Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Middag,

Ik heb al een lange tijd een Brawa Ludmilla (BR232) welke analoog en digitaal enorm prettig reed. Mooi langzaam en goed. Wel is bekend dat ze moeite hebben met vuil en een hoge startspanning vragen van de decoder om op gang te komen.

Een goed half jaar geleden begon hij te kuren doordat blijkbaar de CV29 was gereset en de DC herkenning weer aanstond. Hoe dat kan is me een raadsel. Maar goed decoder hersteld en het ging weer een lange tijd goed. De kuren waren het stotteren van de snelheid wat inhield dat hij een x snelheid had en ineens accelereerde voor een klein moment en dit na een paar seconde herhaalde. Hij ging dus telkens een stapje ahrder rijden voor een paar seconden wat resulteerde dat mijn snelheidsmeting niet klopt en de loc zijn blok voorbij schoot.

Na is het euvel weer terug en omdat het erg vervelend is eb ik nu de decoder gereset en opnieuw ingesteld. Maar tijdens het Ijken blijkt ook dit niet te helpen. Dat is nu een raar grafiek geworden :(

De CV waardes:

1: 232
2: 10
3: 1
4: 1
5: 100
6: 0
29: 35 (DC uit, richting verwijsseld, lange adressen aan)

Ligt het aan de decoder of moet ik het in de loc zoeken? Wie kan mij hier verder mee helpen?

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door Maurits71 »

ik kan je alleen een soortgelijke ervaring vertellen maar dan van een digitrax decoder. ( die in mijn optiek niet zoveel verschilt. )

uiteindelijk heb ik tig cv's moeten veranderen maar die loc rijdt nu wel als een zonnetje

CV value
1 2
2 2
3 1
4 2
5 0
6 0
7 51
8 129
9 254
17 211
18 167
19 0
21 0
22 0
29 22
49 0
50 0
55 0
56 0
57 0
61 0
62 0
63 0
54 0
16 0
65 0
66 0
95 0
105 0
106 0
67 0
68 9
69 18
70 28
71 37
72 47
73 56
74 66
75 75
76 85
77 94
78 103
79 113
80 122
81 132
82 141
83 151
84 160
85 170
86 179
87 188
88 198
89 207
90 217
91 226
92 236
93 245
94 255
33 1
34 2
35 0
36 0
37 0

bovenstaande was een advies van iemand, echter dan vliegt hij laag. ik heb dus onderstaande extra aangepast naar mijn specifieke wens

cv29=16
cv55=128
cv56=48
cv57=5
cv66=35
cv95=40

ik zou zeggen, probeer het uit, niet geschoten is altijd mis, in het ergste geval moet je die keuhn terug zetten naar de fabrieks instellingen en het met een andere decoder proberen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door gdw1963 »

Een Digitrax decoder is geen Kuehn decoder en andersom ook niet. Zelfs een Kuehn N025 en N045 is een wereld van verschil.

Ik zou die waardes dus niet blind overnemen. Wat ik wel zou proberen is een N025 decoder bijvoorbeeld.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martinb »

Heb je de condensators eruit gehaald bij het inbouwen? Ik rij er aan deze kant mee zonder de condensators (zwarte blokjes aan de motorkant op de print)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door Machinisie »

Hoi Martin.

Ik heb ook problemen gehad met de kuehn n45 loc decoders.
Maar nu bleek dat als CV 1 boven de 127 werd geprogrameerd de problemen begonen.
ik heb de decoder gereset en de CV1 waarde onder de 127 gehouden.

en alle problemen waren verholpen loc,s rijden als een zonnetje.



Mvg Machinisie



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door gdw1963 »

CV#1 boven de 127? Dat kan toch helemaal niet, in ieder geval niet volgens de gebruiksaanwijzing:

CV#1 - Basisadresse - 1...127 - 3


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Kan wel maar dan werk je met CV17 en CV18 en staat cv1 op 0.

Ik ga dat condensator verhaal van Martin eens onderzoeken

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3899
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door Jeroen »

...en ik volg met veel interesse. Heb ook zo'n ding, en volgens mij een Tran decoder d'rin en dat apparaat heeft nog nooit lekker gewerkt. Wellicht die condensators, want hoevaak ik de decoder ook reset, de troubles blijven......

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Soort van Witte rook :)

Ik heb het smd'tje wat over de polen van de motor gesoldeerd zat verwijderd. (weet niet of het een condensator was of iets anders, is niet te herkennen) Twee zwarte blokjes waren niet aanwezig op de print...

Maar goed dat verhielp het probleem niet. Dus verder zoeken en zoeken en zoeken totdat ik ineens erachter kwam dat de rubber slangetjes die de motoras en het wormwiel verbinden wel erg gemakkelijk over de as heen schoven....

Logica: Als iets heen en weer kan bewegen over een as dan zal een draaing van deze as ook geen grip geven. conclusie de rubber slangetjes zijn door warmte te zacht geworden en konden de as niet vasthouden. Wat het schommelen in snelheid goed kon verklaren.

Dus een drupje secondelijm op de as gedaan en ja hoor, het probleem was een heel eind verholpen :) :)

Nu kijken hoe lang dat goed blijft gaan :mrgreen:

edit: Het basis probleem is nog niet weg. Het si wel een heel stuk minder maar nog wil de loc af en toe een schop onder zijn krijgen qua snelheid


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martinb »

Tip: als je VD draad 1.5mm neemt, isolatie eraf stript heb je precies het slangetje wat je nodig hebt voor die brawa's. Kan ze zo op, geen lijm nodig. Is wel wat stugger dan de slangetjes, maar werkt goed.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Ja hoor, witte pluimen en dit keer niet van de kou.

De loc bereikte een absoluut dieptepunt door als een slak over de baan te bewegen. Ik was het al een beetje zat geworden en heb daarom besloten om de decoder eruit te halen en in een andere loc te plaatsen. Toen die echter hetzelfde probleem vertoonde werd het me duidelijk: Slehte decoder!

De Brawa 232 teruggebouwd naar analoog en hij rijd nu als een zonnetje. Ik heb hem over 30 stappen geijkt en ik hbe een mooie curve en een goed lopende loc.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Afgelopen week heb ik de problematie verder onderzocht na het ontvangen van een nieuwe decoder en ik ben wel wat wijzer geworden. Ik heb de oude decoder ingebouwd in een Fleischmann BR80 en daarin werkt de decoder ineens wel goed... :? vreemd.

Maar goed ik de nieuwe decoder in de Brawa 232 ingebouwd en tot mijn verbazing rijd hij weer niet goed. het symptoom van een schommelende snelheid is ook bij de nieuwe decoder aanwezig. Gefrustreerd van dit fenomeen heb ik de decoder omgebouwd naar een Minitrix 151 e-loc en ook hierin vertoond hij dit fenomeen. Wel in mindere mate maar toch.

Het is duidelijk dat het niet alleen aan de decoder kan liggen. de locs rijden analoog ook goed dus wat is er aand e hand?

Feitjes:

Loc 1: Brawa BR 232 Moderne loc met onderhoudsvrije motor. Heeft meer dan een jaar moeiteloos gereden met een N45 decoder.
Loc 2: Minitrix BR 151 oudere loc met stalen frame en gloeilampjes
Loc 3: Fleischmann BR 80 simpele loc met enkel een motortje

- Sinds een maand vertoond de 232 ineens snelheidsschommelingen bij stappen boven 20.
- decoder in de 151 ingebouwd en hetzelfde probleem
- decoder in de BR 80 gedaan en daar heb ik geen probleem
- alle locs rijden analoog goed en zijn schoon
- nieuwe keuhn decoder in de 232 wederom hetzelfde probleem
- in de 151 doet hij het ook maar aanzienlijk minder erg als in de 232
- zover ik kan meten is er nergens een sluiting in de locs en liggen de motoren vrij van het stalen chassis.

Het lijkt erop dat de decoder op een of andere manier de motor probeert bij te sturen via de lastregeling. Wat kan het zijn? Koolborstels? De brawa motor is niet los te halen en de borstels van de minitrix kunnen volgens mij nog wel een tijdje mee....

Iemand suggesties wat ik nog kan proberen?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Problemen met Brawa Ludmilla (232) en Kuehn N045

Bericht door Dave »

Ik herken dit gedrag van enkele locs van clubleden, als je ze gaat ijken in Koploper zie je de meest vreemde snelheden voorbij komen. Alles behalve wat je verwacht in de laatste 8 stappen.

Misschien de decoder even resetten naar standaard instellingen en daarna CV5 vanaf max. waarde (255) in stappen van 10 naar beneden bijstellen tot dit gedrag over is. Daarna kun je eventueel CV6 van de standaard waarde afhalen om de curve wat bij te stellen.

Ik dacht in 1e instantie ook aan de lastregeling en ben daar mee aan het 'klooien' geweest, zonder verbetering. In de meeste gevallen is het vreemde gedrag verholpen door de Vmax naar beneden bij te stellen tot het verdween. Bij sommige locs leek de snelheid dan wat minimaal, maar bij het ijken bleken deze toch een acceptabele max. snelheid te hebben (of meer/hoger).

Gr. Dave


Plaats reactie