Lok weatheren/verweren
Lok weatheren/verweren
Goedemorgen,
Ik zit er al een tijdje over te denken om de loks en uiteindelijk ook wagons te gaan weatheren.
Maar zoals denk ik bij velen het geval heb ik het idee van oeh best spannend want als ik de boel opkloot heb ik een lok wat er ok/prima uitziet omgetoverd in hmm dat ziet er niet uit en zal geen rondje meer rijden lok.
Er zijn hier best mensen met ervaring die echt zeer realistische werken op na houden ik noem bijvoorbeeld Jeroen, Ron maar ook Paul z’n werk op gebouwen ziet er strak uit.
Veel foto’s kijken zodat je de plekken ziet snap ik, maar zijn er mensen die meer kunnen vertellen over technieken, materialen, verhoudingen enz.
Want het blijft voor mij toch best spannend als ik ook m’n eerste lok onder handen wil gaan nemen.
Ik zit er al een tijdje over te denken om de loks en uiteindelijk ook wagons te gaan weatheren.
Maar zoals denk ik bij velen het geval heb ik het idee van oeh best spannend want als ik de boel opkloot heb ik een lok wat er ok/prima uitziet omgetoverd in hmm dat ziet er niet uit en zal geen rondje meer rijden lok.
Er zijn hier best mensen met ervaring die echt zeer realistische werken op na houden ik noem bijvoorbeeld Jeroen, Ron maar ook Paul z’n werk op gebouwen ziet er strak uit.
Veel foto’s kijken zodat je de plekken ziet snap ik, maar zijn er mensen die meer kunnen vertellen over technieken, materialen, verhoudingen enz.
Want het blijft voor mij toch best spannend als ik ook m’n eerste lok onder handen wil gaan nemen.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Re: Lok weatheren/verweren
Wouter,
De Miba Spezial 107 is vrijwel helemaal gewijd aan het verweren van locs en rijtuigen met verf en kwast, washes, poeder en airbrush.
Het staat vol met tips, materialen en voorbeelden van effecten. Stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je het verweren aanpakt.
Hier kun je het ook als e-book kopen: https://shop.vgbahn.info/miba/shop/spez ... _3483.html
Ben
De Miba Spezial 107 is vrijwel helemaal gewijd aan het verweren van locs en rijtuigen met verf en kwast, washes, poeder en airbrush.
Het staat vol met tips, materialen en voorbeelden van effecten. Stapsgewijs wordt uitgelegd hoe je het verweren aanpakt.
Hier kun je het ook als e-book kopen: https://shop.vgbahn.info/miba/shop/spez ... _3483.html
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
begin met oude goederenwagons. Daarop kan je lekker kliederen met poeders en verf.
Bevalt het niet kan je het zo weer schoonmaken.
Zoek foto's van het model op google en bekijk de vervuiling.
Het is eigenlijk een kwestie van doen, en het gaat erom dat je het zelf mooi vindt.
gr. Ron
Bevalt het niet kan je het zo weer schoonmaken.
Zoek foto's van het model op google en bekijk de vervuiling.
Het is eigenlijk een kwestie van doen, en het gaat erom dat je het zelf mooi vindt.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Dank jullie voor de reacties, ik heb de miba besteld en zal ‘m is gaan doorlezen.
Ik heb vast wel ergens in een hoekje nog wat ouwe meuk liggen. Ga ik daar is wat mee proberen.
Ik heb vast wel ergens in een hoekje nog wat ouwe meuk liggen. Ga ik daar is wat mee proberen.
Groet,
Wouter
Wouter
-
Wouter zoals andere al zeggen beginnen op oude meuk, dan zet je de stappen veel makkelijker, dat geld ook voor het normale schilderwerk. Zo kan je stap voor stap je vaardigheden uitbouwen.
Daarnaast is gewoon doen het belangrijkste.
Oohja diverse schilder technieken hoef je natuurlijk niet direct op een model uit te proberen. Een plastic bakje, blokje hout of plaatjes karton enz. kunnen ook prima oefen objecten zijn om technieken te testen.
Bekijk daarnaast ook eens wat filmpjes op youtube( zie ons youtube topic bij doe het zelf), bij een kanaal als black magic craft zie je zat stappen zo uitgelegd dat je ze direct zelf na kan doen op iets.
Groetjes Michiel
Oohja diverse schilder technieken hoef je natuurlijk niet direct op een model uit te proberen. Een plastic bakje, blokje hout of plaatjes karton enz. kunnen ook prima oefen objecten zijn om technieken te testen.
Bekijk daarnaast ook eens wat filmpjes op youtube( zie ons youtube topic bij doe het zelf), bij een kanaal als black magic craft zie je zat stappen zo uitgelegd dat je ze direct zelf na kan doen op iets.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Hey Wouter,
Het meeste is al gezegd. Anders koop je op een beurs gewoon een paar oude wagonnetjes en ga je gewoon een beetje proberen. Zoals je zelf al zegt heb je tips gelezen als 'kijk goed naar het voorbeeld'. Dat klopt.....en het scheelt natuurlijk als je weet hoe die vervuiling ontstaat, waar het vandaan komt etc. Denk aan roest, stof, troep van de bovenleiding etc. etc. En ik heb nog een tip voor je, zoals met zoveel dingen: less is more! Sommige vervuil projecten die ik op internet langs zie komen zijn totale overkill. Alsof een wagon dwars door een bak met slachtafval is gereden.
En om te beginnen zou ik poedertjes aanraden. Je hebt van Noch en Artitec van die pakketjes. Beetje erop kwasten, eraf kwasten. Hartstikke leuk om te doen. En: als het helemaal is mis gegaan naar jouw mening, dan hou je dat ding ff onder de kraan en klaar. Ben je meer dan tevreden? Koop dan nog even van Tamiya een fixeerspray. Ik heb 'm opgezocht en het nummer is TS-80. Ook dit met beleid doen en zeer(!) dunne laagjes.
Nog een verzoek van ons allen, als ik even voor 'ons allen' mag spreken: je resultaten dien je wel even op het forum te slingeren!
Succes man!
Het meeste is al gezegd. Anders koop je op een beurs gewoon een paar oude wagonnetjes en ga je gewoon een beetje proberen. Zoals je zelf al zegt heb je tips gelezen als 'kijk goed naar het voorbeeld'. Dat klopt.....en het scheelt natuurlijk als je weet hoe die vervuiling ontstaat, waar het vandaan komt etc. Denk aan roest, stof, troep van de bovenleiding etc. etc. En ik heb nog een tip voor je, zoals met zoveel dingen: less is more! Sommige vervuil projecten die ik op internet langs zie komen zijn totale overkill. Alsof een wagon dwars door een bak met slachtafval is gereden.
En om te beginnen zou ik poedertjes aanraden. Je hebt van Noch en Artitec van die pakketjes. Beetje erop kwasten, eraf kwasten. Hartstikke leuk om te doen. En: als het helemaal is mis gegaan naar jouw mening, dan hou je dat ding ff onder de kraan en klaar. Ben je meer dan tevreden? Koop dan nog even van Tamiya een fixeerspray. Ik heb 'm opgezocht en het nummer is TS-80. Ook dit met beleid doen en zeer(!) dunne laagjes.
Nog een verzoek van ons allen, als ik even voor 'ons allen' mag spreken: je resultaten dien je wel even op het forum te slingeren!

