Domburg Train Support introduceert de VVP
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Domburg Train Support introduceert de VVP
Geachte abonnee,
Ik heb hem al een poosje geleden aangekondigd maar nu is het dan eindelijk zover. Na de ASB is de VVP de tweede release van een nieuwe innovatie. Een kleine pcb met smd techniek die een grote groep modelspoorders zal bedienen die in de huidige markt niet terecht kunnen.
Er zijn een boel mogelijkheden om binnenverlichting in rijtuigen te maken. Hierover zijn al tal van verslagen over diverse inbouwmogelijkheden en uitvoeringen te vinden op het internet. Maar veruit de meeste modelspoorders gebruiken zelfgemaakte ledstrips of de bekende ledstrips uit China met een plakstrip op de achterzijde. Een hele mooie en goedkope manier om binnen verlichting te vervaardigen, echter heeft dit wel een nadeel ten opzicht van het aanbod kant-en-klare ledstrips van de grote merken. Denk daarbij aan knipperen bij slecht contact, even een condensator toevoegen gaat wel bij analoog. Maar bij digitaal bedrijf is daar een laadweerstand en een ontlaaddiode voor nodig. Dan nog de felheid, om dit te beperken moet je met weerstanden gaan werken. Ook zie je de led's reageren op de pulserende DCC spanning. En nog veel belangrijker de spanning komende van een analoge- of digitale modelbaan is geen zuivere gelijkspanning en zal derhalve eerst gelijkgericht moeten worden.
Er zijn ledstrips op de markt die al deze problemen verhelpen tegen redelijke prijzen ook. Toch hebben deze strips een groot nadeel voor de kleinere schalen: Ze zijn niet korter te maken dan 10 cm. Wat betekend dat de meeste N-spoor modellen hier niet mee kunnen werken.
Hiervoor heb ik samen met V. Bogers de Verlichting Voeding Print ontwikkeld: VVP
Gebruik modelspoor: Analoog en Digitaal
Extra te gebruiken: Verlichting van de scenery
Afmeting: 16x11 mm
Spanning input: AC/DC tot 25V
Spanning output: 15VDC dimbaar
Trimmer: 20k Ohm
Spanningsregelaar LM317
Interne buffer op de regelaar van 100uF
Interne buffer op de spanning van 200 uF, extern uit te breiden naar wens
Laadinrichting 100 Ohm
Ontlaadinrichting Schottky diode (If 200mA, Uf 500 mV)
Kortom een kleine print met SMD componenten die u een plekje kunt geven in uw rijtuig of wagon. U kunt de VVp zowel gebruiken voor analoog als digitaal gestuurde modelspoorbanen. Er zit een interne buffer op om het knipperen van de verlichting tegen te gaan. Deze buffer is naar wens extern uit te breiden door simpel een Elco of Goldcap condensator aan te sluiten op de SMD condensatoren op de achterzijde.
Verder is de uitgangsspanning naar de led's dimbaar tot 20.000 Ohm (20k) en is deze voorzien van een gebufferde spanningsregelaar.
U vindt de VVP in de webshop
Hier kunt u de handleiding inzien
De VVP komt in twee uitvoeringen:
1. Een losse VVP voor € 9,95
2. Een complete set met de VVP, slepers, bedrading en 15 cm ledstrip voor € 14,95
Aansluitschema:
Tot zover het extra informatiebericht.
Met vriendelijke groet
Martin Domburg
Domburg Train Support
http://www.domburgtrainsupport.nl
Ik heb hem al een poosje geleden aangekondigd maar nu is het dan eindelijk zover. Na de ASB is de VVP de tweede release van een nieuwe innovatie. Een kleine pcb met smd techniek die een grote groep modelspoorders zal bedienen die in de huidige markt niet terecht kunnen.
Er zijn een boel mogelijkheden om binnenverlichting in rijtuigen te maken. Hierover zijn al tal van verslagen over diverse inbouwmogelijkheden en uitvoeringen te vinden op het internet. Maar veruit de meeste modelspoorders gebruiken zelfgemaakte ledstrips of de bekende ledstrips uit China met een plakstrip op de achterzijde. Een hele mooie en goedkope manier om binnen verlichting te vervaardigen, echter heeft dit wel een nadeel ten opzicht van het aanbod kant-en-klare ledstrips van de grote merken. Denk daarbij aan knipperen bij slecht contact, even een condensator toevoegen gaat wel bij analoog. Maar bij digitaal bedrijf is daar een laadweerstand en een ontlaaddiode voor nodig. Dan nog de felheid, om dit te beperken moet je met weerstanden gaan werken. Ook zie je de led's reageren op de pulserende DCC spanning. En nog veel belangrijker de spanning komende van een analoge- of digitale modelbaan is geen zuivere gelijkspanning en zal derhalve eerst gelijkgericht moeten worden.
Er zijn ledstrips op de markt die al deze problemen verhelpen tegen redelijke prijzen ook. Toch hebben deze strips een groot nadeel voor de kleinere schalen: Ze zijn niet korter te maken dan 10 cm. Wat betekend dat de meeste N-spoor modellen hier niet mee kunnen werken.
Hiervoor heb ik samen met V. Bogers de Verlichting Voeding Print ontwikkeld: VVP
Gebruik modelspoor: Analoog en Digitaal
Extra te gebruiken: Verlichting van de scenery
Afmeting: 16x11 mm
Spanning input: AC/DC tot 25V
Spanning output: 15VDC dimbaar
Trimmer: 20k Ohm
Spanningsregelaar LM317
Interne buffer op de regelaar van 100uF
Interne buffer op de spanning van 200 uF, extern uit te breiden naar wens
Laadinrichting 100 Ohm
Ontlaadinrichting Schottky diode (If 200mA, Uf 500 mV)
Kortom een kleine print met SMD componenten die u een plekje kunt geven in uw rijtuig of wagon. U kunt de VVp zowel gebruiken voor analoog als digitaal gestuurde modelspoorbanen. Er zit een interne buffer op om het knipperen van de verlichting tegen te gaan. Deze buffer is naar wens extern uit te breiden door simpel een Elco of Goldcap condensator aan te sluiten op de SMD condensatoren op de achterzijde.
Verder is de uitgangsspanning naar de led's dimbaar tot 20.000 Ohm (20k) en is deze voorzien van een gebufferde spanningsregelaar.
U vindt de VVP in de webshop
Hier kunt u de handleiding inzien
De VVP komt in twee uitvoeringen:
1. Een losse VVP voor € 9,95
2. Een complete set met de VVP, slepers, bedrading en 15 cm ledstrip voor € 14,95
Aansluitschema:
Tot zover het extra informatiebericht.
Met vriendelijke groet
Martin Domburg
Domburg Train Support
http://www.domburgtrainsupport.nl
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Ga ik zeker gebruik van maken, heb deze werkend gezien, echt een aanwinst voor het N spoor.
Zeker het pakketje van €14,95 is een vergeleken wat ik nu in bak een "koopje" en dan ben je nog meer flexibeler met het monteren.
Zeker het pakketje van €14,95 is een vergeleken wat ik nu in bak een "koopje" en dan ben je nog meer flexibeler met het monteren.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Hallo Martin,
Een mooie innovatie.
Als ik de VVP zou willen gebruiken voor verlichting van scenery, hoeveel led's kan ik dan aansluiten op één VVP?
m.vr.gr.
Hans
Een mooie innovatie.
Als ik de VVP zou willen gebruiken voor verlichting van scenery, hoeveel led's kan ik dan aansluiten op één VVP?
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Hoi Hans,
Dat is sterk afhankelijk van type led, aangevoerde spanning en de trim waarde van de uitgangsspanning.
Maar een vuistregel van 500 mA maximaal is goed hanteerbaar.
Een PLCC led van een ledstrip neemt 10mA op per ledje bij 15V
Sluit er wat op aan en meet de amperage.
Groetjes
Dat is sterk afhankelijk van type led, aangevoerde spanning en de trim waarde van de uitgangsspanning.
Maar een vuistregel van 500 mA maximaal is goed hanteerbaar.
Een PLCC led van een ledstrip neemt 10mA op per ledje bij 15V
Sluit er wat op aan en meet de amperage.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Martin,
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.
m.vr.gr.
Hans
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Martin. Goldcaps en supercaps moet je voorzichtig mee zijn aangezien die een heel andere spanning tolereren als dat de print normaal uit stuurt.
Bij deze neem ik dat stukje terug. Blijkbaar zaten er in mijn testopstelling condensatoren die niet goed blijken te zijn. Hoewel getest waren ze achteraf dan toch niet goed.Helaas is zonder aanpassing aan de print (laadweerstand) het niet mogelijk om een veel grotere capaciteit als 500uf aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door FidOo op 25 okt 2016 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Hoi Joost,
Ik moet je toch corrigeren hierin. Ik denk dat je met je eerdere testen, of een statische geleiding een van de tantaal condensatoren defect hebt gemaakt waardoor bij de laatste test de laadweerstand eraan is gegaan.
Mocht je metingen hebben dan zie ik die graag als verbetering van het product.
Ik heb je theorie vanochtend getest en bij mijn werkt alles naar wens:
Hier heb ik een 2200 uF Elco 25V direct op C1 en C2 gesoldeert en alles werkt. Ontbreek ik de spanning dooft het licht pas na 3 seconden helemaal.
Kortom de theorie werkt.
Wat jij zegt over een goldcap dat klopt, die werken met 5,5V en daarvoor zal je een schakeling moeten maken. Maar het is zeker mogelijk!
Groetjes
Ik moet je toch corrigeren hierin. Ik denk dat je met je eerdere testen, of een statische geleiding een van de tantaal condensatoren defect hebt gemaakt waardoor bij de laatste test de laadweerstand eraan is gegaan.
Mocht je metingen hebben dan zie ik die graag als verbetering van het product.
Ik heb je theorie vanochtend getest en bij mijn werkt alles naar wens:
Hier heb ik een 2200 uF Elco 25V direct op C1 en C2 gesoldeert en alles werkt. Ontbreek ik de spanning dooft het licht pas na 3 seconden helemaal.
Kortom de theorie werkt.
Wat jij zegt over een goldcap dat klopt, die werken met 5,5V en daarvoor zal je een schakeling moeten maken. Maar het is zeker mogelijk!
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Ondertussen zijn de eerste stammen al omgebouwd met de VVP. Voor Mark ben ik met een aantal stammetjes bezig, waaronder een type Fleischmann dosto zonder eigen stroomafname (behalve de stuurstanden)
https://youtu.be/CEv8bWwXE-g
Hier een klein filmpje van het resultaat!
De beide wagens hebben Peho-KKK stroomvoerende magneetkoppeling en ieders een eigen VVP op de twee ledstrips. De stuurstand heeft ook een Digikeijs DR80015 functiedecoder voor de lichtwisseling. Het mooie is dat de anders zo stotterende functiedecoder nu profiteert van de koppeling en het wegvallen van de hoog vermogende ledstrips. Aangezien de VVp direct op de railspanning zit en niet op de aux van de decoder.
Ik ben tevreden met dit resultaat!
https://youtu.be/CEv8bWwXE-g
Hier een klein filmpje van het resultaat!
De beide wagens hebben Peho-KKK stroomvoerende magneetkoppeling en ieders een eigen VVP op de twee ledstrips. De stuurstand heeft ook een Digikeijs DR80015 functiedecoder voor de lichtwisseling. Het mooie is dat de anders zo stotterende functiedecoder nu profiteert van de koppeling en het wegvallen van de hoog vermogende ledstrips. Aangezien de VVp direct op de railspanning zit en niet op de aux van de decoder.
Ik ben tevreden met dit resultaat!
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
kijk, zo'n resultaat had me bij deze wagons nooit gelukt. Ik ben meer dan tevreden met het resultaat.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Hmmm, die branden wel rock steady zeg. Mooi hoor!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Moet zeggen dat het mijzelf inderdaad ook erg over verbaas. Zeker op mijn testbaan die aan alle walgelijkheden voldoet
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Die magneetkoppelingen heb ik niet eerder gezien, nice!martindomburg schreef:De beide wagens hebben Peho-KKK stroomvoerende magneetkoppeling en ieders een eigen VVP op de twee ledstrips. De stuurstand heeft ook een Digikeijs DR80015 functiedecoder voor de lichtwisseling. Het mooie is dat de anders zo stotterende functiedecoder nu profiteert van de koppeling en het wegvallen van de hoog vermogende ledstrips. Aangezien de VVp direct op de railspanning zit en niet op de aux van de decoder.
Is schakelen via een functiedecoder wel mogelijk Martin?
Grtz. Peter
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Peter, ik ook niet Ik weet niet wat Martin met mijn wagons uitspookt , maar het is geweldig
Hij heeft ook nog een ICE2 stam te doen, dus ben benieuwd wat hij door mee uit gaat spoken.
Hij heeft ook nog een ICE2 stam te doen, dus ben benieuwd wat hij door mee uit gaat spoken.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Hier een klein voorproefje wat je kan doen met 1 VVP en stroomvoerende koppelingen. Dit is de helft van mn ICE 1 stam.
https://www.youtube.com/watch?v=Y7dqqlX ... e=youtu.be
Eens kijken wie wat op valt.
@ Peter, ja t kan, en nee dit is bij mij en bij Mark niet gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Y7dqqlX ... e=youtu.be
Eens kijken wie wat op valt.
@ Peter, ja t kan, en nee dit is bij mij en bij Mark niet gedaan.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Het is dus een soort analoge voedingsstabilisator, met wat reserve aan boord (en optioneel meer door toevoeging van elco)? Zie ik dat goed?
Kun je dit nu ook icm met een (functie)decoder gebruiken, bijv. met de Digikeijs DR80010 ofzo?
Kun je dit nu ook icm met een (functie)decoder gebruiken, bijv. met de Digikeijs DR80010 ofzo?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Hier zie je het nut van de VVP op zijn best. In de motorwagen rechts is de verlichting gedimd door de decoder. Duidelijk is te zien dat hij niet stabiel is.
Met het blote oog moet je goed kijken, met de camera niet.
De linkerwagen heeft tussen de aux uitgang van de decoder en de ledstrip een VVP en is daar gedimd. Dat licht blijft mooi branden.
Helaas is er in de motorwagen geen ruimte meer voor een VVP.
https://youtu.be/12EvdmxZlhs
Met het blote oog moet je goed kijken, met de camera niet.
De linkerwagen heeft tussen de aux uitgang van de decoder en de ledstrip een VVP en is daar gedimd. Dat licht blijft mooi branden.
Helaas is er in de motorwagen geen ruimte meer voor een VVP.
https://youtu.be/12EvdmxZlhs
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Mark,Marksintpancras schreef:Peter, ik ook niet Ik weet niet wat Martin met mijn wagons uitspookt , maar het is geweldig
Jij moest eens weten hoe blij Martin is, dat hij dit met jouw wagons kan uitproberen en niet met zijn eigen materiaal
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
ben ook heel blij dat Martin dit bij mijn "waardeloze" Minitrix rijtuigen en een oost- Duitse, uit de vorige eeuw, stammende railbus aan het uitproberen is.
Anders lagen die Dosto's echt een keer bijhet kerkhof, want mij zal het echt niet lukken om wat binnenverlichting erin te rotzooien.
Even hierbij 4 delige Dosto stam met VVP, peho magneet koppeling, en nog meer meuk uit werkplaats Domburg
Anders lagen die Dosto's echt een keer bijhet kerkhof, want mij zal het echt niet lukken om wat binnenverlichting erin te rotzooien.
Even hierbij 4 delige Dosto stam met VVP, peho magneet koppeling, en nog meer meuk uit werkplaats Domburg
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Moderator
- Berichten: 4631
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Geen schakelbare cabine verlichting in de stuurstand... Jammer hoor
Nee gekheid. Mooi dat het gelukt is! Vind dat toch wel mooi, mijn treinen hobbelen onverlicht over de baan. Nu de gebouwen verlicht zijn, valt dat wel op. Toch ook maar eens aan de VVP...
groetjes,
Hoontje
Nee gekheid. Mooi dat het gelukt is! Vind dat toch wel mooi, mijn treinen hobbelen onverlicht over de baan. Nu de gebouwen verlicht zijn, valt dat wel op. Toch ook maar eens aan de VVP...
groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
"geen schakelbare cabine verlichting??""
wat erin stuurstand cabine verlichting gebeurt met de DB stewardess en de machinist kan de verlichting niet verdragen.
En kijk er wordt aan getrokken
wat erin stuurstand cabine verlichting gebeurt met de DB stewardess en de machinist kan de verlichting niet verdragen.
En kijk er wordt aan getrokken
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Ik begrijp uit je post hierboven dat de vpp dus inderdaad op een decoderuitgang gebruikt kan worden?nspoorkees schreef: Kun je dit nu ook icm met een (functie)decoder gebruiken, bijv. met de Digikeijs DR80010 ofzo?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Helemaal Correct!
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
Ik zie dat er een gelijkrichter op zit; die zou in dat geval niet nodig zijn denk ik?
Misschien een nog kleinere, 2e versie maken voor gebruik achter een decoder?
Misschien een nog kleinere, 2e versie maken voor gebruik achter een decoder?
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Domburg Train Support introduceert de VVP
De reden dat de VVP wel een mooie verlichting geeft is juist de buffers.
De uitgang van een decoder wordt met PWM aangestuurd:
Hierdoor zie je dat fuctuerende gedrag van de led als de puls klein gemaakt word bij het dimmen.
De buffers vlakken de pwm af en maken zo een mooi rechte gelijkspanning waardoor de led i.c.m. de spanningsregelaar mooi stabiel brandt.
Het kleiner maken van de print gaat dan ten kosten van de buffer condensatoren aan de achterzijde.
Groetjes
De uitgang van een decoder wordt met PWM aangestuurd:
Hierdoor zie je dat fuctuerende gedrag van de led als de puls klein gemaakt word bij het dimmen.
De buffers vlakken de pwm af en maken zo een mooi rechte gelijkspanning waardoor de led i.c.m. de spanningsregelaar mooi stabiel brandt.
Het kleiner maken van de print gaat dan ten kosten van de buffer condensatoren aan de achterzijde.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum