Fohseer
Re: Fohseer
Hallo,
We gaan nog één keer een stap naar het verleden. Ik was gebleven in 2014. In dat jaar ging ik de 4 jarige opleiding ‘middenkader engineering technicus’ volgen naast mijn 40-urige werkweek.
Oftewel ik had niet zo veel tijd meer over om aan de baan bouwen. Beurzen bezoeken en verder verzamelen van materieel deed ik nog wel.
In 2018 was de studie afgerond maar de zin om weer de baanbouw op te pakken was er even niet meer.
Eind 2020 begon het toch weer te kriebelen om verder te gaan.
Ik had maar een halve dubbele ovaal aan rails liggen dus werd het tijd om het baanvak aan de voorkant aan te leggen (zichtzijde). Rails goed leggen is best een secuur werkje en neem daar de tijd voor. Zeker bij de moduleovergangen moest het perfect liggen, anders ontspoort het iedere keer. Eén overgang was wat minder netjes gelegd, daar kom ik later op terug .
Hierbij de foto’s hoe ik dat gedaan heb.
Ik begin even aan de linkerzijde. Nadat ik de blauwe platen op maat had gesneden, vastgelijmd op de het hout en daarna bruin had geschilderd met verf van de Action kon de rails er op.
Ik had nog doosjes Fleischmann met nieuwe rails 22222 (R2) en 22223 (R3) liggen dus die werden daarvoor gebruikt.
Rails leggen en vastlijmen met boekbinderslijm van bijvoorbeeld van Pipoos. Ligt de rails mooi dan daarna even met punaises vastzetten dat deze niet verschuift. Ik legde er ook wat gewicht op en gebruikte wat afvalstukken van metaal.
Verder met het station gedeelte, nou ja halte dan. Daar heb ik Peco sl302 rails gebruikt (code 80), dit past mooi op de Fleischmann rails. Ik gebruik daarbij een aluminium hoekprofieltje voor om alles recht te leggen. Een lange stalen liniaal kan ook natuurlijk. Op de derde foto hieronder zie je die vooraan liggen bij de Peco rails.
Hier deed ik de rails vastzetten met nietjes. Let hier op dat je tussen de betonnen bielsen de nietjes plaatst want je schiet er zo doorheen, hoe zou ik dat nu weten .
We gaan nu verder aan de rechterzijde. Ook daar weer platen op maat snijden, lijmen en schilderen.
Daarna de rails lijmen, vast zetten en de gewichten erop. Het begint nu wel erg op werken te lijken .
Tussen de bezigheden even de rijtuigtest uitvoeren (had ik ook al aan de linkerzijde gedaan) of het allemaal wel past, ja dus. Ik gebruikte daar oude Lima rijtuigen (juiste schaallengte van 165mm) voor uit de rommeldoos, de dure LS-models rijtuigen mogen later uit de doosjes.
Het ‘zwarte’ vierkant aan de achterzijde is om een donker gat te creëren zodat er geen licht van achter uit ‘schijnt’.
En weer verder met het baanvak wat in het zicht ligt. Ook hier dezelfde methode gebruikt. Ik zeg het maar nog even voor de toekomstige railsen leggers: werk netjes en secuur dat voorkomt een hoop ergernissen tijdens de ontsporingen in de toekomst. Ik had daar met mijn twee vorige baantjes wel last van . Ik schrijf dit voor lering en vermaak, niet om iemand aan te vallen.
Ik had van een stukje hout een simpel malletje gemaakt om de hartlijnen te controleren.
Hart op hart is 25mm, of was het nu 26mm, ik weet het niet meer , in ieder geval overal hetzelfde gehouden.
En zo kwam ik in het midden uit.
Tijd om de bende op te ruimen (op één of andere manier krijg ik dat toch voor elkaar) en zie hier het eindresultaat.
We zijn rond, letterlijk. Even nog wat lijm restjes wegsnijden tussen de railstaven en dat was het.
Dit was het laatste stuk uit het verleden, jullie zijn nu helemaal bij.
Tot de volgende update.
Alleee.
We gaan nog één keer een stap naar het verleden. Ik was gebleven in 2014. In dat jaar ging ik de 4 jarige opleiding ‘middenkader engineering technicus’ volgen naast mijn 40-urige werkweek.
Oftewel ik had niet zo veel tijd meer over om aan de baan bouwen. Beurzen bezoeken en verder verzamelen van materieel deed ik nog wel.
In 2018 was de studie afgerond maar de zin om weer de baanbouw op te pakken was er even niet meer.
Eind 2020 begon het toch weer te kriebelen om verder te gaan.
Ik had maar een halve dubbele ovaal aan rails liggen dus werd het tijd om het baanvak aan de voorkant aan te leggen (zichtzijde). Rails goed leggen is best een secuur werkje en neem daar de tijd voor. Zeker bij de moduleovergangen moest het perfect liggen, anders ontspoort het iedere keer. Eén overgang was wat minder netjes gelegd, daar kom ik later op terug .
Hierbij de foto’s hoe ik dat gedaan heb.
Ik begin even aan de linkerzijde. Nadat ik de blauwe platen op maat had gesneden, vastgelijmd op de het hout en daarna bruin had geschilderd met verf van de Action kon de rails er op.
Ik had nog doosjes Fleischmann met nieuwe rails 22222 (R2) en 22223 (R3) liggen dus die werden daarvoor gebruikt.
Rails leggen en vastlijmen met boekbinderslijm van bijvoorbeeld van Pipoos. Ligt de rails mooi dan daarna even met punaises vastzetten dat deze niet verschuift. Ik legde er ook wat gewicht op en gebruikte wat afvalstukken van metaal.
Verder met het station gedeelte, nou ja halte dan. Daar heb ik Peco sl302 rails gebruikt (code 80), dit past mooi op de Fleischmann rails. Ik gebruik daarbij een aluminium hoekprofieltje voor om alles recht te leggen. Een lange stalen liniaal kan ook natuurlijk. Op de derde foto hieronder zie je die vooraan liggen bij de Peco rails.
Hier deed ik de rails vastzetten met nietjes. Let hier op dat je tussen de betonnen bielsen de nietjes plaatst want je schiet er zo doorheen, hoe zou ik dat nu weten .
We gaan nu verder aan de rechterzijde. Ook daar weer platen op maat snijden, lijmen en schilderen.
Daarna de rails lijmen, vast zetten en de gewichten erop. Het begint nu wel erg op werken te lijken .
Tussen de bezigheden even de rijtuigtest uitvoeren (had ik ook al aan de linkerzijde gedaan) of het allemaal wel past, ja dus. Ik gebruikte daar oude Lima rijtuigen (juiste schaallengte van 165mm) voor uit de rommeldoos, de dure LS-models rijtuigen mogen later uit de doosjes.
Het ‘zwarte’ vierkant aan de achterzijde is om een donker gat te creëren zodat er geen licht van achter uit ‘schijnt’.
En weer verder met het baanvak wat in het zicht ligt. Ook hier dezelfde methode gebruikt. Ik zeg het maar nog even voor de toekomstige railsen leggers: werk netjes en secuur dat voorkomt een hoop ergernissen tijdens de ontsporingen in de toekomst. Ik had daar met mijn twee vorige baantjes wel last van . Ik schrijf dit voor lering en vermaak, niet om iemand aan te vallen.
Ik had van een stukje hout een simpel malletje gemaakt om de hartlijnen te controleren.
Hart op hart is 25mm, of was het nu 26mm, ik weet het niet meer , in ieder geval overal hetzelfde gehouden.
En zo kwam ik in het midden uit.
Tijd om de bende op te ruimen (op één of andere manier krijg ik dat toch voor elkaar) en zie hier het eindresultaat.
We zijn rond, letterlijk. Even nog wat lijm restjes wegsnijden tussen de railstaven en dat was het.
Dit was het laatste stuk uit het verleden, jullie zijn nu helemaal bij.
Tot de volgende update.
Alleee.
Maarten
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Fohseer
Nee onze nieuwe melder is niet beter of anders als die van anderen. In S88 is er niet veel te onderscheiden. Bij ons was de overweging er zelf een te maken doordat door het afscheid van DK eind 2019 geen S88n meer aan kon bieden aan onze klanten voor inderdaad een scherpe prijs.
Maar dit weekend komt er meer informatie!
Re: Fohseer
Daar ben ik weer.
Tijdens het rijden van de treinen blijven sommige locomotieven hangen of zelfs ontsporen op een overgang van de modules. Dat is niet de bedoeling zeker als dat in een schaduwstation is. Dus de treinen aan de kant.
Vanaf de voorzijde.
Vanaf de bovenzijde is het goed te zien waar de sporen net niet goed liggen.
Dus met een stalen liniaal voorzichtig er onder wrikken net zolang dat de rails loskwam.
Soms ging het moeilijker maar met een schroevendraaier en hamer rustig te tikken kwam het ook los.
De laatste lijmresten wegsnijden, het is immers boekbinderslijm en makkelijk weg te halen, was de ondergrond weer schoon.
Met een oud wagonnetje de overgangen testen of het goed weer ligt. Daarna met punaises
de rails op z’n plek houden.
Tijd om de rails vast te lijmen. Dat doe ik weer met rupsjes boekbinderslijm te leggen met een spuit tussen de railstaven.
De lijm loopt er vanzelf in. Een paar gewichtjes er op om het af te maken.
Na twee dagen de lijm goed te laten drogen ziet het er veel beter uit.
Nu ik toch bezig ben, breng ik gelijk een valbescherming aan de achterzijde. Dit voorkomt dat de treinen
van 1 meter 30 naar beneden donderen. Moet er niet aan denken zeg, dat heel de trein van twee meter lengte op de vloer klettert.
Korte uitleg hoe ik dat gedaan heb.
De doorzichtige kunststofplaten zijn 600mm x60mm en 0.5mm dik en zijn te bestellen bij www.kunststofshop.nl Ik heb ze daar op maat laten knippen.
Eerst de platen aftekenen waar ik de gaatjes in ga prikken.
Daarna de gaten erin. Ik deed het met een oud vijltje waar ik punt aan had geslepen.
Je kan het ook met een priem doen ofzo. Je prikt zo door het zachte materiaal heen.
Punaise erin en klaar.
En zo ziet het er uit op de baan.
Aan de achterzijde.
En gelijk ook maar aan de zijkanten gedaan.
Dat houd de treinen wel tegen als het toch proberen.
Zoo, dat was ie weer even.
Tijdens het rijden van de treinen blijven sommige locomotieven hangen of zelfs ontsporen op een overgang van de modules. Dat is niet de bedoeling zeker als dat in een schaduwstation is. Dus de treinen aan de kant.
Vanaf de voorzijde.
Vanaf de bovenzijde is het goed te zien waar de sporen net niet goed liggen.
Dus met een stalen liniaal voorzichtig er onder wrikken net zolang dat de rails loskwam.
Soms ging het moeilijker maar met een schroevendraaier en hamer rustig te tikken kwam het ook los.
De laatste lijmresten wegsnijden, het is immers boekbinderslijm en makkelijk weg te halen, was de ondergrond weer schoon.
Met een oud wagonnetje de overgangen testen of het goed weer ligt. Daarna met punaises
de rails op z’n plek houden.
Tijd om de rails vast te lijmen. Dat doe ik weer met rupsjes boekbinderslijm te leggen met een spuit tussen de railstaven.
De lijm loopt er vanzelf in. Een paar gewichtjes er op om het af te maken.
Na twee dagen de lijm goed te laten drogen ziet het er veel beter uit.
Nu ik toch bezig ben, breng ik gelijk een valbescherming aan de achterzijde. Dit voorkomt dat de treinen
van 1 meter 30 naar beneden donderen. Moet er niet aan denken zeg, dat heel de trein van twee meter lengte op de vloer klettert.
Korte uitleg hoe ik dat gedaan heb.
De doorzichtige kunststofplaten zijn 600mm x60mm en 0.5mm dik en zijn te bestellen bij www.kunststofshop.nl Ik heb ze daar op maat laten knippen.
Eerst de platen aftekenen waar ik de gaatjes in ga prikken.
Daarna de gaten erin. Ik deed het met een oud vijltje waar ik punt aan had geslepen.
Je kan het ook met een priem doen ofzo. Je prikt zo door het zachte materiaal heen.
Punaise erin en klaar.
En zo ziet het er uit op de baan.
Aan de achterzijde.
En gelijk ook maar aan de zijkanten gedaan.
Dat houd de treinen wel tegen als het toch proberen.
Zoo, dat was ie weer even.
Maarten
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Fohseer
Jullie hadden nog een filmpje tegoed dus bij deze. Het is uit de losse pols en het stelt niet veel voor
maar we hebben bewegend beeld.
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/643b1X
Vooruit hier nog twee.
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/8U0167
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/j3mwpp
maar we hebben bewegend beeld.
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/643b1X
Vooruit hier nog twee.
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/8U0167
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/j3mwpp
Maarten
Re: Fohseer
Ziet er goed uit. Lekker lange slepen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Moderator
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Fohseer
Heel kundig allemaal! Ben benieuwd naar de scenery straks.
Groetjes
Groetjes
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Fohseer
Ja dat is waarvoor ik altijd N-spoor ben blijven rijden!!!
Je kunt met hele lange treinen rijden! Mooi Maarten
Groet,
Raymond
Je kunt met hele lange treinen rijden! Mooi Maarten
Groet,
Raymond
Re: Fohseer
Ziet er tof uit zeg, ben ook erg benieuwd naar de scenery. Maar waarom veranderen van die virm in het eerste filmpje de sluitseinen naar frontseinen tijdens het rijden?
Groet Rieks
N scale, what else?
N scale, what else?
Re: Fohseer
Heren dank voor de complimenten.
@Shoven, de lange slepen blijven mooi om te zien. Hoewel een korte trein zoals een VIRM of een Flirt tussendoor blijf ook leuk voor de afwisseling.
@Hoontje, daar ben ik zelf ook benieuwd naar . Ik ben daar nog aan oriënteren hoe en wat verder. En dan bedoel ik wat er te koop is natuurlijk.
En er is veel te koop. Komt goed.
@Raymond, zelf wil ik nog langere treinen rijden, echt op schaal dus maar dat kunnen de lokjes niet aan of ik moet in dubbelspan gaan rijden,
dan lukt het wel. De langste containertrein bij mij is nu 11 wagons lang (22x40ft containers) 2 meter dus, in 1:1 zijn ze 22 wagons lang of meer, dan kom je ruim op 4 meter uit in onze schaal. Zou wel gaaf zijn.
@Riex, goed gezien. De decoder is een beetje moeilijk aan het doen . Ik krijg hem ook niet goed programmeert op het programmeerspoortje, wat ik ook probeer.
@Shoven, de lange slepen blijven mooi om te zien. Hoewel een korte trein zoals een VIRM of een Flirt tussendoor blijf ook leuk voor de afwisseling.
@Hoontje, daar ben ik zelf ook benieuwd naar . Ik ben daar nog aan oriënteren hoe en wat verder. En dan bedoel ik wat er te koop is natuurlijk.
En er is veel te koop. Komt goed.
@Raymond, zelf wil ik nog langere treinen rijden, echt op schaal dus maar dat kunnen de lokjes niet aan of ik moet in dubbelspan gaan rijden,
dan lukt het wel. De langste containertrein bij mij is nu 11 wagons lang (22x40ft containers) 2 meter dus, in 1:1 zijn ze 22 wagons lang of meer, dan kom je ruim op 4 meter uit in onze schaal. Zou wel gaaf zijn.
@Riex, goed gezien. De decoder is een beetje moeilijk aan het doen . Ik krijg hem ook niet goed programmeert op het programmeerspoortje, wat ik ook probeer.
Maarten
-
- Moderator
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Fohseer
Ja en wat niet te koop is, kun je vaak (laten) maken.
Schot voor de boeg, maar hoe tof zou het zijn om Tilburg Reeshof als bouwpakket te hebben? :Mrgreen:
Spijtig dat de banen niet koppelbaar zijn, anders hadden we Gilze-Rijen en jou baan kunnen koppelen hihihi Ligt naast elkaar
Gekkigheid, natuurlijk,
Groetjes
Hoontje
Schot voor de boeg, maar hoe tof zou het zijn om Tilburg Reeshof als bouwpakket te hebben? :Mrgreen:
Spijtig dat de banen niet koppelbaar zijn, anders hadden we Gilze-Rijen en jou baan kunnen koppelen hihihi Ligt naast elkaar
Gekkigheid, natuurlijk,
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Fohseer
Dat klopt, je kunt van alles laten maken.
Ik ben voor Tilburg Reeshof al informatie aan het verzamelen. Dan mag Markenburg die gaan lasersnijden, al weet ie dat nog niet .
De banen kunnen aan elkaar gekoppeld worden met de black box principe, al zitten we dan nog met een hoogte verschil te kijken .
Ik ben voor Tilburg Reeshof al informatie aan het verzamelen. Dan mag Markenburg die gaan lasersnijden, al weet ie dat nog niet .
De banen kunnen aan elkaar gekoppeld worden met de black box principe, al zitten we dan nog met een hoogte verschil te kijken .
Maarten
Re: Fohseer
Het is weer even geleden, tijd voor een update.
Nu met de zomermaanden staat het modelbouwen op een laag pitje. Even tijd voor andere dingen.
Ben ik dan helemaal niet bezig met de baan, tuurlijk wel.
De achtergronden en de bakken waar de ledverlichting in komt moesten nog een kleurtje krijgen.
De grondverf zit er al op (jaren geleden al gedaan).
Dus naar de bouwmarkt voor een blikkie verf. Het moest iets van blauwachtige, grijsachtige kleur worden.
De tuin in met de onderdelen.
Eerst de achtergronden, lekker makkelijk, grote vlakken.
Daarna de bakken. Mmm toch erg blauw vind ik, ik had toch iets meer 'grijzig' verwacht.
Op het moment van schilderen niks aan te doen , misschien trekt het wat bij qua kleur.
De achterste helft blijft wit dat is toch boven het schaduwstation.
Na het drogen terug naar de baan, kijken hoe de kleur uitvalt.
Dat valt reuze mee. Wat een verschil in kleur zeg, van buiten in de volle zon naar binnen op de baan geplaatst.
Deze kleur had ik dus in gedachten.
En van de andere kant. De onderdelen staan nog los daarom staan ze nog wat scheef.
Al met al ben ik tevreden met de kleur. Dan is het nu tijd voor bier.
Nu met de zomermaanden staat het modelbouwen op een laag pitje. Even tijd voor andere dingen.
Ben ik dan helemaal niet bezig met de baan, tuurlijk wel.
De achtergronden en de bakken waar de ledverlichting in komt moesten nog een kleurtje krijgen.
De grondverf zit er al op (jaren geleden al gedaan).
Dus naar de bouwmarkt voor een blikkie verf. Het moest iets van blauwachtige, grijsachtige kleur worden.
De tuin in met de onderdelen.
Eerst de achtergronden, lekker makkelijk, grote vlakken.
Daarna de bakken. Mmm toch erg blauw vind ik, ik had toch iets meer 'grijzig' verwacht.
Op het moment van schilderen niks aan te doen , misschien trekt het wat bij qua kleur.
De achterste helft blijft wit dat is toch boven het schaduwstation.
Na het drogen terug naar de baan, kijken hoe de kleur uitvalt.
Dat valt reuze mee. Wat een verschil in kleur zeg, van buiten in de volle zon naar binnen op de baan geplaatst.
Deze kleur had ik dus in gedachten.
En van de andere kant. De onderdelen staan nog los daarom staan ze nog wat scheef.
Al met al ben ik tevreden met de kleur. Dan is het nu tijd voor bier.
Maarten
Re: Fohseer
Proost
Mooi werk Maarten!
Ene de kleur helemaal goed
Geen wolken erop?.....zelf heb ik ook gekozen voor geen wolken op de achtergrond, voorheen wel gedaan maar vond het te druk.....
Succes met de rest van de bouw!!!
Groet,
Raymond
Mooi werk Maarten!
Ene de kleur helemaal goed
Geen wolken erop?.....zelf heb ik ook gekozen voor geen wolken op de achtergrond, voorheen wel gedaan maar vond het te druk.....
Succes met de rest van de bouw!!!
Groet,
Raymond
Re: Fohseer
Hallo Maarten,
Mooi geworden.
m.vr.gr.
Hans
Mooi geworden.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Fohseer
@ Raymond, thanks. Nee geen wolken er op. Heel misschien later wel wat wolken ala Bob Ross.
@ Hans, dank je, ik doe mijn best om er iets mooi van te maken. Ik moet er immers zelf na kijken.
@ Hans, dank je, ik doe mijn best om er iets mooi van te maken. Ik moet er immers zelf na kijken.
Maarten
Re: Fohseer
And now something completely different.
Nou ja differerent dat valt wel mee, het hoort ook bij de hobby.
Omdat er veel goederentreinen rijden op mijn baan, en dan vooral containertreinen heb ik ook veel losse containers nodig om de treinen
te vullen of gewoon te wisselen voor de variatie.
Al een aantal jaar ben ik losse containers aan het sparen en de afgelopen tijd heb ik deze uitgepakt want het zat nog allemaal in de originele verpakkingen en die zaten nog in dozen.
Zo zie ik er nog niks van, dat schiet niet op.
Tijd om uit te pakken dus. Man man, daar ben ik een paar dagen bezig geweest.
Het zijn inmiddels zoveel containers geworden dat het een hobby binnen de hobby is geworden.
De containers heb ik in houten dienbladen gelegd, krijg je een mooi overzicht.
De drie foto's hierboven zijn High Cube (HC) 40Ft. containers, daar heb ik de meeste van en in de werkelijkheid zie je die ook veel meer
dan de Standard Height 40FT. containers.
De 20FT. containers zijn hier allemaal Standard Height, 20FT. containers in HC zijn niet te krijgen in model
of ik moet ze zelf gaan maken van resin ofzo. In de werkelijkheid zie je ze alleen in de Volvo treinen zitten die door Nederland rijden dacht ik.
Dus ik laat het even daarbij, kan altijd nog.
40FT. standard height containers.
20FT. tank containers (linksboven) zie je heel veel in de containertreinen zitten.
Flatrack containers (linksonder) komen minder vaak voor in Nederland maar ze zijn er wel.
De Open top containers (midden) met canvasdoek zie je ook vaak in de treinen zitten.
Daarnaast de 45FT. containers (midden) zijn ook steeds vaker in de treinen te zien.
40Ft. reefers (koelcontainers) zowel Standard Height als High Cube (rechtsboven) heb ik ook wat van, puur voor de variatie.
In het echie zijn ze er ook dus heb ik ze ook.
Daaronder (rechtsonder) de 20FT. reefers, die zie je ook regelmatig, links daarvan nog wat trailers.
Nu zie ik op de foto dat de 30FT. bulk containers vergeten ben bij te leggen. Nou ja volgende keer dan.
Op een enkele container na heeft het in Nederland gereden of gebruikt men nog steeds om goederen te vervoeren.
En zo blijft de verzameling langzaam groeien.
Als voorbeeld de containers op Minitrix wagens (achter) en RockyRail wagen (voor) geplaatst.
Nou ja differerent dat valt wel mee, het hoort ook bij de hobby.
Omdat er veel goederentreinen rijden op mijn baan, en dan vooral containertreinen heb ik ook veel losse containers nodig om de treinen
te vullen of gewoon te wisselen voor de variatie.
Al een aantal jaar ben ik losse containers aan het sparen en de afgelopen tijd heb ik deze uitgepakt want het zat nog allemaal in de originele verpakkingen en die zaten nog in dozen.
Zo zie ik er nog niks van, dat schiet niet op.
Tijd om uit te pakken dus. Man man, daar ben ik een paar dagen bezig geweest.
Het zijn inmiddels zoveel containers geworden dat het een hobby binnen de hobby is geworden.
De containers heb ik in houten dienbladen gelegd, krijg je een mooi overzicht.
De drie foto's hierboven zijn High Cube (HC) 40Ft. containers, daar heb ik de meeste van en in de werkelijkheid zie je die ook veel meer
dan de Standard Height 40FT. containers.
De 20FT. containers zijn hier allemaal Standard Height, 20FT. containers in HC zijn niet te krijgen in model
of ik moet ze zelf gaan maken van resin ofzo. In de werkelijkheid zie je ze alleen in de Volvo treinen zitten die door Nederland rijden dacht ik.
Dus ik laat het even daarbij, kan altijd nog.
40FT. standard height containers.
20FT. tank containers (linksboven) zie je heel veel in de containertreinen zitten.
Flatrack containers (linksonder) komen minder vaak voor in Nederland maar ze zijn er wel.
De Open top containers (midden) met canvasdoek zie je ook vaak in de treinen zitten.
Daarnaast de 45FT. containers (midden) zijn ook steeds vaker in de treinen te zien.
40Ft. reefers (koelcontainers) zowel Standard Height als High Cube (rechtsboven) heb ik ook wat van, puur voor de variatie.
In het echie zijn ze er ook dus heb ik ze ook.
Daaronder (rechtsonder) de 20FT. reefers, die zie je ook regelmatig, links daarvan nog wat trailers.
Nu zie ik op de foto dat de 30FT. bulk containers vergeten ben bij te leggen. Nou ja volgende keer dan.
Op een enkele container na heeft het in Nederland gereden of gebruikt men nog steeds om goederen te vervoeren.
En zo blijft de verzameling langzaam groeien.
Als voorbeeld de containers op Minitrix wagens (achter) en RockyRail wagen (voor) geplaatst.
Maarten
-
- Berichten: 994
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Fohseer
Impressive, ik dacht dat ik al aardig wat had. Maar ik kom nog maar pas kijken na het zien van deze foto's.
Flatrack containers heb ik zelf in N nog niet eerder gezien, heb je hier een merk en nummer van.
Flatrack containers heb ik zelf in N nog niet eerder gezien, heb je hier een merk en nummer van.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Fohseer
Ik wist dat je gek was op containers Maarten maar zo gek wist ik niet......je bent gewoon een echte container freak
Groet,
Raymond
Groet,
Raymond
Re: Fohseer
Mooie verzameling containers! Kan je er al een containerschip mee vullen? Ik neem aan dat er geen apart forum bestaat voor verzamelaars van containers (al zou het me eerlijk gezegd niet verbazen als er zoiets bestaat)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Fohseer
Dank je Ronald. Rustig blijven door sparen joh, komt vanzelf goed.Ronald2016 schreef: ↑23 aug 2021 07:27 Impressive, ik dacht dat ik al aardig wat had. Maar ik kom nog maar pas kijken na het zien van deze foto's.
Flatrack containers heb ik zelf in N nog niet eerder gezien, heb je hier een merk en nummer van.
Het merk is Jacksonville Terminal Company (JTC) en de nummers die verkrijgbaar zijn: Set #1 - JTC 402551 en Set #2 - JTC 402552.
hier een linkje daarvan: https://jtcmodeltrains.com/collections/ ... sible-ends
Goed zoeken want ze raken uitverkocht in de winkels.
En hier is een review: https://youtu.be/v6zUsNG2sMU, vanaf minuut 5:29 gaat het over flatracks.
En bedankt kerel. Je wist het toch. En er komt nog meer aan.
Dank je Norman. Ik heb de containers even geteld die in mijn foto's staan en dat zijn er 781.
Een containerschip kan ik al vullen, ligt er aan hoe groot het schip is.
Een containerforum bestaat (nog) niet te minste ik kan het niet vinden.
Nu wat algemene informatie over het merk Jacksonville Terminal Company https://jtcmodeltrains.com/
Het wordt helaas niet Europa verkocht, laat staan in Nederland. Ik bestel het allemaal in the States.
Misschien een idee voor N-SpoorStore om dit merk ook te gaan verkopen.
Verder zie je ook op de foto's containers van de merken Atlas, Athearn, DeLuxe, Fox Valley Models, Kato, RockyRail, Walters en van AliExpress.
Maarten
Re: Fohseer
Zo Maarten wat een containers wist niet dat er zoveel waren ,
dan is mijn treinen opberg schuifladekastje nog te klein ervoor
Je plan voor de baan is ook heel goed ,zit zelf ook aan zoiets te denken ,maar dan op 360 x 80 cm .
Blijf je volgen .
mvg Sjaak
dan is mijn treinen opberg schuifladekastje nog te klein ervoor
Je plan voor de baan is ook heel goed ,zit zelf ook aan zoiets te denken ,maar dan op 360 x 80 cm .
Blijf je volgen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Fohseer
Dat mag inderdaad een verzameling genoemd worden.
Als ik het goed heb begrepen (moest het googlen), hebben de echt grote containerschepen een capaciteit van tienduizenden TEU, dus je mag nog even doorsparen
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Fohseer
Klopt Sjaak, het zijn er veel, als je bijvoorbeeld op sites van JTC, Atlas en Athearn gaat kijken komen er nog veel meer aan.
Mijn baanplan is eigenlijk heel simpel (schaduwstation - achtergrond in de midden - paradespoor aan de voorkant) dus dat gaat bij jou wel lukken op 360x80 cm. Als je nog vragen daarover hebt, let me know, mag ook PB.
Ja die containerschepen zijn echt heel groot, bijna niet te bevatten.
Ik blijf doorsparen hoor Norman maar niet in de tienduizenden TEU dan worden de uitgaven heel erg hoog.
Maarten