Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

Die diodebruggen bouwen is absoluut het probleem niet, daar draai ik mijn hand niet voor om.
Alleen... mijn ringleiding zoals die nu is voldoet dan dus niet meer. Dat betekend voor mij een hoop extra werk. En dan nog een hoop andere dingen die nu om de hoek komen kijken.

Was ik een gezonde jonge vent had ik me daar niet zo druk over gemaakt, maar fysiek ga ik dat allemaal echt niet redden.
Dus ik denk dat ik het hele idee van automatisering maar moet laten varen en gewoon met digitale locs op een analoog bestuurde baan moet gaan vermaken.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Maurits71 »

Jelle.

stop.

je denkt veels te moeilijk terwijl het zo simpel is, die diode is het makkelijkste van allemaal.

enige wat je moet doen is je ringleiding onderbreken en er 1 ( EEN ) diode tussen plaatsen,

laat je niet meer afleiden nu met allerlei goedbedoelde adviezen die voornamelijk met randzaken te maken hebben want heel veel kan software matig opgelost worden.

als jij nu maar zorgt dat de basis goed is. dus een inrij sectie, een stopsectie en een diode op je ringleiding voor je ongededecteerde stukken dan heb je al de halve wereld gewonnen.

kom anders van de week even op de fantasia chat : ( http://fantasia.nordkappe.nl/page9.html ) daar zit alle kennis bij elkaar en 100 % zeker dat we het in Jip en Jelle taal kunnen uitleggen.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door anne w »

Beste Jelle,

Als het iemand met reuma lukt, zou het dan jou niet lukken?

De suggestie van één diode is niet correct, digitale spanning is een wisselende spanning, dus altijd minimaal twee diode's.

Hoeveel loks ga je tegelijk laten rijden, je kunt in de toevoer van de centrale/booster naar je ringleiding een set diode's, totaal dus 4 (van voldoende grote), dan zijn je ongedetecteerde stukken gedekt.

Aangezien je je terugmeldeenheden nog moet plaatsen (denk ik), maak je één aparte toevoer van de centrale/booster naar deze eenheden, de terugvoer gaat via de normale weg.

Nog voor de duidelijkheid: zonder diode's gaat de melder pas werken als alle stroomvoerende wielen van de lok op de melder staan (stroom is zeer lui, neemt de makkelijkste weg en dat is de weg met de hogere spanning), als je melder korter is dan de wielbasis van de stroomvoerende wielen van de lok, dan krijg je helemaal geen melding, heb ik door schade en schande geleerd toen ik een 2-railder probeerde te helpen.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Maurits71 »

Gents, jullie maken het alleen nog maar moeilijker zo. laten we het simpel houden

Ja je kan zonder diode, echter we weten allemaal dat dit problemen oplevert op den duur. Martin heeft hier ervaring mee, onder getekende ook. Echter dit is simpel, die diode zet je tussen je ringleiding en klaar,

Anne, even niet lullig bedoelt maar wat je zegt is niet helemaal waar, 1 diode brug per stroomkring is genoeg. heb het net nog even gechecked met Wim Ros en aan zijn kennis hoeven we niet te twijfelen en die bevestigd dat 1 diode brug per stroomkring voldoende is.

Jelle, als ik je nog een tip mag geven, je kan altijd Wim Ros rechtstreeks e-mailen, dan heb je 1 duidelijk en aansluitend verhaal, iedereen is hier van goede wil maar het wordt gelijk te ingewikkeld gemaakt en Wim helpt je stapje voor stapje op de enige en juiste manier op weg.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

anne w schreef:Als het iemand met reuma lukt, zou het dan jou niet lukken?
Waarschijnlijk weet je ook net als ik dat die in veel gradaties bestaan. En sommige kunnen gelukkig met reuma nog heel veel doen. Maar w.b. mijn beperkingen lijkt mij dit niet de juiste plaats om daar teveel over te zeggen. Feit is, dat voor mij niet alles mogelijk is. (Bungeejumpen is er een van) ;) :D

Dan is er ook nog een onhebbelijkheid van mij dat als ik iets wil doen, ik dat dan ook (te) goed wil doen, dus pogend alle risico's op fouten en mislukkingen uit te sluiten.
Aangezien ik op dit moment absoluut niet het idee heb dat ik dit gebeuren nu tot een goed einde/goed werkend resultaat kan brengen, lijkt het me voor mijn eigen gemoedsrust beter er (voorlopig) van af te zien.

