Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Bericht door BartenThomas »

Thomas heeft een setje NS kalkwagons gekocht. Bij een stuks is het koppelingveertje los of weg. Op zich geen probleem, dat kunnen we fiksen. Maar we kunnen niet ontdekken hoe we het plaatje waar de koppeling onder gemonteerd zit kunnen verwijderen. Het zal wel geklikt zitten maar waar moeten we het breekijzer :D tussen zetten zonder de boel te slopen.
Weet iemand hoe dit zit cq los kan?

Afbeelding


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Bericht door martinb »

Schuift die hele onderkant niet naar voor of naar achteren? Kan mij niet herinneren of dat fl of minitrix was...


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Bericht door BartenThomas »

Zonder te zien niet. Er zit ook geen beweging in.
Zit strak geklemd. Maar welke kant op krachtzetten is de vraag. De verkeerde kant op en de boel breekt :(



piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Bericht door piksov »

Ik heb ook een aantal wagens waar die veertjes uit zijn, maar als je koppelstangen gebruikt ipv koppelingen is er niets aan de hand,werkt dan zelfs uitstekend als je de wagens duwt. Misschien is dit ook voor jullie te overwegen.

Guus


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Bericht door WimC »

Ik had laatst een Minitrix-taschenwagen die was gevallen en een draaistel en koppelplaatje eruit was gegaan. Daarbij werd het koppelingsplaatje op de plek gehouden door het frontplaatje (waar de buffers en het loopplankje opzitten). Misschien is dat hier ook het geval? Dan zou het loskomen als je het frontplaatje loskrijgt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Koppelingsveertje Fleischmann Zelflosser

Bericht door BartenThomas »

Bedankt voor het meedenken. koppelstang is idd een optie, of hem als laatste wagon in de stam inzetten.
De buffers zitten vast aan het chassis, maar dat ik deze optie aan het onderzoeken was heb ik het gevonden.
In het plaatje zitten aan beide een lange smalle sleuf.
Als je in het midden naast die sleuf een dun mesje tussen het chassis en het dunne reepje plastic steekt kan je dit een beetje naar binnen duwen. Doe dit aan beide zijden en het plaatje komt los.

Het draadveertje blijkt inderdaad verdwenen.
Gaan we vervangen met een borstelhaartje, maar niet meer vanavond.


Plaats reactie