Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecoder?

Bericht door shoven »

Op meerdere plaatsen op het web zie ik steeds meer het gebruik van Arduino bordjes (computer is een wat te groot woord voor deze dingen). Heel handige dingen die voor van alles en nog wat inzetbaar zijn, als je ze goed programmeert. Bij de buren zijn wat mensen bezig ze in te zetten om servo's aan te sturen. Erg aantrekkelijk, omdat je een paar servo's met 1 Arduino kunt aansturen. En een Arduino-kloon (die zijn er ook, met dank aan onze Chinese vrienden) koop je voor nog geen 5 dollar...
Ik kan me zo voorstellen dat je voor een heel lage prijs een nieuw soort servodecoder maakt en op de markt zet.

Heeft er iemand hier al ervaring met deze dingen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Dave »

Ja


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door The Railroader »

Dan zou het ook fijn zijn als er wat dieper op ingegaan wordt. Aan alleen ja heeft de vraagsteller niet veel.


Fred The Railroader

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Dave »

Er staat verder geen vraag over info o.i.d.

Dus wat moet ik nog verder toelichten wanneer er bij de buren al een hoop info te vinden is, en enkel de vraag is of er ervaring mee is?

Gr. Dave


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door shoven »

Wat doe je er precies al mee Dave?
Is het bijvoorbeeld eenvoudig te gebruiken in een digitale baan? Of moet je heel veel toeren uithalen om het een beetje te laten werken?

Ik heb even wat info nagelezen erover en het programmeren van zo'n ding is niet echt moeilijk. Ik zou ze voor meerdere dingen willen kunnen inzetten: verlichting aansturen, maar ook seinen aansturen of servo's om wissels om te zetten en puntstukken te schakelen. Prijstechnisch is het namelijk wel heel aantrekkelijk om een Arduino (kloon) van een slordige $4,50 in te zetten ipv andere printjes, maar dan moet het wel fatsoenlijk werken en moet je niet bij elke hik al je bordjes opnieuw moeten programmeren bijvoorbeeld.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Dave »

Op dit moment niet veel maar ik ben er enige tijd geleden wel een beetje 'voor de spielerij' mee bezig geweest. Onder andere om mijn eigen DCC/decoder libraries geschikt te maken met diverse Arduino modelletjes. Omdat het inderdaad een erg handig, veelzijdig en relatief goedkoop platform biedt.

Het Arduino platform is tevens zeer geschikt voor mensen die (willen) beginnen met wat programmeren en elektronica.

Maar voordat hier zo'n cross-forum-topic-ding ontstaat. Kijk eens bij de buren en zoek op adServo. W.b.t. servobesturing is daar reeds iemand 'in den openbaarheid' wat aan het ontwikkelen.

Gr. Dave


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door BenQ »

Dit is het forum waar hiermee begonnen is:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... olipup3ui6


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Maurits71 »

ik wil wel graag zo'n cross topic ding story hier, ik kijk nooit bij de buren


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Dave »

Tja... Da's een keuze die je zelf maakt. Of je hier blijft wachten tot dezelfde/soortgelijke info een keer voorbij komt.
Mijn keuze is om niet deel te nemen aan zo'n cross-forum-topic-ding maar te verwijzen naar info die reeds kant-en-klaar elders beschreven staat en waar ook duidelijk progressie en activiteit zit in het specifieke Arduino decoder projectje.

Gr. Dave



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Dave »

BenQ schreef:Dit is het forum waar hiermee begonnen is:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... olipup3ui6
Niet helemaal. Hier is wel ook gebruik gemaakt van een telg uit de Arduino familie, maar met een totaal ander doel. Als je bij de buren zoekt op Arduino vindt je zo nog enkele projectjes/toepassingen meer.

Hier een verwijzing naar het AdServo topic bij de buren, daar staat erg veel specifieke info die aansluit op de vraag van de topicstarter. Die dit wellicht wel zou willen lezen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 213.0.html

Gr. Dave


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door shoven »

Jazeker! Dank, deze kende ik nog niet.
De reden om hier dit topic te posten is dat ik hier in gesprek ben met mede modelbouwers en daar niet (mede door de fijne *kuch* sfeer die daar soms hangt). Info pluk ik zo nodig wel elders vandaan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door Dave »

Begrijp het ook wel. Je hoeft daar ook niet te reageren of actief deel te nemen, maar wellicht kun je je voordeel doen met de uitgebreide info over dit onderwerp daar. De info ligt tenslotte voor het oprapen en kost niets. ;)

Daarnaast heb ik ruimschoots ervaring met o.a. de Arduino's en zou willen zeggen: bestudeer de info die her en der te vinden is, niet alleen bij de buren, en ga ermee aan 't experimenteren om antwoorden op je vragen te krijgen. Als het je boeit en je investeert er wat (research)tijd in dan kom je zelfs op eigen houtje al een heel eind. Gewoon doen... :)

Ik kan zeker w.b.t. Arduino, programmeren, DCC etc. genoeg vertellen. Zoveel dat je hersens gaan koken en Hans misschien een duurder hostingpakket moet gaan nemen. :D
Je moet echter begrijpen dat ik me niet direct geroepen voel om vrijwel exact hetzelfde hier te gaan plaatsen wat elders reeds zeer uitgebreid beschreven staat. Ik wil geïnteresseerden hier enkel op weg helpen door het aanbieden van, of het wijzen op reeds voor het oprapen liggende informatie. Niets meer, niets minder... Anderen komen hier verder vooralsnog ook niet met concrete info of een antwoord op je vraag terwijl ik je enkel wil wijzen op erg relevante en zeer nuttige info.

Misschien was mijn cross-ding-woordkeuze niet zo goed, maar ik denk dat met bovenstaande wel duidelijk is wat ik bedoel. Persoonlijk heb ik geen zin om exact dezelfde info, en in die hoeveelheid, hier uit mijn duim te moeten gaan zuigen. ;)

Kijk, het wordt anders als ik een vraag voorbij zie komen waarvan ik niet weet dat er elders e.a. uitgebreid beschreven staat. Dan leg ik het graag en met alle plezier hier uit. Zo niet, dan bespaar ik me een hoop typewerk door een extern linkje te plaatsen en hou ik meer vrije tijd over om zelf te knutselen aan mijn baan. :D

Gr. Dave


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Is er al ervaring met Arduino's als servo-/functiedecode

Bericht door shoven »

Is prima Dave. Er is inderdaad genoeg info, en als iemand me daarin de weg wijst ben ik ook geholpen.

Het zijn super interessante dingen, en voor die prijs zal ik er wel eens een paar kopen om mee te klooien.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie