De Stripwinkel

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

De Stripwinkel

Bericht door MarcoTrix »

Heerlijk met uw hobby bezig? Natuurlijk, en soms is er ook tijd om je even te ontspannen. Heerlijk verdwalen in een goed boek, of lekker luchtig een stripboek lezen. Nu raak ik daar de connectie met mijn hobby niet helemaal kwijt. Als ik als klein jochie bij mijn oma logeerde las ik daar steevast de stripboeken van Pipo de Clown. Vooral die van de spooktrein. Natuurlijk herkende ik de moderne trein uit de catalogus van Märklin uit 1972 die mijn opa had. Het stripboek bleef helaas bij m mijn oma, jaren later kwam het via Marktplaats in mijn bezit. Ik wilde dit eerst bij het Grafisch Museum boeken, maar dit is een te leuk onderwerp, dus ben ik zo vrij om een apart topic te openen.

Afbeelding

Uitgeverij Skarabee BV
© 1973
Pipo de Clown
De Spooktrein


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: De Stripwinkel

Bericht door MarcoTrix »

Mijn vader is groot fan van Suske & Wiske. Het is ook vanuit die interesse dat ik mijn eerste stripboek kocht op een rommelmarkt in België tijdens een dagje uit. Het onderwerp laat zich moeilijk raden...

Afbeelding

Standaard Uitgeverij
© 1979
Suske en Wiske 119
Het sprekende testament

Afbeelding

Dat in 1993 opnieuw verscheen als vakantieboek met puzzels en spelletjes.

© Standaard Uitgeverij 1993
Suske en Wiske PLUS 20
Het sprekende testament

Afbeelding

In 2010 komt het opnieuw uit, met nieuwe cover in de classic serie.

Standaard Uitgeverij
© 2010
Suske en Wiske 119
Het sprekende testament

Afbeelding

Het locomotiefje van Annemarie van Zwollem (vermomd als kat) komt later terug in het album "De fluitende Olifant", echter zonder het koffertje achterop de tender.

Standaard Uitgeverij
© 2020
Suske en Wiske 356
De fluitende Olifant


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: De Stripwinkel

Bericht door MarcoTrix »

Western avonturen met Archie Cash! In het wilde westen met VW busjes, helicopters en een stoomtrein. Nou heeft die stoomtrein wel Italiaanse trekjes... Of zou het een spaghetti western zijn? Wat maakt het uit, heerlijk om een middagje in weg te duiken.

Afbeelding

Dupuis
© 1983
Archie Cash 9
Bivaksmuts en rode ogen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: De Stripwinkel

Bericht door MarcoTrix »

Donald Duck is nooit echt een favoriet van mij geweest, toch heb ik wel bewondering voor deze eend. Disney zit er behoorlijk mee in zijn maag, omdat Mickey Mouse het belangrijkste personage is van Disney, ook in alle reclame uitingen: behalve in Nederland.... En ik hou wel van dat rebelse karakter. Dat neemt niet weg dat Neerlands bekendste eend ook in avonturen verzeild is geraakt, waarbij de trein een belangrijke rol speelt.

Afbeelding

Dan trap ik gelijk af met dit album "Klopjacht op de Key West", zich afspelend op een spoorlijn van Miami naar Key West. Niet geheel fantasie, deze spoorlijn heeft echt bestaan, totdat een tornado er een einde aan maakte in 1926. Met de beurscrisis in 1929 daar kort op, was dit definitief het einde van deze unieke spoorlijn.

Sanoma
© 2015
Donald Duck 4
Klopjacht op de Key West

Afbeelding

Tsja, als Donald Duck zelf in de cabine van een stoomlocomotief kruipt, is de ellende niet te overzien.

Sanoma
© 2021
Donald Duck 45
De ontspoorde machinist

Afbeelding

En in Neerlands populairste weekblad rijdt hij vrolijk verder, al moet het desnoods de laatste stoomtrein zijn.

Sanoma
© 2021
Donald Duck weekblad Nr20
De laatste stoomtrein

En dan ben ik even vrij om een klein uitstapje naar YouTube te maken.


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: De Stripwinkel

Bericht door leon1965 »

Mijn favoriet: Guust Flater


Afbeelding



Bas71
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 jan 2024 15:09

Re: De Stripwinkel

Bericht door Bas71 »

Afbeelding
Deze Jerom is uitgegeven voor de bouw van de spoortunnel in Rotterdam.

Afbeelding
Een oud en bekend stripverhaal .


Rotterdam-Oost
1975-1980
Z21 start+wifi
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: De Stripwinkel

Bericht door MarcoTrix »

Om maar terug te komen op onze Vlaamse vrienden, Suske en Wiske waren er al vroeg bij wat betreft treinen. Het begon al in hun jeugd:

Afbeelding

Standaard Uitgeverij
© 2014
Junior Suske en Wiske 9
Ontspoorde sprookjes


De Staatsloterij hoef ik niet te winnen, maar een gouden locomotief.... En dit is er ééntje met karakter.

Afbeelding

Standaard Uitgeverij
© 1980
Suske en Wiske 162
De Gouden Locomotief


Ook onze Vlaamse vrienden raakten ooit verzeild in het Wilde Westen. Daar is Archie Cash niet uniek in. Maar Willy Vandersteen heeft wel beter begrepen hoe zo'n Amerikaanse locomotief er uit ziet ;-)

Afbeelding

Standaard Uitgeverij
© 1982
Suske en Wiske 125
De Texasrakkers


En dan ben je thuis in België, dan zorgt een dolgedraaide trambestuurder (Vlaams = Wattman) voor problemen.
Maar ook dit lossen Suske en Wiske op.

Afbeelding

Standaard Uitgeverij
© 1982
Suske en Wiske 71
De Texasrakkers


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 287
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: De Stripwinkel

Bericht door MarcoTrix »

De Oriënt Express.... Altijd goed voor intriges, samenzweringen en een moord (oei). Deze trein is altijd goed voor een spannend verhaal, met spionnen, adel, een lastige route om te rijden, eigenwijze staatshoofden en een gebied waarin het politieke klimaat niet altijd stabiel is.
Maar liefst 3 van mijn stripboeken gaan over deze roemruchte trein.


Mijn oudste album over de Oriënt Express is een boek van Agathe Christi, omgezet in een stripverhaal.
Van de twee die ik heb, vindt ik dit de mooiste.

Afbeelding

CLE Lefrancq
© 1995
Agatha Christi 1
Moord in de Oriënt Express


Dit album is ook mooi getekend, maar de locomotief vind ik een echte misser.

Afbeelding

Dark Dragon Books
© 2017
Agatha Christi 1
Moord in de Oriënt Express


Studio Vandersteen weet de Oriënt Express ook te vinden. Suske en Wiske zijn er (helaas) nooit in verzeild geraakt, maar Robert en Bertrand wel.

Afbeelding

Standaard Uitgeverij
© 1991
Robert en Bertrand 45
Drama in de Oriënt Express


Plaats reactie