Voor mijn verzameling
“Merkwaardige Treinen, en Treinen Die Ik Gewoon Leuk Vind Om Te Hebben”, heb ik er weer een model bij. Weer een goedkope occasie van deze keer een wel heel “gewone” locomotief, maar die wel tekenend was voor een tijdperk.
Toen de Deutsche Bundesbahn deze locomotief ontwikkelde, was het in Europa in ‘t algemeen de tijd voor ommekeer. Diesel kon economisch en technisch stoom beginnen aftroeven. Stoomlocomotieven waren gulzig, duur en veeleisend in onderhoud en exploitatie. Diesel bleek op alle vlakken performanter te zijn. In 1952 werd het prototype van de V200 afgeleverd. Het bleek een locomotief dat z’n tijd een paar jaar vooruit was. Het was een locomotief van modern concept, met draaistellen, met buffers en trekhaak aan de kast ipv aan chassis, een homogeen koetswerk met aan beide uiteinden een stuurpost, twee krachtige motoren die de 4 assen aandreven, een hydraulisch overbrenging… België kwam een paar jaar later met z’n bolle neuzen onder Amerikaans licentie. Engeland en Frankrijk kwamen met hun generatiegenoten pas begin jaren ‘60. Deze V200 van de Duitse Spoorwegen was een aangename verschijning, en werd mede door z’n sierlijk uiterlijk meteen goed ontvangen.
Ook in model kent deze V200 succes. Het is mogelijk het meest uitgebeelde model, en zowat alle merken hebben deze locomotief ooit wel eens geproduceerd. Vele merken hebben zelfs herhaaldelijk dit model her-uitgebracht: Minitrix, Arnold, Fleischmann, Roco… noem maar op. Ze hebben allen wel hun V200.
Mijn model is van Roco (art. nr. 23257) met nummer 200.035, in originele uitvoering met de gekende grote ramen in de zijwanden met het opschrift in grote letters “DEUTSCHE BUNDESBAHN”. Dit merk heeft mogelijk een 20-tal productiereeksen uitgebracht van deze V200. Sommige erg summier voor startsets, sommige helemaal af voor de fijnproevers. Het model dat ik op de kop heb kunnen tikken is een oudere productie van rond 1987, met voor die tijd zeer fijne details, goede verhoudingen en vrij correcte kleuren. Ze smoelt redelijk goed en is een waardig schaalmodel van een bemerkenswaardige groot voorbeeld. Het is zeker niet het meest exacte en “beste” V200 model in schaal N, maar ik ben er wel gelukkig mee.
Of deze V200 ooit op Belgische sporen heeft gereden, weet ik niet. Dat zou ik voor de fun nog eens kunnen uitzoeken. Waarschijnlijk wel in goederendienst, maar in reizigersdienst lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien is er een kleine kans voor een traject Luik-Aken-Keulen, maar meer opportuniteiten zie ik niet.
Ik heb nog niet de kans gekregen om het model te laten rijden, en nog geen idee hoe ze analoog en digitaal presteert, maar verwacht geen mirakels voor een model van 32 jaar oud. Ik verwacht wel nog binnenkort om een sleep passende rijtuigen te ontvangen, die mijn V200 meer in context zal plaatsen.
Later meer...