@ Sjaak; helaas... geen cadeautjes meer gekregen.
Bouwupdate:
Afgelopen tijd wat minder tijd voor de hobby. Vooral druk met werken en andere verplichtingen. Toch links en rechts in de spaarzame uurtjes een en ander kunnen doen. Hier volgt een samenvatting in de vorm van enkele foto's. U bent gewaarschuwd, sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren!
[Module Station Rijen]
De oude module is nu echt niet meer. De laatste bruikbare scenery is eraf gehaald vandaag... Een en ander wordt teruggeplaatst op de nieuwe [Module Station Rijen 1980].
De troosteloze aanblik van de gestripte module...
De opvallende abri werd nog geprobeerd voorzichtig los te trekken. Dat bleek ondoenlijk, de houtlijm was echt heel sterk...
Een gestript perron. Vanwege de bedrading moest e.e.a. losgescheurd/gesneden worden...
Het stationsgebouw was aan het einde van zijn latijn. Het was vies, vettig en had inmiddels talloze beschadigingen. Het model was in 2013 zo succesvol, dat het inmiddels tot het vaste aanbod van Markenburg behoort, dus er zal een nieuw bouwpakket besteld worden. De aanwezige verlichting in het gebouw moest er weer uitgesloopt worden, wat de 'apocalyptische look' van het gebouw versterkt! Toch doet het wel even pijn hoor, je eerste bouwpakket zo toetakelen
Het opvallende kaartenloket is ook behouden en krijgt een plekje in het nieuwe gebouw. Nu, enkele jaren later zijn m'n zelfbouw-skills ook weer wat beter, dus eens kijken of we hier e.e.a. op kunnen kalefateren!
[Module Station Rijen 1980]
Electronica
Zoals een van de vorige updates te zien was, was de module één grote puinbak toen de testopstelling van MCC nog niet geïnstalleerd was onder de module. Inmiddels is dat wel gebeurd, waardoor bovenop de module weer voldoende ruimte is voor verdere aanleg van de scenery. Ook kan ik weer lekker gestructureerd verder werken!

Onder de module ziet het er inmiddels ongeveer zo uit:
Bovenin de foto zie je de paarse draden, dit zijn de reedcontacten voor het MCC systeem. De witte draden links op de foto (de grote lussen) zijn voor de toekomst; dan komt daar een stekker naar [Module Losweg Rijen] waar de MCC rijbanen heenlopen. Die module is er nu nog niet, dus is er nog geen stekker voorzien. De bandkabel hangt hier nog los, deze wordt opnieuw aangelegd, omdat deze kabel beschadigd is en steeds voor spookmeldingen zorgt. Na nieuwe stekkers aangeknepen te hebben, heb ik helemaal geen bezetmeldingen meer

. Dus binnenkort maar weer een nieuwe kabel bestellen...
Het MCC gedeelte ligt volledig gescheiden van de DINAMO - treinaansturing. Deze zit onderin de bak. Zo voorkom ik hopelijk storingen én is de verwarring tussen de systemen ook niet snel aanwezig. De draadkleuren zijn ook uniek gekozen. Wit/Paars = MCC, andere kleuren = DINAMO.
Een, van de in totaal 4 benodigde, SWDec printjes. Deze printjes worden voorzien van maximaal 8 reedcontacten per print. De kleur paars valt lekker op onder de bak.
De servo's ten behoeve van de MCC-wissels, zet ik gewoon vast met een schroefje of, als het gat niet groot genoeg is, met een lijmpistool en hot glue. Werkt goed. Zit vast als een huis!
Op de OC32 onder [Module Venneweg] kwam ik nog een opvallende vergissing tegen...
De weerstandsbank rechts (het rijtje met zwarte rechthoekjes) zit verkeerd. Opvallend is dat het tot op heden géén storingen heeft veroorzaakt. De servo's werken alleen met weerstandsbankjes en seinen etc. met sinkdrivers. Normaliter zit de weerstandsbank in de socket van de sinkdriver. Hier zit hij in een andere socket en zou het niet mogen werken... Zoals jullie weten, heeft het gewoon gewerkt op de verschillende beurzen vorig jaar. Doch, om problemen te voorkomen, heb ik het nu maar hersteld.
Bouw van het nieuwe eilandperron
Voor de nieuwe module ben ik inmiddels ook druk bezig met het nieuwe perron. Hiervoor gebruik ik niet de basis van het Markenburgbouwpakket, maar een op-maat-gezaagd, houten plankje. Zo krijgt het perron extra stevigheid en 'massa'. Op het oude perron vonden verzakkingen plaats rondom de wat zwaardere objecten zoals lantaarnpalen etc.
Vanwege mijn verjaardag heb ik enkele Markenburg perrondelen ontvangen.
Een van de onbehandelde perrondelen van Markenburg met daaronder het plankje wat als skelet gaat dienen...
Een proefpassing van alle onderdelen mét aangepaste tegeltjes. De witte tegeltjes zijn met een zeer fijn penseeltje en matte witte verf opgebracht...
Na enkele avondjes plakken, was er het volgende resultaat. De abri en overige scenery wordt z.s.m. aangebracht...
Seinen
Net als op
[Module Venneweg], staan er op [Module Station Rijen 1980] verschillende seinen. Sein 16, 18 en 20 wel te verstaan. Opvallend is dat sein 20 een hoog sein is, maar gebruikt wordt als vertreksein. Het mist dan ook de witte achterkant, zoals bij hoofdseinen en P-seinen die wel aanwezig is. Handig, want het seintje van Mafen wat hier staat, mist ook die witte achterkant...
Sein 20 wordt aangestuurd door de OC32 onder [Module Venneweg]. Helaas is die OC32 nu dan toch echt helemaal vol, dus het dwergsein no. 18 is nog niet aangesloten. Voordeel is dat er niet nóg een 25 polige stekker tussen de modules gesoldeerd hoeft te worden; straks wordt alles rechtstreeks op de OC32 onder deze module aangesloten. Waarom sein 20 dan toch op de andere OC32 en wél over een stekkerverbinding? Simpel, daar had ik nog 3 uitgangen beschikbaar...

Genoeg gel*ld, foto's;
Het kleine dwergsein no. 18 wat anno nu in het 1:1 model nog altijd voorzien is van ouderwetse lampen en glas, staat ook op de baan ferm zijn mannetje. Net als in het echt gaat het sein verscholen achter de fietsenstalling... Gelukkig is de baanvaksnelheid hier max. 10 km/h...
Zoek het dwergseintje...
Kiekeboe!
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Proefpassen met sein 20. Het vertreksein langs spoor 3 op het station. Hier nog los op de foto en dus 'scheef'. Met 2 dikke Trix MAK's past het precies! Overigens komt de geschilderde rails hier wel mooi uit al zeg ik het zelf. De Anita Decor verf heeft zich wederom bewezen! Dit is de 'dark rust' variant...
Het vertreksein 20 staat inmiddels op zijn plaats verankerd in de ballast. Deze is rondom gestrooid en met verdunde houtlijm vastgezet. Het voetje waar de ladder op uitkomt, heb ik begraven onder een dun laagje ballast. Ter hoogte van de voet van de ladder is nog een deel zichtbaar als ware het 'fundering' voor de ladder...
De ballast rondom de voet is met een pincet wat aangedrukt en neergelegd. Zo is de naad tussen de voet van het sein en de ondergrond weggewerkt, maar is er geen 'heuveltje' ontstaan in het ballastbed...
"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"
Statie portret van beide seinen...
Ballast
Ondertussen arriveert een ballasttrein op het wachtspoor richting Oosterhout.
Maar wat is dat nu? De zelflossers storten al ballast tussen het perron én de sporen?!

Dat is helemaal niet handig! De perronmuren moeten nog opgebouwd worden!!! Oei oei, helaas was de opzichter op studiereis naar
Geordieburgh. Wat zal die boos zijn als hij straks terugkomt! Of zouden de Markenburgertjes snel de perronmuren van het goederen perron optrekken?
We weten het de volgende keer!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje