Baanplan Ronald 2016

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hoi Wim,

Weer aardig wat om over na te denken.

Als eerste, de helixen worden ovalen. Alleen dat kan ik niet in het programma aanklikken als ik helix klik.
En vond het te veel werk om er overal nog stukjes tussen te zetten want dan moest ik alles eerst disconnecten.

Dan de lijn achterlangs dacht ik zoiets als de Betuwe lijn.

Dan het station wilde 2 doorgaande lijnen hebben zodat er een snel trein / goederen trein door het station kan terwijl er 2 treinen op het station staan te wachten.

En ja de bochten zijn wat krap aangezien ik er een groot station van wilde maken.

Het is ook maar een eerste opzet en poging.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Ronald2016 schreef:...Als eerste, de helixen worden ovalen. Alleen dat kan ik niet in het programma aanklikken als ik helix klik.
En vond het te veel werk om er overal nog stukjes tussen te zetten want dan moest ik alles eerst disconnecten....
Ok, prima. Maar hoezo teveel werk? Je hoeft alleen het bovenste niveau maar te veranderen in een ovaal. Het gaat erom dat het zichtbaar is in je schets. Wat er in de andere 4,5,6 lussen daaronder gebeurt maakt niet zoveel uit voor de bespreking hier. :)

Ronald2016 schreef:...Dan de lijn achterlangs dacht ik zoiets als de Betuwe lijn...
Aha, ok. Een goederenlijn dus. Prima, maar op dit moment komen daar dan alleen treinen die naar je terminal gaan. Dat zullen er niet heel veel zijn omdat het daar dood loopt. Alleen container en kolentreinen. Misschien is het dan leuker om deze Betuwelijn dan als losstaand paradebaanvak te plannen. Dan kun je hem voor al je goederentreinen gebruiken. Dus ook voor een autotrein of een staaltrein die niet naar de terminal rijden.
Komend uit het schaduwstation/helix kan de lijn dan splitsen (zoals je dat nu al hebt in je plan). Eén dubbelsporige lijn gaat via je zichtbare station en dan verder naar de andere helix. De andere lijn vormt het paradebaanbak/ Betuwelijn om vervolgens ook naar het schadustation te gaan. De containerterminal kun je dan met een korte verbinding direct aansluiten op het station of op je paradetrajekt.

Ronald2016 schreef:... En ja de bochten zijn wat krap aangezien ik er een groot station van wilde maken...
Door het station in een lange boog te leggen, hoeven de in- en uitrijbogen niet zo krap te worden. Je hebt nu een groot en lang station met doorgaande inhaalsporen (voor het doorrijden op volle snelheid) dat strak op de plaat ligt. Dat ziet er op zich netjes en natuurlijk uit, maar het natuurlijke effect verdwijnt vervolgens volledig doordat je dan met zo'n scherpe bocht de hoek omgaat. Zonde terwijl je zoveel ruimte hebt voor ruime bogen!

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hoi Wim,

Dank je wel voor je opmerking daar kan ik zeker wel wat mee.
Zal eens zondag wat verder stoeien.

En zal eens nadenken over het goederen spoor achter langs. Ik zie het nu nog even niet voor me namelijk. Misschien wordt het te druk met wissels en kruisingen.

En het plan is zeker nog niet definitief. De 30ste ga ik naar de jaarbeurs om inspiratie op te doen.
Misschien zie ik daar dingen die ik ook in mijn baan wil verwerken.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Hallo Ronald,

Haast je niet bij de planning en kijk inderdaad goed rond. Beter nu wat extra tijd besteden aan het ontwerp, dan lukraak te beginnen met bouwen en er na een jaar achterkomen dat je toch iets anders wilt en het dan weer af moeten breken...

