Altwied im Westerwald
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Altwied im Westerwald
Hoi,
Kakkieachteran, maar alsnog felicitaties voor jouw en je vrouw!
Nu waarschijnlijk V80/Keuterman/tandwielen > out, mooie nieuwe dochter > in...
Veel geluk voor jullie allemaal.
Groet,
Hans.
Kakkieachteran, maar alsnog felicitaties voor jouw en je vrouw!
Nu waarschijnlijk V80/Keuterman/tandwielen > out, mooie nieuwe dochter > in...
Veel geluk voor jullie allemaal.
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Ben.
Daartoe open je Google, klik op de 9 blokjes rechts bovenin en kopieer de betreffende tekst van Joost in het linker vak. Selecteer aldaar eveneens de Russische taal en voila….
Daartoe open je Google, klik op de 9 blokjes rechts bovenin en kopieer de betreffende tekst van Joost in het linker vak. Selecteer aldaar eveneens de Russische taal en voila….
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
@Hans: dankjewel! En inderdaad, ik ben nog niet aan de tandwielen voor de V80 toegekomen... Dochterlief vraagt momenteel wat meer tijd
@Rob: ik kan inmiddels best wat russisch lezen, maar ik geef toe dat ik ook nog vaak dankbaar gebruik maak van Google
Groeten uit een wit Moskou (met een roze wolk erboven )
Wim
@Rob: ik kan inmiddels best wat russisch lezen, maar ik geef toe dat ik ook nog vaak dankbaar gebruik maak van Google
Groeten uit een wit Moskou (met een roze wolk erboven )
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31 mei 2014 23:43
- Locatie: Haarlem
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Ik heb lang niet gekeken en nu zie ik wel een erg leuk bericht.
Ook van mij de hartelijke felicitaties voor jou en je vrouw.
Wat is haar naam geworden, of heb ik daar overheen gelezen?
Groet,
Hans
Ik heb lang niet gekeken en nu zie ik wel een erg leuk bericht.
Ook van mij de hartelijke felicitaties voor jou en je vrouw.
Wat is haar naam geworden, of heb ik daar overheen gelezen?
Groet,
Hans
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dankjewel Hans!
De jongedame heet Liza
Groet, Wim
De jongedame heet Liza
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Inrijwissel Altwied
Tussen het verwisselen van de luiers en het geven van de flesjes door, heb ik toch nog iets aan modelbouw kunnen doen. Ik ben bezig geweest met het leggen van rails op het derde segment. Dit is het zichtbare deel waar oa het inrijwissel van Altwied ligt. Dit segment had ik in ruwbouw al in Nederland gemaakt, maar het is nooit tot het leggen van de rails gekomen. Het was dus de hoogste tijd!
Als eerste heb ik het wissel geprepareerd. Het is een wissel van Peco (large radius) met geleidend puntstuk. Dit puntstuk is fabrieksaf verbonden met de wisseltongen. Door het omleggen van de tongen worden de tongen omgepoold en daarmee ook het puntstuk. Apart ompolen van het puntstuk is dus niet nodig. In theorie dan. In de praktijk kan het contact tussen de wisseltongen en de aanliggende spoorstaaf na enige tijd slechter worden door vuil en oxidatie. Het is dan toch handig om het puntstuk (en daarmee de wisseltongen) apart te schakelen. Dat moet dan weer op het juiste moment gebeuren om kortsluiting te voorkomen. Om deze eventuele problemen te voorkomen heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen, en de tongen maar elektrisch van het puntstuk te scheiden.
Daarom moet de zaag in het wissel. Door de rail tussen wisseltong en puntstuk door te zagen, wordt het puntstuk elektrisch van de tongen gescheiden. Daarna moet er wel een nieuw draadje aan de wisseltongen worden gesoldeerd. Hierdoor hebben de tongen nu altijd de juiste polariteit en zou een kortsluiting onmogelijk moeten zijn (tenzij er een trein volledig het spoor bijster is, maar dan heb ik andere problemen).
Hieronder een plaatje met de zaagsnedes in de rail. Hoe heet dat stuk rail eigenlijk officieel? Flügelschiene? Zwischenschiene?
SAM_6815 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik gebruik hiervoor een figuurzaag met een fijngetand ijzerzaagje. Doorslijpen met een schijfje (Dremel bv) kan natuurlijk ook, maar dan wordt de zaagsnede al snel te groot. Ook is er kans dat je uitschiet en andere delen van het wissel raakt. Zagen met de hand geeft juist heel veel controle en het gaat bijna net zo snel. Het geeft ook vrijwel geen bramen, wat met de Dremel vaak wel het geval is. De zaagsnede is ongeveer een halve mm breed en zal na schilderen van de rails vrijwel niet opvallen.
Vervolgens moet er aan de onderkant van de railstaven een nieuwe verbinding (tussen Backenschiene en Zwischen(?)schiene) worden gesoldeerd, zodat de stroomverzorging gewaarborgd is. Eerst wat plastic van de dwarsliggers weghalen (dat valt trouwens niet mee bij Peco 55):
SAM_6818 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb de rails niet in één lijn bloot gelegd, maar iets versprongen, zodat het wissel zijn stevigheid behoudt. Doe je het wel in 1 lijn, dan zou het daar kunnen gaan knikken.
Vervolgens 3 draadjes gesoldeerd, ook aan het puntstuk:
SAM_6822 by Wim Hesselink, on Flickr
De draden hebben een dubbele funktie: ze verbinden de wisseltong met de doorgaande railstaaf en tegelijkertijd met de voeding (ringleiding). Daarvoor moeten er dus nog gaten in de onderbouw worden geboord. Dat is op de volgende foto te zien:
SAM_6820 by Wim Hesselink, on Flickr
De drie kleine gaten zijn voor de draden. Het grotere gat vooraan is voor de steldraad om het wissel om te zetten. De aandrijving (Conrad) komt ondergronds. De potloodschetsjes zijn nog van een eerder ontwerp toen ik nog geen kopspoortje langs het perron gepland had. De overweg komt nu links van het wissel te liggen.
Tenslotte heb ik het wissel met contactlijm vastgelijmd. Dat vind ik toch het fijnst werken. In het schaduwstation heb ik houtlijm gebruikt maar dat vond ik eigenlijk maar niks. En montagekit doseert niet fijn en geeft van die dikke klodders onder de rail. Contactlijm werkt snel, zit muurvast, blijft enigzins elastisch en lost niet op in water. Het enige nadeel is dat je niet kunt corrigeren. Maar ja, dan moet je het gewoon in één keer goed doen
SAM_6851 by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals te zien is, moet ik alles nog wel in de verf zetten. Dat gaat natuurlijk gemakkelijker als het wissel nog niet is vastgelijmd, maar ik ben nu ongeduldig aan het worden. Ik wil eindelijk een keer kunnen rijden! En omdat de modules gewoon te verwijderen zijn, kan ik er ook later nog wel redelijk goed bij.
Nadat het wissel ligt, heb ik ook direct het missende stukje spoor tussen module 2 en het inrijwissel op maat gezaagd en vastgelijmd. Ook dit stukje rail is weer van aansluitdraden voorzien, want ik vertrouw absoluut niet op de raillasjes voor stroomdoorvoer.
SAM_6894 by Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje aan de rechterzijde leg ik later wel aan. Ik wil eerst de doorgaande lijn rijklaar hebben. Dus eerst verder met het spoor dat vanaf het wissel verder richting segment 4 gaat. Ook dit stukje was snel op maat gezaagd, van draden voorzien en vastgelijmd:
SAM_6898 by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een overzichtsfoto van segment 3:
SAM_6899 by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals op deze foto te zien is mist een deel van de onderbouw van het spoor nog. Hier komt weer een brug over het riviertje. Waarschijnlijk wordt dit een stenen boogbrug die ik zelf ga maken. Maar dat komt later wel. Ik heb het spoor gewoon eerst in de lucht gehangen. Waarschijnlijk lijm ik er nog wel even een verstevigingslatje onder zodat het niet te veel doorbuigt met een trein er op.
Tot zover dit keer. Voor mijn doen behoorlijk veel voortgang. Ik heb nu eindelijk rails op segment 3 en ben ook eindelijk weer met
zichtbaar spoor bezig. Dat geeft een goed gevoel en energie om snel verder te gaan!
Groetjes, Wim
Tussen het verwisselen van de luiers en het geven van de flesjes door, heb ik toch nog iets aan modelbouw kunnen doen. Ik ben bezig geweest met het leggen van rails op het derde segment. Dit is het zichtbare deel waar oa het inrijwissel van Altwied ligt. Dit segment had ik in ruwbouw al in Nederland gemaakt, maar het is nooit tot het leggen van de rails gekomen. Het was dus de hoogste tijd!
Als eerste heb ik het wissel geprepareerd. Het is een wissel van Peco (large radius) met geleidend puntstuk. Dit puntstuk is fabrieksaf verbonden met de wisseltongen. Door het omleggen van de tongen worden de tongen omgepoold en daarmee ook het puntstuk. Apart ompolen van het puntstuk is dus niet nodig. In theorie dan. In de praktijk kan het contact tussen de wisseltongen en de aanliggende spoorstaaf na enige tijd slechter worden door vuil en oxidatie. Het is dan toch handig om het puntstuk (en daarmee de wisseltongen) apart te schakelen. Dat moet dan weer op het juiste moment gebeuren om kortsluiting te voorkomen. Om deze eventuele problemen te voorkomen heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen, en de tongen maar elektrisch van het puntstuk te scheiden.
Daarom moet de zaag in het wissel. Door de rail tussen wisseltong en puntstuk door te zagen, wordt het puntstuk elektrisch van de tongen gescheiden. Daarna moet er wel een nieuw draadje aan de wisseltongen worden gesoldeerd. Hierdoor hebben de tongen nu altijd de juiste polariteit en zou een kortsluiting onmogelijk moeten zijn (tenzij er een trein volledig het spoor bijster is, maar dan heb ik andere problemen).
Hieronder een plaatje met de zaagsnedes in de rail. Hoe heet dat stuk rail eigenlijk officieel? Flügelschiene? Zwischenschiene?
SAM_6815 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik gebruik hiervoor een figuurzaag met een fijngetand ijzerzaagje. Doorslijpen met een schijfje (Dremel bv) kan natuurlijk ook, maar dan wordt de zaagsnede al snel te groot. Ook is er kans dat je uitschiet en andere delen van het wissel raakt. Zagen met de hand geeft juist heel veel controle en het gaat bijna net zo snel. Het geeft ook vrijwel geen bramen, wat met de Dremel vaak wel het geval is. De zaagsnede is ongeveer een halve mm breed en zal na schilderen van de rails vrijwel niet opvallen.
Vervolgens moet er aan de onderkant van de railstaven een nieuwe verbinding (tussen Backenschiene en Zwischen(?)schiene) worden gesoldeerd, zodat de stroomverzorging gewaarborgd is. Eerst wat plastic van de dwarsliggers weghalen (dat valt trouwens niet mee bij Peco 55):
SAM_6818 by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb de rails niet in één lijn bloot gelegd, maar iets versprongen, zodat het wissel zijn stevigheid behoudt. Doe je het wel in 1 lijn, dan zou het daar kunnen gaan knikken.
Vervolgens 3 draadjes gesoldeerd, ook aan het puntstuk:
SAM_6822 by Wim Hesselink, on Flickr
De draden hebben een dubbele funktie: ze verbinden de wisseltong met de doorgaande railstaaf en tegelijkertijd met de voeding (ringleiding). Daarvoor moeten er dus nog gaten in de onderbouw worden geboord. Dat is op de volgende foto te zien:
SAM_6820 by Wim Hesselink, on Flickr
De drie kleine gaten zijn voor de draden. Het grotere gat vooraan is voor de steldraad om het wissel om te zetten. De aandrijving (Conrad) komt ondergronds. De potloodschetsjes zijn nog van een eerder ontwerp toen ik nog geen kopspoortje langs het perron gepland had. De overweg komt nu links van het wissel te liggen.
Tenslotte heb ik het wissel met contactlijm vastgelijmd. Dat vind ik toch het fijnst werken. In het schaduwstation heb ik houtlijm gebruikt maar dat vond ik eigenlijk maar niks. En montagekit doseert niet fijn en geeft van die dikke klodders onder de rail. Contactlijm werkt snel, zit muurvast, blijft enigzins elastisch en lost niet op in water. Het enige nadeel is dat je niet kunt corrigeren. Maar ja, dan moet je het gewoon in één keer goed doen
SAM_6851 by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals te zien is, moet ik alles nog wel in de verf zetten. Dat gaat natuurlijk gemakkelijker als het wissel nog niet is vastgelijmd, maar ik ben nu ongeduldig aan het worden. Ik wil eindelijk een keer kunnen rijden! En omdat de modules gewoon te verwijderen zijn, kan ik er ook later nog wel redelijk goed bij.
Nadat het wissel ligt, heb ik ook direct het missende stukje spoor tussen module 2 en het inrijwissel op maat gezaagd en vastgelijmd. Ook dit stukje rail is weer van aansluitdraden voorzien, want ik vertrouw absoluut niet op de raillasjes voor stroomdoorvoer.
SAM_6894 by Wim Hesselink, on Flickr
Het kopspoortje aan de rechterzijde leg ik later wel aan. Ik wil eerst de doorgaande lijn rijklaar hebben. Dus eerst verder met het spoor dat vanaf het wissel verder richting segment 4 gaat. Ook dit stukje was snel op maat gezaagd, van draden voorzien en vastgelijmd:
SAM_6898 by Wim Hesselink, on Flickr
Tenslotte nog een overzichtsfoto van segment 3:
SAM_6899 by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals op deze foto te zien is mist een deel van de onderbouw van het spoor nog. Hier komt weer een brug over het riviertje. Waarschijnlijk wordt dit een stenen boogbrug die ik zelf ga maken. Maar dat komt later wel. Ik heb het spoor gewoon eerst in de lucht gehangen. Waarschijnlijk lijm ik er nog wel even een verstevigingslatje onder zodat het niet te veel doorbuigt met een trein er op.
Tot zover dit keer. Voor mijn doen behoorlijk veel voortgang. Ik heb nu eindelijk rails op segment 3 en ben ook eindelijk weer met
zichtbaar spoor bezig. Dat geeft een goed gevoel en energie om snel verder te gaan!
Groetjes, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 nov 2017 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Ha Wim,
Super. Je uitleg over de aanpak van het wissel ook.
Ik heb het ook overwogen om te doen, maar ik vraag me af of het echt nodig is als je analoog rijdt. Ik vermoed dat de kortsluiting slechts ontstaat als de wissel langzaam wordt omgezet en de ompoling van het puntstuk snel. En mogelijk als de wielen van de wagons/loks gelijktijdig tegen buitenrail en wisseltong aankomen. Maar ik vraag mij af of dat gebeurt. Ik maak gebruik van handmatige omzetting van het wissel of met de Peco wisselstellers, maar vooralsnog niet met langzaam werkende wisselmotoren of servo's. Maar ik heb er tot op heden geen ervaring mee, omdat ik in N nog niet met wissels met geleidende puntstukken heb gewerkt. In HO wel, maar daar ging het probleemloos zonder kortsluiting via de wielen. Je tip voor het gebruik van de figuurzaag en het doorsnijden van de bielzenmat op verschillende plaatsen om de constructie niet te verzwakken, zal ik zeker onthouden.
Super. Je uitleg over de aanpak van het wissel ook.
Ik heb het ook overwogen om te doen, maar ik vraag me af of het echt nodig is als je analoog rijdt. Ik vermoed dat de kortsluiting slechts ontstaat als de wissel langzaam wordt omgezet en de ompoling van het puntstuk snel. En mogelijk als de wielen van de wagons/loks gelijktijdig tegen buitenrail en wisseltong aankomen. Maar ik vraag mij af of dat gebeurt. Ik maak gebruik van handmatige omzetting van het wissel of met de Peco wisselstellers, maar vooralsnog niet met langzaam werkende wisselmotoren of servo's. Maar ik heb er tot op heden geen ervaring mee, omdat ik in N nog niet met wissels met geleidende puntstukken heb gewerkt. In HO wel, maar daar ging het probleemloos zonder kortsluiting via de wielen. Je tip voor het gebruik van de figuurzaag en het doorsnijden van de bielzenmat op verschillende plaatsen om de constructie niet te verzwakken, zal ik zeker onthouden.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Altwied im Westerwald
Juist om die reden gebruik ik de Servoswitch van RoSoft. Deze heeft 2 relais, waardoor bij het omzetten van het wissel eerst het puntstuk spanningsloos wordt gezet, daarna de servo wordt bewogen en pas daarna de nieuwe spanning op het puntstuk gezet.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Harry en Jos,
Voorlopig rijd ik analoog. Ik had her en der begrepen dat er dan niet echt een kans op storing is. Zelfs niet als er een kortdurende kortsluiting zou optreden (als een wiel bv niet helemaal aan de NEM norm voldoet en tegen de verkeerde tong aan zou komen). Alleen wil ik sowieso niet afhankelijk zijn van het voeden van het puntstuk via de wisseltong, dus zal ik de polariteit daarvan in ieder geval extern schakelen. Bij analoog bedrijf kan het via de Conrad aandrijving of met een schakelaar op het bedieningspaneel. Omdat er dan toch een gevaar is dat het omschakelen niet op het juiste moment gebeurt, is er kans op kortsluiting. Vandaar de zaagsnedes in het wissel.
@Jos: Ik ben bekend met de Servoswitch van Wim Ros. Dat is een elegante oplossing, maar werkt bij mijn weten alleen bij digitaal bedrijf. Daarnaast kost het ook best veel geld (omdat ook de wisseldecoders er al in zitten).
Zelfs als ik over enige tijd overstap op digitaal bedrijf (dat ik zie ik eigenlijk pas over een jaar of 2-3 gebeuren), dan is dat alleen voor de loks en blijf ik nog steeds mijn wissels analoog schakelen. Ik vind het veel leuker om een bedieningspaneeltje met knopjes en hendels te gebruiken. Schakelen via PC of centrale zal ik sowieso niet gaan doen. De Servoswitch is bij mij dus niet te gebruiken.
Om er zeker van te zijn dat ik later niet in de problemen kom, heb ik er voor gekozen om de wisseltongen van het puntstuk nu al te scheiden. Als het wissel is ingebouwd is het zonder veel schade niet meer te doen.
Groet, Wim
Voorlopig rijd ik analoog. Ik had her en der begrepen dat er dan niet echt een kans op storing is. Zelfs niet als er een kortdurende kortsluiting zou optreden (als een wiel bv niet helemaal aan de NEM norm voldoet en tegen de verkeerde tong aan zou komen). Alleen wil ik sowieso niet afhankelijk zijn van het voeden van het puntstuk via de wisseltong, dus zal ik de polariteit daarvan in ieder geval extern schakelen. Bij analoog bedrijf kan het via de Conrad aandrijving of met een schakelaar op het bedieningspaneel. Omdat er dan toch een gevaar is dat het omschakelen niet op het juiste moment gebeurt, is er kans op kortsluiting. Vandaar de zaagsnedes in het wissel.
@Jos: Ik ben bekend met de Servoswitch van Wim Ros. Dat is een elegante oplossing, maar werkt bij mijn weten alleen bij digitaal bedrijf. Daarnaast kost het ook best veel geld (omdat ook de wisseldecoders er al in zitten).
Zelfs als ik over enige tijd overstap op digitaal bedrijf (dat ik zie ik eigenlijk pas over een jaar of 2-3 gebeuren), dan is dat alleen voor de loks en blijf ik nog steeds mijn wissels analoog schakelen. Ik vind het veel leuker om een bedieningspaneeltje met knopjes en hendels te gebruiken. Schakelen via PC of centrale zal ik sowieso niet gaan doen. De Servoswitch is bij mij dus niet te gebruiken.
Om er zeker van te zijn dat ik later niet in de problemen kom, heb ik er voor gekozen om de wisseltongen van het puntstuk nu al te scheiden. Als het wissel is ingebouwd is het zonder veel schade niet meer te doen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Onderbouw segment 4
Inmiddels heb ik ook de onderbouw voor het spoor op segment 4 gemaakt. Dit is het laatste zichtbare segment. Ook hier heb ik multiplex gebruikt. Slechts 8 mm dik, want de volgende beschikbare maat was 12 mm en dat vond ik toch iets te veel. Het is in ieder geval behoorlijk stevig. De russische bouwmarkten hadden trouwens helemaal niet veel keus, dus zijn we naar een kleine houthandel buiten Moskou geweest, waar ik een plaat van 1.5 bij 1.5 m in twee stukken heb laten zagen. Ze vonden het wel jammer dat ik slechts 1 plaat nodig had, maar aan de andere kant was het wel heel interessant dat ik een buitenlander ben. Dat is - zeker buiten de stad - toch behoorlijk ongebruikelijk. In de binnenstad zijn er genoeg toeristen, maar daar buiten houdt het al snel op.
Sowieso heb ik die belangstelling al vaker meegemaakt. Een half jaar geleden was ik in een electronicazaak voor LED verlichting, soldeer en meer van dat soort zaken. Niemand die er engels spreekt, maar al het personeel was enthousiast om eens een buitenlander te helpen. Gelukkig had ik mijn vrouw meegenomen, zodat ik toch duidelijk kon maken wat ik zocht. Ik spreek wel een beetje russisch, maar met al die technische termen wordt het al snel te lastig.
Genoeg tekst, foto's zijn interessanter! Hieronder het eerste stuk multiplex:
SAM_6908s by Wim Hesselink, on Flickr
Dit stuk plaat sluit aan de linkerkant aan op segment 3 (waar ik de vorige keer gestopt was). Op dit deel van segment 4 komt het wissel waar de Laubachtalbahn aftakt van de Wiedtalbahn. Het spoor van de Laubachtalbahn zal naar de voorkant van de baan lopen en aan de rand eindigen. Dit is een uitbreidingsmogelijkheid, maar die ga ik voorlopig nog niet bouwen. Eerst de huidige 4 segmenten maar eens rijdend krijgen en voorzien van landschap.
Het doorgaande spoor (de Wiedtalbahn) gaat verder via segment 4 en steekt de Wied voor de 3e keer over:
SAM_6911s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb nog een brug van Kibri liggen en die wil ik hier gebruiken. Ik moet hem nog wel wat aanpassen/verbeteren. Zoals te zien is, moet ik de pijlers nog ietsje hoger maken. Ik had hem al een keer een wash met donkere verf gegeven, maar dat is nog te vlekkerig. Ook moet de onderkant van de bogen nog van een steentjesmotief worden voorzien. Momenteel is dat gewoon glad plastic.
Voor het bepalen van de juiste plaats van de brug heb ik een stuk flexrail al enigzins in vorm gebogen en los op de plaat gelegd:
SAM_6916s by Wim Hesselink, on Flickr
Doordat de brug net iets breder is dan de dwarsliggers van Peco kan het spoor in een doorgaande (ruime) boog worden gelegd. Op de brug hoeft het dus niet recht te lopen en dat geeft een rustiger treinenloop. Ook kan ik de verkanting dan gewoon door laten lopen.
Toen ik uiteindelijk alles netjes had afgetekend, kon ook het plaatje multiplex beter op maat worden gezaagd:
SAM_6921s by Wim Hesselink, on Flickr
Het stuk spoor naar de brug loopt over een korte spoordijk en daar moet de onderplaat dus smal worden. Het spoor ligt hier hoger dan het land direct naast het riviertje. Ook heb ik het seinhuis al even bij de aftakking geplaatst, zodat ik een idee krijg van de afmetingen. Dit seinhuis is trouwens alleen in ruwbouw klaar. Het is een model van Vollmer dat ik in iets andere kleuren heb geschilderd.
Tenslotte heb ik het inrijsein van Altwied nog even naast het spoor gezet:
SAM_6925s by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals is te zien, steekt de aandrijving nog te ver uit. Hiervoor moet ik nog een gat in de bodemplaat van de onderbouw boren. Uiteindelijk komt het sein net iets dichter bij de brug te staan. Ik heb de houten onderbouw daar iets breder gelaten zodat hier een sokkel voor het sein kan worden gemaakt.
Dat was het voorlopig weer. De volgende keer ga ik verder met kurk en de rails.
Groet, Wim
Inmiddels heb ik ook de onderbouw voor het spoor op segment 4 gemaakt. Dit is het laatste zichtbare segment. Ook hier heb ik multiplex gebruikt. Slechts 8 mm dik, want de volgende beschikbare maat was 12 mm en dat vond ik toch iets te veel. Het is in ieder geval behoorlijk stevig. De russische bouwmarkten hadden trouwens helemaal niet veel keus, dus zijn we naar een kleine houthandel buiten Moskou geweest, waar ik een plaat van 1.5 bij 1.5 m in twee stukken heb laten zagen. Ze vonden het wel jammer dat ik slechts 1 plaat nodig had, maar aan de andere kant was het wel heel interessant dat ik een buitenlander ben. Dat is - zeker buiten de stad - toch behoorlijk ongebruikelijk. In de binnenstad zijn er genoeg toeristen, maar daar buiten houdt het al snel op.
Sowieso heb ik die belangstelling al vaker meegemaakt. Een half jaar geleden was ik in een electronicazaak voor LED verlichting, soldeer en meer van dat soort zaken. Niemand die er engels spreekt, maar al het personeel was enthousiast om eens een buitenlander te helpen. Gelukkig had ik mijn vrouw meegenomen, zodat ik toch duidelijk kon maken wat ik zocht. Ik spreek wel een beetje russisch, maar met al die technische termen wordt het al snel te lastig.
Genoeg tekst, foto's zijn interessanter! Hieronder het eerste stuk multiplex:
SAM_6908s by Wim Hesselink, on Flickr
Dit stuk plaat sluit aan de linkerkant aan op segment 3 (waar ik de vorige keer gestopt was). Op dit deel van segment 4 komt het wissel waar de Laubachtalbahn aftakt van de Wiedtalbahn. Het spoor van de Laubachtalbahn zal naar de voorkant van de baan lopen en aan de rand eindigen. Dit is een uitbreidingsmogelijkheid, maar die ga ik voorlopig nog niet bouwen. Eerst de huidige 4 segmenten maar eens rijdend krijgen en voorzien van landschap.
Het doorgaande spoor (de Wiedtalbahn) gaat verder via segment 4 en steekt de Wied voor de 3e keer over:
SAM_6911s by Wim Hesselink, on Flickr
Ik heb nog een brug van Kibri liggen en die wil ik hier gebruiken. Ik moet hem nog wel wat aanpassen/verbeteren. Zoals te zien is, moet ik de pijlers nog ietsje hoger maken. Ik had hem al een keer een wash met donkere verf gegeven, maar dat is nog te vlekkerig. Ook moet de onderkant van de bogen nog van een steentjesmotief worden voorzien. Momenteel is dat gewoon glad plastic.
Voor het bepalen van de juiste plaats van de brug heb ik een stuk flexrail al enigzins in vorm gebogen en los op de plaat gelegd:
SAM_6916s by Wim Hesselink, on Flickr
Doordat de brug net iets breder is dan de dwarsliggers van Peco kan het spoor in een doorgaande (ruime) boog worden gelegd. Op de brug hoeft het dus niet recht te lopen en dat geeft een rustiger treinenloop. Ook kan ik de verkanting dan gewoon door laten lopen.
Toen ik uiteindelijk alles netjes had afgetekend, kon ook het plaatje multiplex beter op maat worden gezaagd:
SAM_6921s by Wim Hesselink, on Flickr
Het stuk spoor naar de brug loopt over een korte spoordijk en daar moet de onderplaat dus smal worden. Het spoor ligt hier hoger dan het land direct naast het riviertje. Ook heb ik het seinhuis al even bij de aftakking geplaatst, zodat ik een idee krijg van de afmetingen. Dit seinhuis is trouwens alleen in ruwbouw klaar. Het is een model van Vollmer dat ik in iets andere kleuren heb geschilderd.
Tenslotte heb ik het inrijsein van Altwied nog even naast het spoor gezet:
SAM_6925s by Wim Hesselink, on Flickr
Zoals is te zien, steekt de aandrijving nog te ver uit. Hiervoor moet ik nog een gat in de bodemplaat van de onderbouw boren. Uiteindelijk komt het sein net iets dichter bij de brug te staan. Ik heb de houten onderbouw daar iets breder gelaten zodat hier een sokkel voor het sein kan worden gemaakt.
Dat was het voorlopig weer. De volgende keer ga ik verder met kurk en de rails.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 nov 2017 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Flinke vorderingen Wim, ik ben jaloers.
Ga je dit sein gebruiken als inrijsein van Altwied? Of eentje met 2 seinarmen?
Ga je dit sein gebruiken als inrijsein van Altwied? Of eentje met 2 seinarmen?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Harry,
Ja, het viel mij ook mee dat ik nog zoveel heb kunnen doen. Ik hoorde van veel vrienden en collega' s (sommigen zijn zelf ook modelbouwers) dat je tijd voor je hobby toch wel flink minder wordt als je een kleine in huis hebt, maar tot nu toe valt het bij mij best mee. Ik lijk zelfs iets meer te doen! Maar goed, eerlijk gezegd kon ik ook niet veel langzamer.... De oorspronkelijke planning was om de boel met kerst rijdend te hebben. Kerst 2015 wel te verstaan....
Voor het inrijsein ga ik dit sein gebruiken, dus slechts 1 arm. De reden is dat er normaliter niet vanuit deze richting naar het kopspoortje in Altwied wordt gereden. Het sein hoeft dus alleen maar Hp0 en Hp1 te kunnen tonen, omdat er alleen via het doorgaande spoor wordt gereden.
Het kopspoortje wordt alleen aangedaan door de trein van de zijlijn. Die rijdt sowieso via een aftakkend wissel. Dat sein zal dus 2 gekoppelde armen krijgen.
Het enige nadeel is dat ik voorlopig de zijlijn nog niet aanleg en dus niet vanuit Neustadt (de rechter tunnel) naar het zijlijntje zou kunnen (mogen) rijden. Nou zal daar vast wel een uitzondering op zijn. Bv eerst stoppen voor een stop tonend sein en daarna met een schriftelijke toestemming naar het zijspoor. Maar dat moet ik nog eens uitzoeken.
Uiteraard kan ik ook een 2 armig sein met ongekoppelde armen neerzetten, maar ja, ik had dit sein lang geleden al gekocht...
Groet, Wim
Ja, het viel mij ook mee dat ik nog zoveel heb kunnen doen. Ik hoorde van veel vrienden en collega' s (sommigen zijn zelf ook modelbouwers) dat je tijd voor je hobby toch wel flink minder wordt als je een kleine in huis hebt, maar tot nu toe valt het bij mij best mee. Ik lijk zelfs iets meer te doen! Maar goed, eerlijk gezegd kon ik ook niet veel langzamer.... De oorspronkelijke planning was om de boel met kerst rijdend te hebben. Kerst 2015 wel te verstaan....
Voor het inrijsein ga ik dit sein gebruiken, dus slechts 1 arm. De reden is dat er normaliter niet vanuit deze richting naar het kopspoortje in Altwied wordt gereden. Het sein hoeft dus alleen maar Hp0 en Hp1 te kunnen tonen, omdat er alleen via het doorgaande spoor wordt gereden.
Het kopspoortje wordt alleen aangedaan door de trein van de zijlijn. Die rijdt sowieso via een aftakkend wissel. Dat sein zal dus 2 gekoppelde armen krijgen.
Het enige nadeel is dat ik voorlopig de zijlijn nog niet aanleg en dus niet vanuit Neustadt (de rechter tunnel) naar het zijlijntje zou kunnen (mogen) rijden. Nou zal daar vast wel een uitzondering op zijn. Bv eerst stoppen voor een stop tonend sein en daarna met een schriftelijke toestemming naar het zijspoor. Maar dat moet ik nog eens uitzoeken.
Uiteraard kan ik ook een 2 armig sein met ongekoppelde armen neerzetten, maar ja, ik had dit sein lang geleden al gekocht...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Wim,
Ach, Liza is nog te jong om haar papa te vragen om de trein rondjes te laten rijden. Mijn kinderen waren nogal eens teleurgesteld omdat de trein alleen maar heen en weer kon. En regelmatig een duwtje moest hebben.
Ik sanp je punt m.b.t. het inrijsein. Van Altenkirchen naar Neuwied over doorgaand spoor. Maar er zit toch juist een aftakkend wissel in dat spoor? Maar dat is geen probleem als alle treinen stoppen in Altwied. En anders gewoon een snelheidsbord plaatsen
En ja, het is natuurlijk roeien met de riemen die we hebben
Het 4e segment ziet er in ieder geval zeer veelbelovend uit, ook die flauwe boog in het spoor over de brug is erg mooi.
Ach, Liza is nog te jong om haar papa te vragen om de trein rondjes te laten rijden. Mijn kinderen waren nogal eens teleurgesteld omdat de trein alleen maar heen en weer kon. En regelmatig een duwtje moest hebben.
Ik sanp je punt m.b.t. het inrijsein. Van Altenkirchen naar Neuwied over doorgaand spoor. Maar er zit toch juist een aftakkend wissel in dat spoor? Maar dat is geen probleem als alle treinen stoppen in Altwied. En anders gewoon een snelheidsbord plaatsen
En ja, het is natuurlijk roeien met de riemen die we hebben
Het 4e segment ziet er in ieder geval zeer veelbelovend uit, ook die flauwe boog in het spoor over de brug is erg mooi.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Sssstttt!! Niet te hard doorvertellen!traiNiac schreef:... Maar er zit toch juist een aftakkend wissel in dat spoor? ....
Je hebt volledig gelijk! Eigenlijk had dit een rechts wissel moeten zijn, zodat er via het doorgaande spoor over een recht wissel wordt gereden. Maar omdat het doorgaande spoor in een boog naar links ligt, kwam dat niet goed uit. De straal van een links wissel (large radius) kwam netjes overeen met de straal van het doorgaande spoor. Dus heb ik maar gesmokkeld.... Omdat je normaal van opzij tegen dit wissel aankijkt, valt dat toch niet op (het spoor ligt op 150 cm boven de vloer). Ik heb nog zitten denken aan een meegebogen wissel, maar dat vond ik er ook niet goed uitzien. Het wissel nog verder naar rechts verplaatsen zou kunnen maar dan komt het op de brug te liggen en dat wilde ik ook niet. Dus uiteindelijk heb ik maar besloten om een aftakkend wissel in mijn doorgaande spoor te leggen... Ik zou inderdaad nog een bordje kunnen plaatsen om plaatselijk de snelheid naar beneden te brengen.
Als ik nu alles vanaf nul zou plannen, zou ik het zeker anders doen, maar ja, ik was een paar jaar geleden in Nederland al begonnen met bouwen. Destijds zat het kopspoortje nog niet in het plan en was er op de plaats van het wissel alleen een stuk gebogen spoor.
De nieuwe planning is om de baan rijvaardig te hebben als Liza oud genoeg is om te kunnen praten. Dat moet me dus nét lukken!traiNiac schreef:.. Liza is nog te jong om haar papa te vragen om de trein rondjes te laten rijden....
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Wim,
Goed bezig daar! Het ziet er allemaal netjes strak gebouwd en goed doordacht uit. Fijn tijdperk ook! Nou ja, dat inrijsein, da's minder goed doordacht Inderdaad, de snelheid waarmee binnen mag worden gereden omlaag brengen (naar 30 km p/u of zo) met bordjes (Lf 4 en Lf 5) (zie http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/lf.html) zou een en ander nog kunnen rechtbreien.
Ga zo door zou ik zeggen!!
Groet,
Vincent
Goed bezig daar! Het ziet er allemaal netjes strak gebouwd en goed doordacht uit. Fijn tijdperk ook! Nou ja, dat inrijsein, da's minder goed doordacht Inderdaad, de snelheid waarmee binnen mag worden gereden omlaag brengen (naar 30 km p/u of zo) met bordjes (Lf 4 en Lf 5) (zie http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/lf.html) zou een en ander nog kunnen rechtbreien.
Ga zo door zou ik zeggen!!
Groet,
Vincent
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank je Vincent! Ik ben echter nog lang niet zo goed bezig als jij. Jouw baan ziet er toch wel heel erg goed uit!
Wat betreft het sein: ach, als het inrijwissel gewoon een rechts wissel was geweest, zou het Hp1 tonende sein prima kloppen. En logischerwijs zou er in werkelijkheid geen aftakkend wissel in het hoofdspoor liggen. Maar ja, dit is model en ik heb nu eenmaal niet meer ruimte. Ik knijp een oogje dicht en doe gewoon net alsof ik er een rechts wissel heb geplaatst
Ik zou natuurlijk ook met borden een permanente snelheidsbeperking kunnen aangeven, maar ik denk dat ik het gewoon laat zoals het is.
Groetjes, Wim
Wat betreft het sein: ach, als het inrijwissel gewoon een rechts wissel was geweest, zou het Hp1 tonende sein prima kloppen. En logischerwijs zou er in werkelijkheid geen aftakkend wissel in het hoofdspoor liggen. Maar ja, dit is model en ik heb nu eenmaal niet meer ruimte. Ik knijp een oogje dicht en doe gewoon net alsof ik er een rechts wissel heb geplaatst
Ik zou natuurlijk ook met borden een permanente snelheidsbeperking kunnen aangeven, maar ik denk dat ik het gewoon laat zoals het is.
Groetjes, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Wordt steeds mooier Wim.
Zelf zie ik het water al onder de brug doorstromen .
gr. Ron.
Zelf zie ik het water al onder de brug doorstromen .
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank heren! De brug is uiteraard nog lang niet af. En de omgeving ook niet, maar ik krijg wel erg veel zin om alles te gaan aankleden! Ik ga zometeen nog maar even wat kurk plakken. Hopelijk komend weekend het spoor leggen
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Wim,
Het is rustig in Moskou maar toch gefeliciteerd met je 42e verjaardag.
Het is rustig in Moskou maar toch gefeliciteerd met je 42e verjaardag.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Ben,
Dankje! Er is de afgelopen maand inderdaad weinig gebeurd aan de baan. Ik was druk met enkele zakenreizen en de tijd dat ik thuis was, heb ik toch met name aan de 2 dames besteed. Hopelijk kan ik komende week weer iets aan Altwied doen.
Groeten uit een inmiddels warm Moskou (afgelopen dagen 23-25°C!),
Wim
Dankje! Er is de afgelopen maand inderdaad weinig gebeurd aan de baan. Ik was druk met enkele zakenreizen en de tijd dat ik thuis was, heb ik toch met name aan de 2 dames besteed. Hopelijk kan ik komende week weer iets aan Altwied doen.
Groeten uit een inmiddels warm Moskou (afgelopen dagen 23-25°C!),
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Dat is een stuk warmer dan hier, die temperatuur haal je alleen binnen met de kachel op 10.
Hier is het ongeveer 12 graden.
Hier is het ongeveer 12 graden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Vandaag was het weer "enigzins" omgeslagen: we hadden sneeuw! Jawel, u leest het goed...
Omdat het dus geen weer was om met de kleine in het park te gaan wandelen, heb ik zowaar nog wat aan modelbouw gedaan. Een paar stukken rails op maat gezaagd en een wissel geprepareerd (extra scheidingen en aansluitdraden). Helaas geen foto's. Misschien dat ik die morgen nog maak.
Groeten uit een winters Moskou...
Wim
Omdat het dus geen weer was om met de kleine in het park te gaan wandelen, heb ik zowaar nog wat aan modelbouw gedaan. Een paar stukken rails op maat gezaagd en een wissel geprepareerd (extra scheidingen en aansluitdraden). Helaas geen foto's. Misschien dat ik die morgen nog maak.
Groeten uit een winters Moskou...
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1162
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Zooo!!! Even 2 maanden stof wegblazen! De afgelopen tijd was het erg druk met werk (zakenreizen) en prive (vakantie, tuin, en die kleine meid houdt je ook wel bezig... ). We zijn nu net terug in Moskou na 3 weken in Nederland te zijn geweest. Ik had zo nu en dan nog wel tijd om op het forum te kijken, maar van bouwen is weinig gekomen. Van berichten posten al helemaal niet.
Helaas zie ik dat ik ook niet aan de foto-emmer perikelen ben ontkomen. Vorige week leek het erop dat ik de dans nog was ontsprongen, maar inmiddels hebben ze ook mijn account onder handen gehad... Helaas, maar ja, het was gratis he? Ik zal eens kijken waar ik de fotos het beste kan plaatsen. Ik zag hier al een draadje met suggesties.
Anyway, ik ben van plan om al mijn fotos uit dit draadje weer zichtbaar te maken, maar dat kan wel even duren natuurlijk.
Wat bouwvoortgang betreft: ik heb nog wat rails gelegd zodat het zichtbare deel met het schaduwstation is verbonden. Dat is het dan weer. Alle electra in het zichtbare deel moet nog. De komende maand heb ik geen zakenreizen of vakanties gepland, dus wie weet kan ik wat tijd vinden om te modelbouwen. Ik wil nu eindelijk eens wat scenery dingetjes gaan doen. Her en der liggen nog half afgebouwde huizen en ook wil ik eens beginnen met de ruwbouw van het landschap (piepshuim enzo). En verder is er nog genoeg te doen aan afwerking van de voorzijde, verlichting boven de baan, weatheren van treinen... Genoeg voor de komende zomer dus!
Groet, Wim
Helaas zie ik dat ik ook niet aan de foto-emmer perikelen ben ontkomen. Vorige week leek het erop dat ik de dans nog was ontsprongen, maar inmiddels hebben ze ook mijn account onder handen gehad... Helaas, maar ja, het was gratis he? Ik zal eens kijken waar ik de fotos het beste kan plaatsen. Ik zag hier al een draadje met suggesties.
Anyway, ik ben van plan om al mijn fotos uit dit draadje weer zichtbaar te maken, maar dat kan wel even duren natuurlijk.
Wat bouwvoortgang betreft: ik heb nog wat rails gelegd zodat het zichtbare deel met het schaduwstation is verbonden. Dat is het dan weer. Alle electra in het zichtbare deel moet nog. De komende maand heb ik geen zakenreizen of vakanties gepland, dus wie weet kan ik wat tijd vinden om te modelbouwen. Ik wil nu eindelijk eens wat scenery dingetjes gaan doen. Her en der liggen nog half afgebouwde huizen en ook wil ik eens beginnen met de ruwbouw van het landschap (piepshuim enzo). En verder is er nog genoeg te doen aan afwerking van de voorzijde, verlichting boven de baan, weatheren van treinen... Genoeg voor de komende zomer dus!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus