Ballasthulp

Vraag maar raak!

MarcodJ
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:39

Re: Ballasthulp

Bericht door MarcodJ »

Heb hem vanavond in mijn handen gehad op de Delfste mobelbouw club en ook op de modules het resultaat gezien,
erg mooi !


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7264
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ballasthulp

Bericht door Krab »

Heb hem zelf ook gebruikt en is heel makkelijk in gebruik .
Vond het een goeie uitvinding om gelijkmatig je ballast te verdelen .
Hij kost ook niet duur bij H@ns die heeft er toen een stelletje besteld .
Voor ik het vergeet LEES EERST DE GEBRUIKSAANWIJZING VOOR JE HEM INELKANDER ZET :mrgreen: :oops:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Leuk idee zo'n ding maarja die kan je natuurlijk ook net zo snel zelf maken van wat bierviltjes en secondelijm :ugeek:

Je moet alleen even op het idee komen, daarvoor is dit topic dus handig.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Ballasthulp

Bericht door Wim »

neudalhausenstadbahn schreef:Leuk idee zo'n ding maarja die kan je natuurlijk ook net zo snel zelf maken van wat bierviltjes en secondelijm :ugeek:

Je moet alleen even op het idee komen, daarvoor is dit topic dus handig.

Groetjes Michiel
Klopt, en ik ben handig genoeg.
Maar een bouwtekening blijft uit hier..........

:lol:


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Oke 1,5 bierviltje, half tubetje secondelijm en 30min bouwen en klaar is ballasthulpje zie foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het werkt dus al kan het ding nog wel wat preciezer gemaakt worden. Ik heb alle uitstekende randen vol laten lopen met secondelijm dus het zal redelijk slijtvast zijn het ding voelt heel hard en stevig aan.

ps; bouwtekeningen is voor watjes :ugeek: ;) :mrgreen: , gewoon in het wilde weg wat maten schatten even kijken en gaan prutsen 8-) . Je moet de hobby niet moeilijker willen maken als nodig is. ;) :mrgreen: Boeit toch niet echt hoeveel cm3 er precies in kan en heb je veel perronsporen maak je er gewoon een smalle bij :geek:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Ballasthulp

Bericht door Wim »

Ik vind dit geweldig.........
(dacht echt dat je een grap maakte) :o

Ik heb van dat Plexiglas op het werk 2mm ofzo.
Ga ik zeker iets mee uitvogelen.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mijn motto, "als er niks meer helpt zijn er altijd nog bierviltjes en secondelijm" :ugeek: :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Ballasthulp

Bericht door martinb »

Woehahaha met bierviltjes! Kijk, wat een super idee!! Kost geen drol, kost geen cent en als je het niets vindt mik je het ding weer in de prullenbak. neudalhausenstadbahn for president!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ballasthulp

Bericht door maarten »

Geweldig Michiel! :) Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik lig krom van het lachen achter de pc :mrgreen: echt waar kom nie meer bij hierzo :mrgreen: :mrgreen:


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Ballasthulp

Bericht door Wim »

neudalhausenstadbahn schreef:Ik lig krom van het lachen achter de pc :mrgreen: echt waar kom nie meer bij hierzo :mrgreen: :mrgreen:
Hier ook................. :lol:

H@ns kan zijn setjes nu wel goedkoper aanbieden :o


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja sorry Hans, wil je handel niet onderuit halen maar deze kon ik echt niet laten ;) :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ballasthulp

Bericht door shoven »

Gaaf man. En wij maar dure ballasthulpjes kopen...
Mooi gedaan hoor Michiel! :lol:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Ballasthulp

Bericht door martinb »

Och, verkoopt ie wat minder van die bakkies, maar wel veeeeeel meer ballast omdat mensen dan eindelijk eens gaan ballasten. :D Lood om oud ijzer / plastic om steentjes. :lol:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Ballasthulp

Bericht door Zolderspoor »

S C H I T T E R E N D

We gaan allemaal naar de kroeg om bierviltjes te jat...eh organiseren.

Alle gekheid op een stokje: dit is voor mij het beste item van 2012, absolute top. Michiel, alle bonuspunten zijn voor jou.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Ballasthulp

Bericht door martinb »

Met dank aan Michiel voor het helpen maken van het geheel..... tada!! http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... -cent.html Oh ja, ik heb ook een flesje bier en wat borrelnoten erbij gebruikt. :lol: :lol:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Ballasthulp

Bericht door Wim »

Whaha............ geweldig.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Martin, goed gelukt maar het kan gewoon zonder lijmpistool en patroon, alles lijm je met secondelijm dus die stap kan je schrappen in je verhaal.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Ballasthulp

Bericht door dizkartes »

dat scheelt weer 10 cent.....


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Ballasthulp

Bericht door martinb »

Heb er aan deze kant 3 gemaakt om uiteindelijk tot deze bouwvorm te komen. Één zoals het origineel gemaakt met secondelijm, één met plakband (gaffer tape) en één met een lijmstift.

De goedkoopste was de gaffertape methode (tape natuurlijk van de action) maar ziet er voor de foto's niet uit en had kieren waar het zand tussen de stukken biervilt doorkwam. Werd wel tegengehouden door de tape en plakte daar vanzelf wel weer vast dus uiteindelijk was het wel werkbaar.

De "alleen secondelijm" ging ook, maar het plakken van de viltjes op elkaar duurt wat langer (en ongeduldig als ik ben....). Liep ook nog tegen wat kieren aan, maar met wat doorsmeren kwam dat ook wel weer goed. :lol: Wat stinkt die secondelijm trouwens. Prikte ook nog eens in de ogen, wellicht volgende keer toch de veiligheids voorschriften naleven... proest! :D

Alle drie kwamen ze wel in elkaar, de lijmstift methode was uiteindelijk het lastigste te slopen en het snelste te maken. :-) Och, er zullen nog wel meer ideeen zijn om te plakken, het basis idee blijft gelijk en echt super makkelijk! :-)

Oh ja, het drankje en de nootjes bevielen geweldig moet ik zeggen tijdens het bouwen. Geeft wel toegevoegde waarde, maar maakt het bouwen wel direct een factor "tig" duurder. :lol:

Zit er nog aan te denken om het geheel na te bouwen in afval styreen. Ligt zat aan deze kant en dan heb je helemaal een bakje wat lang bruikbaar blijft. Vormen kun je overnemen van de bireviltjes en het glijvlak slijt dan ook niet meer. Dan ben je alleen styreen nodig en wat druppels mek. mmmmmhhhhhhh wellicht vandaag maar eens plakken... mhhhhh

Maar goed, iemand anders al het ding in elkaar geplakt? Wat zijn jullie ervaringen? Heel benieuwd!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wat die secondelijm betreft, secondelijm word opgezogen door de bierviltjes en de chemische reactie zorgt ervoor dat de lijm gaat koken. Rond de lijm naden word het dus heel warm en de lijm gaat roken. Die rook moet je dus niet inademen of in je ogen krijgen, dat werkt namelijk als traangas( ik kan inmiddels vrij aardig tegen die rook). En ja het klopt dat het even duurt maar zeker geen minuten en als de chemische reactie klaar is is het ook goed droog en hard en slijtvast. Alle plekken die aan slijtage onderhevig zijn bescherm ik dan ook met een dun uitgesmeerd laagje secondelijm.

Die secondelijm dampen worden trouwens hier pas echt vervelend als ik vele tubes gebruikt heb. Als ik denk waarom blijven m'n ogen tranen en m'n neus lopen is het tijd om een raam open te zetten en ben ik meestal 6 tot 9 tubes verder( heb je wel eens als je aan een nieuw diorama begint ofzo).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Ballasthulp

Bericht door Overdijk »

Is dit nieuwe bouwprojectje in deze vorm ook geschikt voor rails met een kurkbedding eronder? Of moet er dan nog iets aan gewijzigd worden?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5027
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ballasthulp

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik denk dat dat wel moet kunnen, werkt het niet moet je er even een extra schort voor maken dat de omlijning van het profiel van j gewenste ballastbed vormt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3883
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Ballasthulp

Bericht door Jeroen »

Ik vind het een briljant verhaal! For the sake of fun wil ik zo'n ding nog wel eens maken, maar ik blijf toch ook zweren bij de 'manual' methode. Al is en blijft het veel werk.......

J.


Afbeelding

Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Ballasthulp

Bericht door Liverpool Nspoor »

shoven schreef:Bij H@ns.
Van welk merk is dit? Ik zie hem zo snel niet staan bij H@ns in de shop....


Groet,

Jeroen
Plaats reactie