Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag serieus door gewerkt op Rail, 14 bakken bestikkerd en grootste deel van de aanvullende werkzaamheden er aan gedaan. Morgen nog even bij 10 stuks uitlaten fiksen en ze alle 14 verouderen en dan door met de volgende partij. het zou een mooie stunt zijn om alles wat ik heb mee genomen af te krijgen in deze 3 dagen, dan is m'n vitrinekast weer 4,5m trein rijker.

Foto's! :?: .........uh nee toch niet :ugeek: , kom maar gewoon kijken op Rail, lijkt me een strakker plan :mrgreen: Als je de middelste hal binnen loopt loop je letter recht tegen de NMF stand an dus dat kun je niet missen ;)

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 dec 2017 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Zal morgen je harde werk even komen bewonderen Michiel ;)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Dit weekend zeer productief geweest, totaal 26 bakken bestikkerd, hier wat foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het laatst ook nog even een rollend model bestikkerd wat zich na het bestikkeren en schilderen mocht gaan vermaken op de baan van MC de Spoorstaaf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan vandaag nog even 4 rijtuigen van andere logo's voorzien om 2 treinen mee af te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Afgelopen weekend tijdens de beurs in Zutphen 3 stukken Hema gum in weg voertuigen veranderd.

2 stukken werden 8 Volkswagen T3's/LT's in camper uitvoering waarvan ik er al 3 weggegeven heb en 4 in normale uitvoeringen. Een ander stuk werd 8 veegwagens. De 8 veegwagens en de 4 normale VW T3's heb ik niet af kunnen krijgen maar vandaag thuis afgemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo heb je dus 20 weg voertuigen voor €2,50 en 15 uurtjes hobby plezier.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Leuk idee Michiel :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister schoot ik niet op met de gebouwen voor Oberbreitlingen Am Hammerkloth en daardoor kreeg ik zin ff wat anders te doen. Daarom ben ik eerst maar wat treinen gaan afmaken. Ik de Wänningburger Kleinbahn treinen bestikkerd, geschilderd en verouderd.
Afbeelding
Ja er zitten andere panto's op als in het echt bij de BB8500 familie maar hiervan had ik er heel veel dus ik vond dat dit ook moest kunnen, tenslotte is het een fictieve vervoerder.

Afbeelding

Afbeelding

Nu staan ze in de vitrinekast en aangezien jullie wel fan zijn van dat soort foto's ook de rest maar even grotendeels op de foto gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het volgende wat ik ga bestikkeren is 4 of 5 UHR F95 bakken. Ik 4 nieuwe bakken liggen en 1 bak die herbestikkerd moet worden.

In de tussentijd wil ik ook met Oberbreitlingen Am Hammerkloth verder.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Inmiddels nog wat voor werk aan de 5 UHR F95 bakken gedaan en 2 nieuwe reclame uitvoeringen getekend;

Freaqshow:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IKEA:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat was het voor vandaag, op z'n vroegst dinsdag heb ik weer tijd om verder te gaan.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vanmiddag heb ik de UHR F95 bakken bestikkerd en verder afgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar eens kijken wat hier verder nog rond slingerd. Eigenlijk wil ik ook een Warsteinertrein zou gou ik weet wat er in mijn wereld als trekkracht voor zou moeten. Die treinen zouden zo'n 1600t moeten zijn en de dienstregeling gaat er vanuit dat cargo's met minimaal 45km/u het steile traject( 1,9% als ik het goed onthouden heb) tussen Erwitte en Belecke berijden. Word dus nog ff zoeken wat genoeg vermogen heeft en bij ZementCargo in dienst zou kunnen zijn om dat te vervoeren.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

neudalhausenstadbahn schreef:Vandaag heb ik 2 achtergronden nog overgespoten omdat ik er niet tevreden over was en nu ze droog zijn heb ik ze in elkar gezet en ze zijn nu klaar voor de verkoop. Ik hoop wel dat ze het op de sNuffelmarkt beter doen als hier op het forum, het gebrek aan reacties stemd mij niet echt hoopvol zeg maar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Ik zit nog steeds met 2 van de bovenstaande fotodijken en vanavond gaat bij een vriend van mij de vuurkorf aan. Aangezien ik er wel klaar mee ben gaat straks de fik er in. Mocht iemand ze toch nog willen hebben kan je je tot 19.00u in dit topic melden anders zijn ze weg :twisted: .

Edit 22.33u, ze hebben goed gefikt :twisted: :mrgreen:

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik ben vanaond gelijk door gegaan met het volgende diorama(tje). Een collega neemt donderdag afscheid op het werk en ik probeer voor die tijd wat leuks af te hebben. Het schiet al hard op maar is heel erg onstabiel. Alles moest met houtlijm gelijmd omdat er piepschuim in verwerkt zit en ik heb geen tijd alles stap voor stap te doen dus gewoon maar door gaan.

Een paar uurtje prutsen leverd het volgende op:
Afbeelding

Afbeelding
Een smalspoorlijntje in N tegen een berghelling aan met behulp van plastic plan railsjes voor spoor Z van marklin.

Zo nog even van een blokje gum een treintje fiksen en dit voorzichtig in m'n bergkast ziet te krijgen, daar is het boven in 50 graden ofzo dus droogd het goed.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Het werd geen gum maar hout, ik had nog een paar trambakken op voorraad en een KSW bak bleek wel geschikt om iets mee te doen:
Afbeelding

Afbeelding
Nou alleen hopen dat hij past en geen rotswand raakt ofzo want ja dat kon ik nu niet uitmeten. Ik was al blij dat ik het dioram heel in mijn bergkast heb gekregen uh hoop ik, zeker weten doe ik dat morgen pas als ik hem er uit haal.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 20:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Net gelijk even na het wakker worden maar even wat zitten prutsen en ook dit diorama'tje is klaar. Het staat nu weer boven in de bergkast om verder te drogen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo en dan heb ik de hele middag om af te wassen, op te ruimen en te zorgen dat m'n bezoek kan zitten vanavond want is nu niet helemaal mogelijk namelijk.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Op het diorama Westerwiehe Leibnitzgasse wat ik aan het bouwen ben moet en stuk van een tram komen. Zoals reeds bekend moest er eerst bepaalde worden welke huisstijl het materieel van de StadtWerke Delbrück Greuping moest krijgen. Gister avond ben ik begonnen met met zoeken van basis tekeningen van waar uit ik de wanden voor de MGT6 wagens kon gaan tekenen. Dat werd een tekening van een wagen uit Halle(Saale) zie hier. Later vond ik nog meer tekeningen maar toen was ik al grotendeels klaar met tekenen.

De normale uitvoering gaat er als volgt uitzien:
Afbeelding

Afbeelding

Al een lange tijd had ik een mooi voorbeeld via google gevonden van een totaal reclame wagen, zie hier. Deze tekening heb ik gelijk ook maar omgewerkt en er een kopwand bij getekend.
Afbeelding

Afbeelding
Hmmm zo met het bekijken van deze post zie ik toch wel veel dingen die nog afwijken van de wagen er boven in de normale huisstijl. Vooral de andere raamindeling vind ik nu storend en de cabine deur ook. Ik ga nog eens goed na denken over of ik dat aan kan passen en of ik er mee kan leven als ik dat niet kan en dat antwoord weet ik wel, dat is nee, dus of deze er nog gaat komen in model word zeer de vraag.

Verder kwam ik gister avond ook een voorbeeld tegen van een wagen met reclame van Thomas Philipps Sonderposten(, waar ik meestal de maandelijkse voorraad dranken insla). Dus die wil ik eigenlijk ook, maar dat is wat lastiger. De tekening in de link heeft geen deuren en die moeten er bij mij wel in. Nou was ik begonnen met die tekening te bewerken maar gister avond leek dat vooral door de totaal afwijkende raamindeling in vergelijking met wanden met deuren niet te gaan werken.
Afbeelding

Daarom ben ik begonnen met een wagen in de normale huisstijl om te werken maar daar zal ik nog veel aan moeten doen om te komen waar ik wil zijn.
Afbeelding

Ik heb net het hout gezaagd voor 3,5 tram, 3 hele voor in de vitrinekast en de halve voor op het diorama. Deze ga ik dalijk eerst eens in modelschuren en vijlen en daarna ga ik nog wat tekenen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Het tekenwerk heb ik nu klaar, na de dingen die ik vorige post aan die wagen met Sachsenmilch reclame ondekte ben ik even het andere voorbeeld wat ik had gaan bekijken. Daar bleek de raam en deur indeling wel te kloppen ne de cabinedeur er beter uit te zien dus ik heb nu die omgewerkt.
Afbeelding

Verder heb ik nu de wanden voor de Thomas Philipps wagen afgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de wagenbakken zover klaar dat ze bestikkerd kunnen worden. Ik heb daar eigenlijk nu geen zin in dus ik ga nog even bekijken of ik dat ga doen of eerst met het diorama zelf verder ga.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag heb ik tot nu toe besteed aan het tekenen van diverse soorten dakbedekking. Ik op gebouwen vaak allerlij soorten (asfalt) tegeldakbedekking voorbij komen. Daarnaast is er ook leisteen dakbedekking dat uit rechte tegel achtige stukken bestaat.

Ik ben dus maar eens wat gaan tekenen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze allen in een worddoc geplakt en de eerste 5 naar 10% van hun volledige formaat verkleind, de laatste 3 op 20% van originele formaat en uiteraard vele aan elkaar geplakt zodat ik grote velden kreeg. Ik heb nu 7 A4tjes vol dus daar kan ik voorlopig wel mee vooruit.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Nadat ik zondag avond 3,5 tram heb bestikkerd moesten er eerst pantograven komen om ze af te bouwen. 4 been panto's heb ik zat maar 1 been bijna niet en al helemaal niet in stand omhoog. Vanavond heb ik daarom 2uur zitten knippen, buigen, solderen, nog meer buigen, weer solderen enz. met als resultaat 10 panto's. Nou had ik er direct 4 nodig maar als je toch een serie moet maken dan gelijk maar wat meer want ik wil nog meer spul bouwen waar ik ze voor nodig heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen ga ik op het balkon die duif van mij even lastig vallen en door die panto's zwart te spuiten. Daarnaast ligt er nog wat ander klein spul klaar om te monteren en dan kan ik de trams verder schilderen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Gaaf die zelfgemaakte panto's!

Ben benieuwd naar het totaal plaatje!

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De panto's heb ik net gespoten, voor de zekerheid maar 3 laagjes gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast koppelingen en aparaten kasten op de daken van de trams aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik gaatjes boren en de panto's plaatsen en daarna het penseel hanteren om de daken te schilderen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Zo even snel een update voor ik naar het werk ga.

Gister de vitrinekast uitgebreid met 1,5m meterspoor en er volgd later nog 60cm.
Afbeelding

Afbeelding

Verder zijn ook de trams klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jun 2020 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Wat is er met dit heerlijke weer nou beter als gewoon een beetje lekker voor je uit prutsen. Gister heb ik de plannen voor m'n demo over 1,5 week in Lochem gewijzigd en ben ik begonnen met de bouw van 18 bussen( waarvan een halve) en 11 trams waarvan 4 halve. Hiervoor was wel even een tripje naar de praxis nodig. Vervolgens helemaal zen terug gelopen vanaf de praxis met 2 balkjes hout op m'n schouder die 90% van de weg lekker lagen te balanseren zodat ik ze niet vast hoefde te houden( altijd een leuke uitdaging). Daarna binnen wat zitten schuren en de rest vanmiddag toen de zon van het balkon was buiten zitten schuren. Ook voor en tussen de buien door nog kans gezien alles te spuiten vandaag.
Afbeelding
Die kartonnen blokjes zijn de draaistellen, waarom geen wielen? Vrij simpel; net boven de spoorstaven zitten stootranden om de wielen heen om te voorkomen dat mensen of dieren onder de wielen kunnen komen. De ruimte die daar boven overblijft zie je niet of nauwelijks zodat het onzin is om je in allerlei bochten te wringen alles tot in detail te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jun 2020 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Net in 40min tijd alle trams en bussen even van een laag lila voorzien.
Afbeelding

Misschien dat ik de bussen straks ook vast groen schilder.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jun 2020 16:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Laatste update van vandaag, de bussen heb ik grotendeels geschilderd, alle kleuren op zwart na zitten er op:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jun 2020 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Voor de trams die ik in aanbouw hebben moesten weer een hoop wanden getekend worden en dan vooral met totaal reclame. Ik wil namelijk iedere halve of hele wagen anders kunnen maken.

Dat leverd het volgende op:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jun 2020 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Voor, tijdens tussen en na de beide beursdagen ben ik lekker productief geweest. Met de bussen ben ik een aardig eind gekomen maar die zijn nog niet af. De trams zijn nu wel af en het spoor voor die dingen in de vitrinekast is nu ook verlengd maar niet alles past er op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als straks ook de bussen klaar zijn kan ik de komende jaren weer rustig diorama's bouwen want de voertuigen voor er op liggen dan al op de plank.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 21 jun 2020 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister avond en vanavond ben ik ook vage deels al lang bestaande ideeën voor diorama's uitgewerkt zodat ik vast weet wat het aan ruimte kost en wat de mogelijkheden zijn. Ik heb die info in een worddoc. op een rijtje gezet en dat is als volgd:

"Greuping Süd 59x27,5cm:

Spoorgroep: 5 sporen a 2,5cm + 2 eiland perrons a 10cm = 32,5cm

OV groep: 2 tramsporen a 2cm + 2 perrons a 2cm + busspoor a 2cm + busperron a 2cm = 12cm
2 extra tramsporen + 2 perrons = 8cm + 12cm = 20cm, bij gebruik van 2 eilandperrons 16cm.

32,5cm + 16cm = 48,5cm levert 10,5cm op voor stationsgebouw en loopruimte.

Stationsgebouw kan ook boven de trein sporen worden gelegd.

Mogelijke materieel inzet:
Buslijn 31: MAN SG242 of MAN NG363G
Buslijn 33: MAN SG242 of MAN NG363G
Tramlijn 6: 1 a 2x GT6B
Tramlijn 7: MGT6
Tramlijn 8: MGT6 of GT8B
RB101: WAE ET701
RB113: MN Br212+n wagen

Delbrück Dinkelstraße 59 of 29,5x27,5cm:

Spoorgroep: 2 sporen a 2,5cm + 2 zijperrons a 3cm = 11cm

OV groep: 3 tramsporen a 2cm + 3 perrons a 2cm + busspoor a 2cm + busperron a 2cm = 16cm

Weg: 1 rijstrook a 2cm + 2 parkeerstroken a 1,5cm = 5cm

11cm + 16cm + 5cm = 32cm, nog 27cm beschikbaar voor looproutes stationsgebouw en overige bebouwing bij gelijkvloerse ligging.

Indien spoor en weg weg worden gelaten en alleen de OV groep word weergegeven kan het ook op een diorama van 29,5 x 27,5cm.

Mogelijke materieel inzet:
Buslijn 25: MAN NM152 of Van Hool A330
Buslijn 26: MAN NM152 of Van Hool A330
Tramlijn 1: M8C of MGT6
Tramlijn 11: 1 a 2x GT6B
Tramlijn 12: GT8B of M8C
SE29: ET701+ET751
RB100: 3x ET751
Spits RE: 2x VT3151"

Als mijn ideeën en inzichten niet veranderen hoop ik deze 2 diorama's ergens in de komende 2 a 3 jaren te bouwen. Eerst moeten er natuurlijk wat andere diorama's af. Het valt nog te bezien hoe groot ik het laatste ga bouwen, nu denk ik vooral aan de kleine variant maar wat het zal worden zal de toekomst vanzelf uitwijzen.

Groetjes Michiel

Plaats reactie