alternatieven voor Peco 55?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ferry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2010 08:00

alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Ferry »

Al enige jaren bouw ik aan een modeltreinbaan met als thema het station Beverwijk. Als rails gebruik ik Peco code 55 en dat begint zo langzamerhand de reden te worden om er mee te stoppen. Een irritatiefactortje eerste klas is de betrouwbaarheid ervan want nu de oudste wissels zo'n 10 jaar oud zijn beginnen er steeds meer problemen te komen. De wissels en zeker de Engelse wissels trekken krom (hol) en daardoor komen bv van de Engelse wissels de wisseltongen los van hun plastic voetje waar de aandrijving op aangesloten wordt. (ik had er 5, de eerste 3 zijn er inmiddels uit en nummer 4 zag ik gisteren ook al loskomen) De eerste problemen kwamen met steeds meer onbetrouwbare wisselomzettingen want de bewegende delen klemmen steeds meer. De aandrijving gebeurde met PL10's op een onderbouwplaatje maar dat werkte niet goed, teveel "beweging" mogelijk in de langere aandrijfpennen. Toen alles omgebouwd op PL10's direct aan de wissels zelf, dus nagenoeg alles weer opnieuw moeten aanleggen. Dat vraagt wat grotere openingen in de grondplaat en dat versterkt het kromtrekken weer en daarmee ook het ontsporen in de wisselstraat. Het ziet er allemaal erg mooi uit, maar het zo vaak ontsporen of missende omzettingen met alle gevolgen maakt het dat ik nu op het punt ben dat ik hier niet meer mee verder ga. (duurde wel 3 jaar om zover te komen). De schaduwstations bestaan uit code 80 rails met minitrix wissels en werkelijk nog nooit een probleem hiermee gehad! Doen het altijd, nog nooit een wisseltong los gezien. Maar helaas wel minder mooi dan de Peco's. Zijn er anderen die hier ook mee te maken hebben gehad? Welke rails hebben jullie toen gekozen?

grt Ferry


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Jeroen »

Ik herken je verhaal niet, maar goed, nu heb ik ook slechts een kleine 1,5 jaar ervaring met Peco. Verder heb ik er nog nooit iemand horen klagen, trouwens. Dat van die Engelsmannen ken ik wel, al niet echt jouw specifieke probleem. Is het een optie om geen Engelsmannen meer te gebruiken dan? Ik zou in de toekomst geen baan meer plannen met die dingen erin......te fragiel voor veel geld.

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Ferry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2010 08:00

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Ferry »

Je hebt helemaal gelijk, een volgende baan zal zeker geen Engelse wissels meer hebben, die hebben hier het meest last van. Ik heb voor de hoofdsporen allemaal lange wissels genomen, alleen de rangeersporen hebben de medium en korte varianten (Die korte blijven het best werken). Door het weghalen van de Engelse wissels is ook de "herkenbaarheid" van Beverwijk verdwenen, dus vandaar dat ik sterk denk aan een heel nieuw begin. Iets eenvoudigs als Zandvoort aan Zee en dan wat rijlengte door de duinen erbij zit ik aan te denken, maar ben erg in twijfel over het te gebruiken railmateriaal.

grt Ferry



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Vincent »

is het niet mogelijk de wissels te vervangen voor nieuwe? 10 jaar is toch een mooie leeftijd, ken maar weinig artikelen die tegenwoordig nog 10 jaar mee gaan.

mvg vincent


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door eercb »

Ik mag toch zeker hopen dat het gebruik van de wisselaandrijvingen deze problemen geven..... op de club gebruiken we veel peco wissels, maar met een andere aansturing. Tien jaar vind ik te kort.

We zijn daarnaast bezig met ontwerp van de nieuwe digitale baan en daar had men ook Engelse rakkers in getekend...... wellicht kijken of er een andere planning mogelijk is zonder Engelsen ....

Succes met je verdere bouwperikelen....

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
Ferry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2010 08:00

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Ferry »

Welke aandrijving gebruiken jullie op de club? Op zich is de Peco wisselspoel betrouwbaar, zeker nu ze direct onder de wissels zitten maar heb mezelf ook wel eens afgevraagd of ze niet teveel kracht op de overbrenging zetten en de rails daardoor los komt te zitten. Heb het ook geprobeerd met Pl10W's (die minder stroom nodig hebben) maar dat heeft weinig effect gehad. Bij de Engelsmannen zit er aan elke bewegende tong een erg dun lipje van een mm of 2-3 lengte, dit steekt in de plastic verbinding waarmee je de aandrijving koppelt. Het lipje zit daarna slechts wat gedraaid ("twisted") en dat moet alle beweging opvangen. Komen ze los dan zie je ook dat dit gleufje uitgesleten is, de constructie is wel erg simpel en het zit maar minimaal vast. Als ze dank ook nog krom staan dan is er helemaal weinig meer wat de tongen op hun plekje houdt.
En zeker, wissels zijn te vervangen, afgelopen 2 weken weer 2 Engelsmannen vervangen door gewone wissels maar er blijft zo weinig meer over van het leuke railplan wat ik had, laat staan van een verkleinde versie van een werkelijk bestaand station.

grt Ferry


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door evo »

Wat bedoel je precies met kromtrekken? In welke richting? Voorkomt de ballast dit niet?
Mijn baan is pas 2-3 jaar oud en ik heb, afgezien van engelsmannen, nog geen problemen gehad. Die komen er bij mij dus ook niet meer in.
Het lijkt me wel belangrijk om helder te krijgen wat hier het probleem is, want dit zal voor mij evt de railkeuze voor een toekomstige baan beinvloeden.
Ik heb trouwens nog even gegoegeld en vond daar niks over kromtrekken/onbetrouwbaarheid.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Ferry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2010 08:00

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Ferry »

Als de Engelsmannen op een vlakke plaat liggen staan de uiteinde los van de plaat (dus hol) Bij de lange wissels is het vooral de laatste cm van de enkele zijde die omhoog wil, het deel waar de spoorstaaf weer een hele voet heeft. Bij het verlijmen met ballast moet je de einden enigzins aanspannen om ze vlak te krijgen. Met een lineaal meet je dan inderdaad een mooie vlakke wissel, maar de wisseltongen lopen dan sneller aan omdat deze meer klem gaan zitten tegen de spoorstaaf ipv vrij eronder bewegen. Vandaar dat de lange wissels het eerst problemen geven. Nu de wisselspoelen er direct onderzitten en dus op die plaats geen ondersteuning hebben is dat nog erger, ze gaan wat doorhangen en dat zorgt weer voor het nodige gehobbel. Zal er morgen een paar foto's van maken. Wissels en rails liggen op een 6 mm onderbouw, elke 25 cm ondersteunt dus dat is het probleem niet. En zoals gezegd, de minitrix code 80's blijven het onder dezelfde omstandigheden gewoon doen, en die zijn al een jaar of 20 oud. Nu heb ik de rails en wissels wel in een keer aangeschaft, je zou haast gaan denken dat er bij de winkelier toen iets fout is gegaan met de opslag.

grt Ferry


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door evo »

Ferry schreef:Nu heb ik de rails en wissels wel in een keer aangeschaft, je zou haast gaan denken dat er bij de winkelier toen iets fout is gegaan met de opslag.
Dit is misschien een voorbarige conclusie, gezien het feit dat de goede ervaringen allemaal op een paar jaar gebruik zijn gebaseerd, en jouw ervaringen op 10 jaar gebruik...
Ferry schreef:Bij het verlijmen met ballast moet je de einden enigzins aanspannen om ze vlak te krijgen
Dit heb ik overigens niet gedaan. Ik soldeer alles aan elkaar, dan fixeer ik hier en daar de bielzen aan de ondergrond met een druppeltje secondenlijm en dan ga ik ballasten. Ik heb niet geprobeerd overal het spoor exact vlak op de ondergrond te krijgen en ik heb ook nergens gechecked of de bovenkant van de spoorstaven exact vlak is.
Laatst gewijzigd door evo op 03 jan 2013 02:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door shoven »

Ik spijker de Peco Wissels op de plaat met railspijkertjes. Er zitten gaatjes daarvoor voorgeboord (maar net niet doorgeboord) vanaf de onderkant. Daarmee zitten ze echt retestrak op de plaat. Na het ballasten is het een knappe jongen die ze nog van hun plek krijgt (is wat minder als je er 1 wilt vervangen...).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Krab »

Hoi ,
hier het zelfde als bij Steven liggen er twee jaar ongeveer geen problemen mee .
Het probleem herken ik wel van de oude types fleischmann in de jaren 80 .
maar niet bij peco tot nu toe .
Heeft het niet met grote temperatuur verschillen te maken ??


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door eercb »

[quote="Ferry"]Welke aandrijving gebruiken jullie op de club? Op zich is de Peco wisselspoel betrouwbaar, .......quote]

Op de club maken we tot nu toe gebruik van dubbelspoelige relais. Twee worden er geactiveerd voor het aanhaalmoment, dan valt er één af zodat de wissel met een minimaal verbruik in de stand blijft staan. Het werkt goed en het afstellen de eerste keer kost nogal wat tijd..... daarna is het klaar.

Voor de nieuwe digitale baan weten we nog niet welke rails we gaan gebruiken, maar peco 55 zit wel in de planning..... misschien dat dan ook maar met kato...., maar daar is niet iedereen van gecharmeerd.

Aan de andere kant..... het echte spoor heeft ook niet het eeuwige leven.... en daar gaat bij het reviseren ook wel eens iets fout..... edoch.... t zou mooi zijn als alles een beetje lang werkt zoals het hoort......

Succes.....


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Onderwerp starter
Ferry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2010 08:00

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Ferry »

Vandaag weer lang bij de tandarts doorgebracht (wortelpunt ontstoken), voor foto's maken even geen fut gehad. Komen nog. Vond vanmorgen nog wel een ongebruikte kruising van Peco (zelfde maat) die ik ooit ergens bij kreeg en die is toch een stuk stijver dan de gedemonteerde Engelsmannen die je makkelijk kunt bewegen/torderen. Plastic lijkt wel stugger. Was ook gewoon mooi recht zo uit de doos, en ligt hier ook al een aantal jaren. Misschien toch een plastic-ouderdom-probleemje?
Ik heb al min of meer besloten opnieuw te beginnen, en dan zeker zonder Engelsmannen. Er blijft gewoon te weinig over van het oorspronkelijke baanplan en hoewel de defecte wissels zeker te vervangen zijn is blijft het een lastig klusje door de dubbele railvoet.
wordt vervolgd dus...
grt Ferry



Onderwerp starter
Ferry
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2010 08:00

Re: alternatieven voor Peco 55?

Bericht door Ferry »

Het lag even stil ivm kiespijn maar vandaag weer verder gegaan. Alhoewel "verder", ik ben vandaag begonnen met het slopen van de huidige baan. De problemen met de Engelsmannen waren de druppel, maar er waren meer dingen die ik nu anders zou doen. Dan maar helemaal opnieuw. Een van de wijzigingen is het bouwen in deels modules en deels een vast deel waar een schaduwstation zal komen (kunnen de treinen blijven staan als ik verder wil aan een module). Verder wil ik de wissels (ook) handmatig kunnen bedienen en eventueel zonder computer ook kunnen rijden. Gebruik nu de wisselkaarten van Kees Moerman die erg betrouwbaar gebleken zijn, ook met de PL 10's, maar ze kunnen niet zonder computer aansturing. Als railmateriaal toch besloten weer voor Peco code 55 te gaan, het blijft gewoon het mooist en betaalbaar. Deze keer zeker geen Engelsmannen en ook geen Peco aandrijving meer. Denk dat het servo aansturing gaat worden. Waar het probleem van het krom trekken nu vandaan komt is onduidelijk, maar er zijn nu zoveel Peco gebruikers dat het bijna niet kan dat heteen bekend Peco probleem is, dan hadden er meer last van moeten hebben. Ik zie wel dat het vooral de lange wissels en de Engelsmannen zijn die dit hebben. Die laatste gebruik ik niet meer, de lange wissel ga ik anders aandrijven waardoor er niet zulke grote gaten onder hoeven voor de aandrijving en er meer steun is. En anders beginnen we na de volgende 10 jaar weer opnieuw, je moet wel wat te doen houden. Het nieuwe plan krijgt het station van Lisse als onderwerp.

grt Ferry


Plaats reactie