Hi Martin's, en iedereen....!
"Voor de eerste keer met je modelbaan op de beurs...." . Dat was een grappige naam van een draadje. Daar moet ik toch maar even op reageren. Ik was er immers bij dit weekend. En veel dingen werden me direct ernstig duidelijk: dat dus
nooit meer! Of wel? Misschien moeten bepaalde dingen even beter worden geregeld. Afgezien van het demo-virus (dat hoorde ik iemand zeggen...), want dat sluit je nooit uit. Zal ik dan maar een verslagje schrijven? Schrijf jij maar eens een verslagje, Jeronim'eau......
Maanden geleden. Weken geleden. De laatste dagen van de afgelopen week. Tussen de bouwwerkzaamheden (prioriteit #1) was mij een bus beloofd. Ik heb er genoeg naar gevraagd, en tegen beter weten in vertrouw je je vrienden. Die term hoef ik inmiddels niet meer te gebruiken. Op vrijdag 21 sept rond 23:30 kwam het 'verlossende' antwoord; er zal geen bus komen. Na nog wat laffe kutsmoezen en flutverhalen stonden lieftallige Linda (anonimiteit heeft geen zin meer!

) en ik om 00:10 een halfverroeste trekhaak onder mijn auto te schroeven. Om 00:15 hebben we bij de dichtsbijzijnde pomp een aanhanger kunnen regelen via een bevriende lokale taxi-chauffeur. Richard, mocht je meelezen: Jij en Taxi0318 worden enorm bedankt! Hulde voor zo'n aanpak! De eerste bijna-100 EUR waren we al kwijt, Martin!
Uiteindelijk hebben we de modules (sommigen waren nog nat van de verf en lijm) in de auto+aanhanger kunnen mikken met wat spullen erbij. "Soldeerbout ook maar mee?". "Naaahuuhwhwhwwhaaaaahahahaha, ach wat de fak doe maar ook. Je weet maar nooit"
Een wijze beslissing. Maar zover zijn we nog niet. Dit tranengebed (tja, een weekend in de kerk bekeert je vanzelf!

)is nog niet ten einde. Alle zooi erin is niet even een kruiwagen volscheppen van het kaliber 'grote-stappen-snel-thuis'. Neen, zeker met een niet al te groot bakje is de nodige voorzichtigheid wel even in acht te nemen. En (vloek-tier-scheld-mep-gooi-etc) dit was een plan B wat niet echt had gehoeven. En dat op dat tijdstip. Jahaaa.....de sfeer zat er lekker in hier thuis kan ik jullie verzekeren! Bla. Na wat good'n inpakwerk zat de Pak'nBak-bak en de Peug lekker vol. Horloge? Horloge, jawel: 03:15. Fijn, zo'n weekend.
Na totaal ontspannen en heerlijk 4 uur te hebben geslapen stonden Lin en ik max kortlonterig, gaperig, chagrijnig, roodomrande-ogig, en vooral geen-zinig weer op om met 80 (niet liegen, Jeroen!!!

), OK, 95 km/h naar het Verre Oosten te rijden. Zelfs de Chili Peppers konden in de auto niet voor de sfeer zorgen. Bij Bathem (L:Batman?? J:Nee, Battuuum! L:wat een naam, je zal er maar wonen) hadden de koffie+blaffers voldoende resultaat bezorgd. De zon scheen, metropool Lochem doemde op in de verte, de aanhanger zat nog vast, er kwamen al verontruste telefoontjes uit de Gudula-kerk dus inmiddels begon het Poolijs jegens deze onderneming wat te ontdooien.
Auto voor de deur. Nice! probeer dat maar eens ergens anders. Betaald parkeren kon ook: minder dan 20 ct. per uur. Die burgemeester had gratis binnen mogen komen als je het het mij vraagt. Iedereen was natuurlijk al klaar met zijn baan. Wij hadden dat ook moeten zijn, maarrruuuh: zie boven......

Enfin, na de koffie de zooi uitgeladen en opgebouwd. Dat was best te doen. Direct werd duidelijk dat het gezellig zou worden en dat dit forum meer is dan een pagina in mijn Internet Explorer. Iedereen, maar dan ook werkelijk iedereen die een hand vrij had van het N-spoorforum kwam direct toeschieten om hulp te bieden. Nee, niet emotioneel worden, ik zal er geen tranentrekker van maken vanavond. Wel wil ik toevoegen dat me dat opviel, in zeer positieve zin!
Ok, bakken in elkaar, stekkers effe in elk...oh, wat de F...... "Lin, heb je een soldeerbout?". Ja hoor, er was weer iets losgeraakt. De magische woorden tijdens het solderen met trillende vingertjes kwamen van mijn wederhelft:"Dit doen we eens en (in koor, en nu allemaaaaaaal) NOOIT WEER!" Ik was het hardgrondig met 'r eens. Naja, we moeten nog 2 x 6 uur draaien. Eerst dat maar oplijnen.
En alles aan, ECoSje gaat braaf aan, Koploper gaat braaf de communicatie aan met ECoSje en de eerste treinen rijden braaf.......de eerste millimeter. Vuil, stof, smeer, bier, tabak, hondenharen, Pak'n'Bak-tjak, Gudula-resten eisen hun tol, lijkt 't. De eerste uren hebben we echt veel zitten schoonmaken. Natuurlijk niet met mijn eigen inmiddels gefragmenteerde schuurblokje. Vriend Martin D. (niet te verwarren met Martin H., Martin B., of Martin de D.) bracht uitkomst; het hele evenement heb ik zijn schoonmaakshit kunnen gebruiken. Waarvoor wederom dank. Blijkt dat dit forum wel wat meer is dan enkel publiek bleren in je eigen respectievelijke draadje, of lekker stoute PB'tjes sturen......waar is die smiley? Ah. Hier!
(max. frustratie op het moment, het stuk wat ik nu WEEEEEEEER ga schrijven verdwijnt. Alles omtrent treinen achtervolgt me echt nog, en dat terwijl het technisch gezien al maandag is.........aarrrgggghghghrrr!!)
Bon, rond 12:15 reed de boel toch acceptanteduro rond. Het was zelfs even een feest der herkenning met de situatie thuis. Noem het het Demo-spook, de beurs-beul, of wat dan ook. Maar het reed niet volgens de hoge eisen die ik stel aan mijn werk. Thuis rijdt het heerlijk, met hier en daar een hapering. In Lochem was het het ene nukkige N-lokje na het volgende wazige wagonnetje dat besloot een eigen leven te leiden. En mijn te doen lijden. Naja......lijden. Het blijven treinen natuurlijk. Maar oke, er stond genoeg volk en mensen zagen veel bewegen.
En weer wat nieuws: IK zag wat bewegen. Vergeet niet dat ik mijn eigen werk nog nooit zelf fatsoenlijk, voldoende en zo lang heb zien rijden. En ik kon me daar nou eens echt op concentreren. De afgelopen +- maanden heb ik kennis gemaakt met Koploper en de effecten van mijn instelwerk nauwelijks kunnen toetsen. Dat gebeurde wel........tussen het bouwen door. Ik was dus mijn eigen toeschouwer. Ohja, voor het eerst je baan, die een stuk complexer is dan Boppard, besturen vanuit en alleszins riante K-positie met alle storingen van dien is geen pretje. Ja, zaterdagmiddag zat de vaart er lekker in. Tot +- 16:30. De ECoS begon te bitchen. Met nog een half uur te gaan tot beer-call had ik geen zin in een gegronde fout-analyse en weet het aan nieuwigheid/eindedag/eindelangedag/moeheid/slaap/blabla. Afzetten die zooi, en zondag is immers ook een nieuwe dag.
De ECoS zag de zondag echter als een rustdag. Tja, een kerk. Wat will'u nog meer?
Zondag begon als een
r a m p. Niks dat DCC 'sprak' wilde (fatsoenlijk) rijden. Na een grondige fout-analyse, waarbij het publiek natuurlijk in groten getale was uitgelopen -zo leek het althans- kwam ik erachter dat enkel Selectrix-loks wel braaf deden wat de ECoS beval, danwel Koploper beval. Robert had gelukkig een enorme verzameling Sx-tjak mee, dus rijden konden we nog. In sterk afgezwakte vorm was de baan goed operationeel voor de resterende uren van de middag. Zonder een enkele ontsporing, op een kleine weigering na, reed de baan soepeltjes en vond ik.......uiteindelijk eens tijd voor innerlijke rust, wat tabak, en TIJD om eens over de beurs te lopen en een praatje te maken. Seriously, dat was er op zaterdag nog niet van gekomen. Kun je nagaan.....
In het kort hebben we dus max-i-maal gezeik en gedonder gehad met onze creatie, op de goede momenten (uren) op zaterdag na. Dit was erg balen, want het kan beter. Waarvan akte hier zu Hause.......
Maar een beetje N-er laat zich niet kisten, en ik was geen uitzondering. Maarrrrr....met 'ik' is het niet gezegd. We hebben het gehele weekend een compleet Duisburg-Beksheim-team gehad. Van begin tot eind. Graag wil ik bij dezen in het bijzonder bedanken, en in willekeurige volgorde:
-
de vader van Robert:Een goeie hulp met het parkeren van de auto, uit- en inladen en algemeen toezicht.
-
Robert: In het bijzonder voor het verzorgen van locomotieven van zijn verzameling zodat er nog wat kon rijden. Was hij er niet, dan kon de baan op zondag niet meer rijden. Ook voor het te woord staan, verdere tekst en uitleg, de bediening en de foutoplossingen.
-
Mark: in het algemeen voor wat toezicht, commentaar en het beantwoorden van vragen . En dat terwijl hij samen met Rob een stand stond te runnen!
-
Rob: ook jij bedankt voor je steun en toeverlaat, het overzicht, je inspanningen om de kreupele Ruhr-dame rijdend te houden danwel te krijgen, je geduld en je moral support.
-
Linda: zonder haar was mijn modulebaan niet mogelijk. Geenszins. Ze heeft geholpen met alles. De bouw, de inregeling, het op- en afbouwen, het vervoer, haar geduld, haar gezelligheid, alles.
Resumeeeeeeeiiii: het was verschrikkelijk, maar ook leuk. Het commentaar was leuk om te horen, ik ben blij wat boeiende vragen te hebben kunnen beantwoorden. Tja.....er is natuurlijk nog maar 1 vraag. Maar die komt zo. Niet voordat ik de nestor van dit forum, de organisator die dit ueberhaupt mogelijk maakt voor enkel N-sporenden met zijn (schoon)familie bedankt heb:
Hans: jij natuurlijk bedankt voor dit in mijn opinie unieke event op een prachtige locatie. Vind het altijd leuk om er te zijn. Als bezoeker, of zoals nu als deelnemer. En: voor je soepele service het afgelopen jaar. Zonder dat stond de baan er niet bij zoals hij erbij stond.
De hamvraag. Hoe het was? Tja....erg gemengd. Uiteindelijk onder de streep wel positief. Ik heb ook veel kunnen lachen, en dat heb ik niet verwacht.
De impertinente vraag: Nog eens doen? Hmmmmm.....daar moet ik nog even over nadenken. Wel wil ik ergens eens wraak nemen op modulebakken door eens goed een langere periode gedegen te gaan testen met het automatisch rijden. Die wraak zal zoet zijn. Wie weet proberen we het nog eens. Zonder bus van zogenaamde vrienden, maar gewoon met een aanhanger. Al met al kwamen de problemen niet meer daarvan.
Dus: bedankt! Leuk om weer wat gezichten te hebben gezien en te leren kennen. En na dit sentimentele gelul ga ik lekker te tuk en ben ik daarna weer eens aanwezig in het bekende draadje. Niet de komende week overigens....
Grtz,
J.