martindomburg schreef: ↑15 mar 2019 14:18
Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.
Hoi Martin,
Ik wil perse geen draden aan de zijkant van de spoorstaaf solderen, omdat ze dan zichtbaar zijn. Als je een ster bent in solderen, zal dat geen grote klodder soldeer geven, maar het is altijd te zien (met name op foto's). Aangezien ik zeker geen soldeerster ben (understatement), heb ik nog een extra reden om de draden aan de onderzijde te solderen.
De kans op vervorming valt wel mee. Her en der is er bij mij wel een stukje van een dwarsligger gesmolten, maar aangezien dit aan de onderkant van het wissel is, valt dat later niet op. Na het ballasten is het sowieso volledig aan het zicht onttrokken.
martindomburg schreef: ↑15 mar 2019 14:18
Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden

.
Het was voor mij geen verzonnen probleem. Ik had zelf geen ervaring met Peco (of uberhaupt 2 rail, zie ook mijn eerdere antwoord in dit draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 10#p185083 ).
Ik heb dus her en der op internet rondgeneusd. De meningen zijn verdeeld. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen, dus heb ik mijn wissels doorgezaagd. Een nadeel is er niet, behalve dat het ietsje meer tijd kost. Omdat ik maar 4 wissels heb, boeit dat voor mij dus niet
martindomburg schreef: ↑15 mar 2019 14:18
Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.
Maar hier ga je er dus van uit dat iedereen de wissels met een servo (en decoder) omzet. Ik zet ze (net als veel anderen) analoog om. Met een Conrad relais. Anderen doen het met de hand (mechanisch, dus met een trekstang vanaf de voorkant van de baan). Dan moet je er zeker van zijn dat het omschakelen van het
puntstuk op het juiste moment gebeurt. Niet te vroeg, niet te laat. Om die reden wil ik dus - net als Joost - onafhankelijk zijn van timing.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg dus niet dat doorzagen perse nodig is! Ik heb er alleen zelf (weloverwogen) voor gekozen om het wel te doen.
Groet, Wim
Bij een uitbreiding van mijn modelbaan zal er een stationnetje komen waar ik 8 wissels nodig heb. Misschien dat ik die op een andere manier ga aansturen. Met de ASB bijvoorbeeld. En dan is doorzagen niet nodig.