Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Hoi,

Dat is een typisch geval, wat je kan proberen is een reset (cv8 op 8) en stel dan eerst CV 29 op 2 in.

Zat dan in CV56 de lastregeling eens uit (waarde 0) werkt dit?
Zo ja, dan ligt je probleem aan de lastregeling. Zet CV56 eens op 2 en probeer het eens op 4 (Lastregeling en EMK aan) Probeer daarna eerst CV9 uit op de drie standen, werkt het niet zet hem dan op 0.

Vervolgens begin eerst met CV53 en speel met de waardes 1, 2 en 3. Heeft geen van de drie effect ga dan iets omhoog hiermee. Telkens een stapje totdat je verbetering merkt.

Ik heb 1 zo'n loc en die staat op

CV9 = 0
CV53 = 1
CV54 = 12

De 1100 is een oude type met stalen frame en een bekend stroomafname issue. ZIjn de wielen goed schoon en de stroomafname goed?

Succes

jowi

Bericht door jowi »

Ik heb nu de N25 er in, dus ik kan nu niet meer testen... wel weet ik dat ik de lastregeling niet uit kon zetten, dan reageerde de lok nergens meer op. CV29 op 2 had ik ook geprobeerd. Geen verschil. Een reset maakte niet uit.

Hij heeft inderdaad problemen met de stroomtoevoer, hij is goed schoon nu, wielen maar ook de baan. Motor is schoongemaakt en nieuwe koolborstels. Slepers bijgesteld zodat ze altijd goed contact maken, maar hij blijft inderdaad erg gevoelig... ik heb het idee dat de draaistellen niet altijd goed contact maken met het frame. Misschien de draaistellen eens permanent hard-wiren naar de body...

Op zich rijd ie met de N25 wel netjes zo... maar dat zou met de N45 toch ook moeten ;)

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Absoluut, ik heb hier geen enkele 025 meer

jowi

Bericht door jowi »

Ik heb net de N45 weer ingebouwd, en dit keer heb ik de ontstoringscondensator en spoel ook teruggeplaatst. Dat maakt veel verschil... de rare effekten (rijden stoppen met tussenpozen in 1 richting) zijn weg, ook is ie nu met cv53=1 en cv54=12 vrijwel net zo soepel als met de N025. Langzaam rijden krijg ik niet goed voor elkaar, daarvoor moet de CV53 omhoog naar 7, maar dat geeft dan weer inhoudend en schokkerig rijgedrag op hogere snelheid... Met de N025 krijg ik beiden redelijk goed, echter die heeft weer geen extra functies. Het is het 1 of het ander blijkbaar...

Lastregeling uitzetten werkt niet, dan doet ie helemaal niks meer...

Misschien wil ik wel te veel hoor, het is tenslotte een lokje van >30 jaar oud ...
Waarschijnlijk is de beste oplossing de oude motor vervangen door een moderne motor.

*edit*

Condensator en spoel weer weggehaald, geen verschil... in tegenstelling tot wat ik hierboven meldde. Ik denk dat de N45 gewoon niet altijd goed werkt met oudere meuk?

*edit2*

Ik had een Minitrix NS1221 met een N25, ik heb de N45 daar even in over gebouwd... daar geeft ie ook hele extreme, rare effecten. De andere N45 ook... Dus beide N45's. Of ze zijn beide gewoon slecht? Slechte batch?

talent

Bericht door talent »

De laatste reactie op dit onderwerp is wel 2 maanden oud, maar ik wil hier toch nog even op inhaken.

Ik heb twee Fleischmann BR218 locomotieven (de nieuwe versie met sluitlichten). Omdat ik van plan ben deze sluitlichten apart schakelbaar te maken, heb ik de loc voorzien van een Kuehn N45 decoder, in plaats van de N025 die ik in bijna alle andere locs gebruikt heb. Ook een BR101 van Fleischmann waar ik zelf met LEDs sluitlichten in heb gebouwd heb ik voorzien van zo'n N45 decoder.

Nou rijden al mijn locs redelijk naar tevredenheid, behalve deze drie locs met een Kuehn N45 decoder. Wat ik ook probeer aan instellingen (van CV 9, 53 en 54), ik krijg hier geen fatsoenlijk rijgedrag uit. De ontstoorcomponenten zijn al verwijderd, want met die componenten was het rijgedrag helemaal rampzalig. Het beste resultaat wat ik heb kunnen halen, levert onderstaande snelheidscurve op bij het ijken in iTrain. Overigens is dit na de "correcties" van iTrain, want tijdens de metingen was de snelheid van de loc bij stap n soms hoger dan bij stap n+1 (bijvoorbeeld bij stap 23 achteruit was de snelheid een stuk hoger dan bij stap 24 achteruit). Daarnaast versnelt en vertraagt de loc continu terwijl deze met constante snelheid zou moeten rijden.
Snelheidscurve met Kuehn N45
Snelheidscurve met Kuehn N45
Kuehn.jpg (49.71 KiB) 11360 keer bekeken
Om zeker te weten dat het aan de decoder ligt, heb ik er even een Tran DCX75 ingeprikt. Dan rijdt de loc prima, en ziet de snelheidscurve (met alleen aanpassing van de maximum snelheid met CV 5) er zo uit:
Snelheidscurve met Tran DCX75
Snelheidscurve met Tran DCX75
Tran.jpg (49.87 KiB) 11360 keer bekeken
O ja, de metingen voor stap 1 en 2 zijn hier nul omdat ik het verder wel geloofde en de meting gestopt heb.

Iemand nog suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? Behalve dan de Tran er in laten zitten ;)

Groeten, Marcel

Mvg, Marcel

jowi

Bericht door jowi »

Ik herken helaas (!) die snelheidsschommelingen... ligt ook erg aan de combinatie decoder/motor. Met de n45 kun je de emk feedback apart aan zetten, staat geloof ik standaard uit. CV56 op 3 zetten. Probeer dat eens...

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

zet de last regeling maar uit, dat helpt bij mij tenminste bij die klote dapol locs

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

jowi

Bericht door jowi »

Het zijn 2 settings, lastregeling, en emk feedback. Je kunt daar dus wat mee experimenteren. Alles uit, alles aan, alleen last aan, alleen emk aan? Bij mijn maxon motor in de 1200 maakte het aanzetten van de emk feedback heel veel uit. Bij andere motoren hielp het niets...

talent

Bericht door talent »

Die EMK-feedback kun je niet aan of uit zetten, maar je kunt een deler voor de EMK-feedback aan of uit zetten (voor als de loc digitaal te langzaam rijdt). Effect daarvan is dat de max. snelheid omhoog gaat, die dan met CV 5 weer teruggeregeld moet worden. Daarvan wordt de snelheidscurve alleen maar slechter.

De lastregeling helemaal uitschakelen helpt wel iets, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan heeft ijken weinig zin meer, omdat de snelheid dan gaat afhangen van de lengte van de trein en hellingen.

Wel jammer (en vreemd) dat de Kuehn N025 prima werkt, en de N45 vervolgens zo waardeloos is. Ik koop ze in ieder geval niet meer.

Groeten, Marcel

Mvg, Marcel

jowi

Bericht door jowi »

talent schreef:Die EMK-feedback kun je niet aan of uit zetten, maar je kunt een deler voor de EMK-feedback aan of uit zetten (voor als de loc digitaal te langzaam rijdt). Effect daarvan is dat de max. snelheid omhoog gaat, die dan met CV 5 weer teruggeregeld moet worden. Daarvan wordt de snelheidscurve alleen maar slechter.
Ok, dat wist ik niet maar nu je het effect beschrijft komt me dat wel bekend voor inderdaad...
Tja, verder herken ik je conclusie, de n45 zou geavanceerder en moderner moeten zijn maar ik merk ook dat ie met sommige motoren echt slechter reageert dan de n25. Snelheidswissleignen inderdaad. De n45 in mijn 1200 met maxon motor doet het weer perfect... de n45 in de 1100 met Mashima heeft duidelijk deze problemen, en met een n25 had ik dat niet.

Misschien eens zo'n Doehler & Haass dh10c decoder proberen? Daar hoor ik goede verhalen over...

Plaats reactie