Het bleef mij zo irriteren dat ik toch maar aan de slag ben gegaan om te achterhalen waar het geluid nou vandaan komt.
Dus toch maar eerst de gebruiksaanwijzigingen ed. goed gelezen en de kap van de motorwagen toen verwijderd.
Dat ging redelijk gemakkelijk.
Toen de Hondekop maar eens op een testbaantje gezet zonder de kap en laten rijden.
Het geluid was ineens een heel stuk minder . . . aangenaam zelfs
Wel kon je horen dat het geluid meer van de voorzijde kwam dan uit het midden waar de motor zit.
Het geluid en de trillingen van de aandrijving en de motor worden dus waarschijnlijk enorm versterkt door de plastic body van de trein.
Als proef een stuk dun compressieband gepakt en dat op de printplaat geplakt. Dit band is 1 cm breed en gecompromeerd maar een paar tiende millimeter dik en dempt op deze manier de kap enigzins. Veel ander materiaal komt niet in aanmerking omdat de kap vrij dicht tegen de printplaat komt en de kap niet meer gesloten kan worden.
Toen het kapje weer op zijn plek geplaatst en weer een paar proefrondjes gereden.
Het geluid is inderdaad nu een stuk minder geworden en nu hoor je ook duidelijk dat het geluid vanuit de voorste aandrijving komt.
Dat is volgens mij dan ook de lawaaimaker.
Nou is het lokje spiksplinter nieuw en nog niet goed ingelopen.
Ik ga eerst eens kijken of met een tijdje inrijden het geluid gaat afnemen.
Kan goed zijn dat de componenten van de aandrijving nog op elkaar moeten inslijten voor een soepelere loop.
In ieder geval heb ik wel progressie geboekt met deze actie en is het geluid wat dragelijker geworden.
Het is nog lang niet het mooie zoevende en boterzachte van m'n fleischmann lokjes,
maar toch een beetje blijer ben ik er wel van geworden