vragen divers

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

vragen divers

Bericht door Boudewijn »

Omdat ik met de opbouw van mijn nu digitale baan bezig ben een aantal vragen
1. Solderen. Ik soldeer nu de railasjes aan de onderkant van de railas, als het even kan precies in het midden. Makkelijker om te doen dan bij de fleischmann N rails. Nu weet ik dat de railassen vanwege klimaatomstandigheden, werking baan, uitzetten en krimpen. Ik soldeer ze dus niet vast aan de rails of wissels. Maar vanwege die omstandigheden wordt het solderen van de railassen door sommigen toch afgeraden. Dat begrijp ik, maar als de rails een slechter contact gaat maken door een railas moet je er toch mee aan de slag. Het is toch wel of geen stroom en niet bijvoorbeeld het nog doorgeven van de helft van de stroom. Of……..
7(8)7
2. Ik heb op mijn baan de ruimte om een helling van max 2 procent stijging te maken. Daar moet toch een blok op mogelijk zijn om een trein te laten stoppen en later weer te laten vertrekken. Zal wellicht niet voor iedere loc gelden, maar gemiddeld genomen. Of is 2% ook al problematisch

3. Is er al een oplossing gevonden voor de oude fleischmann N wissels die geen hartstuk hebben en waarbij het midden van de wissel nog deels uit plastic bestaat. Is doorslijpen en solderen daar een optie. Ik vraag dat omdat ik voorheen met het analoog tijden nog al eens tegen aanliep. En die wissels heb ik nog liggen en wil gaan hergebruiken vandaar

Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: vragen divers

Bericht door BartenThomas »

Je hebt te maken met 2 zaken. Spanning (bv 12V) en stroom (bv 0,5A). Als er geen verbruik is, er rijd geen trein, dan heb je wel spanning maar loopt er geen stroom.
Maakt je raillas geen contact, dan heb je ook geen spanning. Maakt je raillas slecht contact, dan kan je wel spanning hebben, maar omdat het contact slecht is (een hoge overgangsweerstand) kan er maar beperkt stroom doorgevoerd worden. Dus als bv de trein 0,5 A vraagt, maar door het slechte contact kan maar 0,3 A, dan zal je trein slecht rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de rails ook niet aan elkaar soldeer en ik heb er nog nooit last van gehad. Nu staat mijn baan in een redelijk constante en iig droge ruimte, dat kan wel verschil maken.

2% is prima te doen. bij 3 of meer kan het voor sommige treinen lastig worden.

Volgens mij loopt er een ander topic waar iemand hartstukken aan het wisselen is.



Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: vragen divers

Bericht door Rick »

Boudewijn schreef: 18 feb 2024 15:351. Solderen. Ik soldeer nu de railasjes aan de onderkant van de railas, als het even kan precies in het midden. Makkelijker om te doen dan bij de fleischmann N rails. Nu weet ik dat de railassen vanwege klimaatomstandigheden, werking baan, uitzetten en krimpen. Ik soldeer ze dus niet vast aan de rails of wissels. Maar vanwege die omstandigheden wordt het solderen van de railassen door sommigen toch afgeraden. Dat begrijp ik, maar als de rails een slechter contact gaat maken door een railas moet je er toch mee aan de slag. Het is toch wel of geen stroom en niet bijvoorbeeld het nog doorgeven van de helft van de stroom. Of…….. 7(8)7
Ik heb geen idee wat je hier bedoelt, je soldeert de raillassen aan de onderkant van de raillas, niet aan de rails?



Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: vragen divers

Bericht door Boudewijn »

Ja Rick inderdaad alleen aan de onderkant van de railas.

Oké BartenThomas dank voor het meedenken. Blijft over dat je hoe dan ook met die railas dan toch aan de slag moet. Of je nu de rail ernaast had gesoldeerd of niet.

Ik heb de topic die je bedoelde denk ik gevonden en heb kootje007 een berichtje daarover gestuurd.


Plaats reactie