Vandaag start ik met een nieuw verhaal. Alhoewel, het verhaal is al een tijdje bezig, maar het kostte gewoon wat tijd om uit de planning te komen. Daar waren wel wat hindernissen te nemen.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50915302312_51ace6aa5e_w.jpg)
De dag dat deze jongens uit de auto kwamen was een mijlpaal voor de start van de bouw van Nordheim. Het markeert de overgang van de planningsfase naar de realisatiefase. In dit draadje ga ik de bouw van Nordheim bijhouden.
Het is altijd de bedoeling geweest Nordende uit te breiden en de modelbaan langs alle vier de wanden van de modelspoorkamer te bouwen. Op dit moment zijn er drie bezet: segment Nordende, segment vrijebaan en de fiddleyard. Eind 2019 ben ik begonnen met het ontwerp van de uitbreiding, waarbij de fiddleyard zou worden verplaatst naar de 4e wand. Na het nodige planwerk lag er een plan dat ik deze winter wilde gaan bouwen.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50915300372_6d14ed3dd9_c.jpg)
En toen kwam er iets voorbij waar niemand rekening mee hield en werd ik gedwongen een thuiswerkplek te maken in dezelfde kamer als waar de modelbaan staat, en wel tegen de vierde wand waar de fiddleyard boven moest komen. De extra monitor die nodig was bleek een conflict op te leveren met de daarboven geplande fiddleyard. Toen bleek dat thuiswerken een blijvertje zou worden leverde dat een soort van mentale lockdown op voor de uitbreidingsplannen.
Het denkproces wat toen volgde zal ik jullie besparen maar samengevat heb ik de problematiek van alle kanten belicht en heb ik diverse plannen uitgewerkt om bij de drie wanden te kunnen blijven en een niveautje lager een schaduwstation te maken inclusief een driesporige samenloop met een geëlektrificeerde hoofdlijn. Ik heb het hele plan in RocRail uitgewerkt en getest, inclusief dienstrooster voor verschillende treinen. Ook is er een experimenteel pendelbaantje gebouwd (leuk om weer een wat sporen te leggen!) om RocRail i.c.m. wat hardware bezetmelders en servoswitches te testen. Werkte allemaal perfect en ik heb er veel van geleerd.
En daarna, tijd om te denken heb ik genoeg, tóch besloten door te gaan met het oorspronkelijke ontwerp en te blijven bij de uitgangspunten van de modelbaan. Vlak, modulair, diesel, rangeermogelijkheden.
Pluspunt: door het hele gedoe kwam ik er achter dat er ook een hybride vorm mogelijk is met automatisering. Een deel van de treinenloop wil ik nu gaan automatiseren, het nieuwe gedeelte zal daar op worden voorbereid met secties, bezetmelders en servobesturing van de wissels in de fiddleyard en op de hoofdlijn sporen. Uiteindelijk wil ik ook in Nordende enkele wissels en sporen automatiseren, zodat de computer het pendelen van reizigerstreinen van mij overneemt als ik aan het rangeren ben
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Het probleem met de monitor los ik op door het bureau dat verrolbaar wordt gemaakt van de muur te schuiven als ik werken moet. Details zal ik verder besparen.
Dus aan de slag gegaan! Zagen, schroeven, railplan afgedrukt 1 op 1 voor het eerst.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50915171551_cf1ff1e4cd.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50915171641_ff13705cbb.jpg)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50915300227_7176b968d2_c.jpg)
Ik ben van plan het spoorwerk en de elektra apart van de rest van de baan te bouwen. Dan kan ik dat op de plek doen waar ik dat wil. Als dat klaar is wil ik de fiddleyard uitwisselen voor Nordheim en de fiddleyard verplaatsen naar de vierde wand. Ook zal er dan nog een draaibaar segment gemaakt moeten worden, om de toegang tot de deur niet permanent te blokkeren.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50914486098_abd27a7db4_c.jpg)
Ach ja, en zo ziet het eruit als er wat treinen op staan. Nog een lange weg te gaan...
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50914486013_3a84405262_c.jpg)
Verwacht niet dat het snel gaat! Zeker niet nu de levering van peco-wissels stagneert. Maar ik zal ook dit draadje van tijd tot tijd van een update voorzien. Met de hoop ergens volgende winter de baan compleet te maken. In een volgend bericht zal ik wat verder ingaan op het ontwerp van Nordheim en het spoorgebruik.
Groetjes, Erwin