Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

De bouw van mijn Diorama : "in de Wieldraaierij"

Hallo allemaal,

Tussen de bedrijven door en het bouwen aan mijn modulebaan, heb ik me ook ingeschreven voor de mini-dioramawedstrijd tijdens Station N-spoor 2017

Het plan:


Al sinds 3 jaar heb ik een plaatje in mijn hoofd van een bedrijvige loc-werkplaats. Denk daarbij aan Hoofdwerkplaats Tilburg als 1:1 voorbeeld. Met mijn Werkstatt Alschüberg hoopte ik die droom te verwezenlijken. Helaas is de clubbaan opgeheven en daarmee dit omvangrijke plan van tafel. Het plaatje bleef echter...

Op de clubmodule staat al sinds 2 jaar een kit-bashed model van wat ik een "Wieldraaierij" noem. Inclusief inrichting, werkvolk en details. Het idee voor dit diorama is om dit tafereel centraal te stellen en uit te werken.

In de loods is al een inrichting aanwezig. Ook staat er een kapotte V100 loc die onderhoud krijgt. Die scène blijft in takt. Verder qua aankleding liggen er rond de loods nog enkele sporen, groen en een autoweg. Dit wordt verder gedetailleerd en aangekleed.
Het thema van de Werkstatt was Duits. Tijdperk laat IV. Dat handhaaf ik.

Oh ergens gaat er een treintje pendelen, op welk spoor weet ik nog niet. :mrgreen:

Plaatjes uit de oude doos:

Tijdens de bouw van de Wieldraaierij heb ik daarover gepost in mn bouwdraadje van MC de Spoorstaaf. Hier herhaal ik enkele plaatjes uit 2014 - 2015...

Afbeelding

De Wieldraaierij is opgebouwd uit enkele bouwpakketten van FALLER, zoals de lokschuppen en bovenstaande goederenloods.

Afbeelding

De vloer is gestort. Albastinegrote gaten vuller.

Afbeelding

Alle wanden zijn dubbel uitgevoerd. Tussen beide wanden lopen de electra draden tbv verlichting en dergelijke....

Afbeelding

In de Wieldraaierij hangt een bovenloop kraan...

Afbeelding

Bovenaanzicht, Enkele details zijn al aanwezig, zoals de afzuiging, getakeld wielstel en draaibank...

Afbeelding

Ook buiten volgen de eerste details. Hier een laad/los perron...

Afbeelding

Allereerste wheater poging...

Tot zover de eerste terugblik,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Deel II van de terugblik:

Afbeelding

Het gebouw is flink verweerd. Het moet het idee geven dat het er al een dikke 100 jaar staat. De roet vd stoomlocomotieven zit nog tegen de gevel...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen volgt het ene detail na het andere...

Afbeelding

Afbeelding

Ook het werkvolk komt in beeld en dat brengt meteen al veel leven...

Tot zover de terugblik...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Aanvang van de bouw van het diorama:

Vanavond was het zover. Het schetsen en uitdenken waren klaar en gewapend met decoupeerzaag, dremel, boor, kniptang en schroevendraaier, begon ik met de ontmanteling van de modulebak. Voor de wedstrijd zou ik de hele bak in kunnen brengen, maar omwille van tijd, kosten, maar vooral het doel; de Wieldraaierij centraal stellen; koos ik voor de radicale aanpak! :mrgreen:

Afbeelding

Linksonder het diorama...

Nadat e.e.a. gedaan was, ben ik eens gaan kijken of de electra van de Wieldraaierij nog intact was.
Enkel het laslicht was ooit aangesloten. Dit werkte nog altijd!

Doch er zitten 2 lassers naast en onder de V100. Dus heb een 0402 blauwe LED bij de tweede lasser geplaatst; met het volgende resultaat:

Afbeelding

Verder na 2 jaar, ook de verlichting aangesloten:

Afbeelding

Door de jaren heen is de module vaak verplaatst. Daardoor lagen veel details los. Ook was het merendeel van het werkvolk vertrokken... :o
Een en ander heb ik geprobeerd te herstellen vanavond:

Afbeelding

De draaibank staat weer op zijn plaats...

Afbeelding

Een nieuwe garde werkvolk zijn aangerukt. Zou de V100 ooit afkomen? ! :mrgreen:

Afbeelding

Van de week ga ik kijken of ik de stoplichten naast de deuren aan de gang krijg...

Afbeelding

Heel de nacht is er noest doorgewerkt...

Afbeelding

Inmiddels komt de zon alweer voorzichtig kijken, terwijl de werkopzichters de laatste acties doorspreken...

Kortom er moet nog heel wat gebeuren in en rond de Wieldraaierij! Het begin is er, de inschrijving bevestigd en de wil en tijd om te bouwen is gevonden! Ik zeg, tot in Hilversum!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door rc.amsterdam »

Nou dat is een hele klus. Succes en laat af en toe wat resultaat zien.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, afgelopen week ben ik vooral 'technisch' bezig geweest met het diorama. Naast rijdende treintjes, ligt er ook een ongebruikt MCC netwerk op dit diorama. 8-) Uiteraard moet dat dus ook gebruikt worden! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vanavond was het moment suprême; een test met het autootje... Uiteraard moet het een en ander nog gefinetuned worden en zitten er nog wat hobbeltjes hier en daar, maar het autootje snort inmiddels alweer ruim een uur rond over diorama :D :D :D

Kijk oordeel zelf:

Film-om-trots-op-te-zijn-!

Ondertussen ben ik nog aan het nadenken over welk besturingssysteem ik onder m'n diorama knoop voor de treinen en of ik een mini-computer aanschaf ervoor, of een oude laptop zoek... Want zo'n minicomputer moet ook weer een beeldscherm komen en een toetsenbord en muis. Een laptop heeft alles...

Ach, eerst maar eens verder luisteren naar het rustieke gezoem van m'n onvermoeibaar voortgaand vrachtwagentje...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Marksintpancras »

:lol: zozo, jij gaat los voor Hilversum, schitterend :!: :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Debvd »

Pffff

Wat super bedacht en schitterend.

Weet nu waarom ik twijfelde maar weet het nu zeker dat ik niet mee ga doen ....dit level is erg hoog.


Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Dank Mark

@ Bjorn. Gewoon meedoen! Ik heb een leuk gebouwtje, maar verder is het nog niet veel hoor! ;)

Meedoen is echt belangrijker dan winnen. Ook ik test zaken op dit diorama die ik later op m'n vaste baan gebruik (verbeter). Dus niets is perfect!

Gewoon inschrijven en kijken waar het schip strand, het is gezellig, leerzaam en leuk!

Groetjes,

Hoontje



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Marksintpancras »

@Bjorn, daarom ben ik begonnen met een beursbaan. En ons niveau, van Hoorntje en van mij, is niet zo hoog als het lijkt. Ook wij rommelen maar wat aan. :lol:

En moet zeggen die baan van Hoorntje, dat van Gilze tot Tilburg ofzoiets heb ik verleden jaar mogen bewonderen in Hilversum, die is echt schitterend.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Sjors77 »

Leuk om zo te zien en vind het thema erg origineel. Ben benieuwd in Hilversum.

@Bjorn, gewoon inschrijven. Ik heb het ook gedaan. Heb op een bergwandelen na nog geen enkele ervaring met scenery. Daar is voor mij juist het diorama voor. En niveau, acht als we maar lol hebben. Ik zeg schrijf je in :D

Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, weer een aantal dagen verder. Dankzij wat 'verplichte vrije dagen vanwege de griep' het een en ander kunnen klussen aan dit diorama. De eerste scenery scènes worden zichtbaar en uitgevoerd. Daarnaast is de straatverlichting aangelegd en zijn de stukken rails geballast die dat nog moesten worden.
Ook heb ik met behulp van een zakje fine ballast-schwarz van JEWEHA de provinciale weg geasfalteerd...

Goed, foto's:

Afbeelding

Een overzicht van het begin van de week; de bodem van het diorama is geschilderd, evenals het wegdek. Het MCC autootje heeft inmiddels al enkele uren probleemloos rondgereden... :D :D :D

Afbeelding

Een V100 brengt een lage bakwagen vol nieuw gedraaide wielstellen weg. Een scène die later in beweging te zien zal zijn. Of dat dit spoor zal zijn weet ik nog niet ;) Links naast de trein zie je de asfaltweg liggen drogen...

Afbeelding

2 Stoere sjouwers...

Afbeelding

Een hoge bakwagen vervoert wielstellen. De balkjes zijn dun balsa-hout, de wielstellen van een setje van Graham-Farris. Het doek is een laagje afgepeld papier van een papierenzakdoekje. Het spanbandje is naaigaren...

Afbeelding

Een dummy V212 kijkt door de deur naar buiten. Mogelijk verplaatst deze nog...

Afbeelding

Wat is dat nu? Politie?!

Afbeelding

Nog meer???

Afbeelding

Er zijn 2 oude containers gevonden waarvan niemand meer wist van wie ze waren of waar ze vandaan kwamen. Dus werd de politie gebeld en deze onderzoekt ze nu met een heuse speurhond...

Afbeelding

Ondertussen zijn nieuwe grondstoffen naar de Wieldraaierij gebracht...

Afbeelding

Een kleine hoge bakwagen met lading. (Nog uit de startset van Fleischmann die ik kreeg op mijn 8ste...)

Afbeelding

Verderop is een rangeerploeg bezig met het uithalen van een wagon met staalrollen. Het oude Köffje vermaakt zich prima!

Afbeelding

De rangeerploeg controleert de wagon en lading nog snel...

Afbeelding

Remmen lossen...

Afbeelding

Rangeren op zicht...

Afbeelding

Ook binnen in de Wieldraaierij wordt nog altijd hard doorgewerkt...

Afbeelding

En zo staat het er inmiddels bij. Een overzicht van het diorama. Ik weet nog niet of al het rollend materiaal zo al goed staat...

Daarnaast dus ook de verlichting getest; later komt er een dag-nacht simulatie en dan wil ik ook de straatverlichting zien schakelen. Door middel van een OC32 zijn er verschillende effecten toegevoegd aan de lampen, waardoor ze niet alleen maar aan/uit schakelen. Kijk en oordeel zelf in dit filmpje!

Zo, nu misschien maar eens na gaan denken over de aansturing van de treinen, daar gaat het uiteindelijk om...

Tot zover,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 980
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Ronald2016 »

:o Zit hier met me mond open vol bewondering te kijken.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

lukkie
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2016 15:45

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door lukkie »

Stukje bestrating tussen de rails door voor de loods vind ik mooi gemaakt.


Beginnend met digitaal, een groot avontuur.
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door william »

Hallo Hoontje,

Dat ziet er wederom geweldig goed/mooi uit.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Sjors77 »

Station N-spoor is toch pas in mei??? Je kan nog wel zo'n mooi stukje techniek bouwen met de tijd die nog over is :D

Erg fraai en ben erg benieuwd hoe het er allemaal in het echt uit ziet.

Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Dank allen. We prutsen rustig verder...

Sjors77 schreef:Station N-spoor is toch pas in mei??? Je kan nog wel zo'n mooi stukje techniek bouwen met de tijd die nog over is :D

Erg fraai en ben erg benieuwd hoe het er allemaal in het echt uit ziet.

Sjors
Hoe bedoel je deze opmerking nu precies Sjors? :) Welke techniek moet ik bouwen?


Groetjes,

Hoontje



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Sjors77 »

Haha lekker duidelijk van mij. Ik bedoelde dat nu deze bijna klaar is en je nog 3 maanden hebt je nog wel zo'n fraai diorama'tje kan bouwen. En de techniek doel ik op de lichtjes, bewegende auto en trein.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Ah zo! Ik snap hem. Ik heb helaas ook nog een grote baan die af moet voor Hilversum.... En hier moet echt nog wel veel gebeuren hoor :mrgreen:

Groetjes

Hoontje



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Raymond (UK) »

Wel mooi hoor Hoontje, dat filmpje ook.

Super veel detail! 8-)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Jeroen »

Veel details, Alwin! Leuk bedacht allemaal en een mooie opsteker voor de dio-wedstrijd straks in Hillywood. Leuk om te zien dat dit deel van die club van jullie nu weer een zinvol tweede leven krijgt.

Dus jij gaat zowel met een baan als met een diorama daar staan? Jonge....manman.....restecp!

J.


Afbeelding

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Sjors77 »

Aha je gaat dus ook met je baan. Die had ik even gemist. Super zeg, ben erg benieuwd.

Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

@Jeroen: dank je. Kom jij kijken tijdens Hilversum?


@Sjors: jup. Had me eerst met mn baan ingeschreven. Omdat de modelspoor club waar ik lid van was, opgeheven werd, kon ik van een van mijn modules een diorama maken en meedoen met de wedstrijd.

Het wordt nog spannend qua tijd, zowel het diorama als de baan behoeven nog veel werk en het is nog maar een paar maanden... :roll:

Afgelopen nacht is de OC32 kapot gegaan. Na een testrun van >14u (ik was ff lekker aan de knutsel :D ) stopte hij met werken...
Ding is nu op weg naar Domburg Trainsupport voor analyse, testing en vervanging. Dit vertraagd het bouwen wel enorm!

Daarnaast moet de asfaltweg opnieuw, het hobbelt nu zo erg dat mijn vrachtwagen de weg niet meer kan berijden. :x

Maar goed, komende dagen wat meer tijd, dus moet goed komen :)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Alwin, zou je de toplaag van je wegen niet van behang maken?, heb je toch een mooie structuur maar het is vrij glad en gratis( de proef stukjes) verkrijgbaar bij de Gamma en/of Praxis.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Hoi Michiel,

Ik maak ze denk ik van schuurpapier korrel 400. Bijna gratis :-D of ik vul de gaten op. Ik pruts nog even. Thanks voor d etip!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4624
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Diorama "in de Wieldraaierij: (40 x 50 cm)

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Van de week begonnen met de uitbreiding van het gebouw op het diorama. De Wieldraaierij zit vast aan een 2 verdiepingen tellend, stenen gebouw. De stijl probeer ik als 'Ratjetoe' uit te voeren. De basis aan de achterzijde is gelijk aan de Wieldraaierij, de voorzijde is 'moderner'.
Alles wordt samengesteld uit onderdelen van verschillende Pola en Faller bouwdozen.

Goed, foto's:

Afbeelding

Het diorama zoals dat vandaag erbij ligt. Aan de voorzijde is het nodige groen geplaatst, de contouren van de eerste verdieping van het nieuwe gebouw zijn ook zichtbaar. Evenals de door een servo aangedreven deur.
De grote zwarte "vlek" is de muur aan de straatzijde van de Wieldraaierij. De zwarte tussenlaag voorkomt lichtlekkage.

Afbeelding

zicht zoals de vrachtwagenchauffeur gaat krijgen. Hier is ook goed links en rechts van de weg het resultaat van mijn "groenwerk" te zien...

Afbeelding

De deur scharniert op een verenstaal van 0,8mm en is dubbel uitgevoerd...

Afbeelding

Tweede verdieping in wording...

Afbeelding

Dit weekend een Dinamo startset gekocht. Beetje overkill op de module, maar op de OC32 en diens toebehoren na, heb ik alles nodig wat erin zit. De OC32 met toebehoren komt wel weer op de modulebaan van pas ooit.

Ter afsluiting onderstaande detailfoto; het begint stilaan wat te worden zo!

Afbeelding

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie