Inzetbaarheid NS ICL rijtuigen

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

Onderwerp starter
Pleun
Berichten: 204
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Inzetbaarheid NS ICL rijtuigen

Bericht door Pleun »

Afbeelding

Modellen:
1 Fleischmann 8618/861101 (deel van set) DB (NS ICL) Bim263 51 80 22-91 165-6 DB IC: wit met een dunne rode band
2 Fleischmann 861803 DB (NS ICL) Bimdz268 51 80 84-95 008-9 DB IC: wit met een dunne rode band
3 Mintrix 15547 (deel van set) NS ICL Bimz264 50 84 22-91 251-1 IC: Geel met blauwe baan over de ramen
4 Mintrix 15547 (deel van set) NS ICL Bimz264 50 84 22-91 313-9 IC: Geel met blauwe baan over de ramen

Varianten:
ICK Aimz261, geleased van DB
ICK Bim263 en Bimz264, geleased van DB
ICK Bimdz268, geleased van DB

Kleurenschema's:
De ICL rijtuigen waren van 2007 t/m 2010 geleasede DB rijtuigen.
De originele rijtuigen waren gebouwd voor de DB van 1971 t/m 1979, en in 1987 t/m 1992 verbouwd.
Ze kwamen uit de grootste subserie van ca. 1800 stuks uit een hele grote serie van meer dan 8000 stuks UIC-X rijtuigen, die van de vijftiger tot tachtiger jaren gebouwd werden voor de DB.
De NS heeft meer rijtuigen uit deze serie in gebruik gehad, zoals de ICK (bij DB Bm235) en NS buffetrijtuigen.
Aimz261 (verbouwd uit Am203) waren in eerste instantie voornamelijk in DB Interregio kleuren: wit met blauwe/grijze baan over de ramen met direct daaronder een lichtblauwe band en een lichtgrijs dak.
Bim263 en Bimz264 (verbouwd uit Bm234 en Bm235) waren in eerste instantie voornamelijk in DB IC kleuren: wit met een dunne rode band halverwege de ramen en de onderkant en een grijs dak. Enkele rijtuigen waren in DB Interregio kleuren.
Bimdz268 (verbouwd uit Bm234 en Bm235) waren in eerste instantie voornamelijk in DB IC kleuren. Ze waren vrijwel gelijk aan de Bim263 en Bimz264, maar ze hadden bredere deuren en een coupe was opgeofferd voor een ruimte met fietsenrekken.
Alle type hebben kort in originele Duitse kleuren hebben rond gereden en vanaf 2007 kregen ze het NS IC-kleurenschema van geel met een blauwe baan over de ramen en, maar niet persé gelijktijdig, een Nederlands computernummer.

Inzet modellen:
De rijtuigen reden voornamenlijk in stammen met enkel ICL, aangevuld met ICK BD (t/m 2008) en Avmz.
De locomotief was vrijwel altijd een NS Reizigers 1700 of 1800.
Halverwege 2009 gingen ze uit dienst en gedeeltelijk terugebracht naar Duitsland, maar een aantal nog aanwezige rijtuigen is begin 2010 weer kort in dienst teruggekomen.

Opmerking over de modellen:
De Minitrix modellen zien er netjes uit en komen uit een set met een Avmz.
Modellen in DB-uitvoering zijn verschenen als (maar niet in Nederland ingezet):
Aimz261:
Fleischmann 817601 (51 80 10-94 706-8)
Bim263:
Fleischmann 200918 (deel van set, 51 80 22-91 026-0)
Fleischmann 8177 (51 80 22-91 026-0)
Fleischmann 817705 (51 80 22-54 555-0)
Fleischmann 817706 (51 80 22-94 980-8)
Fleischmann 8179 (51 80 22-91 032-8)
Fleischmann 817902 (51 80 22-94 890-6)
Minitrix 13351 (51 80 22-91 031-0)
Minitrix 15948 (deel van set, 51 80 22-91 013-8)
Minitrix 15949 (51 80 22-91 017-9)
Bimz264:
Fleischmann 817704 (51 80 22-94 885-6)
Fleischmann 817901 (51 80 22-94 893-0)
Bimdz 268:
Fleischmann 861802 (51 80 84-95 003-0)
Fleischmann 861803 (51 80 84-95 011-3)

Verder leesvoer:
Zie voor alle uitgekomen modellen ook WilcoV ICL database pagina hier op het N-Spoorforum.
Uitgebreidere info op:
Somda RailWiki
Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen (link ICL uit de menubalk links).


Plaats reactie