Led-verlichting Digirails

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Led-verlichting Digirails

Bericht door Rtoonen »

Ik heb dit weekend mijn 4 TEE-rijtuigen van Fleischmann voorzien van led-verlichting van Digirails. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Vrijwel knippervrij (ik heb bijgeleverde condensatoren gebruikt) en voorzien van passagiers rijden ze nu hun rondjes om de kerk. Er is echter 1 ding, de rijtuigen lopen behoorlijk zwaar. Mijn 1208 trek het net. Ik heb de sleepcontacten op de assen al zo min mogelijk gebogen om de weerstand laag te houden, maar wil natuurlijk wel goed contact houden. Met een kwastje een beetje contactspray aanbrengen gaf wat verbetering.
Hebben jullie tips of ervaringen?

Rob
Bijlagen
IMG_3098 copy.JPG
IMG_3098 copy.JPG (112.28 KiB) 3340 keer bekeken


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door ouwerling »

Hi,
Ik heb dezelfde ervaringen.
Ook met eigen inbouw en zelfgemaakte ultra dunne slepers
3 a 4 rijtuigen is gewoon het maximum.
Zeker als je een helix hebt.
Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden.

Groet

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door rob schellenbach »

ik was ook aan het zoeken naar iets om de stroom opname wat makkeleijker te maken .
ik vond op ebay dit :http://www.ebay.nl/itm/S427-4-Stuck-Sch ... 4d11c20c7b


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door BenQ »

Denk dat de stroomafnemer van Ebay het probleem alleen maar vergroot.
Ik had ook sleepcontacten gekocht maar die waren voor een trixrijtuig net te kort, heb ik er koperen strip aan gesoldeerd.
Afbeelding

Heb er wel mee gereden maar weet niet meer of dat dit veel weerstand gaf, zal het binnenkort testen op de helix.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door Rtoonen »

Dank voor de reacties. Mijn Fleischmann 1601 heeft er overigens minder moeite mee, zie je het kwaliteitsverschil met de modellen van Trix. Die afnemers van eBay zouden minder weerstand kunnen opleveren, maar dan met je ze wel heel los om de as leggen. Ik weet niet hoe betrouwbaar ze dan zijn.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door Rtoonen »

Inmiddels een ander stammetje met plan-E rijtuigen van led-verlichting van Digirails voorzien. Eerste wagon. Liep prachtig licht zonder merkbare weerstand (en knippervrij). De 2e was met geen 2 locs vooruit te krijgen. Ik heb een uurtje zitten etteren met bijbuigen van de opnemertjes, smeren met contactspray enz enz. Wat was nou het verschil, beide ruituigen zijn identiek?? Oplossing gevonden. Bij het 2e rijtuig ( degene die zwaar loopt) heb ik de opnemers van Digirails gebruikt die in de verpakking meegeleverd zijn, samen met de poppetjes. Deze bleek veel dikker en veel stugger dan degene die ik los had gekocht (ook van Digirails) per 10 (voor 10 euro....). Alle die stugge opnemers verwijderd en het stammetje rijd als vanouds, maar nu verlicht. Mijn zwaarlopende TEE-stam meteen gecontroleerd en 3 stuks vervangen. Scheelt al enorm, maar nu zijn ze natuurlijk op. Wellicht iets om na te kijken voor een ieder.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4092
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door Ad_M »

Handige tip Rob
Ga het meteen toepassen bij mijn ICR's en BDs stuurstand e.d.

Zat er aan te denken een ringleiding te maken door de wagons heen, want ik wil met 5 verlichte wagens op de baan
En met decoder in de strip blijven ze opstarten / knipperen alsof het licht net aan gaat
Die trix 1855 trekt het nu nog maar net met alleen de stuurstand verlicht op de helling (kleiner dan 3,5%)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door Rtoonen »

Ik hoop dat dit helpt. Mijn Tee-stam is nu 5 rijtuigen lang, maar is door de meeste locjes nu probleemloos te slepen.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door JohanN »

Het is jammer dat de moderne oplossing van Fleischmann niet los te koop is. De nieuwere rijtuigen met bv. sluitlichten hebben aan beide kanten van elk wielstel contactveertjes zitten die tegen de wielflenzen aankomen. Die contactveertjes steken in het midden omhoog door de rijtuigbodem tegen de metalen strips die Flm. gebruikt als ballast. Het geeft relatief weinig weerstand en werkt perfect, het rijtuig heeft immers over alle 8 wielen contact met de rails. Ik heb deze contactveertjes niet kunnen vinden op de Flm.site als los onderdeel, alleen in setjes voor jet verlichten van ICE's. Maar dat is dan weer prijzig! Ik ben nog aan het denken hoe ik zoiets na zou kunnen maken van fosforbrons, als ik het gevonden heb deel ik het ongetwijfeld hier.

Groeten,
Johan.


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door Marcel »

Misschien is het een idee om op het draaistel een dun metalen strip te bevestigen en daarop (boven de wielassen) (ingekorte pennen)veertjes vast te solderen,met als resultaat dat de veertjes op de assen drukken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Led-verlichting Digirails

Bericht door Rtoonen »

Overigens lijkt FLM dit jaar ook met led-verlichting te komen volgens de nieuwigheden catalogus van 2014. Dan kan je iig geval gebruik maken van de FLM stroomafnemers. Deze sets zullen trouwens veel duurder zijn dan die van Digirails.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Plaats reactie