Baanplan Ronald 2016

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Ik heb de maten opgenomen van de ruimte die ik tot me beschikking heb.
Onderlangs kan ik lopen, rechts onder zit de deur.

Links onder in dat witte vak staat mijn werkbank.

Links wil ik wat uit steekt de helix plaatsen.
Dan het 3,5 meter stuk mijn schaduw station.

Weet nu niet of ik rechts een tweede helix plaats en dan met 2 schaduw stations ga werken.
Weet niet of ik ooit zoveel treinen ga hebben?

Nu rails gaan tekenen, weet alleen niet welke wissel type van peco 55 ik moet pakken.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Hallo Ronald,
Je plaatje is niet zichtbaar voor anderen. Ik krijg een bericht "forbidden / no access to this document".
Misschien kun je het plaatje even op een algemene site zetten, zoals bv photobucket?

Wat betreft de wisselkeuze bij Peco, bedoel je het verschil tussen long, medium en short radius?
Groet, Wim



MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door MarcoFM12 »

Dat is een behoorlijke plaat !

Even mijn gedachtengang,
Hoewel ik hierin onervaren ben..

Bij het 160x200 gedeelte.
Hoe wil je helemaal in de hoek komen als het daar mis gaat ?
En denk aan veel treinen.
Dat zou ik wel doen met die ruimte,
Een hele grote baan met zeer veel sporen wat vraagt om veel treinen.
De lengte van je schaduwstation verklapt dat eigenlijk al.
Op 3,5 meter schaduwstation kan je ongelooflijk veel treinen kwijt !

Dat zou ik wel in gedachten houden.
Zo'n plaat ga je niet berijden met een treinstel of 8 naar mijn idee.


Groetjes,
Marco
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Wim, Het plaatje staat naar mijn weten publiekelijk open.

Tevens zie ik bijvoorbeeld deze 3 type wissels voor rechtsaf.

SL-E388F, N Peco Finescale Code 55 SL-E388F. Right turnout 164mm.
SL-E391F, N Peco Finescale Code 55 SL-E391F. Right turnout 123mm.
SL-E395F, N Peco Finescale Code 55 SL-E395F. Right turnout 136.5mm.


Hallo MarcoFM12,

Ik kan onderlangs lopen, dat heb ik niet in de tekening opgenomen.
Zo heb ik dan 80 cm waar ik omheen kan lopen, en aangezien ik zelf 1,96 ben moet ik dat makkelijk redden denk ik zo.

Ik ben gisteravond nog verder gegaan met tekenen en ik kom maar op 7 tracks in het station voordat ik een bocht moet maken.
Humm, ff geen idee hoe ik er meer banen bij elkaar krijg. Het probleem bij mij is dat het wel in me hoofd zit maar zodra ik het moet gaan tekenen in anyrail krijg ik een soort blackout ofzo.
Het is best lastig, maar ja het is ook dat ik het nog nooit heb gedaan.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door maarten »

Maak anders eerst een (ruwe) schets op papier. Met potlood en papier teken je veel vrijer, je hoeft niet na te denken hoe je een streep moet beginnen en eindigen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Ronald, ik kan ook het 2e plaatje niet zien en krijg dezelfde melding als bij het 1e plaatje. Blijkbaar zien anderen op het forum hem wel. Ik vermoed dat de site waarop je de plaatjes plaatst, toegang vanuit Rusland blokkeert...
Het verschil in de 3 wissels is de lengte van het wissel, of beter gezegd de straal van het afbuigende spoor. De hoek is voor alle 3 gelijk (10°).
Hierdoor is het lange wissel (=SL-E388F, ook wel met Long Radius aangeduid) geschikt voor doorgaande sporen. Het middelste voor secundaire sporen/aftakkingen en de kortste voor rangeerspoortjes.
Het gaat dan met name om het visuele effect.Voor een schaduwstation maakt het niet zo veel uit. Daar zou ik de medium gebruiken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door maarten »

@Wim: ik denk inderdaad dat de kink aan jouw kant van de kabel zit, hier is het gewoon zichtbaar. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ronald2016 schreef:Ik heb de maten opgenomen van de ruimte die ik tot me beschikking heb.
Onderlangs kan ik lopen, rechts onder zit de deur.

Links onder in dat witte vak staat mijn werkbank.

Links wil ik wat uit steekt de helix plaatsen.
Dan het 3,5 meter stuk mijn schaduw station.

Weet nu niet of ik rechts een tweede helix plaats en dan met 2 schaduw stations ga werken.
Weet niet of ik ooit zoveel treinen ga hebben?

Nu rails gaan tekenen, weet alleen niet welke wissel type van peco 55 ik moet pakken.
Ik begrijp uit je tekening dat de baan tegen de muur aanstaat. Wat ga je doen in de (linker bovenste, rechter bovenste en rechter onderste)hoeken? Vooral rechtsonder, in dat vlak van 160x200 kom je achteraan er niet meer bij. Ga je daar mangaten maken of is er nog ruimte om om de baan heen te lopen zodat je bij de hoeken kunt komen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

@Wim, ah ja sorry, Ik heb te veel Russische hackers op mijn site gehad en heb nagenoeg alle Russische ips geblocked.

@Zaunkönigs Bahn. Aangezien ik 1,96 ben en ik makkelijk links en rechts bovenin kan komen.
Dan voor rechts onderin, vlak van 160x200. Staat niet op de tekening dat ik er ook nog onder langs kan lopen. Zodat ik rondom dat vlak 80cm heb.

Maar ik denk dat er rechts een bergwand komt.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Ronald,
Inmiddels heb ik via een trucje toch de plaatjes kunnen zien. ;)
De hoeken links en rechtsboven lijken mij ook erg lastig te bereiken. De uiterste hoek is zelfs 113 cm (80 x wortel(2) ) verwijderd van het loopgedeelte. Ook als je 1.96 m bent, is dat erg lastig. Bedenk dat alleen het reiken tot in de hoek niet voldoende is. Op een gegeven moment zul je daar ook willen bouwen, schilderen, details aanbrengen ed. Dat zijn preciesie klusjes die je niet op zo'n afstand wilt doen. Dat hou je een paar seconden vol, maar daarna krijg je lamme armen... Ik adviseer ook om de hoek beter bereikbaar te maken. Eventueel met een mangat, maar beter is om die hoeken vanuit je loopruimte bereikbaar te maken. Het hoeft daar niet perse heel breed te zijn omdat je de keerlussen / helix verder de kamer in kunt leggen.
Ik zal zo meteen eens een schetsje maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Ronald,
Bij deze een schetsje:
Afbeelding
Ik heb ook de deur en je werkbank ingetekend. Enigzins gokkend waar die zich precies bevinden...
Deze schets is gewoon één van de mogelijkheden, je zou er ook een M-vormige baan van kunnen maken.
Veel hangt ook af van je thema voor de modelbaan. Eigenlijk moet de vorm van je baan afhangen van de het baanplan en niet andersom!

Qua thema: je gaf aan een schaduwstation en een helix te plannen, maar dat is onzichtbaar en daar kun je dus alle kanten mee op. Wat wil je in het zichtbare deel zien? Hoe wil je je treinen beleven?
- Welk land?
- Welk tijdperk?
- Dubbelsporige hoofdlijn en of juist meer een zijlijn?
- Ben je meer geïnteresseerd in personenvervoer of juist goederen?
- Houd je van rijden (treinen in het landschap) of juist meer van rangeren (bezig zijn met 1 trein op 1 plaats)
- Eén groot station of juist meerdere kleinere aan een doorgaande spoorlijn
- .....
Heel veel van bovengenoemde vragen bepalen de vorm van je "plaat"

Een groot station vraagt bv om een lange brede plek. Meerdere kleine stations kun je gemakkelijker op een M vormig oppervlak kwijt. Je kunt dan van station A via B en C naar D rijden. A is bv een schaduwstation. B en C liggen ieder op een poot van de M en station D is of een kopstation of een 2e schaduwstation.
Er zijn mogelijkheden genoeg, maar voordat je bovenstaande vragen voor jezelf hebt beantwoord, zou ik nog niet eens beginnen met schetsen (op papier of mbv de PC).
Succes!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Wim,

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg, schets voor de werkbank en deur kloppen aardig.
Alleen de inhammen zijn wel groot en verlies wel aardig wat ruimte daardoor. Maar ik zal het zeker in overweging nemen.

- Welk land: Zal wel de Duitse kant opgaan, maar in mijn hoofd is dat geen enkel land. Meer mengsel van Nederland, Duitsland, Zwitserland.
- Welk tijdperk: Huidig, vind het oude maar niks. Gaat lastig worden denk ik.
- De meeste lijnen wil ik dubbelsporen doen, en ik zat te denken aan enkel spoortje zoals arriva dat heeft vanaf Dordrecht die langs de A15 loopt.
- Personen en goederen
- Rijden is het voornaamste, maar in mijn hoofd zit ook een container overslag, en ook kolen. Waar ik dan weer wil rangeren.
- 1 groot station, en voor het enkelspoortje een stuk of 3 kleine stations.

Het zit dus allemaal in mijn hoofd maar het dan weer naar papier schetsen vind ik heel lastig.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door MarcoFM12 »

Zoals de schets van Wim is zou ik eerder van uitgaan.
Zeker op het stuk rechtsonder.
Daar kom je echt niet bij,
Ik ben 1.80 en heb een baan van 1.20 breed.
Ik kom net aan de achterkant om een gestrande lok met zijn stam veilig te stellen.

Bij Wim zijn schets van de onderplaat heb je echt zeer veel ruimte en rijgelegenheid hoor.
Het is wel 3.50 bij 3.00 hè ;)


Groetjes,
Marco
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Ronald2016 schreef:...Alleen de inhammen zijn wel groot en verlies wel aardig wat ruimte daardoor......
Dat valt nog wel mee toch? En het is een eerste opzetje. Afhankelijk van het uiteindelijke baanplan kan er nog heel wat verschoven worden.
Op welke hoogte wil je de baan gaan bouwen? Het zichtbare deel bedoel ik dan. Mocht je nu echt denken te weinig ruimte te hebben, dan kun je de baan zo hoog bouwen dat hij ook nog boven de werkbank past. Dan krijg je er zo'n 180 cm lengte bij in de linkerbenedenhoek. Mijn eigen baantje heeft het zichtbare deel op een hoogte van 150 cm boven de vloer. Deze is voor een deel boven een bureau gebouwd.
En als je helemaal extreem wilt gaan, dan bouw je een dubbeldekker. :D 8-)
Maar daar zou ik zelf wel 3 keer over nadenken voordat ik het zou doen. Dat soort constructies vreten echt tijd (en spoor dus geld).
Ronald2016 schreef:- De meeste lijnen wil ik dubbelsporen doen, en ik zat te denken aan enkel spoortje zoals arriva dat heeft vanaf Dordrecht die langs de A15 loopt.
- Rijden is het voornaamste, maar in mijn hoofd zit ook een container overslag, en ook kolen. Waar ik dan weer wil rangeren.
- 1 groot station, en voor het enkelspoortje een stuk of 3 kleine stations.
Meerdere dubbelsporige lijnen, een groot station, containerterminal, kolenoverslag, een zijlijn met nog eens 3 stationnetjes... Dat klinkt al snel als te veel op deze ruimte (en je hebt best veel ruimte!). Maak eens een lijstje met 2 groepen. Groep 1 is wat je écht belangrijk vindt. Dus wat moet er in ieder geval op de baan komen om jou blij te maken. De 2e groep is voor zaken waarvan je denkt: leuk mits er nog plaats voor is. Begin daarna met de punten van groep 1 ruwweg een plaats te geven op de baan. Dat geeft enigzins een idee hoeveel ruimte je nodig hebt voor de hoofdzaken.
Ronald2016 schreef:...Het zit dus allemaal in mijn hoofd maar het dan weer naar papier schetsen vind ik heel lastig.
Gewoon beginnen met een paar wilde schetsen op papier. Een wit vel schrikt altijd af. Zo snel je iets geschetst hebt, krijg ja al snel een beeld van wat er mogelijk is (en wat niet!)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Dank je wel voor de toelichting Wim, hier kan ik verder mee. :D


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Deze avond eens verder zitten tekenen in anyrail en het ging naar mijn verwachting best goed.
De helix zal denk ik een ovaal worden i.p.v. een cirkel, dit i.v.m. dan een lager stijgingspercentage. Maar dit was sneller met tekenen.
De inhammen heb ik nog niet verwerkt in de tekening.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Het ziet er netjes uit Ronald. Alleen zou ik in de onderste railharp het uiterste wissel aan de linkerkant vervangen door een rechts wissel. Je hebt nu komend uit de boog direct te maken met een tegenboog. Dat wil op wissels nog wel eens een ontsporing geven.
Als alternatief kun je de hele bovenste railharp 100% copieren in de onderste, dan is het ook opgelost.
Hoe ga je aan de rechterzijde trouwens verder? Met een keerlus of een 2e helix naar boven?
Groet, Wim



MarcoFM12
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 jul 2016 10:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door MarcoFM12 »

Zie je nu hoeveel je kwijt kan ?
Je zit al op 16 sporen in je schaduwstation..
Dat zijn al heel wat treinstellen die in de wacht staan.
Ook met inhammen kom je echt een heel eind hoor,
en dan moet je nog op een hoger gelegen een baanplan maken.


Groetjes,
Marco

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door FidOo »

Vergeet niet, een hoop ruimte is mooi, maar voor elke CM die je extra hebt moet je ook bedenken dat dit een hoop extra geld en tijd kost.
Je je plant extra rails, dat kost weer extra aansturing. Ook moet elke CM bovengronds aangekleed worden en dat kost ook allemaal een hoop tijd en ook geld.
Dit alles lijkt nu leuk, maar kan ook heel erg tegenvallen als je straks begint..

Daarnaast zou ik ook eens beginnen met de bovenkant van je baan. Wat wil je zien en dergelijke.. Dat schaduwstation komt daarna wel.
tis maar het overwegen waard.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Marksintpancras »

:lol: waarom weer van die cowboy ideeën, gewoon simpel houden.
Mijn baan heeft wel 3 stations, lijkt veel maar voor een oppervlakte van 9 meter bij 70 cm in een L vorm.
Alleen ja, ik beeld een hoofdbaan uit als met Bahnhof Brohl-lutzing als station en pendelbaan tussenstations Markt-erlbach en Oberstdorf.
Ik heb 15 schaduwsporen, daar heb ruim voldoende aan. Voor een normale rijden.

Maar misschien leuk ideetje, dubbelsporig hoofdbaan, rechtsonder kopstation, maar de hoofdbaan daar laten zaken naar een helix, dat kan op verschillende manieren, kan je mooie goederentreinen laten rijden, en alle treinstellen en huidige treinen, rijden lekker kopstation in.
Verder zal ik een neven baan lekker over de baan laten slingeren, maar persoonlijk is deze ruimte zo vol.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Heb weer wat dagen zitten tekenen, je ziet alleen niet dat het enkelspoortje rechts hoger ligt. Zodat het station z'n 20 cm in de bergen eindigt.
En het onderste spoor zakt 7 cm voordat het onder de goederen spoor gaat naar de helix.
Zit alleen nog na te denken hoe ik het station ga doen en hoe lang.

1 meter lang of nog wat langer. In schaduw station kunnen ongeveer 1,40 meter treinen staan.


Schaduw station
Afbeelding

Zichtbare
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Ronald,
De bovenste railharp in je schaduwstation heeft nog een tegenboog bij het inrijwissel aan de rechterkant. Door dit wissel te vervangen door een links wissel verhelp je dat.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Wim,
Ah wel de linker kant veranderd maar vergeet ik de andere kant.

Zal eens kijken als ik station platform 1,5 meter maak of ik nog ruimte heb voor wissels aan beide kanten.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Wederom een avondje ploeteren om het aan elkaar te knopen. Maar ik denk dat ik het aardig heb gedaan.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Hallo Ronald,

Bij deze wat opmerkingen over je ontwerp:

De bogen zijn her en der erg scherp. Ondergronds maakt dat niet zo veel uit, maar bovengronds heb je zoveel ruimte om mooie ruime boogstralen te gebruiken. Dat ziet er veel beter uit! Je paradetrajekt rechtsonder bv is lekker ruim. Probeer dat overal toe te passen. Met name in de hoek linksboven gaat het er krap toe.

Dan de aansluiting van je containerterminal/kolenoverslag. Hiervoor heb je een erg lang dubbelsporig paradetrajekt gebruikt. Persoonlijk zou ik dat traject gebruiken voor al je treinen. Alleen voor de aansluiting van de terminal vind ik persoonlijk zonde van de ruimte. En dubbelspoor zou dan ook iets te veel van het goede zijn, zo druk zal het in de terminal ook niet zijn.
De terminal zou ik direct op het station aansluiten. Het paradetrajekt achteraan kun je dan voor het "normale" spoor gebruiken.

Het station is wat recht-toe-recht-aan naar mijn smaak. Door het in een hele flauwe boog te leggen, maak je het wat speelser en minder strak. Als je toch liever rechte sporen in je station gebruikt, zou ik het station iets schuin leggen, ipv van parallel aan de baanrand. 10 graden maakt het aanzicht al heel anders.
Verder is het station behoorlijk druk met sporen. Eén of 2 spoortjes minder zou voor je treinverkeer ook meer dan voldoende zijn. Het is slechts een doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn. 3 sporen per richting is dan misschien iets te veel van het goede.
De sporen van het zijlijntje en de aansluiting in het station zijn denk ik wel goed. Het lijntje is zo klein dat alleen het 1 perronspoor rechtvaardigt (en dat heb ingepland). Ik neem aan dat je alleen een of twee treinstellen laat pendelen tussen de 2 eindstationnetjes. Goederentreinen (of andere personentreinen) zullen niet van de hoofdbaan op de zijlijn wisselen, schat ik zo in.

Tenslotte zou ik iets meer ruimte voor de helices inplannen. Je hebt veel ruimte beschikbaar, maar ik denk dat met de hellingen in de helices nu behoorlijk steil zijn. Probeer een grotere straal te gebruiken. Of maak er een ovaal vormige helix van. Het is niet verplicht om een cirkel te gebruiken :)

Succes met verder plannen! Ik zal mijn ideeen nog even in een schetsje proberen te plaatsen.
Groet, Wim


Plaats reactie