Blijft natuurlijk wel als een paal boven water staan dat we hier toch wel op het mooiste forum zitten met allemaal mensen die altijd klaar staan om elkaar te helpen waar mogelijk. In ieder geval mijn grootste dank voor alle commentaren, suggesties, opmerkingen en adviezen. Jullie zijn geweldig.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door anne w »

Beste Maurits,

Nu zeg je het goed, één diode brug is voldoende, dat klopt want een diodebrug bestaat uit 4 diodes, ik ga er zo op door omdat we met z'n allen niet willen dat Jelle straks allemaal weer moet schrijven/vragen over niet goed werkende melders en dus aanrijdingen.

Beste Jelle,

Ik kan me niet voorstellen dat er bij jou in de buurt geen 2-rail modelspoorders zitten die je niet op weg zouden willen helpen, ook zit er bij jou vast een vereniging in de buurt met leden die je willen helpen, ik ben lid van de MSG/den Bosch en ik help collega's met zaken waar ik kennis genoeg van heb.

Succes verder, groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door dentheo »

anne w schreef:
Nu zeg je het goed, één diode brug is voldoende, dat klopt want een diodebrug bestaat uit 4 diodes, ik ga er zo op door omdat we met z'n allen niet willen dat Jelle straks allemaal weer moet schrijven/vragen over niet goed werkende melders en dus aanrijdingen.
Klopt, maar het mogen er rustig meer zijn. Mijn tafel heeft drie "vleugels".
Ik heb op mijn "bus" voeding per vleugel één diodebrug gezet, best overzichtelijk en minder draad.
Ik heb per vleugel ook mijn bezetmelderprints staan, die spelen hun rol als "verdeler" tussen de "bus" en de rails.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Sweex »

Jelle schreef:Dan is er ook nog een onhebbelijkheid van mij dat als ik iets wil doen, ik dat dan ook (te) goed wil doen, dus pogend alle risico's op fouten en mislukkingen uit te sluiten.
Aangezien ik op dit moment absoluut niet het idee heb dat ik dit gebeuren nu tot een goed einde/goed werkend resultaat kan brengen, lijkt het me voor mijn eigen gemoedsrust beter er (voorlopig) van af te zien.
Hoi Jelle!

Jammer dat je er voorlopig van af wil zien. Doordat er door je draadje heen discussie is over dingen die er voor een (digitale) beginner niet echt toe doen zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Zoals Maurits ook aangeeft is het echt niet zo moeilijk. Even een babbeltje maken met iemand, stukje papier erbij om het op andere manieren uit te leggen en jij hebt het ook zo door.

Zou zonde zijn als je nu een mooie baan bouwt en het toch blijft kriebelen om digitaal te gaan. Achteraf aanleggen is een stuk vervelender. Daarbij kun je met een klein beetje extra werk je baan al voorbereiden voor automatisering zonder dat je nu al meteen alles moet aansluiten: Dan kun je gewoon lekker rijden met je centrale, en als je er klaar voor bent aan de slag met automatiseren. Als je de draden nu slim legt naar een voor jouw goed bereikbare plaats dan is dat later een eitje!

Ik heb even naar foto's van je baan en ringleiding gekeken (mooie oplossing met je koper/messing staven!), en volgens mij is dit het enige wat je moet aanpassen:

1) Je zult blokken en stopsecties moeten bepalen: Als je een baanplan hebt willen mensen dat hier wel voor je intekenen.
2) Per gedetecteerde sectie een draad trekken naar een verzamelpunt wat makkelijk bereikbaar voor later. Deze sluit je later aan op een bezetmelder (b.v zo'n mooie S88SD16-N van RoSoft), maar kunnen nu allemaal aan elkaar worden doorverbonden, en aan de juiste pool van je ringleiding. Hiervoor kun je een aftakking van je ringleiding maken naar je makkelijk bereikbare punt.

Ik kan het evengoed goed begrijpen als je er vanaf ziet; het is immers jouw hobby en jij moet er lol aan beleven! Als je achteraf maar geen spijt krijgt! ;)

Groetjes,

.Michiel.



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door FidOo »

Ik schaar me helemaal achter Michiel.

Dat hele digitale gebeuren is echt zo spannend niet! En zoals je ziet, zijn de mensen hier welwillend genoeg om je te ondersteunen. (vergeet even de hele discussie.)

Zoals michiel het samen vatte is het perfect. Die hele ringleiding kun je zelfs laten zitten. Daar sluit je alle ongedetecteerde stukken op aan. De ringleiding wordt dan gevoed door de diode schakeling. (de diodeschakeling pas toevoegen nadat je bezetmelders gaat gebruiken)

Het enige wat je dan moet doen is 1 spoorstaaf isoleren waar de bezetmelding op aangesloten zit. Deze doe je naar dat centrale punt brengen en dan daar aansluiten op die bezetmelders.

Dus fysiek moet je alleen rails doorslijpen en extra draadjes trekken. THATS IT! :D

En wat michiel zegt. Als je dit nu al voorbereid dan kun je later zo overstappen mocht je dat willen. Wil je het toch niet.. lekker laten zitten en heb je er iets meer werk in moeten steken nu, maar later toch slijpen en draadjes trekken is ruk.!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

Precies op dat punt zit ik nu.

Op dit moment zie ik het even niet zitten om verder te gaan met digitaliseren/automatiseren. Gedeeltelijk vanwege technische aspecten en gedeeltelijk door niet-spoorbaan-gerelateerde aspecten.

De technische aspecten zullen opgelost kunnen worden, de rest... eigenlijk niet. Daarom zit ik nu op het punt, breek ik af wat ik nu heb en bouw ik opnieuw een 'handmatig bestuurde baan' of investeer ik verder in wat ik nu heb en hoop erop dat ik in de toekomst op de een of andere manier toch nog in staat ben het geheel te digitaliseren/automatiseren.

Eerlijk is eerlijk, het liefst ga ik voor het complete pakket met straks de besturing via de pc, maar ik weet even niet of dat nu wel zo realistisch is.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Detlev »

- Bier en chips zijn op. Bericht verwijderd, Ik wil niet nog meer olie op het vuur gooien.
Laatst gewijzigd door Detlev op 14 aug 2013 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door rob schellenbach »

Hi Jelle ,

Zo te lezen ben je nog steeds lekker bezig .
Meer ruimte , dat is altijd lekker .

Als ik alles hier goed begrijp , rijd je al digitaal en denk je er over om computer gestuurd te gaan rijden .
Dat is mooi , niks mis mee . Het kost wel wat extra geld en iets meer moeite .
Als je voor de spullen van Wim Ros gaat , prima , niets mis mee en zeer goede service .
ik denk dat je dan voor de S88SD16-n moet gaan .16 poorten en eenvoudig door lussen .
Dan kun je gelijk de diode schakeling er bij nemen , want die heb je dan pas nodig .

eens kijken of ik je werk netjes op een rij kan zetten .

1: je moet bepalen hoeveel meld pumtem je nodig gaat hebben en dus hoeveel bezet melders je moet kopen .
dus weten wat het gaat kosten .
dat betekend dat je een tekening moet maken van je complete baan met de detectie punten
er in getekend . liefsts zodanig dat je hem op het forum kunt posten .dan kunnen we mee kijken en het beter weten . :D

je kunt dit volgens mij dan ook gelijk in b.v. koploper gaan invoeren en in demo mode draaien .dat kan
handig zijn om uit te vinden hoe en wat koploper allemaal doet .

2: de ring leiding .
als ik je goed begrijp gebruik je nu al een ring leiding die dan uit 2 draden bestaat .
daar kun je op je gemak een 3e draad bij trekken . die doet nu nog niets , maar daar sluit je straks de bezetmelders op aan .
ik weet het , je hoort bij die groep waar dat allemaal niet zo soepel meer gaat . dat geld nu ook voor mij en
wat ik hier las ook voor aan aantal anderen . ja , shit happens .

3:De eventuele voor bereiding .
Als je , je baan wilt voorbereiden op computer besturing zul je in ieder geval de bezetmeldings punten moeten bepalen .
zonder dat kun je niet zo veel voorbereiden .
als je de rail staaf die je voor de bezetmelding gaat gebruiken hebt uit gekozen kun je die voedings draad en de 3e draad
samen in de aansluiting van je centrale aansluiten .je kunt dan t.z.t. als je de bezetmelder hebt de draad die aan de niet gedetecteerde stukken van die
railstaaf zit , bij de centrale door knippen en daar de brug glijkrichter tussen solderen .
Het kan handig zijn als je hiermee bezig gaat een wagonnetje op de rails te zetten met aan beide kanten een stukje verf of plakband in de kleur van de draad
die aan de rail gesoldeerd moet worden . dan raak je niet zo makkelijk verdwaald welke kant van de rail wat is .
Je kunt nu als je weet waar de meldpunten komen de rails isoleren en een draad er aan maken die je op de 3e ringleiding aansluit die de bezetmelder gaat voorzien van stroom .
je zou dan de draadje per max. 16 op een stripje kunnen solderen of zo .dan heb je gelijk de plek van de meldprint bepaald .
je meldpunt word nu dus gewoon gevoed met de zelfde stroom als de niet meld punten .

als je wilt kunnen we via een PB eens afspreken dat ik je bel als er nog iets is dat je wilt weten .
het moet natuurlijk niet te ingewikkeld worden , want dan weet ik het ook niet .het zou best wel leuk zijn om je eens te spreken .


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

He hallo Rob, Dat is alweer een tijdje terug.

Ja, ik ben nog steeds bezig en belangrijker, ik blijf bezig.
Het probleem was alleen even... hoe nu verder. En zoals de vorige berichten al laten zien... Ik heb nog steeds niet echt duidelijk "een toekomstvisie".
Aan de andere kant, begin ik nu het licht te zien van een geautomatiseerde baan. Ik ben nu dus aan het proberen te bepalen waar "straks" alle melders moeten komen, waar ik nu alvast de benodigde geïsoleerde railstukken moet plaatsen in mijn "voorlopige baanplan". (die overigens hier ook op 't forum staat: viewtopic.php?f=20&t=6328 )

Een ringleiding gebruik ik al een tijdje, al zal ik daar nu ook wat aanpassingen voor moeten maken.
Op dit moment werkt het goed, maar is door de nieuwe tafel wat lastiger te bereiken. Daar moet ik dus wat aan doen en zorgen dat er een derde geleider bij komt.

De pest is dat we eigenlijk te ver uit elkaar wonen om zo maar even bij elkaar binnen te kunnen vallen. :?
Maar je bent natuurlijk altijd welkom. En als je toevallig eens naar een beurs in Lochem gaat, 99,99 van de 100 keer ben ik er ook wel. (of Zutphen)
Maar dat merken we wel. ;) 'k zal m'n telefoonnummer later wel even per PB door geven.


Overigens ook voor alle andere volgers... :D Ik ga dus door met de digitale voorbereiding in de hoop vanzelf een keer zover te kunnen komen dat het ook daadwerkelijk allemaal gaat werken.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 316
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Wim Ros »

Beste Jelle,

Op de vraag waar de scheidingen moeten komen, daar kan alleen een antwoord opgegeven worden als jij weet hoe je het rijgedrag van je treinen en je baan wilt realiseren.
Daarvoor is er aangeraden een simpel testbaantje te maken waarbij je dat soort zaken helder kunt krijgen, en dan kun je met die ervaring je baan digitaal voorbereiden.
En wacht gewoon even met het trekken van draad doe eerst ervaring op met het gebeuren. Een beter advies kan ik je niet geven.
Kort door de bocht eerst leren op je buikdraaien, dan kruipen dan lopen en dan pas veel later de Marathon van New York lopen.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

Wat anders kan ik doen dat dit advies zeer ter harte nemen.
Ik zal het dan ook als zodanig opvolgen.
Al zal dit voor mij betekenen dat de komende maanden maar heel weinig modelspoorbaan activiteiten zullen plaats vinden.


Edit.
Ik heb er nog even over na zitten denken... En eigenlijk heb ik helemaal geen zin om mijn leuke hobby maanden lang te laten verstoffen om het wiel opnieuw uit te vinden en er feitelijk verder niets mee te kunnen doen.
Dus zijn bij deze de automatiseringsplannen definitief het "ronde grijze archief" (de afvalbak dus) in gekieperd en ga ik gewoon verder met simpele analoge besturing.
Mijn grootste doel is immers bezig te zijn met een modelspoorbaan, vanaf de opbouw tot aan het later in de 'gecreëerde modelwereld' o.a. het laten rijden van mijn treinen, maar ook alles wat daar omheen zit. Als daarvoor dan van mij gevraagd word om eerst de komende maanden niets te doen en af te wachten, is dat veel teveel gevraagd. Ik heb die rust niet om daarop te kunnen wachten.
Echt digitaal rijden is dus niet voor iedereen weggelegd.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door anne w »

Beste Jelle,

Is er een kans dat je naar Houten gaan eind augustus?

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

anne w schreef:Beste Jelle,

Is er een kans dat je naar Houten gaan eind augustus?

Groet, Anne W
Helaas is die kans uiterst klein.
De laatste keer dat ik daar geweest ben (februari j.l.) heeft me een week herstel gekost.

Tegenwoordig richt ik me op de dagen in Lochem en Zutphen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 316
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Wim Ros »

Jelle, digital rijden is voor iedereen weggelegd, en wie zegt dat het maanden moet duren?

Voor analoog moet je ook scheidingen maken om je treinen te laten stoppen voor een sein, eigenlijk hetzelfde als bij digitaal, maar je denkt te moeilijk en je bent zo onzeker dat het beide een kleine kans van slagen heeft. Maar suc6 ermee. Zal wel een droombaan worden en blijven.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

Ik denk dat het even de hoogste tijd wordt om het een en ander even recht te zetten.

Na waar ik nu achter kom, bestaat er wat verwarring over hoe mijn baan functioneert.
Er zijn in ieder geval een aantal mensen die dachten dat ik nog volledig analoog bezig was. Dit is echter niet zo.
Ik rijd nu, mede dankzij Rob Schellenbach, (al) een jaar met digitale treinen.

De baan besturing echter was nog grotendeels handmatig, dus met de hand aan de knopjes.
Mijn automatiseringsplannen waren er nu op gericht om verdere stapjes te maken en het 'handwerk' over te hevelen naar een pc, zodat deze er zorg voor kan dragen dat treinen netjes op een station stoppen en kunnen vertrekken als het spoor vrij is.
In mijn beleving is het laten rijden van de treinen (al dan niet digitaal) met behulp van de draaiknop, een analoog gebeuren. Het rijden via besturing geregeld door een PC, digitaal.
Ik kom zelf uit de ICT en daar was voor mij het computerwerk digitaal en het 'rekenen op een papierrol rekenmachine' analoog. Waarschijnlijk heeft ook dit er toe bijgedragen dat er veel onduidelijkheid is ontstaan. Misschien ook wel eens een idee om de begrippen analoog en digitaal duidelijk te gaan omschrijven.

In ieder geval mijn excuses aan iedereen die op het verkeerde been is gezet.

Bovenstaande is mij mede duidelijk geworden dankzij wat berichten van Wim Ros. En dankzij deze berichten begint het licht voor mij ook weer wat te schijnen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door maarten »

Jelle, voor ons als publiek kort gezegd rijdt je al digitaal en is het jouw wens om geautomatiseerd digitaal te gaan rijden. ;)

Overigens lees ik dit draadje met grote belangstelling, ik zit een beetje op dezelfde wipkip. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door FidOo »

Jelle dit was mij iig al duidelijk!

Om je een compleet beeld te kunnen schetsen wat je allemaal nodig hebt is het misschien ook nog even handig om in DIT topic je baalplan te posten. Daarnaast even te zeggen met welke Centrale je rijdt.

We helpen je graag verder, en ik begreep een beetje van je website/topic dat je je oude baan afgebroken hebt (gedeeltelijk) en opnieuw gaat opbouwen. Dit houdt in dat je nu toch wat fysiek werk moet uitvoeren. Dus een uitgelezen moment om het stukje Automatiseren mee te gaan pakken.

Wim heeft overigens gelijk dat een proefbaantje altijd een goed idee is. Maar het is niet essentieel. Er zijn meerdere mensen die gelijk die stap naar PC besturing hebben gemaakt. (ik wil Wim zijn advies niet afserveren!, hij weet waar die t over heeft)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door martinb »

Heb net een avond zitten klooien op een modelbaan van een mede hobbyist... die geen testbaan had gemaakt, daardoor een aantal denkfouten had gemaakt (te korte bezetmeldsporen, geen diodebrug, bezetmeldsporen net te dicht bij de wissels, her en der één melder per blok etc etc etc) en daardoor nu voor een gedeelte weer opnieuw kan beginnen met solderen. Ongeveer 90% werkt, maar die laatste 10% was BALEN met een hoofdletter K. (ofzo) :evil:

Als je de kans hebt: maak een testbaantje. Is niet al te veel werk, levert je snel veel meer info (en ook idem VEEL meer plezier) op dan een berg letters op papier of in een forum. :D

Een circel met 1 inhaalspoor is meer dan voldoende, je monteert alles gewoon aan de bovenkant van de modelbaan (electronica en draden) dan zie je wat je aan het doen bent en netjes bedraden hoeft dan nog niet.

Snap ie?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Bericht door Jelle »

Ik had mijn idee en traject om te automatiseren ook even vlug aan Wim Ros voor gelegd.
En eigenlijk heeft daarmee het idee van mijn baanplan vastere vormen gekregen.

Wat er namelijk aan de hand is, is dat de basis van mijn baanplan eigenlijk niet meer of minder is dan een vervormde enkele ovaal.
Van daaruit ga ik dus nu ook stapsgewijs de automatisering invoeren. In eerste instantie heel simpel om het in de vingers te krijgen en daarna stapje voor stapje verder bouwen.
Hiermee behaal ik volgens mij twee doelstellingen in één. Ik leer alle problematiek voor wat betreft de bezetmelders e.d. kennen, en ik bouw toch al stukje bij beetje aan de voor de toekomst vaste baan.

Gaat er ergens iets perron-geluk fout, is er totaal niets aan de hand, hoef je alleen het laatste stukje opnieuw te doen.
Alles in één keer achter elkaar doorjassen is ook niet leuk en verkort alleen maar de tijd van een plezierige hobby.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie