Welk merk rails en graag ook een motivatie
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik heb ook Kato rails en beval me prima .
Mack
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
blaas blaas pffff... UCHE UCHE!! Stoffig draadje...
Geplaatst: vr dec 13, 2013 02:20
Geplaatst: vr dec 13, 2013 02:20
Mack schreef:Kato omdat ik die mooi materiaal vindt , hoop alleen ze ooit ook flexi rail hebben en meer soorten wissels
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Mijn startset was er een van Minitrix.....(ruim 30 jaar geleden) Dus daar ben ik maar verder mee gegaan.
Minitrix wissels en sommige "vaste" Minitrix bochtstukken, ontkoppelaars (Grrrrr...) Mtx en Ibertren flexen, Roco niet-zo-erg-buigzame-flexen.
Mocht ik nog eens helemaal opnieuw beginnen aan een baan word het vast Peco.
Flexen vind ik toch echt nodig om meer realistische bogen (en verkanting) te maken, met "vaste" railstukken lukt je dat niet.
Probleem van beide vind ik het ballasten, Je kunt dat eigenlijk nooit netjes afwerken vooral bij Mtrx wissels.
De lijm komt in het mechaniek, als je niet goed oppast. Dan nog blijven er stukjes van de wissels zonder ballast.
Eigenlijk vind ik daarom Flm een prima alternatief (want die bedding is beslist op te dirken) maar vind het wat te prijzig (hoewel zeer goede kwaliteit) en de wissels staan bol (net als mijn Trixen, vooral de 24 gr exemplaren).
Peco is interessant omdat die wissels wel vlak liggen, en de aandrijving oa. met servo's kan.
Minitrix wissels en sommige "vaste" Minitrix bochtstukken, ontkoppelaars (Grrrrr...) Mtx en Ibertren flexen, Roco niet-zo-erg-buigzame-flexen.
Mocht ik nog eens helemaal opnieuw beginnen aan een baan word het vast Peco.
Flexen vind ik toch echt nodig om meer realistische bogen (en verkanting) te maken, met "vaste" railstukken lukt je dat niet.
Probleem van beide vind ik het ballasten, Je kunt dat eigenlijk nooit netjes afwerken vooral bij Mtrx wissels.
De lijm komt in het mechaniek, als je niet goed oppast. Dan nog blijven er stukjes van de wissels zonder ballast.
Eigenlijk vind ik daarom Flm een prima alternatief (want die bedding is beslist op te dirken) maar vind het wat te prijzig (hoewel zeer goede kwaliteit) en de wissels staan bol (net als mijn Trixen, vooral de 24 gr exemplaren).
Peco is interessant omdat die wissels wel vlak liggen, en de aandrijving oa. met servo's kan.
Groet van Frank
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Tomix
Vroeger had ik Fleischmann. Het voordeel van Fleischmann rails vind ik:
-railbedding
-wissels met zowel geleidend als geisoleerd hartstuk leverbaar (gebruikte bijna alleen geleidend)
-simpele geometrie
Maar, naast duitse treinen rijd ik ook Engels, Amerikaans en Japans. En de japanse modellen ontsporen op Fleischmann wissels (schijnt ook te gebeuren bij Roco en Minitrix). Japanse modellen gebruiken de amerikaanse standaard voor n spoor en dat is anders dan de europese standaard. Die 2 standaarden zijn bijna compatibel, maar als je naar de uiterste waarden gaat dan kan het fout gaan. In Japan rijden de niet hogesnelheidstreinen op smalspoor (iets meer dan 1 meter). De Japanse modellen zijn in schaal 1:150 en rijden op 9 mm rails. Eigenlijk is 9 mm te breed voor 1 meter / 150, daarom zijn de assen van de Japanse modellen zo smal mogelijk gemaakt binnen de amerikaanse standaard. En dan gaat het fout bij europese wissels.
Kato was ook een optie, maar ik las genoeg ellende over ontsporende treinen bij Kato wissels (voornamelijk met europese modellen), dus geen Kato, maar Tomix.
Voordeel van Tomix:
-alles rijdt er zonder problemen op
-railbedding
-wisselaandrijving in de bedding (zoals Kato)
-simpele geometrie (als Fleischmann)
-groot aanbod van wissels (standaard, y, r=280 mm, r=140 mm, engels)
-groot aanbod van rails (voor tram, op viaduct, beton en houten bielzen, doorlopende bedding naar naastliggend spoor, ehh...)
-R1 van Fleischmann vondt ik altijd net te krap, R1 van Tomix = 243 mm
-naast R2 is er ook een R3 die er vlak langs loop en een R4 weer vlak daarnaast en ook nog een R5 weer vlak daarnaast
-ook extra scherpe bochten voor bijvoorbeeld tram (103, 140 en 177 mm)
-klikt lekker (ongeveer zoals Kato)
Nadeel van Tomix:
-niet ruim verkrijgbaar
-minder mooi (code 80 en bielzen aan de zijkanten niet geverft)
Als je met het uiterlijk kan leven dan kan ik geen beter rail systeem opnoemen (ik heb geen ervaring met Atlas)
Groeten, Hans
Vroeger had ik Fleischmann. Het voordeel van Fleischmann rails vind ik:
-railbedding
-wissels met zowel geleidend als geisoleerd hartstuk leverbaar (gebruikte bijna alleen geleidend)
-simpele geometrie
Maar, naast duitse treinen rijd ik ook Engels, Amerikaans en Japans. En de japanse modellen ontsporen op Fleischmann wissels (schijnt ook te gebeuren bij Roco en Minitrix). Japanse modellen gebruiken de amerikaanse standaard voor n spoor en dat is anders dan de europese standaard. Die 2 standaarden zijn bijna compatibel, maar als je naar de uiterste waarden gaat dan kan het fout gaan. In Japan rijden de niet hogesnelheidstreinen op smalspoor (iets meer dan 1 meter). De Japanse modellen zijn in schaal 1:150 en rijden op 9 mm rails. Eigenlijk is 9 mm te breed voor 1 meter / 150, daarom zijn de assen van de Japanse modellen zo smal mogelijk gemaakt binnen de amerikaanse standaard. En dan gaat het fout bij europese wissels.
Kato was ook een optie, maar ik las genoeg ellende over ontsporende treinen bij Kato wissels (voornamelijk met europese modellen), dus geen Kato, maar Tomix.
Voordeel van Tomix:
-alles rijdt er zonder problemen op
-railbedding
-wisselaandrijving in de bedding (zoals Kato)
-simpele geometrie (als Fleischmann)
-groot aanbod van wissels (standaard, y, r=280 mm, r=140 mm, engels)
-groot aanbod van rails (voor tram, op viaduct, beton en houten bielzen, doorlopende bedding naar naastliggend spoor, ehh...)
-R1 van Fleischmann vondt ik altijd net te krap, R1 van Tomix = 243 mm
-naast R2 is er ook een R3 die er vlak langs loop en een R4 weer vlak daarnaast en ook nog een R5 weer vlak daarnaast
-ook extra scherpe bochten voor bijvoorbeeld tram (103, 140 en 177 mm)
-klikt lekker (ongeveer zoals Kato)
Nadeel van Tomix:
-niet ruim verkrijgbaar
-minder mooi (code 80 en bielzen aan de zijkanten niet geverft)
Als je met het uiterlijk kan leven dan kan ik geen beter rail systeem opnoemen (ik heb geen ervaring met Atlas)
Groeten, Hans
Met vriendelijke groet, Hans
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West
analoog op Tomix Fine Track
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ik gebruik Minitrix rails omdat ik destijds een startset heb gekregen, dat vorig jaar december.
Helaas had ik net niet genoeg ruimte om met R5 en R6 bochten te gebruiken maar R3 en R4 bochten zijn ook mooi.
Verder ben ik vrij om de ballastbedding zelf te maken.
Nu een vraagje: Ik heb gelezen dat Peco van die hele mooie slanke wissels heeft en dat Peco met bepaalde codes werkt.
Welke code Peco rails sluit het beste aan met Minitrix?
Groet,
Hans
Helaas had ik net niet genoeg ruimte om met R5 en R6 bochten te gebruiken maar R3 en R4 bochten zijn ook mooi.
Verder ben ik vrij om de ballastbedding zelf te maken.
Nu een vraagje: Ik heb gelezen dat Peco van die hele mooie slanke wissels heeft en dat Peco met bepaalde codes werkt.
Welke code Peco rails sluit het beste aan met Minitrix?
Groet,
Hans
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Voor N spoor kennen we eigenlijk 3 soorten codes.
1e: Code 80, veel te hoog in vergelijking met 1:1. Maar sinds begin de standaard voor N-spoor.
Wordt gemaakt door: Minitrix / Roco / ibertren / GT-gleis / Fleischmann / Peco.
2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
3e: Code 40. Volgens mij ook nog steeds te hoog, maar het meest natuurgetrouw. Is alleen te koop in zelfbouw. Let op geeft grotendeels problemen met Europees materieel ivm te hoge wielflensen. Sommige Amerikaanse loks (kato) weet ik van dat die sowieso al lagere wielflensen hebben en dus gewoon zo kunnen rijden. Voor europees materieel geldt dus dat je de wielflensen moet afdraaien of uitwisselen naar fine-scale wielen
Wordt gemaakt door: OA Fast-Track.
Zie hier voor een lijst van Fabrikanten van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php
Zie hier voor een lijst van Profielen van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/nspur/gleissysteme.php
Hans om even op jouw vraag in te gaan: Minitrix is code 80, Dit kun je combineren met alle andere code 80 rails zonder problemen. Dus Peco Code 80 heb je nodig. Rail codes slaan dus op de hoogte van de railstaaf en niet alleen Peco gebruikt deze.
1e: Code 80, veel te hoog in vergelijking met 1:1. Maar sinds begin de standaard voor N-spoor.
Wordt gemaakt door: Minitrix / Roco / ibertren / GT-gleis / Fleischmann / Peco.
2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
3e: Code 40. Volgens mij ook nog steeds te hoog, maar het meest natuurgetrouw. Is alleen te koop in zelfbouw. Let op geeft grotendeels problemen met Europees materieel ivm te hoge wielflensen. Sommige Amerikaanse loks (kato) weet ik van dat die sowieso al lagere wielflensen hebben en dus gewoon zo kunnen rijden. Voor europees materieel geldt dus dat je de wielflensen moet afdraaien of uitwisselen naar fine-scale wielen
Wordt gemaakt door: OA Fast-Track.
Zie hier voor een lijst van Fabrikanten van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php
Zie hier voor een lijst van Profielen van N-spoor rails: http://www.1zu160.net/nspur/gleissysteme.php
Hans om even op jouw vraag in te gaan: Minitrix is code 80, Dit kun je combineren met alle andere code 80 rails zonder problemen. Dus Peco Code 80 heb je nodig. Rail codes slaan dus op de hoogte van de railstaaf en niet alleen Peco gebruikt deze.
-
- Moderator
- Berichten: 2135
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Ter aanvulling: Peco code 55 is geen echte code 55 rail. Het betreft een code 80 rail die iets verzonken is in de bielsen waardoor het zichtbare profiel code 55 heeft. Hierdoor is (met minimaal vijlen aan de peco spoorstaven het code 55 spoor gemakkelijk aan te sluiten op Minitrix en andere code 80 spoorfabrikanten.FidOo schreef:2e: Code 55, nog steeds te hoog, maar al stukken beter. Belangrijk is dat Peco Code 55 en zelfbouw code 55 wanneer gesoldeerd gewoon bereden kan worden met originele wielflensen (95% gaat gewoon goed)
Wordt gemaakt door: Peco / / atlas / diverse leveranciers voornamelijk amerikaanse bedrijven om zelf rails te maken.
Atlas maakt een rail die puur code 55 is (en ernstig Amerikaans is qua maatvoering). Het is daardoor niet zonder meer aan te sluiten op minitrix en fleischmann spul doordat de spoorstaven een ander (lager) profiel hebben in hun totaliteit.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Welk merk rails en graag ook een motivatie
Joost, dankjewel voor de informatie, ik ga ermee aan de slag
Groet,
Hans
Groet,
Hans