Ad_M schreef:Ngineer,
Brutale vraag, je maakt leuke 3D zaken, ideeën te over
Maar waarom maak je ze zo "grof" en niet meer op schaal?
Denk dat je hier juist in zou kunnen excelleren en toevoegen
Ben hard bezig zelf de technieken te (her)leren om zelf ook producten te maken die er niet zijn, maar ik vind juist de vele details die je kan terugvinden in onze schaal het leukste
Ik zou zelf zo proberen te zijn zoals Mark produceert (van Markenburg), op schaal of barst
Hoe denk jij hier over / zie jij dit?
Mvg,
Ad
Ik ben ook nog alles aan het verkennen en aan het leren. Ik ben na bijna 15 jaar weer een baan aan het bouwen en het 3D-printen is in feite in de plaats gekomen van het bouwen (dat was niet mijn sterkste kant). Alle tips en opmerkingen zijn van harte welkom, daarom kom ik hier op dit forum.
In principe is alles wat ik maak op schaal. Ik probeer tekeningen e.d te vinden en schaal dingen af van foto's. Af en toe kies ik er bewust voor om wat af te wijken. Het gaat er bij mij ook om wat ik wil verbeelden en waar zo iets op of bij de baan komt te staan.
Een kabelgoot van 1,5mm is in het echt 24 cm breed. Normaal zijn ze vaak ca 30 cm. De goten van 3mm zijn in het echt 48 cm. Ik heb het verschil iets opgerekt zodat het wat meer opvalt. Verder probeer ik de grotere objecten te maken zodat ze in Polished White Strong&Flexible geprint kunnen worden. Zo heb ik bij de dieseltank de buizen voor de ladder en valbeveiliging 0,7mm gemaakt, ofwel 11cm in het echt. Normaal zou dat ca 5 cm zijn. Voor mij is dat zeer acceptabel, want dunner printen is veel kwetsbaarder en dubbel zo duur. Het verschil tussen 0,7mm en 0,5 mm valt nauwelijks nog op. Overigens maken faller en consorten dat soort details ook vaak 0,8mm (ik heb wat spul liggen wat ik eigenlijk net niet vind passen qua uitstraling, maar ik meet dan na hoe zij dingen maken en ik kom vaak een maat van 0,77mm tegen). Als je een treinstel print dan valt zo iets veel meer op omdat de verhoudingen sneller zoekraken.
Stevigheid vind ik ook wel belangrijk, want ik bouw de baan met mijn zoontje van 9. Het spul moet natuurlijk ook het printen en vervoeren overleven.
Mijn kabelhaspels en diverse andere modellen hebben details van 0,1mm, het kleinst haalbare. Dat pakt in FUD goed uit, en zelfs in WSF, maar zie je het nog terug als je op een normale afstand naar je baan kijkt? Als je een foto maakt dan zie je dat er een haartje van de kwast in de verf is blijven hangen, dat was me zelfs onder een goede lamp nog niet opgevallen.

Foto: links WSF, rechts FUD