Inzetbaarheid NS Plan K rijtuigen
Inzetbaarheid NS Plan K rijtuigen
Modellen:
1 Arnold 0368 NS Plan K AB7364 Blauw met NS-nummers met koersbord “BREDA”
2 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K AB7351 Blauw met NS-nummers
3 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K AB7355 Blauw met NS-nummers
4 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K AB7364 Blauw met NS-nummers
5 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K AB7369 Blauw met NS-nummers
6 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K AB7372 Blauw met NS-nummers
7 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K AB7378 Blauw met NS-nummers
8 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K 51 84 38 40 151-6 Blauw, computernummers
9 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K 51 84 38 40 155-7 Blauw, computernummers
10 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K 51 84 38 40 165-6 Blauw, computernummers
11 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K 51 84 38 40 171-4 Blauw, computernummers
12 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K 51 84 38 40 174-8 Blauw, computernummers
13 Kuipers Utrecht/Arnold 3680 NS Plan K 51 84 38 40 181-3 Blauw, computernummers
Varianten:
Plan K AB, gebouwd 1957-1958
Kleurenschema's:
Alle rijtuigen zijn vanaf de bouw Berlijnsblauw gebleven.
De eerste visuele wijzing was de invoer van computernummers in 1969. De waren in de reeks 51 84 38-40 151-6 t/m 51 84 38-40 168-0 en 51 84 38-40 171-4 t/m 51 84 38-40 186-2.
Rond die tijd werden ook de nieuwe NS-logo's (vishaken) aangebracht.
Het originele Arnold model en 6 varianten van de Kuipers Utrecht/Arnold versie horen tot de periode daarvoor.
6 andere varianten van de Kuipers Utrecht/Arnold versie horen tot de periode daarna tot aan de eerste buitendienststelling van 1981-1982.
Gedurende de periode 1979-1981 kregen 4 rijtuigen een ander computernummer (51 84 38-30 1xx-x) na het verwijderen van de stoomverwarming (geen model van uitgebracht).
In de periode 1983-1984 werden in totaal 14 rijtuigen terug in dienst gesteld vanwege materiaal terugkorten. Deze kwamen van zowel railmuseums en de sloop. De nummering van nu 50 84 38-37 0xx-x (geen model van uitgebracht).
Samen met Stalen D-rijtuigen Sr8 en Sr9 werd 1 rijtuig van 1984 t/m 1993 ingezet als beleidingsrijtuig in de koninklijke trein (geen model van uitgebracht).
Inzet modellen:
De Plan K AB rijtuigen werden vanaf het begin vaak in combinatie met Plan N ingezet in zon en wintersport treinen.
Ook werden ze in reguliere internationale treinen ingezet, ook in combinatie met buitenlands materiaal.
Als locomotieven werden in Nederland NS 1100, 1200 en 1300 ingezet.
In 1969 t/m 1971 met ze samen Plan E B tussen 2 NS 2200's ingezet dienst in het noorden en oosten van Nederland.
Tijdens de korte herindienstelling van 1983 en 1984 werden ze in binnenlandse dienst ingezet.
Dit in wisselende samenstelling met Plan E, Plan N, Plan W en soms ICR en voornamelijk een NS 1600 ervoor.
Opmerking over de modellen:
De modellen behoren tot de oudste specifiek Nederlandse N-spoormodellen en zijn daardoor basic, maar nog goed inzetbaar.
Ze zijn alleen tweedehands te verkrijgen.
De bedrukking van de originele Arnold versie (0368) van rond 1970 is wel gedateerd, waarvoor het grote witte koersbord "BREDA" negatief opvalt.
Deze versie relatief het makkelijkst verkrijgbaar, maar vanwege de zeldzaamheid vrij duur (ca. € 40 - € 80).
Midden jaren tachtig heeft Kuiper's Hobby-Huis in samenwerking met Arnold blauwe modellen zonder bedrukking uitgebracht. Deze werden geleverd met transfers van zowel Plan D als Plan K.
Op de doosjes staat in plaats van een artikelnummer "KUIPER'S HOBBY-HUIS".
Ze worden heel weinig tweedehands aangeboden en soms zelf nog zonder aangebrachte transfers.
Verder leesvoer:
Zie voor alle uitgekomen modellen ook WilcoV Plan K database pagina hier op het N-Spoorforum.
Uitgebreidere info op:
Somda RailWiki
Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen (link Plan K uit de menubalk links).
Seinarm
De stalen getrokken rijtuigen van der Nederlandse Spoorwegen (Deel 8 uit de serie Spoorwegen in Nederland), N.J. van Wijck Jurriaanse, Uitgeverij Wyt, 1980, ISBN 90-6007-587-0
Alle Stalen Getrokken Rijtuigen op een Rij, Kees Mooij en Aarnoud Bak, STIBANS, 2003 (of eerdere versie 1990), geen ISBN