Vader-zoon treinbaan journey

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

Hey iedereen

Op 7 september 2020 besloot ik om na een lange afwezigheid terug in de modelspoor hobby te stappen. Ik had jaren geleden een HO baan staan maar wegens reden heb ik die moeten afbreken… Mijn passie voor treinen is nooit weggaan maar wegens plaatsgebrek is het er niet van gekomen om terug een baan te maken tot ik 1 van mijn favoriete locomotieven de Zwitserse krokodil vond op schaal N. Dit machientje was zo mooi en wakkerde m’n passie en zin om weer met modelspoor bezig te zijn aan. Na wat overweging heb ik me die locomotief dan aangeschaft met deze minitrix startset. Mijn vorige baan was enkel analoog en mijn nieuwe baan is digitaal dus dat was wel een verandering. Ookal was m’n baan maar een kleine simpele ovaal op m’n bureau was ik ziels gelukkig om weer kleine treintjes te laten rijden!

Afbeelding

Afbeelding

Over de jaren is mijn tafel en baan al heel wat geëvolueerd en ik zou deze pagina willen gebruiken om dat met de community te delen. Ik ga van tijd tot tijd oude updates posten tot we bijgewerkt zijn dat alles mooi gedocumenteerd staat. Deze baan is uiteindelijk ook wat een bonding project voor m’n papa en ik. Ik hoop dat jullie genieten van m’n project te zien evolueren 😁

Eerst volgende updates gaan (hopelijk) snel volgen. Veel zullen ook gaan over nieuw rollend materieel, tools of andere dingen die ik heb vergaard voor m’n baan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door bpieters »

Een mooi begin al met die startset en de krokodil.
En ik denk dat bijna iedere modelspoorder wel met een ovaaltje is begonnen.
Ben benieuwd naar het vervolg.



tv_man
Berichten: 1451
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door tv_man »

Heel benieuwd naar hoe jullie baan er nu voor staat en de krokodil is zeker een mooie verschijning op de modelbaan!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

bpieters schreef: 19 jul 2023 09:30 Een mooi begin al met die startset en de krokodil.
En ik denk dat bijna iedere modelspoorder wel met een ovaaltje is begonnen.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Dank u wel. Het is niet lang bij 2 locomotieven en 2 wagons gebleven :lol:



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

tv_man schreef: 19 jul 2023 10:56 Heel benieuwd naar hoe jullie baan er nu voor staat en de krokodil is zeker een mooie verschijning op de modelbaan!
Zeker dan deze pagina in het oog houden zou ik dan zeggen ;)
De krokodil is echt prachtig en ik vind het geluid van zijn fluitje fantastisch :lol:



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 2

De dagen volgend op het installeren van mijn mooi ovaaltje op m’n bureau kocht ik me wat wagonnetjes aan want 2 wagons voor 2 locomotieven vond ik nu toch echt wel te weinig.
Deze waren ook niet echt duur dus waren een ideale aanvulling voor mijn verzameling. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door BartenThomas »

Leuk. Ik ben ook met mijn zoon een baan aan het bouwen. Al is dit vanwege de vele andere (ook gezamenlijke liefhebberijen) meer een winteractiviteit.



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

BartenThomas schreef: 19 jul 2023 16:53 Leuk. Ik ben ook met mijn zoon een baan aan het bouwen. Al is dit vanwege de vele andere (ook gezamenlijke liefhebberijen) meer een winteractiviteit.
Het wel een top activiteit om samen te doen ^^
Laatst gewijzigd door SpecterSix op 21 jul 2023 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 3

Ongeveer 2 weken na het leggen van mijn eerste sporen na jaren kwam ik een super opportuniteit tegen. Ik vond 1 van mijn meest favoriete treinen waar ik altijd van droomde om te hebben. Het gaat namelijk over deze TGV sud-est gemaakt door Kato. Deze trein was wel tweedehands maar nog steeds in perfecte staat! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er waren wel enige aanpassingen nodig om dit wondertje te laten rijden. Dit treinstel was analoog en moest dus omgebouwd worden om op mijn DCC baan te kunnen rijden. Dit is eerde mijn vader zijn terrein. Hij heeft deze uitgerust met een sound decoder en een speaker.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Na wat gepruts en solderen was onze nieuwe TGV klaar om op de baan te gaan! :D

Afbeelding


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3625
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door Schachbrett »

Gaaf dat is eigenlijk de enige echte TGV. :Thumb

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door Krab »

Deze kende ik vroeger van het merk Lima ,dat was ruim 30 jaar terug .
Deze zal wel beter rijden net als de Thalys die ik heb maar zonder geluid .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

Schachbrett schreef: 20 jul 2023 22:07 Gaaf dat is eigenlijk de enige echte TGV. :Thumb

Gr Chris
Dank u. Hij is echt prachtig. Het is zeker de originele. Ik vind nochtans de atlantique ook nog wel mooi. :D



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

Krab schreef: 20 jul 2023 22:23 Deze kende ik vroeger van het merk Lima ,dat was ruim 30 jaar terug .
Deze zal wel beter rijden net als de Thalys die ik heb maar zonder geluid .


mvg Sjaak
Is de Lima versie niet in H0 schaal? Oh ja hij rijd fantastisch en vlot. Het is verrassend hoe goed hij de scherpe bochten kan nemen aan hoge snelheden. De geluid file is wel van een modernere tgv maar ik vind het gewoon zo leuk om te claxonneren en de aankondigingen af te spelen dat het mij niet uit maakt. :D



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 4

Op 19 december kocht ik mijn eerste spoor uitbreidingen! Mijn ovaaltje was een beetje gegroeid en ook wat meer uitgebreid want ik kocht namelijk ook 2 wissels zodat ik een klein zijspoor had dat ik 2 treinen tegelijk op kon hebben staan. Mijn TGV was wel net iets te lang maar het is het idee dat telt :lol:

Met de toekomst wat in gedachten kocht ik ook een flex rail om eens te kijken wat het inhield en wat voor potentie het had.🤔

Afbeelding

De huisjes in de afbeelding zijn van mijn oude H0 baan. Die waren er voorlopig om het wat interessanter te maken.

Afbeelding



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 5

Na een dikke maand hakte ik op 3 februari 2021 de knoop door en kocht ik deze set dubbeldek rijtuigen van minitrix aan. Ik droomde altijd al van zo een soort rijtuigen te hebben maar dat was er in mijn H0 dagen nooit van gekomen maar een nieuwe schaal is een nieuw begin!
Op dat moment had ik ook nog geen thema of tijdperk in gedachten dus kocht ik maar wat ik leuk en mooi vond. Ik had dan ook maar enkel een ovaaltje. :lol:

Afbeelding


Ik koppelde ze aan aan mijn Br185 aangezien deze de meest logische keuze was van mijn 2 locomotieven. Alhoewel dubbeldekkers achter een krokodil wel een grappig zicht had geweest…😂

Afbeelding

Aangezien ik nu een digitale baan heb en het stuurrijtuig uitgerust was met een decoder, kon ik deze aan mijn locomotief linken een zijn lichten mee laten veranderen naargelang de rijrichting! :o

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 6

Op 16 februari 2021 kochten we deze set wagons en locomotief van Kato om onze glacier express te vormen. Ik kocht ook een setje close couplers om de rijtuigen wat dichter bij elkaar te kunnen hangen. Het onderhoud platform was een bonus. Bij het zoeken naar deze set ontdekte ik dat ik een zwak heb voor Zwitserse en Franse treinen. :D

Afbeelding

Dit locomotief is misschien wel één van de schattigste dat ik ooit gezien heb! 🤩

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier staat die dan mooi op mijn rails! Het ovaaltje begon nu wel wat te klein worden… misschien tijd voor een uitbreiding?… 🤔

Afbeelding


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door Krab »

Dat is echt een mooie trein met die Glaceer Express het is een belevenis in het echt die je niet gauw vergeet .
Heb er ongeveer 5 jaar geleden een stuk tussen Brig naar Disentis retour ingezeten ,die belevenis kan ik iedereen aanbevelen .

mvg Sjaak

Ps De TGV van Lima was een N model ,heb hem gezien in een winkeltje naderhand niet meer de motortjes waren niet te best .


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

Krab schreef: 25 jul 2023 15:53 Dat is echt een mooie trein met die Glaceer Express het is een belevenis in het echt die je niet gauw vergeet .
Heb er ongeveer 5 jaar geleden een stuk tussen Brig naar Disentis retour ingezeten ,die belevenis kan ik iedereen aanbevelen .

mvg Sjaak

Ps De TGV van Lima was een N model ,heb hem gezien in een winkeltje naderhand niet meer de motortjes waren niet te best .
Hi

Bedankt. Dat kan ik geloven, het is ook een droom om er eens met mee te reizen.

Ach zo. Ik wist niet dat Lima ook N maakte.



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 7

Op 20 februari begonnen we echt te werken aan de uitbreiding van de baan door het bouwen van een nieuwe tafel. Ze is 110cm X 220cm qua afmetingen. We bouwden er een soort van frame onder dat de plaat niet onder zijn eigen gewicht zou plooien. De tafel werd ook uitgerust met wieltjes dat ze gemakkelijk verplaatst zou kunnen worden moest het nodig zijn. Het volgende is de rails er terug op leggen zodat er weer gereden kan worden. Op dit moment was er nog geen baan plan nog een thema… baby steps :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SpecterSix op 29 jul 2023 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door bpieters »

Ziet er netjes uit.
Is wel oppassen met die tijger vlakbij de tafel. :D :P



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door BartenThomas »

Ook oppassen met leunen op de rand. Plaat heeft best een grote overhang over de poten.



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

bpieters schreef: 29 jul 2023 14:17 Ziet er netjes uit.
Is wel oppassen met die tijger vlakbij de tafel. :D :P
Dank u! Die iets er om de treintjes te beschermen 😜



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

BartenThomas schreef: 29 jul 2023 15:23 Ook oppassen met leunen op de rand. Plaat heeft best een grote overhang over de poten.
Tot hiertoe nog geen problemen mee gehad en het is toch niet de bedoeling want er komen allemaal sporen te liggen :lol:



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

#Update 8

Na het installeren van de tafel hebben we opnieuw een baan gelegd. Wellicht is het weer een ovaal maar met iets meer wissels en mogelijkheden! Een definitief baan plan was nog niet beslist maar er werd al wat gebrainstormd naar de mogelijkheden. Een groot deel van het traject werd gebouwd met flex rails. Deze zijn super handig! In de uiteindelijke baan hebben we er ook veel gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
SpecterSix
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2023 19:01

Re: Vader-zoon treinbaan journey

Bericht door SpecterSix »

Filmpje van mijn glacier express op de baan. :D



Plaats reactie