bezetmelddraad tevoorschijn. Deze wordt via een andere framelat omgeleid en zal aansluiten bij de twee eerder genoemde draadjes uit de eerste foto. Op de tweede foto zag je al drie draden lopen, dit is dus de derde, voor bezetmelder B1.03 (de bezetmelder uit de eerste foto van deze post).
Volgende week gaan we de ringleiding aan de Twin koppelen en dan maar eens zien of we hier nu een stukje kunnen rijden. Wel natuurlijk eerst de rails even schoonmaken. Ik ben benieuwd. Inmiddels al wel de Twin even los aangesloten op een stuk rail in de spiraal (dus nog niet via de ringleiding) en wat blijkt: de trein rijdt gewoon! Wel tot de eerste onderbreking in de spoorstaaf, maar goed, dat valt niet tegen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.