OC32 op verschillende manieren aansturen.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Bas Pos »

Ik wil jullie hulp vragen, aangezien electrotechniek niet mijn sterkste put is.
Binnen onze modulebaan op de club maken we gebruik van peco aandrijvingen aangestuurd door een centrale computer die MPC draait. Hoewel de peco’s erg betrouwbaar zijn gebleken, wil ik voor mijn eigen bakken die ik digitaal wil gaan gebruiken het liefst gaan werken met servo’s.
Voor mijn digitale aansturing was ik al aan het denken aan een OC32. De servo’s zou ik via een elektronica van servo-antriebe ook via MPC kunnen aansturen.
Een paar dagen geleden viel mij echter in dat op de OC32 ook pinnen als ingang gebruikt kunnen worden. Onze MPC centrale heeft nog een aantal uitgangen over waarover 15 volt geschakeld kan worden. Het is de bedoeling dat de servo’s of door mijn eigen dcc centrale of door MPC aangestuurd gaan worden, nooit tegelijkertijd.

Even wat basisgegevens:
- Het gaat op dit moment over 3 bakken van totaal 1,20 meter, bij 40 cm breed. 5 wissels, 1 halve engelse wissel . ( en evt 4 vormseinen in de toekomst)
- De voeding wil ik aansluiten zoals Martin hier http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=7032 aangeeft, 7,5 volt 150 watt.
- OC32 aansluiten middels een DS32, en de servo’s via een aantal SPO4’s
-De OC32 wil gaan inrichten voor 16 servo’s 8 relais en 8 ingangen:
servo's op de eerste 16 pinnen, relais op de volgende 8 ivm de logische koppeling en de laatste acht pinnen als ingang.
De servo's voor de wissles koppelen met een relais, de overige servo's voor de armseinen zonder relais.
- We rijden op peco code 55 electrofrog, puntstukpolaristaie wil ik middels relais doen.

Ik heb de afgelopen dagen redelijk veel zitten lezen, maar ik wil een aantal vragen helder hebben voordat ik eea ga aanschaffen. Ik ben elektrotechnisch gezien niet erg onderlegd……

1. Volgens mij moet ik dan op de OC32 2 weerstandsbalken voor de servos, een sink driver voor de relais en een nog weerstandsbalk voor de ingangen hebben, klopt dat?
2. Klopt mijn veronderstelling dat als ik de servo’s op de oc32 inregel met het bijbehorende relais, en de bijbehorende divice definition te kiezen "servo + 1 relay" dat ik dan via het aanleveren van max 5 volt vanuit de MPC centrale de wissel kan omzetten?
3. Aangezien de OC32 op 5 volt werkt, vroeg ik me af of de standaard 1 kanaals arduino 5 volt relais geschikt zijn, aangezien er o.a. 5 , 7,5 en 12 volt relais bestaan. B.v van http://www.vanallesenmeer.nl of van aliexpress of zo. Het kopen Is meer omdat het solderen mij volgens mij nog niet zo heel goed afgaat, en ik dan iets minder risico heb dat ik ergens een fout aan het zoeken ben in iets dat ik zelf verkeerd in elkaar gezet heb.
Afbeelding

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk genoeg. Alvast hartelijk dank aan iedereen die leest, en evtentueel wil reageren.

Bas


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door shoven »

Er zijn experts die je hier van alles over kunnen vertellen, maar ik trigger nu even op de DS32: mijns inziens een onnodig duur ding dat je ook met wat soldeerwerk, krimpkous en geduld kunt realiseren. Scheelt weer geld.
Enne... Reken ook eens wat alternatieven voor de OC32 na, gezien je aantal wissels. Er zijn hier meerdere draadjes over.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door martindomburg »

Bas Pos schreef:Ik wil jullie hulp vragen, aangezien electrotechniek niet mijn sterkste put is.
Binnen onze modulebaan op de club maken we gebruik van peco aandrijvingen aangestuurd door een centrale computer die MPC draait. Hoewel de peco’s erg betrouwbaar zijn gebleken, wil ik voor mijn eigen bakken die ik digitaal wil gaan gebruiken het liefst gaan werken met servo’s.
Voor mijn digitale aansturing was ik al aan het denken aan een OC32. De servo’s zou ik via een elektronica van servo-antriebe ook via MPC kunnen aansturen.
Een paar dagen geleden viel mij echter in dat op de OC32 ook pinnen als ingang gebruikt kunnen worden. Onze MPC centrale heeft nog een aantal uitgangen over waarover 15 volt geschakeld kan worden. Het is de bedoeling dat de servo’s of door mijn eigen dcc centrale of door MPC aangestuurd gaan worden, nooit tegelijkertijd.
De OC32 kan zich tegelijk laten aansturen via DCC en RS485 interface en daarbij ook inputs ontvangen.
Even wat basisgegevens:
- Het gaat op dit moment over 3 bakken van totaal 1,20 meter, bij 40 cm breed. 5 wissels, 1 halve engelse wissel . ( en evt 4 vormseinen in de toekomst)
- De voeding wil ik aansluiten zoals Martin hier http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=7032 aangeeft, 7,5 volt 150 watt.
- OC32 aansluiten middels een DS32, en de servo’s via een aantal SPO4’s
-De OC32 wil gaan inrichten voor 16 servo’s 8 relais en 8 ingangen:
servo's op de eerste 16 pinnen, relais op de volgende 8 ivm de logische koppeling en de laatste acht pinnen als ingang.
De servo's voor de wissles koppelen met een relais, de overige servo's voor de armseinen zonder relais.
- We rijden op peco code 55 electrofrog, puntstukpolaristaie wil ik middels relais doen.
Klinkt goed. Er zijn hierbij nog diverse alternatieve voedingswijzen, als je daar meer over wilt weten, ik heb hier ergens op het forum eend raadje gepost over het voeden van de OC32.
Ik heb de afgelopen dagen redelijk veel zitten lezen, maar ik wil een aantal vragen helder hebben voordat ik eea ga aanschaffen. Ik ben elektrotechnisch gezien niet erg onderlegd……

1. Volgens mij moet ik dan op de OC32 2 weerstandsbalken voor de servos, een sink driver voor de relais en een nog weerstandsbalk voor de ingangen hebben, klopt dat?
Servo's schakel je met 220 Ohm weerstandsbank, alles wat je met de massa kan schakelen zoals relais en LED bedien je met sink drivers. Wil je de V+ schakelen stap je over op source drivers.

2. Klopt mijn veronderstelling dat als ik de servo’s op de oc32 inregel met het bijbehorende relais, en de bijbehorende divice definition te kiezen "servo + 1 relay" dat ik dan via het aanleveren van max 5 volt vanuit de MPC centrale de wissel kan omzetten?

3. Aangezien de OC32 op 5 volt werkt, vroeg ik me af of de standaard 1 kanaals arduino 5 volt relais geschikt zijn, aangezien er o.a. 5 , 7,5 en 12 volt relais bestaan. B.v van http://www.vanallesenmeer.nl of van aliexpress of zo. Het kopen Is meer omdat het solderen mij volgens mij nog niet zo heel goed afgaat, en ik dan iets minder risico heb dat ik ergens een fout aan het zoeken ben in iets dat ik zelf verkeerd in elkaar gezet heb.
Afbeelding
Servo's zijn storingsgevoelig. het is heel belangrijk gebruik te maken van de SP04R en deze middels een UTP kabel te verbinden naar de OC32. 1 aderpaar gebruik je om de servo's te voeden. Hierin is het handig om de voedingsspanning v+ en GND vanuit de DS32 of K5 te voeden.

Let wel op dat je de OC32 niet met 5V gaat voeden, de spanningsregelaars hebben een Vdrop van 2,3V. Pak daarom een 7,5VDC voedingsbron minimaal voor de OC32, relais en servo's. Je kan dan gebruik maken van 5V relais.
Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk genoeg. Alvast hartelijk dank aan iedereen die leest, en evtentueel wil reageren.

Bas
Komende zaterdag sta ik in Houten in hal 3 rij 22 op de stand van 9MM Shop (groot spandoek N-spoor erboven). Als je dan langs komt kan ik je de OC32 demonstreren. je kan anders ook even kijken op http://www.domburgtrainsupport.nl Daar vind je diverse links en informatie over de OC32.

Succes!!

P.s.: Even terugkomend op de DS32, er zit wel degelijk een handigheid op de print. Ja hij is prijzig voor zijn primaire functie maar daarentegen kan je op de print wel gemakkelijk de voeding distribueren en alle uitgangen versterken met transistoren. In geval je magneetaandrijvingen gebruikt of motoren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Willempie »

Bas,

Ik zou voor het gemak gaan en voor een Servodecoder kiezen, waarbij alles al op de print aanwezig is en waarbij geen speciale modules en kabel aansluit adviezen noodzakelijk zijn.
Deze vind je op de stand van RoSoft op de ruilbeurs in Houten van 16-01-2015. En anders in deze Webshop

Groetjes



Onderwerp starter
Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Bas Pos »

Dank voor de reacties.

De uitdaging ligt erin dat ik zowel met dcc als met een simpel electronisch contact van 15 volt wil kunnen schakelen. Volgens mij kan dat niet zo een twee drie met de servo switch van Wim Ros. En is de OC32 een van de weinige oplossingen die ik kan vinden.

Ik moet even kijken of Houten gaat lukken. Heb om 14:30 weer een afspraak in Maastricht☺

Bas



FidOo
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door FidOo »

Bas Pos schreef:Ik wil jullie hulp vragen, aangezien electrotechniek niet mijn sterkste put is.
Binnen onze modulebaan op de club maken we gebruik van peco aandrijvingen aangestuurd door een centrale computer die MPC draait. Hoewel de peco’s erg betrouwbaar zijn gebleken, wil ik voor mijn eigen bakken die ik digitaal wil gaan gebruiken het liefst gaan werken met servo’s.
Voor mijn digitale aansturing was ik al aan het denken aan een OC32. De servo’s zou ik via een elektronica van servo-antriebe ook via MPC kunnen aansturen.
Een paar dagen geleden viel mij echter in dat op de OC32 ook pinnen als ingang gebruikt kunnen worden. Onze MPC centrale heeft nog een aantal uitgangen over waarover 15 volt geschakeld kan worden. Het is de bedoeling dat de servo’s of door mijn eigen dcc centrale of door MPC aangestuurd gaan worden, nooit tegelijkertijd.

Even wat basisgegevens:
- Het gaat op dit moment over 3 bakken van totaal 1,20 meter, bij 40 cm breed. 5 wissels, 1 halve engelse wissel . ( en evt 4 vormseinen in de toekomst)
- De voeding wil ik aansluiten zoals Martin hier http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=7032 aangeeft, 7,5 volt 150 watt.
- OC32 aansluiten middels een DS32, en de servo’s via een aantal SPO4’s
Je kunt een DS32 gebruiken, maar er bestaan ook sub-d adapters die niets anders doen dan de SUB-d connector omzetten naar klemmetjes. Die zijn een stuk voordeliger (12,50 st, zoek op DELOCK sub-d adapter) Ik gebruik ook zo'n ding, even 4 gaatjes er in boren en je hebt gelijk een dockingstation.
-De OC32 wil gaan inrichten voor 16 servo’s 8 relais en 8 ingangen:
servo's op de eerste 16 pinnen, relais op de volgende 8 ivm de logische koppeling en de laatste acht pinnen als ingang.
De servo's voor de wissles koppelen met een relais, de overige servo's voor de armseinen zonder relais.
- We rijden op peco code 55 electrofrog, puntstukpolaristaie wil ik middels relais doen.

Ik heb de afgelopen dagen redelijk veel zitten lezen, maar ik wil een aantal vragen helder hebben voordat ik eea ga aanschaffen. Ik ben elektrotechnisch gezien niet erg onderlegd……

1. Volgens mij moet ik dan op de OC32 2 weerstandsbalken voor de servos, een sink driver voor de relais en een nog weerstandsbalk voor de ingangen hebben, klopt dat?
Ja dit klopt. Die input-functie is wel nieuw sinds Firmware versie 3. Let hier even op.

2. Klopt mijn veronderstelling dat als ik de servo’s op de oc32 inregel met het bijbehorende relais, en de bijbehorende divice definition te kiezen "servo + 1 relay" dat ik dan via het aanleveren van max 5 volt vanuit de MPC centrale de wissel kan omzetten?
Ja ook dit is correct, je doet je instellingen via het programma OC-config (je OC32 moet dan wel aan de PC hangen met een RS232/RS485 kabel), hierna kun je Via DCC of via een Input bepaalde uitgangen schakelen.

3. Aangezien de OC32 op 5 volt werkt, vroeg ik me af of de standaard 1 kanaals arduino 5 volt relais geschikt zijn, aangezien er o.a. 5 , 7,5 en 12 volt relais bestaan. B.v van http://www.vanallesenmeer.nl of van aliexpress of zo. Het kopen Is meer omdat het solderen mij volgens mij nog niet zo heel goed afgaat, en ik dan iets minder risico heb dat ik ergens een fout aan het zoeken ben in iets dat ik zelf verkeerd in elkaar gezet heb.
Afbeelding

Ik zou een Keyes Arduino 8 voudige Relais module kopen (Source!!! driver gebruiken), of via Martin zijn relais-printjes.

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk genoeg. Alvast hartelijk dank aan iedereen die leest, en evtentueel wil reageren.

Bas
Zie mijn opmerkingen in Rood.

Inderdaad zijn de Servo-switches niet geschikt om ze via een externe input te schakelen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Bas Pos »

Thanks voor alle suggesties. Houten is niet gelukt. Lig met griep in bed..... Volgende keer misschien.

Ik ben er inmiddels achter dat ik op de 5volt ingang maximaal 50milliamp kan aanbieden, weet iemand of dat voldoende is?

Bas


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door martindomburg »

Enkel voor magneet en motoren niet voldoende. Relais en leds absoluut

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Bas Pos »

Thanks Martin!



Onderwerp starter
Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Bas Pos »

Goed, een en ander aan elkaar geknoopt, om precies te zijn, 7,5 volt voeding aan de ds32, die aan de oc32, rj 485 kabeltje gemaakt, gekoppeld met laptop en dat functioneert.

OC32 aan de SP04r, en dat lukt ook, servo stelt zich netjes in.

Dan het bijzondere, tweede servo aangesloten op pin 2, alle instellingen hetzelfde als op pin 1, geen reactie..... :shock:

pin 3, geeft wel weer gewoon een werkende servo....
en pin 4 weer niet.

Wat zie ik over het hoofd?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door martindomburg »

Hoi Bas

Stuur me even een email op info@Domburgtrainsupport.nl

Ik kan dan even meekijken via teamviewer. Dan zie ik ook de instellingen in OCCONFIG.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Bas Pos
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jan 2012 10:01

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Bas Pos »

Dankzij super service van Martin alweer opgelost.

Klaarblijkelijk had ik de handleiding niet helemaal goed gelezen, en daarbij niet nagedacht dat pin 1 in de oc32 config pin 0 op de dc32 is......
Maar het werkt inmiddels.

Dikke pluim voor Martin!


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4639
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door Hoontje »

Bas,

Bovenin OCConfig het vinkje "start nummering at 1" uitzetten. Dat voorkomt telfouten en vergissingen. :)


Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OC32 op verschillende manieren aansturen.

Bericht door BenQ »

Ik laat dit vinkje altijd aan staan want in Koploper of iTrain begin je ook met 1 en niet met 0.
Je kan de tekst in het tekstveld aanpassen en daar heb ik bv "Wissel 1" in staan en als ik alles aangepast hebt en de servo's het goed doen sla ik de namen enz. ook nog op in een tekstbestand.
Wel bij aanpassingen dit bestand weer inlezen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie