Vandaag heb ik mijn eerste stapjes gezet om mijn scenerybouw een flinke kick omhoog te geven. IK ben gezegend met een vriendengroep met fanatieke proffesionele modelbouwers die me hebben gemotiveerd om niet langer genoegen te nemen met plastic look en feel. Dus om maar eens rustig te beginnen bij deze mijn eerste project: Het verkleuren en verweren van twee bruggen voor Project Schellenbach.
Ik doe dit buiten het draadje van Schellenbach zelf omdat daar momenteel een enorme klus gaande is met de sporen en techniek van het station en depot. Dat werkt alleen maar verwarrend.
Magoe, ik ben langzaam aan begonnen met het inslaan van Humbroll producten, waarom Humbroll? Ik kan er via DTS makkelijk aankomen voor weinig en das zeer prettig. Ook heb ik gekozen voor Acrylic verf vanwege het prettige schoonmaken.
Ik wil op Schellenbach waarin ik echt enorm veel tijd en energie heb gestoken in de complexe technieken en mogelijkheden natuurlijk niet opscheppen met de plastic looks. Maar mensen die me kennen weten dat ik maar techniek verzin om dit voor me uit te schuiven. Plankenkoorts? ja misschien, het is meer de nagst dat ik het verpruts. Maar een wijs man zei ooit....... als je niet start met de reis kom je nooit op je bestemming.
Dus vandaar dit draadje en dan komen we bij de Bridge (sorry kon geen bruggetje verzinnen)

Dit is de situatie, en dat lijkt natuurlijk nergens op.
Ik heb veel hulp gekregen en best veel goede adviezen en wilde alle technieken wel eens zelf ervaren. Nu was de eerste vraag voordat ik de bruggen in de juiste kleur ga spuiten: Wel of geen primer?
Ik heb "voorlopig" gekozen om de brug in Humbroll 87 matt Staal te spuiten met de airbrush. Omdat je Acryl verf makkelijk ervanaf spoelt met warm water heb ik eerst eens getest of het werkt zonder primer. Dus de bruggen in een sopje dreft ontvet en de airbrush aan de gang gezet:
Nou dat was geen succes:

Ook had ik de verf verdund met koelvloeistof (was ook een tip) maar dat leek helemaal nergens meer op. Dus snel de bruggen onder een warme kraan schoon gemaakt en opnieuw ontvet. De verf spoelde gewoon van de bruggen af, dus totaal geen hechting. Terwijl de bruggen lagen te drogen heb ik direct Humbroll Acrylic Thinner besteld, dat lijkt me een veilige keuze.

De brug weer schoon en plastic fantastic
Toch maar de Primer?
Nou daar heb ik geen spijt van gekregen, een nobrainer. Ik heb Humbroll acrylic Spray Primer 1 gebruikt. Met een paar drukjes op de knop waren de beide bruggen heel mooi gedekt in een laagje licht grijze primer

Mooi dekkend en egaal een kleine euforie, want nu kan ik dus niet meer terug. De volgende stap is het spuiten van de brugdelen in de staal kleur en dan iets wat ik echt nog nooit gedaan heb: Met poeders, airbrush, dry- en wetwash verweren.......
Nog even niet aan denken want dan heb ik nog de tijd om goede inspiratie op te doen voor lekker verweerde Duitste staalbruggen. Als ik op google ga zoeken zie je zoveel kleuren en maten van roest en vuil en UV-verkleuring.... Ben daar nog niet helemaal over uit.
Maar ik ben al met het eerste been op reis!
Groetjes Martin