Digitaal met rocrail en HDL modules

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Guut »

Als ik het nu goed begrijp, na een poos rondgekeken te hebben wat er allemaal verkrijgbaar is en hoe het een beetje zou moeten werken, zou ik met een locobuffer van HDL (Hans de Loof), tesamen met een locobooster, rocrail en uiteraard locomotieven uitgerust met een decoder de locomotieven digitaal kunnen laten rijden.
Wat dan daarbij handig is maar naar het idee wat ik krijg niet direct verplicht, stroomdetectie. Deze is dan weer aan te sluiten op een locoIO module waarmee je via rocrail de seinen en wissels kunt bedienen en de stroomdetectie-resultaten kunt terugmelden naar de software.

Dus alle componenten zijn van de site van HDL.

Is dit dan compleet of mis ik nog ergens iets ?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door shoven »

Of je compleet bent hangt af van wat je wilt. Wil je volledig automatisch bedrijf via de computer (Rocrail in dit geval)? Dan zal het programma moeten weten waar de treinen zich bevinden. Dat kan met stroomdetectie maar ook met andere middelen (reedcontacten, lichtsluizen, enz).
Dus: wat wil je, hoe wil je gaan rijden?

(de spullen van HDL staan op http://users.telenet.be/deloof/)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Guut »

In principe wil ik digitaal rijden via een computer. Om te beginnen wil ik een trein kunnen aansturen en daar is even de vraag of ik met bovenstaand als absoluut minimum genoeg zou hebben. Uiteindelijk wil ik het dan uitbreiden tot een automatisch geheel bestuurd door de computer.
Wat betreft de signalering lijkt me als je kiest voor alleen stroomdetectie dat voldoende en hoef je niet nog eens met reedcontacten te gaan stoeien, toch ? Mits je maar genoeg secties maakt op de baan.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door shoven »

Over je signalering (bezetmelding): dat klopt. Meestal kies je of voor het een, of voor het ander. Naar mijn mening is stroomdetectie simpel en flexibel in te zetten (je kunt het vrij eenvoudig aanpassen als je je baan wijzigt) en ook de kosten zijn te overzien (plm €3 per detectiepunt). En je hoeft geen ellendige magneten aan je locs te plakken en dat soort storingsgevoelige toestanden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Wim Ros »

Guut,

Je ik denk dat je het aller belangrijkste mist, namelijk een centrale om het digitale format voor je treinen op de baan te zetten, om die te kunnen besturen dus.

Andere digitale en LocoNet spullen vind je onder dit bericht.

Mvg
Wim



Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Guut »

Heb ik een centrale nodig om de treinen "handmatig" te laten rijden of zou dat dan ook via de computer kunnen ?
Ik dacht dat je ook zonder centrale de treinen kunt laten rijden maar dan wel via de computer.

Ik zal straks eens die link bekijken.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door spoor65 »

Guut,

Een centrale heb je altijd nodig, dat is de basis van digitaal rijden.
het computerprogramma regelt de treinen loop, maar zonder centrale kan de pc ook niets,

Je zult tenslotte wel een digitaal systeem moeten hebben om te kunnen rijden, dus of DCC of selectrix.
De centrale is hierin bepalend, en je decoders zullen ook het gekozen systeem moeten begrijpen.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Rob Fongers »

Via MRdirect kan het op een oude computer


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Guut »

Dus met loconet, cq het spul van HDL zou ik alleen maar wissels en seinen en andere "randapparatuur" kunnen besturen.
Daarnaast is er een centrale nodig om de DCC signalen (of ander protocol) te genereren en/of te verwerken. Dit staat dus eigenlijk los van het loconet.

Eigenlijk jammer dat het niet allemaal via 1 pc kan.
Ik bedoel dat het uiteindelijk allemaal computers zijn die je op elkaar aansluit met software en het op zich mooi zou zijn als alles geintegreerd zou kunnen in 1 apparaat die dan op zijn beurt modules kan aanspreken via een of andere bus.
Het idee van MRdirect klinkt op zich wel weer leuk. Dit zou eventueel op een embedded systeem gezet kunnen worden.
Een alternatief hiervoor zou dan openDCC zijn. Nu moet ik wel toegeven dat ik niet 100% op de hoogte ben van alle commerciele digitale apparatuur. Maar voor zover ik ze kan vinden bij shops zijn ze over het algemeen toch vrij prijzig, zeker als je alles op een rijtje gaat zetten wat je aan onderdelen nodig hebt om alles aan te kunnen sturen.



Wim Ros

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Wim Ros »

Als het op 1 enkele PC moet kijk dan eens naar DDW of DDL van Michael Grafe.
Een Profi-Boss koop je voor rond de 100,-- is volledig LocoNet en DCC.
Of een Multi-Maus setje voor rond de 60,-- is volledig XPressNet en DCC.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Guut »

Kijk, nu komen we ergens. DDL spreekt mij wel aan. Mijn opzet is dat het bij voorkeur onder linux moet werken.
Ik ga die site van die goede duitse man eens nalezen. Zal wel even duren want wij limburgers spreken wel duits maar lezen duurt toch altijd ff :lol: .

Dit klinkt in ieder geval heel interesant. Dank je voor de tip.



wdalen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2013 11:38
Locatie: Rotterdam

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door wdalen »

Naar ik weet kan men via de PC wel handmatig rijden via de loconetbuffer en locobooster.
Het programma moet er dan een functie voor hebben.

Via onderstaande link kan je een programma downloaden welke het kan, geautomatiseerd rijden en handmatig. Model Railroad Automation, de eerste indruk is dat het er goed uitziet en degelijk is geprogrammeerd. te zien aan de bijgevoegde voorbeelden om het zelf te kunnen uitbreiden.

http://www.perecli.com/rrauto/

Op deze site staat een freeware product, valt onder GNU licensie ( als je het doorgeeft of aanpast de orginele maker vermelden etc...)
Een functie die hier in voorkomt is het aanmaken van een of meerdere trottles. Is het zelfde als een eenvoudig scherm van de command centrale. Je kan er de snelheid, richting en extra functies mee sturen per loc.

Ik zelf ga een test doen met dit programma in combinatie met de componenten van Hans Deloof.
De USB-LocoBuffer en de LocoBooster.

http://users.telenet.be/deloof/

Ik ben de onderdelen nu aan het samenstellen en zal na de test verslag doen.

Groet Willem



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Dave »

Kuch kuch... Een berg stof heb je van het draadje af geblazen zeg... :D

Willem, ook jij vergeet een centrale in het plaatje... Lees maar eens een beetje verder terug in dit draadje.

Ook al heeft de software de mogelijkheden voor handmatig rijden ingebakken (wat met bijna alle software zo is overigens), je hebt alsnog een centrale nodig om een digitaal signaal in je booster en uiteindelijk op je baan te jassen.

Gr. Dave


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door evo »

Je heb bv. sprog Nano nodig om het dcc signaal te maken.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Dave »

Slecht voorbeeld evo... Die SPROG nano wordt door bijna geen enkele software ondersteund. Koop gewoon een centrale met Loconet aansluiting, met een beetje zoeken vindt je voorbeelden genoeg. Als je dan software gebruikt die Loconet ondersteund (= bijna allemaal) zit je altijd goed. Met een SPROG nano wens ik je veel plezier om überhaupt een trein aan het rijden te krijgen in Koploper, iTrain of andere software.

Gr. Dave


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door evo »

Dave, let even op de titel: het gaat over Rocrail en die ondersteunt hem gewoon.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

wdalen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2013 11:38
Locatie: Rotterdam

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door wdalen »

Hallo Evo, Dave,

Via Rocrail kan je de Locobuffer via Loconet direct aansturen. http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=controllers-en (Zie Loconet controller)
De LocoBuffer en LocoBooster werken beide als bridge* in het loconet netwerk.

*Een bridge dient voor de conversie van netwerk-protocollen
Een protocol wordt bepaald door de frequentie, vorm, spanningshoogte etc... (Niet het commando)
De Locobuffer is dan ook een bridge van seriel (RS232, of USB) <-> Loconet
De LocoBooster fungeert als bridge van Loconet <-> DCC

Als men een commando vanuit de PC stuurt naar de seriele poort zal deze eerst geconverteerd worden naar Loconet via de LocoBuffer. Hierna wordt het van Loconet weer geconverteerd naar DCC door de LocoBooster.
De naam LocoBooster is zeker onduidelijk, men denkt al gauw dat het allen en versterker van de spanning is maar hij doet veel meer.

Om het werkzaam te maken is geen DCC Command centrale nodig. Om de snelheid en de functies van een een trein te regelen is een loc-muis voldoende.
Bedenk wel dat je op de loc-muis het treinnummer moet kunnen ingeven (anders heb je nog een Command centrale nodig om te programmeren).

De laatste configuratie zoals Locobuffer, LocoBooster en loc-muis wordt door het Schiespoor gebruikt in hun clubhuis. (Informatie gekregen in Lochem). Ga daar zeker eens naar kijken.

Groet Willem
Laatst gewijzigd door wdalen op 22 sep 2013 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door evo »

wdalen schreef:De LocoBooster fungeert als bridge van Loconet <-> DCC
Willem,
Uit de Locobooster manual:
"The Booster is an amplifier of the digital signal coming from a digital commando station (IB, TC... or other).".
M.a.w. een booster is slechts een versterker en iets anders (het command station) moet het DCC signaal hiervoor maken, de locobooster kan dit zelf niet.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

wdalen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2013 11:38
Locatie: Rotterdam

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door wdalen »

Hallo Edwin,

Ben het eens met je opmerking. Dit geld voor de uitvoering van de N- en de S- Booster. Hierbij is het noodzakelijk de stuurdata te betrekken van een Command Station.
Ik gebruik de L-Booster en hierbij wordt het loconet signaal gebruikt voor de stuurdata.
Uit de manual :
"L - BOOSTER,
Deze Booster is ideaal voor modulaire banen met een LocoNet netwerk met een Commando station. Men kan zo de Boosters verdelen over de verschillende modules. Deze Booster wordt volledig aangestuurd via de Loconet kabel."

De interpretatie is voor mij onduidelijk en voor meerdere uitleg mogelijk. Is het Commando Station nodig voor het maken van een Loconet of een DCC signaal. Ik ga er voorlopig vanuit dat het is voor het maken van het Loconet signaal.

Ik ga binnenkort bij "Schiespoor" naar een open dag om te kijken en ondertussen ga ik de L-Booster versie thuis bouwen.
Ik zal, als ik de uitkomst weet, dit melding via het forum.

Groet Willem



Dave
Berichten: 96
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:48
Locatie: Uden

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door Dave »

wdalen schreef: "L - BOOSTER,
Deze Booster is ideaal voor modulaire banen met een LocoNet netwerk met een Commando station. Men kan zo de Boosters verdelen over de verschillende modules. Deze Booster wordt volledig aangestuurd via de Loconet kabel."
Als een command station niet nodig was, waarom zou die dan expliciet vermeld worden in de handleiding?

Ook al betrekt je booster het signaal van het Loconet, dat wil zeggen dat hij de buitenste 2 draden (even uit het hoofd RAILSYNC genaamd) van de standaard Loconet pinout gebruikt. Het signaal dat hier op staat wordt gegenereerd door een command station met Loconet interface.

De S-booster kun je bv. gewoon een DCC signaal vanuit een niet LocoNet command station in sturen.

Gr. Dave



wdalen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2013 11:38
Locatie: Rotterdam

Re: Digitaal met rocrail en HDL modules

Bericht door wdalen »

Goedendag Dave, Evo en Edwin

Allereerst mijn excuus voor de late reactie, Heb helaas wat tijd aan het ziekenhuis besteed.
Ik heb ondertussen de HDL LocoBuffer en de Booster (L-versie) gebouwd. Zoals je al aangaf functioneerde het niet.
Ik miste inderdaad de railsync signalen. Ik heb een oude IB (650) kunnen gebruiken en hiermee werkt het allemaal wel.
Hierna wilde ik toch graag weten hoe het e.a dan werkt.

Mijn bevindingen :
Er blijken 2 netwerken over de loconet bekabeling te lopen. Een voor het Loconet protocol ,gevoed via de USB poort (PC) of IB (Lokonet)
En als men gebruik maakt van de Loconet-B aansluiting op de IB wordt het digitale DCC signaal (railsync) over de loconetkabel gestuurd naar de Booster.
Men kan het DCC signaal ook sturen via het Loconet protocol via de IB, deze stuurt dan de juiste informatie naar de railsync.

Zoals hier beschreven blijkt dat ik e.a niet juist interpreteerde. Jullie hebben volledig gelijk. Als er nog onjuistheden zijn hoor ik het graag.
Ik ben op het internet diverse goedkope oplossingen tegen gekomen om zelf een Command Centrale (zonder toeters en bellen voor bediening) te maken en aan te sturen via de USB poort van de PC.

Ik ben dit weekend naar de open dag van 'Schiespoor' geweest en wat vragen gesteld over hun nieuwe N baan. Zij maken ook gebruik van een IB-IR Commando Centrale.
Misschien heb ik het in Lochem verkeerd begrepen. Ze hebben wel mooie banen liggen. Knap werk.

Groet, Willem


Plaats reactie