proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Jos »

Hallo Bert,

Heel verstandig om eerst een proefbaantje aan te leggen, dat scheelt je straks een hoop ellende :)

De IEK MAD4 DCC wisseldecoder ken ik niet, maar als het standaard DCC is moet het werken met de Twin Center.
De LDT RS8 bezetmelder is volgens mij specifiek voor Lenz. Voor de Twin Center moet je er een hebben die je of via loconet of S88 aansluit. Deze zal dus niet werken vermoed ik.
De Kehrschleifenmodul is een generieke component, deze zal zeker werken met de TC.

Ik werk zelf ook met de TC en gebruik de Viessmann wisseldecoders en bezetmelders.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Wat betreft je bezetmelders, Jos heeft gelijk die is specifiek voor Lenz!! Ik kan je echter wel een adres aanraden http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky1.html en kijken bij S88SD16-N, indien je hem zelf bakt kost die 42,50 en als je hem laat bakken 50 Euries, en je hebt gelijk 16 bezetmeldpunten!!!. Wat je wilt, ik heb ze inmiddels zelf in bedrijf en werken heel goed, zelf gebakken, kost je ff tijd maar dan heb je ook plezier van je werk. Als je behept ben met een soldeerbout dan moet het je lukken want het is zeer goed beschreven, ook op de print staan alle aanwijzingen dus het kan eigenlijk niet fout gaan. Als het je eerste is raad ik je echter wel aan om hem compleet te bestellen want de eerste stappen hebben nogal eens verveldende gevolgen, maar ja wie zijn handen niet brand weet niet dat dat pijn doet :D :D

Wat betreft de keerlus maak het jezelf niet te moeilijk want het lijdt meestal tot fatale gevolgen. Ik weet wat er in je omgaat maar probeer jezelf te beheersen en ga stap voor stap door Koploper. Keulen en Aken zijn tensotte ook niet op 1 dag gebouwd. Wim Ros heeft een pasklare oplossing voor je en nog veel meer tips, dit is geen reklame maar wel iemand die er verstand van heeft

Suc6


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Saraan »

Littfinski heeft ook een s88 versie van de bezet/terugmelder hier. Die zijn voordelig van prijs voor hetgeen je krijgt en wat het doet, en ik heb de Lenz-versie net dit weekend in elkaar gesoldeerd, aangesloten en het werkte meteen! Ik ben er tevreden over.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Michiel,

De prijs is meer dan het dubbele voor hetzelfde hoeveelheid bezet meldpunten.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Saraan »

R Fongers schreef:De prijs is meer dan het dubbele voor hetzelfde hoeveelheid bezet meldpunten.
Dan zou ik zonder twijfel jou voorstel proberen, want bezet- en terugmelders kunnen niet goedkoop genoeg zijn, zolang ze maar doen wat ze moeten doen. Door de hoeveelheid (20...50) is met klein verschil in prijs, later een kapitaal uitgespaard. Ik blijf evenwel met mijn RS-systeem van Lenz bij Littfinski bezet-/terugmelders, maar dat is een ander probleem. Voor het S88-systeem lijkt me dit echt een aanrader!

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Jos »

Bert,

De Littfinski heeft 8 bezetmelders, die andere 16. Is dus 2x zoveel.
En je kunt hem compleet gebouwd bestellen voor 50 euris zo te zien, dus niks zelf bouwen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Ben jij ook Bert met die S88 op BNLS?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Jos »

Succes Bert, kun je als proef een trein automatisch laten rijden en altijd (of soms) laten stoppen bij een stationnetje.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Hookies »

verhoeks schreef:hoi r. fongers,

nee sorry ben ik niet maar ik heb wel een acc daar maar dan onder de naam "verhoeks"
ben wel ermee bezig met een bezet/terugmeld decoder van Wim ros.....maar eerst eens kijken hoe ik wisseldecoders programeer in mijn TC ....ff nog een beetje op internet zoeken.....

grt bert
Bert,

Als je dat hebt uitgevonden, kun je hier dan vermelden hoe. Want ik moet eerdaags ook mijn wisseldecoders van Roco op de TC gaan aansluiten.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Nee ik d8 aan jou omdat er daar ook een Bert bezig is om een S88van Wim Ros aan te sluiten maar wat niet wil lukken dus vandaar.

Maar wat betreft je wisseldecoders is simpel

Menu indrukken daarna Mode indrukken -- Basisinstellingen...
Zoeken met pijltje omhoog / omlaag totdat je bij wisselinstelling komt
Pijltje rechts Virtuele adressen... Pijltje rechts
Dan zie je
Voor de eerste doe je het volgende

Vadd = Is je adres wat je wil gebruiken op je keyboard dus zeg 1
Dadd = Is je digitale adres dus zeg ook maar 1 voor de simpelheid
Uit = Uitgang ook 1, normaal heb je 4 uitgangen op een decoder maar er zijn er inmiddels ook met 8 uitgangen
DF = DCC of FMZ ik neem aan DCC dus D

Voor de 2 de is
Vadd = 2 2de wissel
Dadd = 1 Eerste schakeldecoder met normaal 4 adressen dus eerste vier altijd 1, 2de decoder wordt 2 voor de 4 volgende
Uit = 2
DF = zie boven

Zo ga je verder met de eerste 4 wissels. Het volgende paar van 4 dus decoder 2

Dadd = 5
Vadd = 2
Uit = 1

Het handboek van de IB, de TC is bijna gelijk aan de TC kan je hier vinden http://www.uhlenbrock.de/ bij Service nr 65050

Is wel duits maar beter als niets


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Hookies »

En hoe doe je dat dan als je een wisseldecoder met 8 uitgangen hebt, zoals die Roco decoders?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Geen idee ik zie dat de TC maar naar 4 gaat. Je kan proberen om een 2 Dadd aantemaken en die 1 t/m 4 te doen. Maar wat staat er in de handleiding daar over. http://www.easyconn.nl in Heerlen heeft ze ook met 8 uitgangen maar heb me daar nog niet in verdiept.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Saraan »

Normaal worden de wisseldecoders op de ringleiding aangesloten. Op de baan mag ook, maar niet achter een bezetmelder, want dan meldt de bezetmelder steeds bezet.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Zeg maar Rob doet mn vrouw ook :lol: :lol: ...

Je hebt 4 aansluitingen op je wisseldecoder. 2 voor het sturing en 2 voor de voeding. In principe kan je de sturing en voeding gemeenschappelijk doen omdat door de voedingsleiding ook het signaal gaat.
Ik heb mijn decoders apart gevoed en dat betekend dus dat je 4 aparte draden moet hebben. Zo spaar je een klein beetje stroom vanaf je TC, maar dat kan nooit de doodsteek zijn omdat er maar één tegelijk schakelt dus valt dat wel mee. Voor de licht seinen wordt dat anders omdat constant verlicht zijn en dit dus langzaam oploopt. Ik heb dus een aparte trafo voor de voeding van de decoders welke ik ook voor andere zaken gebruik zoals verlichting etc...

Dit is het makkelijkste om te doen, Ik zou echter gelijk een 4 adrige kabel gebruiken bijv telefoonsnoer en die kan je dan gewoon doorlussen naar de volgende en weet je gelijk welke kleur je moet gebruiken. Vanaf je voeding uit de TC maak je een aansluiting met een kroonsteen en sluit daar de vieradrige kabel op aan.
Bijlagen
Aansluiting.jpg
Aansluiting.jpg (20.39 KiB) 3790 keer bekeken


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Saraan »

In verband met het verdelen van de baan in blokken, heb ik de handleiding van Koploper gelezen en herlezen. Daarin staat een heel hoofdstuk gewijd een blokken en blokverdeling. Ik heb er de mostert gehaald. Het is er duidelijk in uitgelegd, met schemas en voorbeelden. Ik kan echt aanraden om het ook te doen.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Hookies »

Bert,

Ik sluit me bij Michiel aan. Als je via de laptop wilt rijden, zul je toch een programma moeten hebben. Ik neem aan dat je met Koploper wilt gaan werken. Dan ben je inderdaad genoodzaakt om je baan in blokken en secties in te delen. Als je een richting op rijdt, krijg je eerst een aanmeldsectie, dan een niet-gedetecteerd deel (hier sluit je voeding rechtstreeks op de rail aan en niet via de bezetmelder, tenzij je deze sectie ook wilt detecteren) en dan eindig je met een stopsectie. Zo ziet een basisblok eruit. Per blok kun je dan nog instellingen invoeren van wat voor blok het is, snelheid, moet er gestopt worden etc. Voor je stationsperron gebruiken ze meestal blokken met meer bezetmelders. Via Koploper kun je dan zodanig instellen dat een 'buurttreintje' in het midden van het perron stopt en een langere trein ook beter verdeeld staat. Maar goed, lees Koploper er eens op na (het zijn wel erg veel pagina's, maar lang niet alles is interessant voor het spoorbedrijf in N) en surf eens wat rond op de site van Wim Ros, Avontuur in Miniatuur en het Koploperforum, dan vooral het topic voor beginners.

Veel succes,

Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Dave »

Als een blok altijd maar in 1 richting bereden wordt, kun je ook het niet gedetecteerde stuk bij je aanmeldsectie betrekken en heb je aan 2 secties voldoende (lange aanmeld-sectie en korte stopsectie). Rij je in 2 richtingen dan zijn er 3 secties nodig (middelste sectie al dan niet gedetecteerd).

Groetjes,
Dave


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Hookies »

Hoi Dave, ik ging niet uit van rijden in 1 richting op de baan, maar ik wilde alleen de volgorde aangeven als je toevallig naar links of naar rechts rijdt. Twee secties is immers voldoende voor Koploper en als je overal eenrichtingsverkeer hebt, dan is die methode natuurlijk helemaal prima. Jammer dat het voor mijn schaduwstationopstelsporen niet opgaat (geloof ik).


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Dave »

Hookies schreef:Hoi Dave, ik ging niet uit van rijden in 1 richting op de baan, maar ik wilde alleen de volgorde aangeven als je toevallig naar links of naar rechts rijdt. Twee secties is immers voldoende voor Koploper en als je overal eenrichtingsverkeer hebt, dan is die methode natuurlijk helemaal prima. Jammer dat het voor mijn schaduwstationopstelsporen niet opgaat (geloof ik).
Tenzij je niet voor '2-blokken methode' gaat... ;)

Ik gebruik overigens zelf ook op lange (eenrichtings)blokken meerdere secties, maar da's puur voor het visuele genot (volgen puntjes/trein op het scherm) en regelen van het afrempunt bij snelheidsbeperkingen in wisselstraten (1 na laatste bezetmeldpunt voor de wisselstraat) zodat een lok niet 4m vooraf al af gaat remmen en zo nog 3m langzaam rijdt.

Groetjes,
Dave


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Op de voorgaande antwoorden heb ik weinig toe te voegen.

Juist dat proefbaantje is goed om te testen, maak een virtueel station, en voer een aantal blokken in. In een richting rijden is het makkelijkst, maar die trein moet ook een keer terug, je zal wel zeggen als ik rondjes rij is dat niet nodig, klopt maar er is meer. Juist door je proefbaantje zo te maken dat je allerlei toestanden overhoop haal kom je er achter wat te doen. Per blok altijd minimaal 2 melders. Verdeel je baan in 3 - of 5 blokken. dat zijn er maximaal 10, je kan dan ook nog een aantal rangeersporen maken met wissels of een omloop spoor. En ga kijken wat er allemaal gebeurd. Het invoeren in Koploper is ook geen sinicure want het luisterd nauw. Ga eerst met 1 loc rijden en daarna met 2 en eventueel 3?? Je zal zien dat je van de ene verbazing in de andere rolt dat als alles correct ingevoerd en enigszins ingereden is, het heel leuk en mooi is dat het allemaal kan.

Ennn ik ben begonnen met Koploper toen mijn baan al in opbouw was. Ik had een schaduwstation met een spiraal en een aantal wissels, die heb ik een voor een ingevoerd en getest. Daarna volgende blok invoeren - testen etc. Ik had ook de middensecties van mijn station niet gedetecteerd heb ik pas naderhand gedaan uit kosten overwegingen. Dus bouwerdenwijs ben ik verder gegaan met de aansluitingen en invoeren. Dat gelde ook voor mijn baanplan welke nooit verder was als mijn baan in werkelijkheid was en dat doe ik nog steeds gewoon ook om te voorkomen dat het te complex wordt.

Succes


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Jos »

Hoi Bert,

Aansluitschema ziet er volgens mij goed uit. Heb je op de stukken die niet gevoed worden door de bezetmelder wel de diodes en weerstand tussen de centrale en rails geplaatst?
In koploper zie je nu als je alles gedefinieerd hebt (acties per blok en automatisch rijden bij de betreffende loc) de blokken met hun nummers op het scherm van je baanontwerp.
"Sleep" nu de loc die automatisch moet rijden vanuit het Overzicht locomotieven naar het blok waar de loc in staat. Het betreffende blok op je scherm wordt nu geel en het adres van je loc wordt in het blok getoond. Als je nu klikt op het Automatisch rijden icoon in de menubalk van koploper moet de loc gaan rijden.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

Met alle respect, de enigste die je daar werkelijk mee kan helpen is Wim Ros en of Karst Drenth. Ik zie nu dat je op allerlei fora aan het discussiëren ben zonder dat je een stap verder komt. M.i. heeft Wim en vele anderen jouw het juiste antwoord al gegeven maar om de een of andere manier krijg jij het niet voor elkaar. Is er niet iemand in jouw omgeving die kan helpen want zo moeilijk is het niet. Je moet de zaken wel een voor een doen en niet alles tegelijk willen. Dat gaat niet want je verward zo alle zaken.

Er is maar een remedie nodig eens iemand uit bij jouw uit de omgeving van Culemborg, die zullen er vast wel zijn en genegen om te helpen.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Rob Fongers »

Weer een tevreden klant en zo zie je maar weer met geduld kom je overal. ;) ;)

Gtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Jos »

Wijze woorden Rob :D

Groetjes,
Jos



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: proefbaantje met wisseldecoders e.d......

Bericht door Saraan »

Bert, krijg je daar ook geen formidabel gevoel van, als je alles aansluit, ingeeft in Koploper, en dat uiteindelijk alles nog werkt op de koop toe! Schitterend! Leuk filmpje.

groeten,
Michiel


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie