BertemmeN
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
BertemmeN
Hoi,
Al een hele tijd geleden aangemeld als forumlid met een baanplan wat gerealiseerd zou worden op de zolderverdieping in Houten. De onderconstructie en gedeelte van het leggen van rails op het onderste niveau was klaar tot...de slopershamer ivm een verhuizing naar een appartement in Emmen
met een klein kamertje als hobbyruimte. Het oorspronkelijke plan kon de prullenbak in! Gezien de ruimte van ongeveer 2x3m waar ook nog een bureau e.d. in moest heb ik gekozen voor een langs de wand point-to-point baan met een diepte van 31cm.Er komen waarschijnlijk meerdere lagen boven elkaar maar dat is voor later. Inmiddels is er een gedeelte zover klaar dat er al wat gereden kan worden. De stations hebben namen van de vroegere lijn Frasdorf-Rohrdorf maar zijn qua railplan fictief. Het was meer om de plaats aan te duiden voor het type landschap.
Bijgevoegd het uiteindelijke railplan en wat foto's van de huidige toestand.
Groet,
Bert
Al een hele tijd geleden aangemeld als forumlid met een baanplan wat gerealiseerd zou worden op de zolderverdieping in Houten. De onderconstructie en gedeelte van het leggen van rails op het onderste niveau was klaar tot...de slopershamer ivm een verhuizing naar een appartement in Emmen
met een klein kamertje als hobbyruimte. Het oorspronkelijke plan kon de prullenbak in! Gezien de ruimte van ongeveer 2x3m waar ook nog een bureau e.d. in moest heb ik gekozen voor een langs de wand point-to-point baan met een diepte van 31cm.Er komen waarschijnlijk meerdere lagen boven elkaar maar dat is voor later. Inmiddels is er een gedeelte zover klaar dat er al wat gereden kan worden. De stations hebben namen van de vroegere lijn Frasdorf-Rohrdorf maar zijn qua railplan fictief. Het was meer om de plaats aan te duiden voor het type landschap.
Bijgevoegd het uiteindelijke railplan en wat foto's van de huidige toestand.
Groet,
Bert
- Bijlagen
-
- railplan modulebaan.jpg (49.71 KiB) 30975 keer bekeken
Laatst gewijzigd door bpieters op 05 aug 2023 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
de fotoos
- Bijlagen
-
- 4.jpg (65.93 KiB) 30970 keer bekeken
-
- 3.jpg (83.73 KiB) 30970 keer bekeken
-
- 1.jpg (50.4 KiB) 30970 keer bekeken
-
- 2.jpg (78.32 KiB) 30970 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: BertemmeN
Ah, dat geeft een iets beter inzicht, want het sporenplan uit je eerste bericht was echt te klein voor mijn moede oude ogen...bpieters schreef:de fotoos
Creatieve oplossing voor een baantje in een beperkte ruimte.
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
Dat ziet er goed uit.
Leuke oplossing ook, zo langs de wand.
m.vr.gr.
Hans
Dat ziet er goed uit.
Leuke oplossing ook, zo langs de wand.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
Erg interessant! Je schrijft dat je baan 31 cm diep is, maar het lijkt wat meer te zijn op de fotos. Als ik bv foto 2 (met je doorgangsstation) zie, dan lijkt het eerder 40 cm. Mijn eigen baantje is op sommige delen namelijk ook slechts 30 diep en ik weet dat het dan lastig is om dan de scenery links en rechts van het spoor te kunnen plaatsen.
Je schreef ook dat er later nog een niveau boven de huidige baan komt. Ga je die 2 niveaus dan ook nog verbinden of worden het twee losstaande banen?
Groet, Wim
Erg interessant! Je schrijft dat je baan 31 cm diep is, maar het lijkt wat meer te zijn op de fotos. Als ik bv foto 2 (met je doorgangsstation) zie, dan lijkt het eerder 40 cm. Mijn eigen baantje is op sommige delen namelijk ook slechts 30 diep en ik weet dat het dan lastig is om dan de scenery links en rechts van het spoor te kunnen plaatsen.
Je schreef ook dat er later nog een niveau boven de huidige baan komt. Ga je die 2 niveaus dan ook nog verbinden of worden het twee losstaande banen?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
hoi Wim,
het schaduwstation is 20 cm breed.
de overige delen zijn elementen uit halve multiplexplaten van 9mm dik afm. 610x1220 op een houten frame. deze liggen op een onderconstructie die iets van de wanden afligt voor evt. een achtergrond.bovenkant element is 87cm vanaf de vloer.
de evt. 2e laag komt ongeveer bk. 1,25m vanaf de vloer en zal ook over het buro gaan lopen boven het schaduwstation van de 1e laag.
losstaand is het idee omdat er eigenlijk geen ruimte is voor lussen en/of helix.
hoe ik dat ga oplossen (cassettes?) moet ik nog eens bekijken.
eerst de eerste laag maar eens helemaal afmaken.
voor rondrijden heb ik een kleine testbaan gemaakt onder de baan(zichtbaar op de foto) voornamelijk voor de locs.
groet,
Bert
het schaduwstation is 20 cm breed.
de overige delen zijn elementen uit halve multiplexplaten van 9mm dik afm. 610x1220 op een houten frame. deze liggen op een onderconstructie die iets van de wanden afligt voor evt. een achtergrond.bovenkant element is 87cm vanaf de vloer.
de evt. 2e laag komt ongeveer bk. 1,25m vanaf de vloer en zal ook over het buro gaan lopen boven het schaduwstation van de 1e laag.
losstaand is het idee omdat er eigenlijk geen ruimte is voor lussen en/of helix.
hoe ik dat ga oplossen (cassettes?) moet ik nog eens bekijken.
eerst de eerste laag maar eens helemaal afmaken.
voor rondrijden heb ik een kleine testbaan gemaakt onder de baan(zichtbaar op de foto) voornamelijk voor de locs.
groet,
Bert
Re: BertemmeN
Hoi Bert,
Dus toch slechts 30 cm breed! Het lijkt op de foto alsof je meer ruimte hebt. Misschien het effect van een ander sporenplan.
Voor het wisselen tussen de 2 niveaus zijn cassettes (TrainSafe oid) denk ik wel een goede oplossing. Eventueel zou je iets van een "vertikale Schwenkbuehne" kunnen toepassen. Ik heb iets dergelijks eens in een tijdschrift gezien. Volgens mij van Otto Kurbjuweit.
Je rijdt de trein op een spoor dat op een lat ligt. De lat kan 30-40 cm omhoog bewegen via een paar scharnierende steunen. Op het hoogste niveau sluit het dan precies aan op de baan die daar ligt.
In theorie is het mogelijk. Of het in de praktijk ook goed werkt, is natuurlijk de vraag.
Groet, Wim
Dus toch slechts 30 cm breed! Het lijkt op de foto alsof je meer ruimte hebt. Misschien het effect van een ander sporenplan.
Voor het wisselen tussen de 2 niveaus zijn cassettes (TrainSafe oid) denk ik wel een goede oplossing. Eventueel zou je iets van een "vertikale Schwenkbuehne" kunnen toepassen. Ik heb iets dergelijks eens in een tijdschrift gezien. Volgens mij van Otto Kurbjuweit.
Je rijdt de trein op een spoor dat op een lat ligt. De lat kan 30-40 cm omhoog bewegen via een paar scharnierende steunen. Op het hoogste niveau sluit het dan precies aan op de baan die daar ligt.
In theorie is het mogelijk. Of het in de praktijk ook goed werkt, is natuurlijk de vraag.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: BertemmeN
Leuk plan! heel leuk! Meerdere niveaus .... tsjah, je kunt ook een verbinding tussen de twee "faken" oftewel neppen. Als je hetzelfde treinstel / lok / trein boven en onder hebt als materieeel kun je een berg inrijden op de bovenste baan (schaduwstation), en "een realistisch poosje later" met een kopie trein op het onderste deel gaan rijden om een traject in een berg oid te simuleren.
Dat doe je dan met 1 of 2 treinen, overige zijn lokaal verkeer die alleen boven of onder rijden.
Dat doe je dan met 1 of 2 treinen, overige zijn lokaal verkeer die alleen boven of onder rijden.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
is een goed idee!
ik zal dit meenemen in het uitwerking van de plannen tzt.
ik zat ook te denken aan een compleet ander tijdperk en thema.
nu is dat stoom en dieseltijdperk dus zo rond de 70'er jaren in heuvellandschap.
een optie zou zijn modernere tijd met bijv. een haven dus heel ander materieel.
maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.
ik zal dit meenemen in het uitwerking van de plannen tzt.
ik zat ook te denken aan een compleet ander tijdperk en thema.
nu is dat stoom en dieseltijdperk dus zo rond de 70'er jaren in heuvellandschap.
een optie zou zijn modernere tijd met bijv. een haven dus heel ander materieel.
maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
zoals bovenstaande plaatjes aangeven is er door wat te schuiven met het bureau e.d. wat ruimte gekomen voor een keerlus met max. straal R2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Even weer een update.
Na wat geschuif met bureau en dergelijke kon er alsnog een keerlus met schaduwstation gemaakt worden.De keerlus is R2. Binnen de lus wat opstelsporen en een omloopmogelijkheid.Dit is gezien de beschikbare ruimte het maximaal haalbare.De scenery geeft een klein beetje een indruk van een betriebswerk.De boog van de keerlus evenals het laatste stuk opstelspoor wordt overdekt.
Groet,
Bert
Na wat geschuif met bureau en dergelijke kon er alsnog een keerlus met schaduwstation gemaakt worden.De keerlus is R2. Binnen de lus wat opstelsporen en een omloopmogelijkheid.Dit is gezien de beschikbare ruimte het maximaal haalbare.De scenery geeft een klein beetje een indruk van een betriebswerk.De boog van de keerlus evenals het laatste stuk opstelspoor wordt overdekt.
Groet,
Bert
- Bijlagen
-
- keerlus-a.jpg (113.35 KiB) 30239 keer bekeken
-
- overzicht
- keerlus-b.jpg (35.08 KiB) 30239 keer bekeken
-
- keerlus-1.jpg (67.86 KiB) 30239 keer bekeken
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: BertemmeN
Goed doordacht plan heb je Bert. Je hebt zelfs de scenerie al gedetailleerd uitgewerkt. De keerlus is een prima toevoeging. Zou mooi zijn als je die ook aan de andere kant kon maken.
Meerdere lagen (niet gekoppeld) zie je vooral veel bij de Amerikanen. Vaak zijn het dan verschillende tijdperken of omgevingen. Daar kun je veel kanten mee op.
Meerdere lagen (niet gekoppeld) zie je vooral veel bij de Amerikanen. Vaak zijn het dan verschillende tijdperken of omgevingen. Daar kun je veel kanten mee op.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
dank je Nico,
Ik teken alle sporen en scenery uit met nanoCad,een gratis AutoCad look-a-like om vergissingen te vermijden. Maar ondanks dat kom je af en toe toch nog net even anders uit en soms kom je tijdens het bouwen tot andere gedachten.Het idee is om de afdekking van de keerlus het diepste gedeelte van het dal te laten zijn waar dan bijv. de bietschtalbrucke over heen gaat lopen met het spoor ca. 40 cm hoger. Wordt nog een klus om dat te realiseren maar dat maakt het leuk.Een keerlus aan de andere kant zal ik nog eens bekijken maar ik ben bang dat het niet gaat lukken.Maar goed met deze keerlus ben ik al tevreden.
Groet,
Bert
Ik teken alle sporen en scenery uit met nanoCad,een gratis AutoCad look-a-like om vergissingen te vermijden. Maar ondanks dat kom je af en toe toch nog net even anders uit en soms kom je tijdens het bouwen tot andere gedachten.Het idee is om de afdekking van de keerlus het diepste gedeelte van het dal te laten zijn waar dan bijv. de bietschtalbrucke over heen gaat lopen met het spoor ca. 40 cm hoger. Wordt nog een klus om dat te realiseren maar dat maakt het leuk.Een keerlus aan de andere kant zal ik nog eens bekijken maar ik ben bang dat het niet gaat lukken.Maar goed met deze keerlus ben ik al tevreden.
Groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
dit is een beetje het idee.
moet uiteraard nog uitgewerkt worden.
groet,
Bert
moet uiteraard nog uitgewerkt worden.
groet,
Bert
- Bijlagen
-
- idee-1.jpg (32.8 KiB) 30209 keer bekeken
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
- Locatie: Provincie Utrecht
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Weer even een update.
Draaischijf (peco NB55) en aanvoer en opstelsporen gelegd.
Ook de bedrading gesoldeerd.
Hierna eerst de bedieningspanelen maken en de schakelaars aansluiten.
Dan ka het echte testrijden beginnen.
De dan volgende fase is de spoorgerelateerde gebouwen plaatsen (moeten eerst nog aangeschaft worden).
groet,
Bert
Draaischijf (peco NB55) en aanvoer en opstelsporen gelegd.
Ook de bedrading gesoldeerd.
Hierna eerst de bedieningspanelen maken en de schakelaars aansluiten.
Dan ka het echte testrijden beginnen.
De dan volgende fase is de spoorgerelateerde gebouwen plaatsen (moeten eerst nog aangeschaft worden).
groet,
Bert
- Bijlagen
-
- draaischijf3s.jpg (108.68 KiB) 30039 keer bekeken
-
- draaischijf2s.jpg (116.45 KiB) 30039 keer bekeken
-
- draaischijf1s.jpg (112.17 KiB) 30039 keer bekeken
Re: BertemmeN
Oops, ik ontdek je draadje nu maar pas. Leuke verrassing, en vind de lokaalspoorinsteek met regionaal eindstation en klein depot leuk uitgewerkt. Ik hou je draadje in 't oog.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: BertemmeN
Ik was best benieuwd naar de baan van de man die zoveel baanplannen van deskundig commentaar voorziet... En gevonden! Zijn er nog ontwikkelingen in Emmen?
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: BertemmeN
Ook ik ben net zoals Hugo benieuwd naar de vorderingen van deze baan.
De bijdrage van Bert aan het forum heb ik zeker gelezen, maar de baan van Bert had ik nog niet eerder gezien.
De bijdrage van Bert aan het forum heb ik zeker gelezen, maar de baan van Bert had ik nog niet eerder gezien.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
even een update.
de afgelopen periode maar af en toe wat aan de baan gewerkt.
het baanplan is inmiddels (weer) wat aangepast.
de bedieningspanelen zijn op wat aanpassingen na af.
de 3 minitrix regelaars worden vervangen door gaugemaster gmc-combi.
dit heeft als consequentie dat de de spdt-schakelaars op de panelen worden vervangen door dpdt omdat de gemeenschappelijke nul bij gaugemaster afgeraden wordt door de leverancier.
hoewel ik daar mijn twijfels over had pas ik het toch maar aan.
uiteindelijk is het wel een evt. storingsprobleem minder.
groet,
Bert
de afgelopen periode maar af en toe wat aan de baan gewerkt.
het baanplan is inmiddels (weer) wat aangepast.
de bedieningspanelen zijn op wat aanpassingen na af.
de 3 minitrix regelaars worden vervangen door gaugemaster gmc-combi.
dit heeft als consequentie dat de de spdt-schakelaars op de panelen worden vervangen door dpdt omdat de gemeenschappelijke nul bij gaugemaster afgeraden wordt door de leverancier.
hoewel ik daar mijn twijfels over had pas ik het toch maar aan.
uiteindelijk is het wel een evt. storingsprobleem minder.
groet,
Bert
- Bijlagen
-
- 4.jpg (112.16 KiB) 28419 keer bekeken
-
- 3.jpg (113.97 KiB) 28419 keer bekeken
-
- 2.jpg (119.49 KiB) 28419 keer bekeken
-
- 1.jpg (116.04 KiB) 28419 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 1279
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
de houtconstructie op de onderste foto wordt het dal met riviertje,een voetgangersbrug en een paar huizen langs een weg waarboven de bietschtalbrucke komt met een ca. 45 cm hoger gelegen spoor (waarschijnlijk pendel) over de hele lengte van de wand dus ook boven het werkblad.
bert
bert