welke start set te kopen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
peterke1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2023 19:12

welke start set te kopen

Bericht door peterke1972 »

ik heb me al voorgesteld op het forum, nu zoek ik mij beetje gek op google ik zie FL start set Z21 digitaal wat me wel leuk is zo kan ik bv met 2 treinen rijden en moet ik dan alleen bij FL blijven want ik wil graag mijn rails later zelf ballasten welk neem ik dan indien heb nog geen ervaring met N schaal of 2 rail enkel Marklin


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: welke start set te kopen

Bericht door WilcoV »

Bij N spoor is er alleen maar 2 railsysteem en kan je in combinatie met de z21 (kleine z, de startsets hebben allemaal de witte z21) elk merk N spoor rails gebruiken. Advies is wel er één te kiezen en daarbij de blijven. Niet omdat combineren niet kan, maar zeker als beginneling is het gewoon makkelijker.

Fleischmann/Roco heeft de witte z21 en de zwarte Z21. Ze hebben verschillende mogelijkheden waarbij de zwarte Z21 duurder is maar ook meer mogelijkheden heeft. Persoonlijk ben ik gelijk met de zwarte Z21 begonnen omdat ik de uitgebreidere mogelijkheden wilde hebben.

Qua rails kan ik je niet echt adviseren, ik gebruik zelf KATO. Dit heeft al een ballastbedding en toch ballast ik daarnaast zelf nog mijn gehele baan. Mijn keuze voor Kato is omdat ik de hogere ligging van de rails hierdoor zeer prettig vind bij het aanleggen van de scenery.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: welke start set te kopen

Bericht door Dré »

Hoi Peter,
Je zou ook kunnen overwegen om ipv een startset alles los te kopen.
De witte Roco z21 wordt regelmatig aangeboden op Marktplaats, deze witte met kleine z voldoet uitstekend voor een kleine baan.
Maar je kan ook zelf een DCC centrale samenstellen, weet niet of dat jouw ding is.
Het is in ieder geval veel goedkoper.
Heb het zelf ook gedaan en het werkt prachtig, bv met een app op de smartphone net als de z21.


Je geeft aan dat je zelf de rails later wil ballasten.
Als je een Fleischmann startset koopt zit daar waarschijnlijk rails met bedding in, dit is nou net wat je niet wilt.
Andere optie is om Fleischmann rails zonder bedding aan te schaffen (dit was voorheen Roco rails).
En dan beginnen op je tafel van 144x80cm met bv 2 ovalen en een paar wissels.
Je kan ook gelijk voor het mooie gaan met Peco code 55 flexrails en slanke wissels.
Dit is alleen niet "even" aan te leggen om te spelen met de baan.

Heb je al een thema in gedachten?
Bv Nederlands, Duits, Brits of Zwitsers (Rhätische Bahn in mijn geval, ook mooi :D )

Dré



Onderwerp starter
peterke1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2023 19:12

Re: welke start set te kopen

Bericht door peterke1972 »

Mijn dank is groot dat ik zo mooie info krijg hier via het forum ik heb eens goed gekeken ik ga voor een start set van Fleischmann en ga ook een draaischijf kopen dan beetje industrie gaan vind ik wel mooi en thema dat heb ik niet echt kijken en indien kopen wat ik mooi vind wissels wil ik wel met een schakelkastje doen

een trafo kan ik die van Marklin gebruiken 52VA 16V of een aankopen van het merk Fleischamn zelf lampjes kan indien op een voeding van 12V heb ik ook

Groeten Peter



Marco66
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: welke start set te kopen

Bericht door Marco66 »

Hoi Peter,
Let erop dat de z21 gelijkspanning als invoer nodig heeft.
De Marklin geeft wisselspanning, en als je die gaat omzetten naar gelijkstroom dan gaat die 16 volt met een waarde van 1,41 omhoog
- 2 volt door het afvlakken.
Netto hou je dus ruim 20 volt gelijkstroom over.
Ik weet niet of je bij een z21 de uitgangsstroom kan regelen, maar 15= volt moet voldoende zijn voor n-spoor.


Groeten Marco

Onderwerp starter
peterke1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2023 19:12

Re: welke start set te kopen

Bericht door peterke1972 »

Marco zit er bij de Z21 geen voeding bij ? dan gebruik ik die maar wilde indien mijn wissels aansluiten op een ringleiding bv 4 kleuren die Fleischamn gebruiken 1.5 care draad gebruikte ik ook bij mijn Marklin baan voedingen van 12V zo branden de ledlampjes erg mooi zonder te flikkeren

Groeten Peter


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: welke start set te kopen

Bericht door WilcoV »

Van de witte z21 kan je niet de uitgangsspanning regelen, bij de zwarte Z21 wel.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
peterke1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2023 19:12

Re: welke start set te kopen

Bericht door peterke1972 »

wilcoV

is dat indien nodig om uitgansspanning te regelen ? de Z21 is toch je hoofdcentrale heb ik al gelezen

verder voor mijn wissels is de voeding van M goed 52VA 16V of beter bij het merk Flaischmann blijven


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: welke start set te kopen

Bericht door WilcoV »

Dat klopt, de z21 of Z21 (afhankelijk welke je neemt) is je centrale. Je hebt in principe maar één centrale en eventueel één of meerdere boosters. Dat is je basis van je digitale aansturing. Uiteraard zijn andere merken centrales ook mogelijk. Aan je centrale verbind je alle elementen die je verder nodig hebt zoals wisseldecoders, terugmelders enz. en ook je besturingssysteem (bijvoorbeeld de mouse, maar kan ook een computerprogramma zijn zoals iTrain). Van de zwarte Z21 kan je de uitgangsspanning programmamatig met een stuurprogramma op je telefoon (die je dan ook als stuurapparaat in plaats van bijvoorbeeld je mouse kan gebruiken) veranderen. De z21 of Z21 heeft een eigen voeding dus kan je de Märklin voeding voor iets anders gebruiken. Ik weet niet of je die voor wissels kan gebruiken. Ik heb gewoon een 15V transformator als voeding voor mijn wissels.

Bij je wissels moet je ook weer afwegen of je die digitaal aanstuurt, dan heb je wisseldecoders nodig, of analoog en dan kan je van alles gebruiken. Pas daarna kan je bepalen welke onderdelen je daarvoor nodig hebt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
peterke1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 nov 2023 19:12

Re: welke start set te kopen

Bericht door peterke1972 »

ik reed op mijn Marklin baan digitaal (locs) en wissels en seinen schakelde ik analoog (schakelkastjes) wat voor mij al meer dan voldoende is zelf ben ik niet zo technisch aangelegd om de wissels met de nodige decoders te laten werken en iTrain daar heb ik zeker geen verstand van ga het zo simpel mogelijk houden shakelkastjes wissels een zoeken welke ik nodig heb en 2 locs laten rijden is voor mij al meer dan voldoende op de baan van 2m44 op 90cm draaischijf wil ik wel hebben is mooi

Groeten Peter



JohanBR64
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2023 17:53

Re: welke start set te kopen

Bericht door JohanBR64 »

Mooie van DCC is dat je heel simpel ook je wissels er meer kan bedienen. Geen extra kabels en kastjes. Decoder hang je ergens onder de baan, wissels sluit je daar direct op aan. Voeding van de decoder haal je direct weer van de baan of dcc ringleiding. Pas als je heel veel treinen/wissles/seinen heb is het handiger om de decoder apart te voeden. Via de muis van de z21 wissels omzetten is super simpel. Je kan zelfs je baanplan op een tablet maken en zo je wissels bedienen.


Binnen: Fleischmann piccolo, Minitrix, Roco, z21. Buiten: LGB, Massoth. Besturing:Traincontroller 9 @ Windows 10.
Plaats reactie