Ik ben nog even aan het schetsen geweest. Geen idee of het ook goed past als je het met wintrack/anyrail/... gaat plannen, maar ik denk dat je een eind kunt komen:
Afbeelding

Beginnend bij de helix (klimovaal) links: Om de bogen in het zichtbare deel minder scherp te maken heb ik hem andersom laten stijgen. Dat betekent dat je ondergronds de aansluiting van het schaduwstation moet aanpassen maar daar heb je voldoende ruimte voor.
Je verlaat de helix via een tunneluitgang (in het zwart). Onmiddelijk daarna splitst de lijn in 2 lijnen bij punt A. De rechter spoorlijn (grijs) gaat direct je station in. Dat heb ik nu schuin gelegd om ook minder scherpe bogen te krijgen.
Het linker spoor (rood) stijgt langs de achterwand langzaam verder. Dit is je Betuwelijn.

Aan de rechterzijde gaat het rode paradetrajekt met een viadukt over de grijze lijn heen (die hier net het station verlaat). De rode Betuwelijn gaat verder richting de 2e helix. De grijze lijn doet dat ook (via zijn eigen paradespoor) en sluit 1 niveau lager op de helix aan.

Bij punt B (dus waar rood met een viadukt over grijs gaat) takt de aansluiting naar je terminal (oranje) af van de Betuwelijn.

Tenslotte heb ik in groen het zijlijntje nog aangegeven. Aan de linkerkant zou ik het zijlijntje weglaten. Er is weinig plaats en ik denk dat het nu al druk genoeg is op je baan...

Oh ja, ik heb met zwarte lijnen de mogelijke rand van de plaat aangegeven. De bereikbaarheid is nog steeds niet geweldig, maar daar kun je nog aan schaven denk ik.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Wim,

Wederom bedankt voor de uitgebreide toelichting.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Zo inmiddels versie 7 klaar. Ik ben er best tevreden mee zeg ik zelf.
Aantal idee van Wim verwerkt.

Zit misschien nog te denken om waar de containers staan, daar links boven in de hoek een raffinaderij / klein industrie te plaatsen en daar ook nog een spoortje naar toe leg.

Dan links waar ik 4 tal opstel sporen heb, weet nog niet of ik dat doe. Of dat ik er ook een industrie gebied van maak?

Zal waarschijnlijk nog het schaduw station aanpakken, heb nu geen keerlussen.
En misschien wat langere opstel spoor. Is nu 1,5 meter per trein.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Bart51 »

Het blijft puzzelen, maar daarom is deze hobby never ending.
Vanaf het station vertrekt aan de linkerkant een enkelspoor naar een kopstationnetje, daarbij kruis je een dubbelspoor. Om dat te kunnen moet je een hoogte van toch minimaal 5 cm overbruggen. Dan heb je toch een helling nodig van bijna 2 meter en dat zie ik niet in je tekening.
Ook aan de rechterkant onderaan zie ik een hellingprobleem. Vanuit de helix kruist het doorgaande spoor het andere spoor wat ook uit de helix komt. Dat worden stijle hellingen op die plek. Je moet ervan uitgaan dat een helling maximaal 3 % mag stijgen, dus 3 cm op een meter.
Probeer eens wat hoogtes bij je baan te plaatsen, dan wordt het duidelijker waar je knel komt te zitten. Bv het doorgaande station op 5 cm, dan zie je links en rechts van dit station al je hellingprobleem. Dit gebeurt ook als je je station op 0 cm hoogte plaatst.
Het baanplan is trouwens wel leuk opgezet, vooral als je rangeren ed leuk vindt.

Succes met de puzzel!

Groet Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Bart,

Met de hoogtes zit ik ook mee te stoeien.
Zal een kijken of ik hoogtes erin kan zetten.

En misschien ga ik het enkel spoortje helemaal niet laten stoppen in het hoofd station maar laat ik het onderlangs rijden. Met misschien een tunnel onder de stad door of zo. Weet het nog niet.

En misschien laat ik rechtsonder niet kruizen en kan ik een betere helling maken. Vond het idee leuk.
Maar praktisch is het niet.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Weer een avondje stoeien en heb toch weer wat leuke idee erin gedaan.

Tevens de hoogtes erbij gezet.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Wim H »

Hallo Ronald,
Overall ziet het er leuk uit! Maar ik zie dat je de goederenlijn aan de achterzijde lager hebt liggen dan het station ervoor. Ik zou hem juist hoger leggen, zodat je de treinen beter ziet. Zeker als je rond je station nog bebouwing gaat plaatsen, is je paradebaanvak min of meer verstopt en dat is vast niet de bedoeling.

Wat betreft het zijlijntje zou ik hem niet volledig los van de rest van de baan leggen. Je kunt nu niet een treinstel van de zijlijn over laten gaan op de hoofdlijn (en weer terug). Daarnaast is het minder natuurlijk: je hebt een vrij groot station bij een stad en door die stad ook een nevenlijn, maar die is niet met dat station verbonden. Normaliter takken nevenlijnen juist af van een hoofdlijn.
Uiteraard zit je met ruimtegebrek. Daarom zou ik het linker kopstationnetje laten vervallen. Het wordt op dat punt van de baan sowieso erg druk met sporen die vlak naast elkaar liggen. Misschien is het beter om het zijlijntje in je hoofdstation te laten eindigen. Daar zou je dan eventueel 2 kopspoortjes kunnen leggen zodat je toch kunt pendelen.

Algemeen nog deze tip: Probeer niet te veel te willen op je baan. Als je heel veel verschillende scenes en themas probeert uit te beelden, kun je van elke scene slechts een klein deel laten zien. En dat werkt toch frustrerend. Vaak is het dan beter om een keuze te maken en een paar scenes te kiezen en die dan volledig uit te werken. Het is natuurlijk vervelend dat je een paar dingen moet laten vallen, maar ja, dat is modelspoor. Je kunt nou eenmaal niet alles uitbeelden op een beperkt oppervlak.

Succes met puzzelen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Zo ik heb weer wat veranderd. Ik ben hier wel aardig blij mee.
Heb nu ook gekozen om een langer rondje door een grote brug er tussen te plaatsen. Dit uitneembaar is zodat ik er niet elke keer onderdoor hoef. Heb ook een extra rangeer terrein erbij gezet. Waar ik ketelwagons en transwaggons kan plaatsen.
Heb alles gelijke hoogte gemaakt, behalve het enkel lijntje dat ligt nu denk ik 6 cm hoogte.
Wil toch meer naar het Nederlandse toe, dan het Duitse.

Voor de brug weet ik nog niet welke ik na ga maken, Moerdijk is wel aardig lang, maar oud. suggesties?

En ik lees vanzelf wel de positieve reacties voor eventueel verbetering.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Zolderspoor »

Beste Ronald.

Waarom – en je bent niet de enige die deze “fout” maakt – eindigt jouw zijlijn met een dubbelsporig kopstation?
In het efficiënte kopstation van heden-ten-dage gelden regels uit de bedrijfseconomie. Bij een dubbelsporig kopstation ligt er altijd één spoor niets te doen, en dus is er ook altijd lanterfantend treinpersoneel. Van begin tot eind van de dienstregeling loopt er altijd een team niets te doen.
In het moderne kopstation, zie voor legio voorbeelden de site …sporenplan.nl eindigt een zijlijn vrijwel altijd enkelsporig. Als je de vertrekstaat er op naslaat, zul je bij kopsporen, zeker bij knooppunt-stations maar ook aan het eind van de lijn, voorts zien dat de vertrekkende trein altijd minstens “net weg” is voor de aankomende trein binnenloopt. Qua infrastructuur heb je zogezegd nog maar 50% van de kosten en is de lanterfanttijd van machinist en conducteur verminderd.
Zwolle-Kampen, de enige echte intercitylijn, kan worden bediend door één stel (materieel en personeel). Toegegeven, op een langere enkelsporige lijn (als Leeuwarden-Harlingen) zal je wel kruisingsstation moeten hebben. De kosten daarvan zijn zeer langjarig af te schrijven, maar op de aanzienlijke personeelskosten valt behoorlijk te bezuinigen. Reden waarom een enkel perron aan het eind van de zijlijn behoorlijk werkelijkheidsgetrouw is.



Marksintpancras
Berichten: 1546
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Marksintpancras »

@Rob

In Duitsland weet ik dat vele kopstations van de zijlijnen enkelsporig zijn geworden ivm de reden die jij geeft.
Echter ik ga een kopstation bouwen tbv beurzen, bahnhof Kochel am See, dit kopstation van deze "zijlijn" heeft nog een eilandperron, en nog een 3de spoor om eventuele de lok om te laten lopen.
Echter kan ik in zuid-duitsland nog vele kopstations die niet op het intercity net zijn aangesloten die uit meerdere sporen bestaan. Dan heeft soms nog de reden om een eventuele goederentrein, de lok te laten omlopen om een bedrijf te bedienen.
Maar het dubbelige kopstation die in het baanplan staat ingetekend, zal ik wel enkelsporig maken.

@Ronald, ik heb het stations Mak Erlbach enigszins nagemaakt en die kan je op sporenplan vinden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Heren,

Dank je wel voor de informatie, ik ben totaal niet thuis in de regels van het treinen.

Maar gelukkig heb ik jullie die me daarop wijzen ;)

Ik dacht meer van boven aangekomen dat de andere kon vertrekken. Maar dan heb je inderdaad het probleem dat er te veel treinen gaan en kosten te hoog worden in werkelijkheid.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5094
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zolderspoor schreef:Beste Ronald.

Waarom – en je bent niet de enige die deze “fout” maakt – eindigt jouw zijlijn met een dubbelsporig kopstation?
In het efficiënte kopstation van heden-ten-dage gelden regels uit de bedrijfseconomie. Bij een dubbelsporig kopstation ligt er altijd één spoor niets te doen, en dus is er ook altijd lanterfantend treinpersoneel. Van begin tot eind van de dienstregeling loopt er altijd een team niets te doen.
In het moderne kopstation, zie voor legio voorbeelden de site …sporenplan.nl eindigt een zijlijn vrijwel altijd enkelsporig. Als je de vertrekstaat er op naslaat, zul je bij kopsporen, zeker bij knooppunt-stations maar ook aan het eind van de lijn, voorts zien dat de vertrekkende trein altijd minstens “net weg” is voor de aankomende trein binnenloopt. Qua infrastructuur heb je zogezegd nog maar 50% van de kosten en is de lanterfanttijd van machinist en conducteur verminderd.
Zwolle-Kampen, de enige echte intercitylijn, kan worden bediend door één stel (materieel en personeel). Toegegeven, op een langere enkelsporige lijn (als Leeuwarden-Harlingen) zal je wel kruisingsstation moeten hebben. De kosten daarvan zijn zeer langjarig af te schrijven, maar op de aanzienlijke personeelskosten valt behoorlijk te bezuinigen. Reden waarom een enkel perron aan het eind van de zijlijn behoorlijk werkelijkheidsgetrouw is.
Rob wat je schrijft klinkt heel aannemelijk, maar er zijn ook situaties waarin je wel een 2 sporig kopstation zou willen. Als een enkelsporige lijn erg druk is(15min dienst) zoals inmiddels vele in Nederland dan ontkom vaak niet aan een 2 sporig station. Als je een 15min dienst rijd zoals op Zevenaar-Doetinchem, Mook Molenhoek-Venray, Gorinchem-Dordrecht en binnenkort Leeuwarden-Sneek dan betekend dat dat je iedere 7min moet kruisen. Als er dan gekeerd moet worden dan valt er al bijna niet meer te rijden want voor het af en opbouwen(uit en aanzetten) word al 3min gerekend + (ik dacht) 1min loopt tijd per 2 bakken/55m. Als je in die 7min tussen 2 kruisingen naar een eindpunt moet en moet keren kan de rijtijd enkele reis nooit meer zijn als 2min en dat haal je in de praktijk met spoorweg materieel zo goed als niet, met een (snel)tram zou zoiets nog kunnen maar ook dan praat je over een traject +/- 1km als maximum. Dat Rhenen het red met 1 spoor komt puur omdat de helft van de treinen in Veenendaal Centrum keert. Als je dan naar Doetinchem gaat kijken staan de Breng treinen daar +/- 15min te keren en kruisen daar dus altijd met de treinen van Arriva. En of die Arriva treinen wel of niet door rijden naar Winterwijk heb je daar altijd die 2 sporen nodig. Dat zelfde kom je ook bij (snel)tramlijnen tegen waar ondanks enkelspoor de frequentie hoog moet zijn. Hoe het in Venray, Sneek en Gorinchem precies zit met de keringen van de daar kerende treinen weet ik niet uit m'n hoofd en ik heb geen zin het op te zoeken. Oohja van 1996 t/m 2005 stond de stoptrein Nijmegen-Boxmeer in Boxmeer 30min te keren op spoor 3 terwijl andere treinen elkaar op de overige 2 perronsporen kruisde.Voor de gene die het niet meer weten, Nijmegen-Roermond kende toen 1 sneltrein Nijmegen-Roermond v.v. per uur, 1 stoptrein Nijmegen-Venray v.v. per uur( die de eerste jaren tot Mook links moest rijden omdat die vanaf spoor 35 in Nijmegen niet naar het rechter spoor kon komen), 1 stoptreinen Nijmegen-Boxmeer v.v. per uur en een stoptrein Blerick-Roermond v.v. per uur

