DHZ draaischijf decoder

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

DHZ draaischijf decoder

Bericht door Dave »

Al enkele jaren heb ik hier een 100% functionerend hardware-ontwerp van een draaischijf decoder letterlijk op de plank liggen. Destijds waren er enkel doe-het-zelf decoders of commerciële decoders in de handel waarvoor je je draaischijf enigszins moest modificeren.

Mijn uitgangspunten waren dan ook:
- Geen modificatie(s) aan draaischijf zelf.
- Geen optische sensoren gebruiken (niet voor de positie van de brug, en niet voor de positie/bezetmelding van een lok op de brug)
- 180gr. draaien zonder 'keerlusmodule', maar gewoon netjes afhandelen (lees: niet wachten op sluiting en dan ompolen)
- Instelbare bewegingssnelheid van de brug (middels een CV-tje).
- PoM en direct CV mode programmering.
- Terug/bezetmelding van de brug voor Koploper (de decoder kan aangesloten worden op een S88 input van een bezetmelder).

Tot vorige week was deze decoder niet veel meer dan een stel componenten op een experimenteerboard welke vlak naast de draaischijf lag. Dat kon natuurlijk niet langer zo. Al een tijdje ben ik met scenery aan de slag en daar hoort een 1:1 decoder niet in thuis.

Dus tijdens mijn vakantie maar eens de tijd en moeite genomen om het hardware-ontwerp een klein beetje aan te passen en deze op een strokenprint te bouwen. Nu ik toch bezig was daarmee ook de laatste 2 //TODO: regels in de broncode onder handen genomen.

Afbeelding

En tada!! Werken als 'n tierelier! Dat deed ie natuurlijk voor 99% al, maar nu voor de volle 100% EN 'netjes' onder de baan gemonteerd.

Uiteraard ook ff snel een filmpje gemaakt van de draaischijf decoder in actie met m'n smart-ass-phone. In dit filmpje is te zien hoe de decoder zijn werk doet op de automatische piloot die we kennen als 'Koploper'. Oja... Ik heb een fictieve baan, dus wat je ziet kan bij mij gewoon. :D

Nu nog eens wat tijd vrij maken om het schema, een print-layout en documentatie online te zetten voor de mede-DHZ-ers.
De decoder zelf bestaat overigens feitelijk uit 3 kleine modules:
1) decoderprint (zie afbeelding).
2) relaisprint: voor de aansturing van de draaischijf via de standaard 5-aderige bekabeling.
3) detectieprint: voor het detecteren van de brugpositie.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Maurits71 »

top zeg


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door dizkartes »

Perfect en ziet er erg mooi uit.

kijk ook uit naar de info, aangezien ik toch ook binnenkort een draaischijf moet gaan inbouwen.

Groet,
Wouter


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Raider »

Idem hier. Heb ook nog een Fleishman Draaischijf liggen die ik wil inbouwen en digitaliseren.



Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Jan64 »

Geldt ook voor mij , ben bezig met de inbouw van mijn draaischijf.

Gr jan


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Marcel »

Zeker zeer interressant,ik sluit mij hier aan.


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Dompie »

Ben ook zeer geinteresseerd om meer te weten te komen. Staat nog op mijn ToDo lijst.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Marcel »

Nou Dave,je hebt hier wel wat naar boven gehaald zeg,dit is volgens mij de ultieme oplossing voor dig. draaischijf besturing.



Onderwerp starter
Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Dave »

Dank voor de reacties! :D

Ultiem is hij wel ja. 8-) Momenteel werkt hij echter nog enkel met Koploper doordat deze luistert naar de Draai15 opdrachten. Volgens mij wordt de Draai15 niet ondersteund door andere software en zal deze draaischijfdecoder ook niet werken. Daar ga ik ook nog eens een regenachtig dagje voor zitten.

Als je een beetje handig bent in solderen e.d. dan bouw je hem zo na. Volledig op eigen risico uiteraard. :D

Zo... Nog wat werken en dan vanavond eens een beginnetje maken met een downloadbaar pakketje met handleiding.

Gr. Dave



hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door hansbog »

Heren,

In iTrain versie 2.1 wordt de Draai15 decoder ondersteund. Voor deze versie is nu een RC (release candidate) beschikbaar voor het publiek dus het uitkomen van de definitieve versie zal niet lang meer duren.

Groeten,

Hans Bogaards



Onderwerp starter
Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Dave »

Da's mooi! Theoretisch zou het dan mogelijk moeten zijn om de decoder dan ook in iTrain te kunnen gebruiken.

Ik vernam overigens ook dat RocRail de Draai15 methode ondersteund. Dus ook in die software zou de decoder zijn werk moeten doen. De herfst is weer in aantocht dus binnenkort maar weer eens een dagje testen met iTrain en RocRail. ;)

Gr. Dave


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Marcel »

Dave,ik denk dat er wel een aantal personen zijn die dit apparaatje willen nabouwen,bij deze wil ik dan ook vragen naar het onderdelen lijstje,dan kunnen we er mee verder,als je dat wilt natuurlijk,anders via een pbtje.



Onderwerp starter
Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Dave »

Momenteel heb ik een ander 'oud' projectje ook zo goed als afgerond 'voor het publiek' en dan ga ik het draaischijf-decoder projectje gereed maken. :D
Ik heb nu vrijwel alle ingrediënten maar o.a. een handleiding heb je toch ook wel nodig. Het ding is alles behalve moeilijk, maar ik heb geen tijd/zin om dagelijks dezelfde vragen te moeten beantwoorden via mail. ;)

Elk moment verwacht ik een kleine batch proto-type printen (hardware ontwerp aangepast/uitgebreid) van de servodecoder. Zodra die er zijn moet ik nog even flink aan de slag met testen waarna ik met de draaischijf-decoder in de weer ga. De interesse die via dit forum (en e-mail) getoond wordt geeft me overigens wel weer een flinke drive! Is goed voor de productiviteit merk ik. ;)

Gr. Dave


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door shoven »

Kun je wat meer vertellen over die servodecoder?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door Dave »

Als iemand dat kan ben ik 't wel denk ik. :D

Stukje tekst uit de handleiding, copy/paste is sneller dan wat typen hier:

De DCC Servo Decoder is een compacte decoder voor het aansturen van 2 servos welke tevens voorzien is van 4 uitgangen voor de aansluiting van bv. een overweg knipper-installatie, of optionele puntstuk polarisatie print/relais in het geval de decoder voor wisselaandrijving gebruikt wordt.

Uitgebreide configuratie mogelijkheden maken het mogelijk dat deze decoder inzetbaar is om bv. wissels, overwegbomen, deuren en vele andere bewegende attributen aan te sturen middels servos.

Kort specificatie overzicht:
- NMRA DCC compatible.
- Self-learn knopje t.b.v. aanleren decoderadres en min. + max. servo uitslag (zeer eenvoudige basis installatie en afstelling servos).
- Programmering/configuratie middels CV programmering via programmeerspoor of PoM.
- 2 servo uitgangen.
- 4 MOSFET uitgangen (max. belasting 500mA p/aansluiting, gezamenlijke plus)
- Diverse vooraf ingestelde bewegingscurven voor het realistischer nabootsen van diverse bewegingen.
- Uitgebreide configuratie mogelijkheden.
- Optionele puntstuk polarisatie print

Als aanvulling daarop wellicht handig om te vermelden dat de puntstuk polarisatie gedaan wordt middels 2 mini-relais op een kleine optionele print. Hierdoor is er geen enkel risico dat er een kortsluiting optreedt door te vroeg/te laat schakelen indien dit een enkel relais zou zijn. Verder kent de decoder diverse configuratie mogelijkheden m.b.t. de MOSFET uitgangen en een aantal andere handige features. Zo kun je een knipper-installatie aansturen of andere accessoires/verlichting ermee schakelen afhankelijk van de servo stand of functie mapping van de decoder.

Ik zit er overigens nog aan te denken om een extra feature in het definitieve ontwerp toe te voegen. Deze feature 'geneest' de soms heftige inschakel bewegingen die vooral goedkopere servos kunnen geven zodra deze voorzien worden van spanning, maar afhankelijk van de toepassing niet wenselijk zijn. Daarnaast zal deze feature ook de piekbelasting bij het inschakelen van de decoders onderdrukken.

Gr. Dave


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: DHZ draaischijf decoder

Bericht door shoven »

Interessant. Ik heb nu Servoswitches en ga binnenkort eens een servo laten aansturen door een OC32, maar een extra mogelijkheid is nooit weg, zeker als de prijs interessant is.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie