van Asperenlijn

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Beste medeforummers,

Hier dan het verslag van de opbouw van de van Asperenlijn. Deze baan wordt gemaakt op 2.70 x 1.30 m in een Nederlandse setting en digitaal gestuurd met Arduino's, Raspberry PI's en andere digitale meuk (omdat het kan en het niet te makkelijk moet worden). De tafel aanbouw is onderweg inmiddels waarbij het in drie delen wordt gebouwd. Het eerste frame was al te zien bij mijn introductie.

Ik gebruik vuren onbewerkte latten van 16 x 75 mm van de Gamma. 3+1 gratis actie. Het is niet de bedoeling dat ze mij gaan dragen dus dikke prima. Deze zet ik vast met 2 schroeven per lat-kant en houtlijn. Voor het maken van de schroeven een mal gemaakt zodat ik goed kan voorboren en een bouwpakket kan maken. Meten meten meten. De schroeven zijn 3.5x6.0 en de boor om voor te boren 3mm zodat het schroefdraad zijn werk kan doen. Ik heb ruimte gehouden om eventueel een gat te maken om mijn hoofd en arm door te kunnen steken indien nodig later. In mijn geval heeft de gamma lekker gezaagd (not) en ik heb ook latten er tussen zitten van 16x74 en 16x73. Ik heb alle onderzijden gemarkeeerd en gebruik de mal allemaal vanaf die zijde zodat de onderkant zo vlak mogelijk is waar de 3mm multiplex platen op worden geniet met de tacker. Hier gebruik ik nietjes van 12mm

Afbeelding

Zelfs op de tuintegels redelijk waterpas. De poten gaan er pas op zolder op waar ik deze waterpas monteer. Door deze daar met houtklemmen vast te zitten kun je die goed stellen voor je die vastzet. De poten zijn 44x94 en 69cm. De tafel wordt met de multiplex platen op 70cm geplaatst, dus 0,5 mm ongeveer ruimte om goed te stellen.

Afbeelding

zo zien de panelen er naast elkaar uit. Zaterdag gaan we hier en daar wat schuren en vlakken, dan naar zolder om te plaatsen en kan de eerste rails worden gelegd.

Ik heb online een minitrix analoge starterset gevonden, nadat ik eerder een NS 1127 vond en gekocht had om sentimele redenen. En zo heb je er twee (en goed digitaal te maken). Gisteren 2 wagons NS erbij gekocht online want hij moet wel wat te doen hebben.

Afbeelding

Ik ben ook een sloddervos en wil zuinig zijn om het materieel, hardhandig geleerd van mijn vader. VIa marktplaats 2 mooie vitrines gevonden en aangeschaft met een mooi persoonlijk verhaal van de vorige eigenaar. Daar staat het materieel nu trots in te wachten.

Afbeelding

Tot zo ver. Nu even snel op catawiki kijken of ik een 1601 kan scoren voor weinig, die ik met de handleiding van Martin ook digitaal kan maken later. Enkel uitzoeken welke decoders er in passen. Er is in 10 jaar veel veranderd.

Fijne avond.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn

tv_man
Berichten: 1451
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: van Asperenlijn

Bericht door tv_man »

Ah, het klassieke minitrix startsetje, mooi dat je er eentje in zo een goede staat hebt kunnen bemachtigen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: van Asperenlijn

Bericht door Krab »

Leuk om weer een Nederlandse rijder erbij te hebben ;)
Die 1100 en rijtuigen zien er goed uit ,
voor je goederentrein is hij nog wat kort maar dat zal ook wel goed komen .
Een 1600 loc zijn op Marktplaats dikwijls goedkoper dan op Catawiki .

Succes met de voortgang .

mvg Sjaak
Laatst gewijzigd door Krab op 09 dec 2023 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Vandaag de frames geschaafd en geschuurd zodat ze vlak zijn. Door het hoogte verschil in de vuren latjes stak er hier en daar een millimeter boven de rand uit waar de plaat op komt. De 3mm plaat was geen succes. Dacht in de test fase goedkoop uit te zijn omdat deze plaat ook met proefboringen voor wisssels, baan detectie en stroom voor de volgende hoofd baan mogelijk moet worden vervangen. Maar als ik het niet te gek maak kan die misschien blijven liggen.

Afbeelding
De mislukte 3mm bedekking.

Nadat ik gisteren 3 uur heb besteed om het draadje van Martin te lezen (en niet eens op de helft ben gekomen), gekozen voor populier multiplex van 9mm. Moest het even bij de karwei laten verzagen zodat het in de auto paste.

Afbeelding

Dit bevalt mij al veel beter. Morgen het derde blad maken en naar zolder brengen. Dan arriveren ook de lijmklemmen zodat ik bij het waterpas stellen van de poten deze kan klemmen met 1 hand. De draai lijmklemmen zijn daar net ff te onhandig voor.

De arduino spullen zijn ook besteld.
Laatst gewijzigd door fschuurman op 09 dec 2023 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Krab schreef: 09 dec 2023 10:40 Leuk om weer een Nederlandse rijder erbij te hebben ;)
Die 1100 en rijtuigen zien er goed uit ,
voor je goederentrein is hij nog wat kort maar dat zal ook wel goed komen .
Een 1600 loc zijn op Marktplaats dikwijls goedkoper dan op Catawiki .
Succes met de voortgang.
Thanks! De goederentrein wordt vanzelf langer inderdaad. Nu zit er 1.000 euro in en dat is weer even mooi. Ik ging voor Catawiki omdat ik het wilde proberen en de kosten en bezorging zijn wel wat het flink duurder maakt. Maar hey, ik heb met start set zo.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

tv_man schreef: 09 dec 2023 08:23 Ah, het klassieke minitrix startsetje, mooi dat je er eentje in zo een goede staat hebt kunnen bemachtigen.
Zeker, en dacht eerst dat het een 1127 was, maar lijkt en 1121 te zijn. Nog leuker, want twee dezelfde nummers is gek. Nu ben ik begin dit jaar aan staat geholpen, dus heb nog niet goed gekeken met mijn 0,2 brilletje 🤪


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Het zou gaan regenen deze middag, dus het was tijd om de tafels op maat te zagen. Ik heb het werkblad haaks gehouden waardoor het houten frame er soms beetje scheef onder zit. Ik moest kiezen in de straat om mee te helpen de lichtjes in de bomen te doen of de tafels. Het werden de tafels.

Nadat ik ze gereed had en geschuurd naar zolder vertrokken. Eerst de tafel deels achter de kast en deze waterpas zetten. Dan de overige tafels. De overige oneffenheden van 1 mm worden later wel met kurk opgelost. Ik ben IT’er en geen timmerman. We maken wel een “ patch” later 😂.

Afbeelding

Vlot werden de overige tafels aangesloten en de slotbouten onder de tafel gemaakt om het tot een geheel te maken (en demontabel).

Afbeelding

4 weken geleden zei mijn vrouw “kan die TL balk niet een keer weg, je doet er niets mee”. Gelukkig ben ik traag want nu kon ik deze mooi achter de dakbalk weg werken en zorgen dat ik mooi verlichting op de baan heb. 2 mensen tevreden gemaakt.

Afbeelding

Dan is het tijd om de baan te leggen. Natuurlijk als je de laatste rail neerlegt is het eten klaar.

Afbeelding

En daar gaat hij dan. Met 2 extra wissels (die ik wel grondig schoon moest maken omdat er een soort plakkerig spul (vet?) op zat en ze niet geleiden. Gaatjes geboord voor de draadjes en daar gaan we dan.

De arduino is binnen. De rest van de week volgt de rest alsook een digitaal lokje. De week dus de baan uit elkaar halen, polijsten en in elkaar zetten en vast nieten.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn

jw82
Berichten: 295
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: van Asperenlijn

Bericht door jw82 »

Dit is leuk om zo te volgen vanaf het begin...succes!

Overigens heeft een patch bij voorkeur wel een stabiele basis, anders wordt het al snel een refactor - en je zult ook weten dat die vaak meer impact hebben! :? Maar ik heb er alle vertrouwen in!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Weer even een update van de testbaan om de technieken te leren. De afgelopen weken hebben een aantal dingen mijn aandacht gehad:

1. Servo bediening van de wissels
2. Baanplan
2. Terugmelders

1. Servo bediening
Het bedienen van de wissels wilde ik eerst even doen met gewone schakelaars en de voeding van de Travo. Dus begin december 4 tuimelschakelaars besteld van het type TMS-103 bij ome ali voor 0,11 cent per stuk. Bij het testen van de Minitrix wissel automaten later was ik door de adapters heen en had de inmiddels terzijde geschoven Minitrix Travo gepakt (immers de DCC++ Motorshield verzorgde de spanning op het spoor). Nu bleek deze wissel voeding defect. Van de arduino de voeding gepakt en met een testbordje de wissel automaten getest. 2 defect, 2 OK. Hmmm, wat nu gedaan?

Dan moeten we met servo's gaan werken. Youtube en Google erbij, en de oplossing zou in een PCA9685 moeten zitten die ik kan aansluiten met de voeding van de Arduino met DCC++ met 2 draadjes (plus VCC en de min GND) volgens het Youtube kanaal van Albert. Ook voor de communicatie 2 draadjes naar de SDA (data) en SCL (clock). Het apparaat geeft licht. Hoe nu aan te sturen. Ook daar een Engelse hobbyist voor gevonden "Little Wicket Railway". Met uitleg hoe de servo kanalen in Arduino op te geven was dit snel gedaan. Een 2-tal commando's op de JMRI console en de servo's slaan uit naar links en rechts. Deze kun je dan later koppelen in JMRI of Koploper, iTRain en dergelijke. Ik heb nu JMRI omdat het past op een Raspeberry PI 3 die ik nog had en een scherm en het is om te leren.

Afbeelding

Nu heb ik 3mm triplex gekocht en ga eens meten met de servo houders die ik online heb gezien. Een middag figuurzagen voor gevorderden en prutsen om het in elkaar te zetten.

2. Baanplan.
Het thema is NL en wat nu om te maken? Er zijn een aantal zaken die ik er in wil hebben:

1. Een spoordijk. Ik heb er 18 jaar naast gewoond tussen Santpoort-Zuid en Bloemendaal.
2. Een station. Ik denk nu aan een vrije variatie van Alkmaar. Dit station loopt in een bocht naar Heiloo en die zal dan toch recht moeten worden de anderer kant op naar de Spoordijk.
3. Optioneel ander station of industrie
4. Rangeerterrein welke een keerlus achterliggend moet hebben. Zo kunnen treinen via de keerlus het rangeer terrein oprijden. Ik zal geen treinstellen hebben met 26 wagons, daar ik daar simpelweg niet de opstelsporen voor kan maken. Een verdieping heb ik aangedacht, echter dat kost mij opbergruimte die ik nodig heb.

Een optie is het camping opbergvak gebruiken en daar een tunnel te maken naar het opbergvak aan de andere kant van de muur en daar een rangeerterrein te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Er mag alleen langzaam worden gereden en binnen de maten 90x55cm moet ik een R1 of R2 keerlus moeten maken.

Afbeelding

Er is nog wat gepuzzel te doen en te tekenen in AnyRail. Temeer omdat er bochten in zitten en een niveau verschil dat moet worden overbrugt. Ook ben ik wat aan het puzzelen welke mogelijkheden ik heb met de opstelsporen van het schaduwstation.

Afbeelding

(even op zoom klikken, hij snapt het niet zo goed online)

3. Terugmelders.
Man man man wat een gepuzzel ook. Halgevers (lijkt mijn BMW motor wel), infrarood en weerstand sensoren. Alles moet digitaal te meten zijn natuurlijk. Het een kost een fortuin als ik het met de Z21 wil doen. Er achter gekomen dat veel mooie proza over DigiKeijs gaan, wat er niet meer is en Yamaroc is geworden. Zij hebben nu leveringsproblemen momenteel volgens Huiber. Enfin, het moet ook mogelijk zijn via DCC en daardoor heb ik terugmelders gevonden op het MERG forum. Deze heb ik maar besteld en kijken wat het gaat doen. Deze terugmelders leveren meteen ook de stroom aan het baanvak en op de print zitten 2 melders voor 5 pond per stuk en worden direct aangesloten op de Arduino Sensor Hub. Geen techniek er tussen nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Een extra Arduino met een servo hub zal genoeg zijn om ook de toekomstige baan te voorzien van de melder infrastructuur. Je kunt met JMRI makkelijk meerdere Arduino's bijpluggen als het moet.

Afbeelding

de volgende weken bezig met het maken van de servo houders, gaatjes boren in de wissels van 0,5 mm en koppelen aan de servo's zodat ik ze moet kunnen bedienen via de iPhone App of JRMI.

Tevens wachten op de bestellingen van MERG en de voedingen van Reichelt (tip van het prutsvlog) zodat ik met de melders aan de gang kan.

Tot de volgende.
Laatst gewijzigd door fschuurman op 31 dec 2023 01:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1214
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: van Asperenlijn

Bericht door WimC »

Het lijkt er wel op dat die tafels achterin en in de hoek links wat moeilijk bereikbaar zijn, of zijn ze verplaatsbaar?


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

WimC schreef: 30 dec 2023 21:45 Het lijkt er wel op dat die tafels achterin en in de hoek links wat moeilijk bereikbaar zijn, of zijn ze verplaatsbaar?
Goede vraag. De tafels zijn los te maken door de slot bouten te lossen. Daarnaast zit er een rand tussen van 15 cm. Door de muren van het huis ben ik wel wat gebonden aan de ruimte. Daarnaast verwacht ik nog minstens 20 jaar flexibel van lichaam te zijn. Ik kan het geheel met een kwartslag zo midden in de kamer zetten. Door die ruimte achterin, kan de gehele tafel de bocht maken. Hij is dan ook op zijn kant te zetten.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1214
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: van Asperenlijn

Bericht door WimC »

Het is dan wel handig er wieltjes onder te zetten. Dan gaat dat een stuk makkelijker.
Waar laat je je besturing? Ik heb daarvoor een uittrekbare lade onder mijn baan gemaakt. Dan kun je zonder alles te moeten loskoppelen de boel verrijden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

WimC schreef: 30 dec 2023 22:09 Het is dan wel handig er wieltjes onder te zetten. Dan gaat dat een stuk makkelijker.
Hij is maar 1,3 m diep, dus ik kan er redelijk goed bij. Door hem op wieltjes te zetten komt er in de hoogte weer 10 cm bij, waardoor hij ook korter wordt ivm het dak. Het maken van R3 bochten wordt dan ook weer een stuk korter. Ik verwacht niet dat hij heel vaak van zijn plek zal moeten.
WimC schreef: 30 dec 2023 22:09 Waar laat je je besturing? Ik heb daarvoor een uittrekbare lade onder mijn baan gemaakt. Dan kun je zonder alles te moeten loskoppelen de boel verrijden.
Het meeste van de besturing zal onder de tafel worden gemonteerd in doosjes voor de Arduino's en de Raspberry. Deze doosjes hangen in beugels, en in de uitzonderlijke keer dat ik ze moet verwijderen kan dat makkelijk. De besturing gaat via WiFi en de App of Tablet. Anders kan ik nog een Ethernet kabel uitleggen naar mijn Gaming PC met 2 34" monitoren achter mij (gezien vanaf de foto). Daar kan ik als een Control Room alles regelen :)

Een uitschuifbare lade is wel erg mooi inderdaad.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Vandaag bezig geweest met het zelf maken van een servo houder voor de wissel aansturing. 3mm multiplex en wat foto’s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is lekker gelukt. Nu weet ik de maten en een volgende kan ik dan strakker uit het multiplex snijden met een Stanley mes. Nog even een mooi snijmes scoren en een 3mm recht vijltje en je hebt zo voor de prijs van 1 plaat multiplex 50 houders. Ik zal de maten hier posten voor de volgende.

Ps. Ja, beetje suf dat ik 4 gaatjes in de multiplex boorde ipv in het werkblad 😂


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: van Asperenlijn

Bericht door leon1965 »

Servo houdertjes maakte ik met stukje alu profiel, deze zijn gemaakt voor een 1/14 vrachtauto maar het blijft het zelfde principe

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Na de afgelopen maanden na de vorige post met de Arduino en DCC bezig te zijn geweest hier een update.

De DCC is terzijde geschoven. Nadat ik het aan de praat had, wat niet zo moeilijk was en kon rijden met mijn digitale lokje, begonnen de problemen. Plots geen reactie meer van de loc. Meten ging niet, want omdat het digitaal was, geen resultaat op het baanvak met de multimeter. Ook prog spoor gaf geen sjoege. Had ik het powerboard opgeblazen? Niet te controleren communicatie met oostenrijk gaf ook geen uitsluitsel. Als de leds het doen, dan zou het moeten werken.

Toeval wilde dat ik in mijn woonplaats een handige knutselaar had die 10 bordjes zelf ging bouwen. Dat project strandde nadat ik hier ook geen resultaat kreeg. De reactie was "oeps, ik heb hier nog wat chips liggen die er ook op moesten". Dit project heeft geen positief einde gekregen. Enfin, dan maar een powerboardje bestellen in oostenrijk. Helaas ook deze gaf geen resultaat op de baan, in Arduino of in JMRI. Dan de Mega misschien kapot? Nieuwe besteld, alles opnieuw geconfigureerd. Het resultaat was medio maart dat alles gefrustreerd in de prullenbak belandde.

Wel heb ik meer kunnen nadenken over de baan. Hier de opzet van het onderstation. Er komt een verdieping op voor de kijkers. Het spoor verlaat de baan naar een nog te maken helix.

Afbeelding

feedback is altijd welkom

Ook het regelcentrum is geplaatst zodat niet alles op de baan ligt.

Afbeelding

Ik heb een selectie gemaakt, veel gelezen, gezien en geëvalueerd. Gekozen voor de Z21 zwart.

Afbeelding

Ik heb het geluk dat bij het updaten van de firmware hij bij schrijven op 94% zei dat hij de Z21 niet meer kon vinden. Daarna brandde de blauwe lamp mooi, maar geen leven verder meer in te krijgen. Ook een reset werkte niet meer, immers de software is naar de gallemiezen. Nu wachten op reactie van de winkel en Z21 support.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: van Asperenlijn

Bericht door maarten »

Wat een pech Frank! Zelf knutselen is leuk, totdat het niet (meer) werkt en je niet verder komt. Soms gaan decoders in de loc wel eens stuk. Had je dat al uitgesloten?

Voor wat betreft je baan, het lijkt mij vrij diep. Als in, langer dan je armen. Als hier een verdieping bovenop komt, en er ontspoort een locje, hoe ga je daar dan bijkomen?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1844
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: van Asperenlijn

Bericht door OBBinN »

Heb bij mij de IB geupdate in het verleden, maar dit is toch wel een angst om mee te maken. Denk je bij te blijven met de software, heb je dit. Hopelijk wordt het opgelost!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: van Asperenlijn

Bericht door Ipharra »

De software is misschien naar de gallemiezen, maar de bootloader van de Z21 is nog intact. Kwestie van de Z21 opstarten even wachten, en dan via de maintenance tool de firmware update opnieuw starten. Zie ook pagina 48 van de maintenance tool user manual. Kun je hier vinden https://www.z21.eu/en/downloads/manuals


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: van Asperenlijn

Bericht door Onmogelijkhier »

Wat een ellende allemaal je zou er depressief van worden.
Ik zelf ben aan het leren op een test ovaal met inhaal spoor en daar doe ik alles digitaal met een Arduino mega volgens het DCC-EX gebeuren en het rijd perfect.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

maarten schreef: 03 apr 2024 19:52 Wat een pech Frank! Zelf knutselen is leuk, totdat het niet (meer) werkt en je niet verder komt. Soms gaan decoders in de loc wel eens stuk. Had je dat al uitgesloten?

Voor wat betreft je baan, het lijkt mij vrij diep. Als in, langer dan je armen. Als hier een verdieping bovenop komt, en er ontspoort een locje, hoe ga je daar dan bijkomen?
Ik heb 2 digitale loc's en beiden werken niet. Ik heb nog geen gereedschap gevonden om een decoder te controleren. Ik ben met een lok naar Huiber gegaan (om de hoek) en zij konden hem uitlezen. Ik heb daar nog hoop.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Ipharra schreef: 03 apr 2024 20:31 De software is misschien naar de gallemiezen, maar de bootloader van de Z21 is nog intact. Kwestie van de Z21 opstarten even wachten, en dan via de maintenance tool de firmware update opnieuw starten. Zie ook pagina 48 van de maintenance tool user manual. Kun je hier vinden https://www.z21.eu/en/downloads/manuals
Dat is een goede tip. Die had ik nog niet gevonden. Ik zal die eens downloaden. Kijken of die er chocolade van kan maken. Dankjewel.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Onmogelijkhier schreef: 03 apr 2024 20:34 Wat een ellende allemaal je zou er depressief van worden.
Ik zelf ben aan het leren op een test ovaal met inhaal spoor en daar doe ik alles digitaal met een Arduino mega volgens het DCC-EX gebeuren en het rijd perfect.
Goed om te horen. Langzaam en voorzichtig uitbreiden.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

OBBinN schreef: 03 apr 2024 20:00 Heb bij mij de IB geupdate in het verleden, maar dit is toch wel een angst om mee te maken. Denk je bij te blijven met de software, heb je dit. Hopelijk wordt het opgelost!
Altijd wel, echter soms is geduld niet je beste vriend :)


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fschuurman
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 dec 2023 02:11
Locatie: Heerhugowaard

Re: van Asperenlijn

Bericht door fschuurman »

Ipharra schreef: 03 apr 2024 20:31 De software is misschien naar de gallemiezen, maar de bootloader van de Z21 is nog intact. Kwestie van de Z21 opstarten even wachten, en dan via de maintenance tool de firmware update opnieuw starten. Zie ook pagina 48 van de maintenance tool user manual. Kun je hier vinden https://www.z21.eu/en/downloads/manuals
Helaas, geen gewenst resultaat. Wachten wat Roco zegt.


Met vriendelijke groet,
Frank

ik bouw aan de van Asperenlijn
Plaats reactie