Als ik dan naar Duitsland kijk dan zie je bijvoorbeeld dat ook na moderniseringen plaatsen als Winterberg meerdere sporen behouden hebben terwijl voor de normale dienstregeling 1 spoor volstaat. In het geval van Winterberg is er dus de nodige ruimte vrij gehouden voor extra treinen die je bijvoorbeeld in het wintersport seizoen wel eens nodig hebt. Een andere uitstervende reden om 2 sporen te behouden is het rijden met getrokken treinen( ook in wendezug( helaas ontbreekt een nederlandse term daarvoor want trek/duw trein slaat in dit geval meer op treinen met een loc voor en achter) vorm) maar dan heeft het vooral betrekking op de mogelijkheid tot omlopen iets wat ook met een stuurstandrijtuig nog wel eens nodig is als die dingen defect zijn.

Dus ja een 2 sporig kopstation is in de basis niet fout alleen moet je bij het plannen gaan kijken naar de vervoersvraag op de lijn, de materieel inzet en hoe dat vroeger was en of de lijn al dan niet gemoderniseerd/gesaneerd is. Daarmee kan je dan bepalen wat er aan sporen nodig is hoe die nu moeten liggen en hoe die gelegen kunnen/moeten hebben en dan kan je ook bepalen als je nu met minder sporen toe kunt dan vroeger om de restanten van wat ooit was evt. in overwoekerde toestand weer te geven. Het vervoer op een lijn kan in de loop der jaren door vele factoren stijgen of dalen dus het kan ook zo zijn dat je juist in de huidige tijd meer sporen als vroeger nodig hebt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Zolderspoor »

Beste Michiel.

Ik wil geen eindeloze welles/nietes-discussie met je aangaan, maar je moet eens nalezen met welk woord jouw 2e, 3e, 4e,5e en 7e zin begint.

Mijn opvatting over de exploitatie van een korte enkelsporige zijlijn zijn gebaseerd op stations als bij voorbeeld Kampen, Rhenen, Stavoren, Harlingen-Haven, Roodeschool. Verder zou ik als voorbeeld willen noemen de verbinding Nijverdal-Zwolle.
Nijverdal Vertrek 17:15 Zwolle Aan 17:41 en V 17:49 Nijverdal A 18:15 = omlooptijd 8 minuten. Volgende trein Nvd V 17:45 Zl A18:11 en V 18:19 Nvd A 18:45 En dat speelt zich allemaal alleen af op spoor 9 in Zwolle. Dat kan omdat de beide treinen kruisen in Heino: Trein uit Zwolle komt aan in Heino om 17:29; de tegentrein naar Zwolle vertrekt om 17:30.
In Zwolle vertrekt de trein naar Nijverdal om 17:19, de trein uit Nijverdal komt aan om 17:41. Dit beperkt de lanterfanttijd (excuses voor degene die zich op zijn tenen gestaan voelt) uit mijn eerste bijdrage tot een schamele 8 minuten en bespaart een overbodig perronspoor en wissel.

Tja “als”. Als we de vooroorlogse spoorlijn Amersfoort-Kesteren als basis nemen en als we daar gaan rijden met een HSL in metro-frequentie en als we de tramlijn Utrecht-Arnhem willen reactiveren en laten kruisen op station Rhenen en als we de ooit geplande verbindingsboog onderlangs de Grebbeberg willen aanleggen…. Ja dan is het station Rhenen met een enkel perronspoor inderdaad niet voldoende. Maar in de huidige situatie wel. Rhenen is het eindpunt van een enkelsporige lijn met één perronspoor, precies datgene dat Ronald naar mijn mening zou moeten aanleggen. Al het meerdere is overbodig.

De verwijzing naar de frequentie op de lijn naar Rhenen acht ik niet fair. Vanaf de heropening op 31 mei 1981 heeft Rhenen een 30min dienst gekend. En kwam eigenlijk alleen omdat de overstaantijd in Veenendaal voldoende was om de slag Veenendaal-Rhenen te kunnen maken. De grotere frequentie Utrecht-Veenendaal is later toegevoegd. Veenendaal-Rhenen is een schitterend voorbeeld voor mijn betoog: Een enkelsporige lijn met een enkelsporig perron. De trein Veenendaal-Rhenen vertrekt vanuit Veenendaal 1 minuut na aankomst van de tegentrein uit Rhenen. De infrastructuur in Rhenen, één enkelsporig perron, is alles wat nodig is. Meer is overbodig.

De zijlijn op de baan van Ronald staat model voor een kort zijlijntje zonder een extra raccordementsaansluiting en zonder extra wintervervoer en met een frequentie die we hier in het oosten normaal vinden, een 30min-dienst. Dan moet je niet aankomen met de frequentie van druk bereden lijnen als de Zoetermeerlijn resp sneltramlijn of het keren in een onderweg-station.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Oke Heren,
Ik wil ook geen lange discussie hierover, heb het naar een enkel station veranderd. Heb het idee ervan in mijn hoofd.
Heb meteen nog wat andere zaken veranderd. Denk dat ik met het zichtbare deel zeer te vrede ben.
Nu nog het schaduw station, heb gisteren er nog 2 keer lussen in gelegd.
Dan rechts onder wil ik nog wat extra lange sporen leggen van meer dan 1,5 meter. Zodat ik met nog langere treinen rondjes kan rijden.

Maar ik ben nu opzoek naar een leuke (Nederlandse) brug die ik kan bouwen voor het weg neembare deel in de baan.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door shoven »

Wil je een model van een bestaande Nederlandse brug of een algemeen model dat ook in NL voorkomt?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Steven,

Het zou mooi zijn als het een bestaande brug is in Nederland.
Aangezien ik toch de stap maak naar Nederlands rijden. Maar ik ben ook meer van de fantasie, dus het kan er ook een zijn die voorkomt.

De nieuwe die over de A1 gaat is een uitdaging, maar gaat qua mooiheid.
Het is toch 70 centimer die er ik moet overbruggen.
En ik zit in het tijdperk V/VI.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

Bij deze hopelijk mijn laatste versie. Ik ben er tevreden mee en blij dat het me gelukt is om iets neer te leggen wat naar mijn zin is.
Nu tijd maken om te gaan bouwen. Maar eerst eens gaan sparen.

Afbeelding
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5094
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Op wikipedia is een lijst met spoorbruggen in Nederland te vinden, dat zou je genog inspiratie voor het uitkiezen van een spoorbrug moeten geven. Kijk daarbij vooral naar de kolom grootste overspanning, je moet 70cm overbruggen, dat is 112m.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan Ronald 2016

Bericht door Ronald2016 »

neudalhausenstadbahn schreef:Op wikipedia is een lijst met spoorbruggen in Nederland te vinden, dat zou je genog inspiratie voor het uitkiezen van een spoorbrug moeten geven. Kijk daarbij vooral naar de kolom grootste overspanning, je moet 70cm overbruggen, dat is 112m.

Groetjes Michiel
Dank je wel Michiel, ik ga daar eens zoeken. Moet vast wel 1 bij zitten die ik ga gebruiken. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie