kolenmijn
kolenmijn
Mijn vorige 'baan" was niet zo een succes. ik denk simpelweg omdat het veelste lang zou duren voordat ik kon rijden. daarom laatst maar opnieuw begonnen met een baan en gelukkig kan ik nu al rijden
Het baanplan:
Dit is mijn voorlopige baanplan. het moet een kleine kolenmijn ergens in duitsland voorsetellen langs een drukke route. achter de lijn zal het "schaduwstation" komen te liggen. dit zullen 4 of 5 sporen zijn met een extra aftakking voor een keerlus.
de kolen treinen rijden binnen op de 3 bovenste sporen om gevuld te worden. de lok kan ondertussen via de wissels aan het eind terug rijden en aankoppelen aan de andere kant.
Het idee is om twee portaal kranen over het bovenste spoor te laten lopen die vervolgens de kolen treinen vullen. deze kunnen dan over de hele lengte van dat spoor bewegen. bulldozers en ander matrieel zou er dan voor zorgen dat ervoor de portaalkranen altijd toegang hebben tot kool zonder te hoeven rijden tijdens het laden dat is dan namelijk alleen nodig als zij naar de volgende wagon gaan. De reden dat ik dit vertel is omdat ik me klein beetje afvraag hoe realistisch dit is vergeleken met de werkelijkheid maar aan de andere kant lijkt het me wel mooi en leuk om dat zo te zien tegen de bergwand aan.
de onderste 3 sporen op het terrein zijn voor andere goederen waggonnen die materieel aanleveren voor de mijn of medewerkers.
in de linker boven hoek komt dan een flinke berg met een klein kappeltje waar voornamleijk vroeger de mijnwerkers heen gingen als zij op dienst waren in deze afgelegen regio. de "berg" rechts zal nogal laag blijven inverband met een raam wat open moet kunnen
voor de portaal kranen had ik gedacht deze te gebruiken:
alleen twijfel ik nog of dit wel past in een V/VI tijdperk baan. iemand suggesties? hebben jullie misschien ook nog verbeter punten voor de wisselsraat?
gr.
jordy
Kan niet wachten op de scenery
Het baanplan:
Dit is mijn voorlopige baanplan. het moet een kleine kolenmijn ergens in duitsland voorsetellen langs een drukke route. achter de lijn zal het "schaduwstation" komen te liggen. dit zullen 4 of 5 sporen zijn met een extra aftakking voor een keerlus.
de kolen treinen rijden binnen op de 3 bovenste sporen om gevuld te worden. de lok kan ondertussen via de wissels aan het eind terug rijden en aankoppelen aan de andere kant.
Het idee is om twee portaal kranen over het bovenste spoor te laten lopen die vervolgens de kolen treinen vullen. deze kunnen dan over de hele lengte van dat spoor bewegen. bulldozers en ander matrieel zou er dan voor zorgen dat ervoor de portaalkranen altijd toegang hebben tot kool zonder te hoeven rijden tijdens het laden dat is dan namelijk alleen nodig als zij naar de volgende wagon gaan. De reden dat ik dit vertel is omdat ik me klein beetje afvraag hoe realistisch dit is vergeleken met de werkelijkheid maar aan de andere kant lijkt het me wel mooi en leuk om dat zo te zien tegen de bergwand aan.
de onderste 3 sporen op het terrein zijn voor andere goederen waggonnen die materieel aanleveren voor de mijn of medewerkers.
in de linker boven hoek komt dan een flinke berg met een klein kappeltje waar voornamleijk vroeger de mijnwerkers heen gingen als zij op dienst waren in deze afgelegen regio. de "berg" rechts zal nogal laag blijven inverband met een raam wat open moet kunnen
voor de portaal kranen had ik gedacht deze te gebruiken:
alleen twijfel ik nog of dit wel past in een V/VI tijdperk baan. iemand suggesties? hebben jullie misschien ook nog verbeter punten voor de wisselsraat?
gr.
jordy
Kan niet wachten op de scenery
Re: kolenmijn
Mooie gedachten over de kolenbaan.
In NL zul je weinig kolenbanen meer vinden maar in het Oostblok zullen ze er nog wel zijn................
In NL zul je weinig kolenbanen meer vinden maar in het Oostblok zullen ze er nog wel zijn................
-
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: kolenmijn
Hoi Jordi.
Ik waag het te betwijfelen of het beladen van kolenwagens ooit op de door jou beschreven wijze zou plaats vinden. Maar 't is jouw baan en jouw filosofie.
Waar ik echter meer moeite mee heb is het ontbreken van een soort uithaalspoortje voor de om te lopen lok. Ik denk dat het werkelijkheidsgetrouwer is als dat omlopen plaats vindt zonder dat het verkeer op de hoofdbaan in gevaar kan worden gebracht. Met andere woorden: vind plek voor een kort uithaalspoortje.
Ik waag het te betwijfelen of het beladen van kolenwagens ooit op de door jou beschreven wijze zou plaats vinden. Maar 't is jouw baan en jouw filosofie.
Waar ik echter meer moeite mee heb is het ontbreken van een soort uithaalspoortje voor de om te lopen lok. Ik denk dat het werkelijkheidsgetrouwer is als dat omlopen plaats vindt zonder dat het verkeer op de hoofdbaan in gevaar kan worden gebracht. Met andere woorden: vind plek voor een kort uithaalspoortje.
Re: kolenmijn
@wim: jaa klopt daarom ook duitsland dat is al iets meer waarschijnlijker.
@rob: ja. dacht al zoiets. heb wel enkele fimpjes op youtube gezien waarbij kolentreinen geladen worden met bulldozers. dusja waarom niet met een kraan zodat ook de andere sporen makkelijk bereikbaar worden.
wat betreft dat uithaal spoortje heb je groot gelijk deze ga ik dan ook zeker toevoegen.
@rob: ja. dacht al zoiets. heb wel enkele fimpjes op youtube gezien waarbij kolentreinen geladen worden met bulldozers. dusja waarom niet met een kraan zodat ook de andere sporen makkelijk bereikbaar worden.
wat betreft dat uithaal spoortje heb je groot gelijk deze ga ik dan ook zeker toevoegen.
gr.
jordy
Kan niet wachten op de scenery
jordy
Kan niet wachten op de scenery
-
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: kolenmijn
Kolenwagons beladen met een kraan bestond, gewoon even een van de door mij gegeven linken volgen en dan wel even verder zoeken, ik heb het in ieder geval gezien. Of het allemaal ook past in het door jou gekozen tijdsvak is dan weer een ander verhaal.
In Nederland kán, Flm heeft open kolenbakken van de "NS" uit epoche II, maar je moet dan wel snel zijn. Het zijn setjes met drie wagons. Uiteraard Flm prijs, dat kan mogelijk een hindernis zijn.
Dan je baanplan.
Hoe lang worden die kolentreinen op de bovenste drie sporen? Als je de "lange Heinrich" wil uitbeelden, dat waren treinen met 40 zijlossers. Kolentreinen waren gewoonlijk 40, 30 en 20 wagons lang, al naar gelang de hellingen die moesten worden genomen.
Dat in het achterhoofd, bovenste spoor zal goed gaan. De twee sporen daaronder hebben last van wissels halverwege. De vraag is dan ook wat je hebt bedacht bij de vijf wissels en de kruising. Waar dient het voor?
De bovenste sporen zijn bereikbaar direct via een wissel na een boog. Gelukkig gaan ze dezelfde kant uit, dus op loopeigenschappen waarschijnlijk geen probleem, maar het is niet conform de regeltjes. Dus ik zou eens kijken of je dit hele plan niet ook op een andere manier kunt tekenen waardoor je en je uithaalspoor kunt realiseren en je opstelsporen voor het kolenbedrijf. Overigens is het ook waar dat vaak op dit soort industrieterreinen de spoor logica volkomen zoek is, dat geeft dus weer wat vrijheid om problemen op te lossen. Enigste punt waar je dan nog rekening mee moet houden is of jouw materiaal er allemaal goed doorheen gaat.
Groeten,
Joop
In Nederland kán, Flm heeft open kolenbakken van de "NS" uit epoche II, maar je moet dan wel snel zijn. Het zijn setjes met drie wagons. Uiteraard Flm prijs, dat kan mogelijk een hindernis zijn.
Dan je baanplan.
Hoe lang worden die kolentreinen op de bovenste drie sporen? Als je de "lange Heinrich" wil uitbeelden, dat waren treinen met 40 zijlossers. Kolentreinen waren gewoonlijk 40, 30 en 20 wagons lang, al naar gelang de hellingen die moesten worden genomen.
Dat in het achterhoofd, bovenste spoor zal goed gaan. De twee sporen daaronder hebben last van wissels halverwege. De vraag is dan ook wat je hebt bedacht bij de vijf wissels en de kruising. Waar dient het voor?
De bovenste sporen zijn bereikbaar direct via een wissel na een boog. Gelukkig gaan ze dezelfde kant uit, dus op loopeigenschappen waarschijnlijk geen probleem, maar het is niet conform de regeltjes. Dus ik zou eens kijken of je dit hele plan niet ook op een andere manier kunt tekenen waardoor je en je uithaalspoor kunt realiseren en je opstelsporen voor het kolenbedrijf. Overigens is het ook waar dat vaak op dit soort industrieterreinen de spoor logica volkomen zoek is, dat geeft dus weer wat vrijheid om problemen op te lossen. Enigste punt waar je dan nog rekening mee moet houden is of jouw materiaal er allemaal goed doorheen gaat.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: kolenmijn
hier word of de book of de trein of beide geladen met een kraan. ik denk zelf beide aangezien ik geen flauw idee heb waar de kool gelost zou kunnen worden.
Ook heb ik wat bedacht voor de filsofie waarom het met de kranen zou gebeuren in deze tijd. ruimte gebrek. net zolas ik heb
Ik heb het sporen plan ook helemaal aangepast voor de mijn. en een klein scene toegevoegd:
het bovenste spoortje van het staion is er voor een klein sprintertje tussen dat station en de eichtsbijzijnde grote stad. dit station is dan ook het eind station voor dat sprintertje. deze lijn maakt het mogelijk voor mijnwerkers uit de stad makkelijk te komen op de locatie en is de verbdining voor het dorpje hoger gelegen in de bergen.
de twee sporen onder het staion zijn voor het lossen van nieuw materieel zoals eerder gebeurde op de 3 spoortjes.
en ja het liefst zou ik met treinen van 40 wagons willen rijden maar die passen niet eens in mijn schaduwstation of op het parade spoor de max ligt nu rond de 12 wagontjes op het langste spoor. ook wel leuk als je het mij vraagt.
Ook heb ik wat bedacht voor de filsofie waarom het met de kranen zou gebeuren in deze tijd. ruimte gebrek. net zolas ik heb
Ik heb het sporen plan ook helemaal aangepast voor de mijn. en een klein scene toegevoegd:
het bovenste spoortje van het staion is er voor een klein sprintertje tussen dat station en de eichtsbijzijnde grote stad. dit station is dan ook het eind station voor dat sprintertje. deze lijn maakt het mogelijk voor mijnwerkers uit de stad makkelijk te komen op de locatie en is de verbdining voor het dorpje hoger gelegen in de bergen.
de twee sporen onder het staion zijn voor het lossen van nieuw materieel zoals eerder gebeurde op de 3 spoortjes.
en ja het liefst zou ik met treinen van 40 wagons willen rijden maar die passen niet eens in mijn schaduwstation of op het parade spoor de max ligt nu rond de 12 wagontjes op het langste spoor. ook wel leuk als je het mij vraagt.
gr.
jordy
Kan niet wachten op de scenery
jordy
Kan niet wachten op de scenery
-
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: kolenmijn
Ik zie geen schaduwstation, kan er dus niets over zeggen.
Met wat voor een materiaal ga je rijden? Ik vraag dit omdat je achter de omloop wissels slechts een stukje recht hebt ingetekend van 111mm, dat lijkt mij wat aan de korte kant. Er moet ook nog een stootblok vanaf.
Ben je van plan om met je kolentreinen te gaan rangeren of is het parkeren, loc omrijden en aan de andere kant aankoppelen en wegrijden?
Groeten,
Joop
Met wat voor een materiaal ga je rijden? Ik vraag dit omdat je achter de omloop wissels slechts een stukje recht hebt ingetekend van 111mm, dat lijkt mij wat aan de korte kant. Er moet ook nog een stootblok vanaf.
Ben je van plan om met je kolentreinen te gaan rangeren of is het parkeren, loc omrijden en aan de andere kant aankoppelen en wegrijden?
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: kolenmijn
hoi joop
shaduwstation zal bestaan uit een paar sporen boven aan en een keer lus niks speciaals gewoon om wat treinen te kunnen laten stoppen. VI V en IV mijn langste lok is nu een class 66. dat kleine stukje na de wissel maak ik werkelijkheid iets langer ja heb alleen niet gneoeg stukken in anyreel om dat te plaatsen.
en ja rangeren zou leuk zijn met die hele trein maar aangezien dit mijn maximale ruimte is zit dat er hoe dan ook niet in.
shaduwstation zal bestaan uit een paar sporen boven aan en een keer lus niks speciaals gewoon om wat treinen te kunnen laten stoppen. VI V en IV mijn langste lok is nu een class 66. dat kleine stukje na de wissel maak ik werkelijkheid iets langer ja heb alleen niet gneoeg stukken in anyreel om dat te plaatsen.
en ja rangeren zou leuk zijn met die hele trein maar aangezien dit mijn maximale ruimte is zit dat er hoe dan ook niet in.
gr.
jordy
Kan niet wachten op de scenery
jordy
Kan niet wachten op de scenery
Re: kolenmijn
Ik zou niet teveel gaan 'hangen' op dat het niet meer of uberhaupt weinig gedaan werd in Nederland: Laat er een stoom treintje met wat passagiers naast stoppen (om het geheel in bedrijf te bekijken 'in stijl' en je hebt een leuk 'museum-trajectje'. 'Burgermeester was ook een sporengek en vond het een goed idee om wat meer tourisme te brengen' ...
Verder zie ik niet echt maten ergens bijstaan, maar lijkt me voor de ruimte en je doeleinde best leuk. Ik vind het tweede idee waar je de weg erover laat lopen een stuk interessanter. Eerste was een beetje te symetrisch en je lost nu meteen een (volgens mij) vaak gemaakte 'fout' op: Hoe 'komt men daar' dan door al die railsen door? (Afgezien van met de trein uiteraard.)
Denk dat een 3D plaatje voor de eventuele hoogte-verschillen en diepte werking een beter idee geeft dan wat rails nummers.
Naja, mijn visie, uiteindelijk jouw baan. Ziet er iig al best leuk uit als planning.
Verder zie ik niet echt maten ergens bijstaan, maar lijkt me voor de ruimte en je doeleinde best leuk. Ik vind het tweede idee waar je de weg erover laat lopen een stuk interessanter. Eerste was een beetje te symetrisch en je lost nu meteen een (volgens mij) vaak gemaakte 'fout' op: Hoe 'komt men daar' dan door al die railsen door? (Afgezien van met de trein uiteraard.)
Denk dat een 3D plaatje voor de eventuele hoogte-verschillen en diepte werking een beter idee geeft dan wat rails nummers.
Naja, mijn visie, uiteindelijk jouw baan. Ziet er iig al best leuk uit als planning.
Mijn baanplan - U-vorm van 2x4 meter