Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste projecten

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste projecten

Bericht door pa5ca »

De digitalisering van de Fleischmann schijf is klaar en inmiddels al weer met de volgende projecten begonnen..
Van Wolfgan Kufer deze http://www.opendcc.de/elektronik/booster/booster.html DCC booster gebouwd moet er nog een onderdeel in zetten en testen... Heb btw deze booster op gaatjes board gebouwd... was redelijk veel brei werk aan de onderkant...
Echter is dit een proto type inmiddels onderdelen in bestelling staan voor de booster v2 die heeft heel wat minder onderdelen en draait op basis van een Tiny2313 .. dus dat gaat hem wel worden denk ik.
De reden voor de boosters is simpel.. ik ga straks meer en meer voeden vanuit de rails en mijn Fleischmann twin centertje gaat dat niet trekken...
Verder ook begonnen aan de Dave v.d Locht http://www.daveshobbyhoekje.nl/dcc-mini ... n-decoder/ functie decoder, lijkt me een mooi en recht toe rechtaan ontwerp.
Voor de laatste heb ik onderdelen in bestelling staan... die komen pas eind vd maand... mooi klusje voor de Kerstvakantie... ;)
Ook staan er nog een paar S88 bezet melders in de planning... dat gaan met gepaste zekerheid die van Robert http://members.home.nl/robert.evers/s88mega8.htm worden...

Om de Atmel CPU's te programmeren heb ik ook een ISP en 40 PIN DIL Zif voet in bestelling staan... wordt allemaal rond Kerst geleverd...

Zal spoedig weer een paar foto's plaatsen...

Frans...
Laatst gewijzigd door pa5ca op 16 feb 2015 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

Zo booster getest en hij werkt!

Spanning laten variëren tussen 10V en 18V... en dat maakte niet veel verschil!!.. op 10V bleef mijn test loc de BR89 van Trix nog prima lopen... 15V (gemeten met de scoop!!) is een mooie spanning en daar loopt het locje prima op.

Probleem bij het bouwen op gaatjes board was de H-bridge, deze heeft een andere pin spacing en past dus niet op standaard 2,54 board, hier was wat buig en trek werk voor nodig... :oops: maar uiteindelijk wel gelukt. ;)
Ohhhhh ja de lege IC plekken ... deze worden gevuld als ik ooit gebruik zou willen maken van een keerlus systeem... als je een basic booster zou bouwen kan en mag je deze meuk gewoon weglaten!
Heb nog een stroom meting gedaan en kon tot 3,5Amp gaan omdat de begrenzing van mijn lab voeding toen in kwam.. bij kortsluiting gaat de baanspanning binnen millisecondes van de baan af!!.. Rode LED gaat dan aan. Getest.. en werkt!
Als het DCC signaal op de ingang door welke oorzaak ook zou wegvallen gaat de booster gelijk uit.. dus geen baan spanning meer... altijd handig... 8-) Groene LED geeft aan dat er een DCC signaal aanwezig is... (gele LED is voor het keerlus systeem)

Al met al weer een leuk project... op naar het volgende project.. :D

Bijgaand wat foto's van dit project...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Scoop beeld van de twee signalen, onder de Twincenter en boven de booster...


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door maarten »

Mooi projectje hoor! Ter indicatie, wat was je kwijt aan onderdelen? Heeft nog niemand een print-ontwerp gemaakt? Of heb je geen spullen om te etsen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

maarten schreef:Mooi projectje hoor! Ter indicatie, wat was je kwijt aan onderdelen? Heeft nog niemand een print-ontwerp gemaakt? Of heb je geen spullen om te etsen?
Hoi Maarten... aan onderdelen iets van 15 Euro... en printen .. ja die zijn er van de Booster V2 versie kost bijna 9 euro zonder verzendkosten.. bij : http://modellautos-h0.de/Default.aspx?section=88
Etsen had gekund.. maar vindt die breiwerkjes ook wel leuk om te maken...

Groeten,

Frans...



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

Zo weer een deel van mijn DCC project klaar eerste twee DCC wissel decoders (ontwerp en firmware Dave vd Locht)

Hier onder de printen .. Dave had nog een aantal on- bestuukte printen liggen... Meeste onderdelen via EOO besteld maar ook via Ebay.
Het zijn de eerste van een grotere serie de volgende gaan gewoon weer op gaatjes board.. het ontwerp is relatief simpel..
Was plug and play... had ze zo aan de gang in koploper... en ook prima te bedienen met mijn TC.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de microcontroller te kunnen programmeren heb ik via Ebay een AVR ISP gekocht.. $3,75 oid.. daarnaast een ZIF voet om alle maten en soorten controllers te kunnen blazen... Ik heb voor een universele opzet gekozen met female headers waar in dan vervolgens jumper draden kan insteken... Werkt btw als een speer.

Afbeelding

Heb nu nog een grote bestelling uitstaan voor een aantal S88 bezet melders... dit naar het schema van Robert...

... Frans..



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

Update tav de wisseldecoders... heb ze nu op mijn testbaan kunnen testen .. in combinatie met Koploper... maar ook direct van af mijn twin center... alles werkt okay maar kreeg de indruk dat ik af een toe twee keer moest drukken om een reactie te krijgen... dus maar eens met de scoop aan de gang en het motto meten is weten maar weer eens uit de kast gehaald.
Nu wat blijkt .. de gebruikte PC817 OPTO loopt in wat tijd problemen en de op en afgaande flanken zijn op zich wel steil maar de hoeken van de blok laten behoorlijke rondingen zien... mmmmm
Het ingangs circuit op een brei boardje gebouwd en nu rondom een HCPL-2630 10mb opto... en dat gaat hem wel worden.. het uitgangs signaal is nu conform de input prachtige steile flanken en een super mooie blok.
Ik zeg alle kleine beetjes helpen... dus ga ik de twee wissel decoders modificeren en ze updaten naar 2630 of 31 opto's (een 6N137 is ook nog een optie)

Zal later de scoop plaatjes toe voegen....

Frans...



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door Dave »

Frans,

Dat de decoder niet goed reageert heeft mogelijk een andere oorzaak. Ik zie namelijk op je foto's dat je de Tiny2313A gebruikt i.p.v. de Tiny2313 zonder A (zie componentenlijst).

Deze 'A-modelletjes' zijn zogenoemde picoPower modelletjes (ATTiny2313A) die aanzienlijk gevoeliger zijn voor interferentie waardoor de program-counter in de uC kan verspringen. I.c.m. sommige wisselspoelaandrijvingen en de ULN2803 KAN dat problemen geven.

Na flink zoeken bleek dat de oorzaak te zijn bij een ander product dat mijn firmware gebruikt. Die gaf o.a. deze problemen i.c.m. de snellere 6N137 opto's terwijl ik de problemen simpelweg totaal niet gereproduceerd kreeg op mijn eigen decoders, en met verschillende centrales / aandrijvingen etc.

Oplossing is eenvoudig: 2x 1nF condensator, parallel over iedere VDD/GND van de ULN2803 plaatsen aan de onderzijde van de print. Of de ATTiny2313A's vervangen door ATTiny2313's. De laatste optie is misschien nog wel het beste.

Gr. Dave



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

Dave schreef:Frans,

Dat de decoder niet goed reageert heeft mogelijk een andere oorzaak. Ik zie namelijk op je foto's dat je de Tiny2313A gebruikt i.p.v. de Tiny2313 zonder A (zie componentenlijst).

Deze 'A-modelletjes' zijn zogenoemde picoPower modelletjes (ATTiny2313A) die aanzienlijk gevoeliger zijn voor interferentie waardoor de program-counter in de uC kan verspringen. I.c.m. sommige wisselspoelaandrijvingen en de ULN2803 KAN dat problemen geven.

Na flink zoeken bleek dat de oorzaak te zijn bij een ander product dat mijn firmware gebruikt. Die gaf o.a. deze problemen i.c.m. de snellere 6N137 opto's terwijl ik de problemen simpelweg totaal niet gereproduceerd kreeg op mijn eigen decoders, en met verschillende centrales / aandrijvingen etc.

Oplossing is eenvoudig: 2x 1nF condensator, parallel over iedere VDD/GND van de ULN2803 plaatsen aan de onderzijde van de print. Of de ATTiny2313A's vervangen door ATTiny2313's. De laatste optie is misschien nog wel het beste.

Gr. Dave
Hallo Dave... bedankt voor je positieve reactie en bijdrage... het vervangen van de 2313's zal voor mij niet echt een optie zijn omdat ik hier een bak vol van die A's heb liggen....wel het ontkoppelen van de div voedings spanningen... dat is nog het makkelijkst .. en dan in combinatie met een andere OPTO denk ik... Als opmerking tav de 2631 OPTO... vergeet niet een C van 100nF over pin 8 (+5V) en 5 (grnd) te zetten.. die dingen oscilleren als een malle... :o
Wat betreft je eerdere opmerking (mail) tav de kwaliteit PC817 helemaal mee eens... die kunnen nogal eens sterk variëren.. waardoor je aan de verkeerde kant van de toleranties uit kunt komen.
Wordt vervolgd.... ;)

Frans...



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

Inmiddels de twee wissel functie decoder printen gemodificeerd, beide hebben nu een HCPL2631 OPTO en heb nog wat extra ontstoring aangebracht bij de twee ULN's. De scoop plaatjes zien er nu fantastisch uit en heb tijdens het testen ook geen vertraging meer gezien en reageert de decoder direct op het commando.
De modificatie is relatief simpel, drie spoortjes onderbreken twee weerstandjes aanpassen (beide 2k2) en 4 gaatjes van 1mm boren.. de extra onderdelen zitten aan de onderkant van de print... heeft niemand last van.. ;)
Zal tzt wel weer een foto plaatsen van de gemodificeerde printen.

Frans..

PS.
De onderdelen voor de S88N bezet melders druppelen ook gestaagd binnen...dus dat project kan ook worden gestart.
Krijg via mijn zoon een 3d print freesmachientje te leen .. dan kan ik ook een interface print frezen voor de Fleischmann twin center.. De S88 poort is er een met een Molex rechte 6 polige connector. maar ik wil naar CAT 5 of CAT 6 UTP kabel dus zal ik wat moeten freubelen...
Er zijn printjes te koop iets van 7,5Euro.. maar ik ben van het zelf doen.. :P



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

Alle onderdelen voor de S88N bezetmelder binnen... inmiddels ben ik ook in het bezit gekomen van een 3d Freesmachientje en kan ik nu mijn eigen printer frezen.
De print had ik ondertussen al klaar en het bouwen was een makkie... wel eentonig hoor 64 1N4007 diodes solderen...
De Atmel chip had ik een tijd geleden al geprogrammeerd..
Na het bouwen was het meten is weten en ik kon geen onregelmatigheden vinden.. Echter had ik bij het tekenen een RC tijd vertraging van het reset poortje vergeten.. deze weerstand heb ik onder de print gesoldeerd... het ontwerp inmiddels aangepast de volgende print klopt wel.
Om de zaak te testen had ik een verloopje nodig van een 6 pins platte connector (Fleischmann twin center) naar een UTP netwerk bekabeling... deze print heb ik ook zelf gemaakt...
Ook heb ik in het ontwerp van de S88N melder de sporen daar waar het kon wat breder gemaakt.
Van een van mijn op Ebay bestelde PC847 OPTO's was van één een poortje defect... deze 4 kanaals OPTO heb ik vervangen... altijd handig als je zaken op een voetje zet, daarna werkte deze ingang ook weer.

De S88N doet het super... ook met koploper getest .. probleemloos...
Ga nu een tweede S88N maken ... dan heb 32 poortjes... voor een start even voldoende. Zit nog even op enkelzijdige printplaat te wachten.. dubbelzijdig heb ik meer dan voldoende... :o Maar is voor dit soort gefreesde printen niet handig.

Heb inmiddels ook een wisseldecoder als print op mijn PC staan, daar moeten er ook nog een paar van gemaakt worden... heb er nu twee wil er straks een stuk of 10 hebben, dat zijn 40 wissels.. Heb het ontwerp iets aangepast.. wat meer ontstoring en betere OPTO (sneller)

Zal eerdaags weer eens een paar foto's plaatsen.

Frans...



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten.... + foto's en video laatste projecten

Bericht door pa5ca »

Het frezen van de wisseldecoder print...

Afbeelding

Filmpje tijdens het frezen van de wisseldecoders...
http://www.pa5ca.com/nspoor/dcc_wisseld ... frezen.mp4

Wisseldecoders 3 op een rij...

Afbeelding

De gebouwde decoder en met de test ledjes... moet nog een elco plaatsen deze had ik niet meer in de voorraad zitten...
Deze decoders hebben de HCPL 2630 opto's.. en extra ontstoring condensatoren.

Afbeelding

De gefreesde print van de S88N bezetmelder..

Afbeelding

De S88N was een van mijn eerste frees projectjes..zoals je zien kunt zijn de soldeerpadjes wat aan de magere kant, inmiddels is dat in de layout aangepast evenals een aantal sporen ... die heb ik waar mogelijk breder gemaakt.
Laatst gewijzigd door pa5ca op 16 feb 2015 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door FidOo »

Gaaf Pascal, zelfbouw blijft toch het ultime gevoel van modelbouw!! ook als het om electronica gaat!

Best leuk zon PC gestuurde frees, welk merk en type is dat?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten....

Bericht door pa5ca »

FidOo schreef:Gaaf Pascal, zelfbouw blijft toch het ultime gevoel van modelbouw!! ook als het om electronica gaat!

Best leuk zon PC gestuurde frees, welk merk en type is dat?
Hoi Joost dit is een Coliliner van Colinbus bj 2008 (was ook te koop als bouw pakket bij de Electuur), toko is failliet... maar geen probleem...er zitten geen spannende onderdelen aan.
De schema's en board layout maak ik in Eagle exporteer dan een outline frees en boor file.

De drie wisseldecoders was nog geen 15 min freeswerk... zit nu op enkelzijdig printplaat te wachten voor de volgende serie decoders.
Er moet ook nog een tweede S88N gemaakt worden... voorlopig weer werk zat.. ;)

BTW... Pascal is Frans... maar geeft niet... :lol:



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste proje

Bericht door FidOo »

Sorry Frans, dit kwam door je Nickname...

Eagle ken ik wel. Maar zo'n freesmachine is toch nog best aan de prijs. daar schrok ik wel ff van zeg.
Zou het wel heel mooi vinden om zelf een nieuw printplaatje voor een lok te frezen of iets in die trend. Groot voordeel is dat het wel rap klaar zoiets.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste proje

Bericht door pa5ca »

Hoi Joost...
Ja klopt die dingen kosten idd nog wel wat... eigenlijk veel te veel... je ziet ze ook op Ebay staan maar kan niet inschatten hoe of wat de kwaliteit is.
Mijn machientje komt bij mijn zoon vandaan stond daar stof te happen... dan kan hij beter bij mij stof maken. Zelf aanschaffen behoorde niet tot de mogelijkheden... heb nog meeeeeeeer hobby's.... nick name zijn mijn roepletters (officieel gelicenceerd radio zendamateur www.pa5ca.com )
Wil binnenkort nog wel wat kleine modificaties maken... zo wil ik een ring van teflon maken die tijdens het frezen bij de frees de print iets aandrukt en dan gelijk luxe met LED verliching natuurlijk.. :idea: De pcb platen zijn nooit echt recht .. staan bol of hol... en dat is met het instellen van de diepte lastig... te diep frezen gaat meestal fout... :?
Verder wil ik in de toekomst een andere controller eentje die echt 3d is en 4 assen gelijktijdig kan aansturen... kan ik hem ook als 3d printer gebruiken als ik de frees motor vervang voor een printkop... de machine is op een 1000e nauwkeurig dus prima bruikbaar ;)
Momenteel zit er een 2d controller in.. de Z as kan niet gelijktijdig met X,Y bewegen.. voor het frezen geen probleem maar voor het printen erg lastig..

Mocht je nu een printje gemaakt willen hebben... stuur me dan even een pb...zal ik kijken of dat kan...smd printen zijn ook prima te maken op dit ding...

grt... Frans



Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste proje

Bericht door pa5ca »

Zo het is weer een poosje stil geweest..maar dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd.
Ik had een week of wat geleden mijn draaischijf decoder v1 te koop aan geboden maar blijkbaar was er geen belangstelling hier op het forum.. uiteindelijk is ze via marktplaats verkocht.

Nadat deze verkocht was heb ik mijn nieuwe draaischijf decoder getekend en gefreesd.. De reden dat de V1 weg moest was .. omdat deze max 8 sporen aan kon.. en ik voor de hoofd prijs wilde gaan... ;) 15 sporen... :lol: verder was het zo dat de v1 alleen via een booster kon worden gevoed en geprogrammeerd en dat wilde ik niet.
De v2 versie kan beide of booster of DCC direct.
Nu kan ik de print voeden via de ringleiding 14V..16V dc en de besturing via een simpel DCC lijntje.
Al met al is het weer een leuk project geworden.. op een paar kleine teken foutjes .. :( na was het plug and play..
Ook weer de manuele besturing gemaakt, altijd handig.. Inmiddels de hele zaak ook aan het draaien in Koploper.. was even een uitdaging voor me .. (ik heb te weinig ervaring met koploper). Maar ga het steeds meer begrijpen... try and error.. :roll:

Hier vast wat foto's... van de print.. had ook nog een uitdaging met de brug motor... :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ontdekte dat er iets niet goed ging met het motortje van de draaischijf.. door het oog van de naald zou ik maar zeggen..
Er was op een van de ankers een wikkeling los gaan zitten..en naar buiten gekomen, deze liep nu tussen het anker en de magneten door :o Door warmte en trilling was het draadje geheid gebroken...Voor mij is dit een wikkel fout af fabriek.. maar goed.. met veel geduld en gepast geweld het draadje weer op het ankerspoeltje en vervolgens met speciale lak alle wikkelingen gefixeerd. heb het hele anker behandeld en het ziet er nu weer mooi strak uit!!

Deze actie scheelde me 40 euro en een pens met werk ... motor loopt als nieuw en ik kan zelfs de draaischijf op 8V laten probleemloos draaien. volgende actie wordt een PWM regeling voor de draaischijf motor, max toque en super mooi te regelen... ik wil die schijf zo natuur getrouw laten draaien.. dan is snelheid wel een belangrijke factor... .

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Op naar het volgende project..(en) uitbreiding van de S88N bezet melders...1 a 2 printen er bij en nog een 4 tal wissel decoders... last but not least een PWM regelaar voor de draaischijf motor.
Ga gebruik maken van een Arduino NANO die heb ik hier per kilo liggen.. een simpele stroom versterker er achter en je hebt een perfect in te stellen PWM regelaar... !


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste proje

Bericht door Maurits71 »

spannend hoor :), zo knutselen


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste proje

Bericht door BenQ »

Ik maakte vroeger zelf printplaatjes voor versterkers met lakken en etsen, maar dit is wel gaaf. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Nieuwe projecten..+ foto's en video van de laatste proje

Bericht door pa5ca »

BenQ schreef:Ik maakte vroeger zelf printplaatjes voor versterkers met lakken en etsen, maar dit is wel gaaf. ;)
ja Ben.. ik ben ook nog van die tijd... plakken of tekenen met een edding 3000 stift waar ik dan het puntje dunner maakte om smallere sporen te trekken... en dan het gezeur om alle gaatjes op de juiste plek te boren.... man wat een klus was dat... nee dit is een luxe probleem.. Ik moet met het routen rekening houden dat ik de sporen maar vooral de soldeer en boor padjes wat ruimer aan houdt.
Tot op heden heb ik iets van 12 of 13 printen gefreesd .. ennn allemaal met de zelfde frees... ik turf hoe vaak de frees is gebruikt.. voor elke frees actie controleer ik het freesje onder de loep en zo nodig poets hem voor het frezen even over een steentje en dan gaat ie weer als de brandweer...

grt,

Frans


Plaats reactie