Rijrichting en lampjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Rijrichting en lampjes

Bericht door Lanrovertjuhh »

Hoi allemaal,

ik heb 2 Fleischmann locs waarvan de lampen op een of andere manier verkeerd branden.
Ik rijd analoog.
Als je bijv. de trein naar links laat rijden, brand de lamp aan de rechtse kant.
En bij de andere is het: als je hem naar links laat rijden brand de rechtse, naar rechts branden ze allebei :o

Nu heb ik niet zoveel verstand van de elektronica van zo´n loc.
Dus kan iemand me helpen?


Groetjes,
Rick

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Rijrichting en lampjes

Bericht door Saraan »

Ik vermoed dat het om occasie locomotieven gaat? Mij lijkt het dat er met de bedrading is geknoeid, of dat de diodes niet correct aangesloten/vervangen zijn. Voor iemand die er wat van kent, een vrij makkelijke klus om dit te herstellen. Ken je niemand in je buurt met een basis kennis elektronica?

groetjes,
Laatst gewijzigd door Saraan op 26 okt 2009 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Rijrichting en lampjes

Bericht door Rob Fongers »

Hallo ..

Je moet de loc even openmaken en de motor een halve slag draaien. Is eigenlijk het meest simpele en hoef je ook niet te solderen.

Als ik een loc openmaak markeer ik altijd de bovenkant scheelt in het slechtste geval een keer extra openmaken.



Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Rijrichting en lampjes

Bericht door Saraan »

R Fongers schreef:Je moet de loc even openmaken en de motor een halve slag draaien. Is eigenlijk het meest simpele en hoef je ook niet te solderen. Als ik een loc openmaak markeer ik altijd de bovenkant scheelt in het slechtste geval een keer extra openmaken.
Dan rijdt de lok meteen de andere kant op. Heel lastig bij het analoog rijden, dat niet alle locomotieven in dezelfde zin rijden als je de trafo open draait. 't Is maar dat je weet waar het dan aan ligt. ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

RaceDuck
Berichten: 275
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:34
Locatie: Ergens tussen spoor 1 en 13 in

Re: Rijrichting en lampjes

Bericht door RaceDuck »

Saraan schreef:
R Fongers schreef:Je moet de loc even openmaken en de motor een halve slag draaien. Is eigenlijk het meest simpele en hoef je ook niet te solderen. Als ik een loc openmaak markeer ik altijd de bovenkant scheelt in het slechtste geval een keer extra openmaken.
Dan rijdt de lok meteen de andere kant op. Heel lastig bij het analoog rijden, dat niet alle locomotieven in dezelfde zin rijden als je de trafo open draait. 't Is maar dat je weet waar het dan aan ligt. ;)

groetjes,

Misschien simpeler om de 2 draaistellen te wisselen? dit was bij de minitrix 1100 een bekend issue


De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans
Plaats reactie