Succes man!
-
Hm... ik heb net een filmpje van black magic craft bekeken en weet niet zeker of zijn technieken ook voor onze 1:160 schaal gaan werken.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Folkert,
Je kunt een heel eind komen, mits je voldoende geduld hebt en fijne gereedschapjes gebruikt (bijv oude tandarts "martelwerktuigen", gereedschap dat juwieliers en zilver- en goudsmeden gebruiken, pigmentpoeders, e.d. Dit is bijv een 1:160 geveltje dat ik nog eens (
) af moet maken....

Geen meesterwerk, maar je komt met simpele methoden een aardig eind. Gewoon proberen; er passen heel veel mislukte pogingen in één prullebak
.
Ben
Je kunt een heel eind komen, mits je voldoende geduld hebt en fijne gereedschapjes gebruikt (bijv oude tandarts "martelwerktuigen", gereedschap dat juwieliers en zilver- en goudsmeden gebruiken, pigmentpoeders, e.d. Dit is bijv een 1:160 geveltje dat ik nog eens (

Geen meesterwerk, maar je komt met simpele methoden een aardig eind. Gewoon proberen; er passen heel veel mislukte pogingen in één prullebak

Ben
M.v.g. Ben
(Dubbele posting verwijderd)
Laatst gewijzigd door Bjor op 02 feb 2020 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
-
Washjes aan brengen en drybrushen verschild in ieder geval nietFolkert van Wijk schreef: ↑02 feb 2020 16:10 Hm... ik heb net een filmpje van black magic craft bekeken en weet niet zeker of zijn technieken ook voor onze 1:160 schaal gaan werken.

Kijk de vele bouwtechnieken met XPS schuim enzo zijn voor de meeste dingen niet naar 1:160 over te nemen

Groetjes Michiel
Thanks, ik zal is kijken wat ik er van kan maken. Zo’n Noch poeder setje heb ik nog wel liggen.Jeroen schreef: ↑02 feb 2020 15:40 Hey Wouter,
Nog een verzoek van ons allen, als ik even voor 'ons allen' mag spreken: je resultaten dien je wel even op het forum te slingeren!![]()
Succes man!
Ik zal tzt laten zien wat ik er van gemaakt heb.
Dankje ben gelukkig is de prullenbak hier ook groot genoegBjor schreef: ↑02 feb 2020 16:49 Folkert,
Je kunt een heel eind komen, mits je voldoende geduld hebt en fijne gereedschapjes gebruikt (bijv oude tandarts "martelwerktuigen", gereedschap dat juwieliers en zilver- en goudsmeden gebruiken, pigmentpoeders, e.d. Dit is bijv een 1:160 geveltje dat ik nog eens () af moet maken....
Geen meesterwerk, maar je komt met simpele methoden een aardig eind. Gewoon proberen; er passen heel veel mislukte pogingen in één prullebak.
Ben

Vaak wil ik dat poging 1 al perfect is, maar dat dat gaat snap ik ook.
Thanks, ik zal is gaan kijken!neudalhausenstadbahn schreef: ↑02 feb 2020 14:06 Wouter zoals andere al zeggen beginnen op oude meuk, dan zet je de stappen veel makkelijker, dat geld ook voor het normale schilderwerk. Zo kan je stap voor stap je vaardigheden uitbouwen.
Groetjes Michiel
Groet,
Wouter
Wouter
Vanmorgen maar is een poging gewaagd om een oude traxx te vervuilen. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er best tevreden over ben. Ik moet er nog een laagje fixeer spray over gooien maar dan mag die mee doen in het geheel.
Ik ben begonnen om de behuizing licht in te strijken met een kleurloze mat laag.
Daarna aan het spelen geweest met poedertjes. Want zoals eerder gemeld, niet te vreden ff onder de kraan en klaar is Kees of henk of wie er ook maar mee bezig is.
Ik heb nu nog alleen maar as en stof gebruikt, tzt komt er wel wat roest bij. Maar ook eerder gemeld less is more!
Afijn zoals gevraagd hier de foto’s van m’n resultaat.
Het materiaal.

En de lok van alle kanten.

Ik hoop dat jullie het ook een goed begin vinden.
Op of aanmerkingen hoor ik natuurlijk graag.
Ik ben begonnen om de behuizing licht in te strijken met een kleurloze mat laag.
Daarna aan het spelen geweest met poedertjes. Want zoals eerder gemeld, niet te vreden ff onder de kraan en klaar is Kees of henk of wie er ook maar mee bezig is.
Ik heb nu nog alleen maar as en stof gebruikt, tzt komt er wel wat roest bij. Maar ook eerder gemeld less is more!
Afijn zoals gevraagd hier de foto’s van m’n resultaat.
Het materiaal.

En de lok van alle kanten.

Ik hoop dat jullie het ook een goed begin vinden.
Op of aanmerkingen hoor ik natuurlijk graag.
Groet,
Wouter
Wouter
Dat ziet er toch al prima uit! Je kan het dak nog wat meer stoffig maken. Maar je ziet dat als de glans er af is (letterlijk!
) het al een heel ander aanzicht geeft.
Pas op met de ramen. Die kun je het best even afplakken voor je met die spray aan de gang gaat. Denk ook aan de wielen en draaistellen. Bij voorkeur even de asjes eruit halen, want anders ben je na je klus weer een uur bezig met schoonmaken.
Ga zo door!
J.

Pas op met de ramen. Die kun je het best even afplakken voor je met die spray aan de gang gaat. Denk ook aan de wielen en draaistellen. Bij voorkeur even de asjes eruit halen, want anders ben je na je klus weer een uur bezig met schoonmaken.
Ga zo door!
J.
-
Goed bezig, het dak mag inderdaad nog vuiler, meestal is dat door de zooi van de bovenleiding het vuilste deel van de trein vooral binnen 20m van de panto's.
Enige mij bekende uitzondering is een DDAR 1700 bij de cabine waarmee hij vast aan de rijtuigen zat. Daar kon de wasmachine uiteraard niet bij en na jaren DDAR dienst was dat zo zwart dat overspuiten de enige optie was om het weer geel te krijgen.
Groetjes Michiel
Enige mij bekende uitzondering is een DDAR 1700 bij de cabine waarmee hij vast aan de rijtuigen zat. Daar kon de wasmachine uiteraard niet bij en na jaren DDAR dienst was dat zo zwart dat overspuiten de enige optie was om het weer geel te krijgen.
Groetjes Michiel
Juist, ik heb een BR 111 die ik altijd in de trekduw dienst laat rondrijden. Die is aan een kant helemaal vies, en aan de bestuurderskant een stuk schoner.
Grtz,
J.
Grtz,
J.
Dank jullie.
Dan pakken we het dak nog even verder aan.
Die 111 is ook wel een goed idee
Dan pakken we het dak nog even verder aan.
Die 111 is ook wel een goed idee
Groet,
Wouter
Wouter
-
Wat ook nog een goed idee is is om op een plek te kijken waar je de treinen rustig rijdend of stilstaand van boven kunt bekijken. Dan kan je de kleuren en vuilpatronen rustig in je opnemen.
Voor vervuiling op het dak werkt mat zwart in model naar mijn mening het beste terwijl dat niet de echte kleur van de vervuiling is. Als je in het echt kijkt zie je in ieder geval in Nederland dat het meer een heel donker olijfgroen is met een vonkeling er doorheen. Ik heb wel eens geprobeerd dat na te bootsen door een beetje goud kleur door het zwart te mengen maar dat gaat het toch al te veel glimmen dus ben ik naar mat zwart terug gegaan.
Groetjes Michiel
Voor vervuiling op het dak werkt mat zwart in model naar mijn mening het beste terwijl dat niet de echte kleur van de vervuiling is. Als je in het echt kijkt zie je in ieder geval in Nederland dat het meer een heel donker olijfgroen is met een vonkeling er doorheen. Ik heb wel eens geprobeerd dat na te bootsen door een beetje goud kleur door het zwart te mengen maar dat gaat het toch al te veel glimmen dus ben ik naar mat zwart terug gegaan.
Groetjes Michiel
Dat is wel een idee ja.neudalhausenstadbahn schreef: ↑04 feb 2020 13:17 Wat ook nog een goed idee is is om op een plek te kijken waar je de treinen rustig rijdend of stilstaand van boven kunt bekijken. Dan kan je de kleuren en vuilpatronen rustig in je opnemen.
Groetjes Michiel
Ik heb nog wat meer foto’s bekeken maar ik zie al dat ÖBB rijden ook wel een nadeel heeft, man wat houden die lui hun materieel schoon zeg.
En zelfs de loks van Lokomotion zijn amper vervuild.
Er moet maar meer railpool lease zooi op de baan, want daar geven ze niet meer of minder om een wasbeurtje.
Groet,
Wouter
Wouter