Dinamo en Koploper

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bertbecker
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2015 21:50
Locatie: Warnsveld

Dinamo en Koploper

Bericht door Bertbecker »

Beste allemaal,

Vele jaren terug (1970 :D ) was ik actief met H0 volledig analoog, met relais e.d. Ruim een jaar geleden ben ik weer opnieuw begonnen met de hobby en wel i.v.m. ruimtegebrek met n-spoor digitaal. Mijn eerste baan heb ik op Noch fertiggelande gebouwd en aangestuurd met de z21. Ook al een paar loks omgebouwd, al met al heel leerzaam. Deze baan is inmiddels verkocht en ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, dus Dinamo p en p aangeschaft. Ik heb nu de demo/testbaan van de HCCm gebouwd en wil deze nu besturen met Koploper. Echter voor iTrain en Rocrail is er wel een ontwerp beschikbaar en te downloaden, helaas voor Koploper niet. Bovendien is de handleiding van Koploper erg uitgebreid en niet echt gebruiksvriendelijk voor een beginner. Wie weet raad? Is er ergen een cursus voor Koploper, stap voor stap? Of een ontwerp/baanplan. Ik hoor het graag. Ik bouw overigens met Kato Unitrack, extra uitdaging om de wissels aan te sturen.


Met vriendelijke groet,

Bert

Kato, Trix, Fleischmann, Dinamo en Koploper

FritsdJ
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2014 20:57

Re: Dinamo en Koploper

Bericht door FritsdJ »

Hoi, het is oude informatie maar wel prettig om te lezen, misschien heb jij hier wat aan om te starten/lezen voordat je met de echte handleiding begint

http://www.msgvalkenswaard.nl/index.php ... iding.html

Veel leesplezier, Frits


Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dinamo en Koploper

Bericht door BenQ »

Bert,
Hoewel ik niet met Koploper rij vraag ik mij toch af of er voor Koploper deze baan niet te downloaden is.
Heb je al bij de HCCM gevraagd of dat zo is ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Dinamo en Koploper

Bericht door shoven »

Sowieso is het handig te weten wat er wel en niet kan met Koploper.
Op het koploperforum staat een link naar de Maliebaan cursus die je wegwijs maakt in Koploper.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Bertbecker
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2015 21:50
Locatie: Warnsveld

Re: Dinamo en Koploper

Bericht door Bertbecker »

Bedankt voor jullie reactie, de beginnersgids help, ben al aardig op weg, alleen het definiëren van bezetmelders kan ik niet vinden in Koploper; moet ik die tekenen, zo ja hoe en waar?


Met vriendelijke groet,

Bert

Kato, Trix, Fleischmann, Dinamo en Koploper
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Dinamo en Koploper

Bericht door shoven »

Je moet digitale componenten toevoegen in Koploper. Daarin geef je aan welke nummerreeksen je gebruikt voor je bezetmelders. In het onderhoud van de blokken kun je vervolgens de nummers van de bezetmelders gebruiken.
Maar dit soort vragen kun je eigenlijk beter stellen op het Koploperforum. En de zoekfunctie in de Koploper-handleiding helpt ook. ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie