Diodeschakeling
Diodeschakeling
OK, wie heeft de praktische ervaring dat door het NIET gebruiken van de diodeschakeling ( http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lbaan.html ) de detectie niet goed ging. (en na toepassing van die schakeling het wel weer goed ging) Iemand?
Re: Diodeschakeling
Goeie vraag Martin.. Helaas heb ik die ervaring niet.. MAAR!!!! (jelle even niet meelezen!)
Mijn ervaring was juist precies het tegenovergestelde.. ik heb er een diodebrug tussen gezet en bij het rijden van bezetmelder naar ongedetecteerd bleef de lok keer op keer staan en had ik geen spanning. (met een multimeter gemeten, en zat in wisselspanning zo rond de 10V op het ongedetecteerde stuk en 14,5V op het bezetmeld stuk)
Daarna zelf 4 diodes aan elkaar geprutst en die geprobeerd maar met het zelfde resultaat.
Heb ook diverse loks geprobeerd maar ook dat hielp niets.
heb toen de voeding direct op de ongedetecteerde stukken gezet en toen reed het gewoon door...
Very strange!
Mijn ervaring was juist precies het tegenovergestelde.. ik heb er een diodebrug tussen gezet en bij het rijden van bezetmelder naar ongedetecteerd bleef de lok keer op keer staan en had ik geen spanning. (met een multimeter gemeten, en zat in wisselspanning zo rond de 10V op het ongedetecteerde stuk en 14,5V op het bezetmeld stuk)
Daarna zelf 4 diodes aan elkaar geprutst en die geprobeerd maar met het zelfde resultaat.
Heb ook diverse loks geprobeerd maar ook dat hielp niets.
heb toen de voeding direct op de ongedetecteerde stukken gezet en toen reed het gewoon door...
Very strange!
Re: Diodeschakeling
Zonder diodeschakeling had ik vooral problemen met stuurrijtuigen, die nemen (zeker met leds) duidelijk minder stroom dan een lokomotief.
Dit gecombineerd met de manier waarop ze stroom nemen , draaistel met weinig gewicht, leidde er soms toe dat het eerste draaistel niet gedetecteerd werd.
Hierdoor reed het stuurrijtuig ongeveer 15 cm te ver door.
Zelfs een "lang motorrijtuig" werd soms ruim laat gedetecteerd.
Was vooral vervelend op stopsecties juist voor samenlopende wissels.
Dit gecombineerd met de manier waarop ze stroom nemen , draaistel met weinig gewicht, leidde er soms toe dat het eerste draaistel niet gedetecteerd werd.
Hierdoor reed het stuurrijtuig ongeveer 15 cm te ver door.
Zelfs een "lang motorrijtuig" werd soms ruim laat gedetecteerd.
Was vooral vervelend op stopsecties juist voor samenlopende wissels.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Diodeschakeling
Hi,
Voordat het helemaal de spuigaten uitloopt en niemand meer weet hoe het nu echt moet. Even wat opmerkingen.
Een diodeschakeling is altijd noodzakelijk als er bezetmelder gebruikt worden op basis van stroomdetectie , dan moeten de delen die geen terugmelding hebben gevoed worden via een diodeschakeling.
Het probleem is dat de problemen die er ontstaat als dat niet wordt gedaan, niet altijd herkent of onderkent worden, en dat jan en alleman dan de schuld krijgt omdat het niet betrouwbaar werkt.
Het lijkt te werken, terwijl er toch af en toe vreemde dingen gebeuren, zoals een trein die plotseling te ver doorrijd, of iedere keer op een andere plaats in zijn stopmelder tot stilstand komt.
Vraag het maar eens aan Piet de Reede geen onbekende in de modelspoorwereld en bij de H.I.P.
Vraag hem maar een hoe zijn slepende probleem met zijn ijk-testbaan is opgelost, en daar was al door verschillende (experts) naar gekeken en iedereen had er een mening en oordeel over. Alleen dacht niemand aan het meest voor de handliggende oplossing.
Dus altijd toepassen, en niet het advies of de kennis van ontwikkelaars of leveranciers in twijfel trekken.
Mvg
Wim.
Voordat het helemaal de spuigaten uitloopt en niemand meer weet hoe het nu echt moet. Even wat opmerkingen.
Een diodeschakeling is altijd noodzakelijk als er bezetmelder gebruikt worden op basis van stroomdetectie , dan moeten de delen die geen terugmelding hebben gevoed worden via een diodeschakeling.
Het probleem is dat de problemen die er ontstaat als dat niet wordt gedaan, niet altijd herkent of onderkent worden, en dat jan en alleman dan de schuld krijgt omdat het niet betrouwbaar werkt.
Het lijkt te werken, terwijl er toch af en toe vreemde dingen gebeuren, zoals een trein die plotseling te ver doorrijd, of iedere keer op een andere plaats in zijn stopmelder tot stilstand komt.
Vraag het maar eens aan Piet de Reede geen onbekende in de modelspoorwereld en bij de H.I.P.
Vraag hem maar een hoe zijn slepende probleem met zijn ijk-testbaan is opgelost, en daar was al door verschillende (experts) naar gekeken en iedereen had er een mening en oordeel over. Alleen dacht niemand aan het meest voor de handliggende oplossing.
Dus altijd toepassen, en niet het advies of de kennis van ontwikkelaars of leveranciers in twijfel trekken.
Mvg
Wim.
Re: Diodeschakeling
Beste Joost,FidOo schreef:Mijn ervaring was juist precies het tegenovergestelde.. ik heb er een diodebrug tussen gezet en bij het rijden van bezetmelder naar ongedetecteerd bleef de lok keer op keer staan en had ik geen spanning. (met een multimeter gemeten, en zat in wisselspanning zo rond de 10V op het ongedetecteerde stuk en 14,5V op het bezetmeld stuk)
Daarna zelf 4 diodes aan elkaar geprutst en die geprobeerd maar met het zelfde resultaat.
Heb ook diverse loks geprobeerd maar ook dat hielp niets.
heb toen de voeding direct op de ongedetecteerde stukken gezet en toen reed het gewoon door...
Very strange!
Daar is dan maar één goede verkalring voor, dan hebt je het niet juist en volgens de regels aangesloten.
Waarschijnlijk in de verkeerde draad aangesloten.
Als je het op de juiste manier aansluit werkt het gewoon, de zelfde diodeschakeling zit namelijk ook in je terug/bezetmelder, en waarom werkt hij daar wel en niet als je hem er los tussen plaatst?
Mvg
Wim.
Re: Diodeschakeling
Wim, dat heb ik naar mijn beste weten ook gedaan, ik heb er zelfs foto's van nagekeken.Wim Ros schreef:Beste Joost,FidOo schreef:Mijn ervaring was juist precies het tegenovergestelde.. ik heb er een diodebrug tussen gezet en bij het rijden van bezetmelder naar ongedetecteerd bleef de lok keer op keer staan en had ik geen spanning. (met een multimeter gemeten, en zat in wisselspanning zo rond de 10V op het ongedetecteerde stuk en 14,5V op het bezetmeld stuk)
Daarna zelf 4 diodes aan elkaar geprutst en die geprobeerd maar met het zelfde resultaat.
Heb ook diverse loks geprobeerd maar ook dat hielp niets.
heb toen de voeding direct op de ongedetecteerde stukken gezet en toen reed het gewoon door...
Very strange!
Daar is dan maar één goede verklaring voor, dan hebt je het niet juist en volgens de regels aangesloten.
Waarschijnlijk in de verkeerde draad aangesloten.
Als je het op de juiste manier aansluit werkt het gewoon, de zelfde diodeschakeling zit namelijk ook in je terug/bezetmelder, en waarom werkt hij daar wel en niet als je hem er los tussen plaatst?
Mvg
Wim.
Even simpel uitgelegd: (2voedingsdraden, 1 = J en 2=K)
J is opgesplitst in 3 aftakkingen,
1 = signaal + naar Wisseldecoders.
2 = voeding voor de bezetmelders (rechter railstaaf)
3 = gaat naar wisselspanning aansluiting op diodebrug, de andere wisselspanning aansluiting gaat verder naar de ongedetecteerde baanstukken. (rechter railstaaf)
K is opgesplitst in 2 aftakkingen.
1 = Signaal - naar Wisseldecoders
2 = voeding baan doorlopende rail (linker railstaaf)
Volgens mij moet dit toch juist zijn.
Ik snap dat het noodzakelijk is. En ik doe het ook niet om eigenwijs te zijn. Maar gewoon een kwestie van Trial and Error.
Ik zal het nog eens zo aansluiten en kijken wat er gebeurd... en zal ook foto's maken van hoe het aangesloten zit.
Re: Diodeschakeling
Joost,
Heeft niet zoveel nut om hier over in duscussie te gaan.
Wat ik al eerder schreef je doet iets niet goed.
De losse diodeschakeling via een diodebrug is gelijk aan die op de terug/bezetmelder zit.
Als het mogelijk is plaats dan eens een foto van d diodeschakeling welke je gebruikt hebt, ik heb wel een donkerbruin vermoede waar het misgaat.
Mvg
Wim.
Heeft niet zoveel nut om hier over in duscussie te gaan.
Wat ik al eerder schreef je doet iets niet goed.
De losse diodeschakeling via een diodebrug is gelijk aan die op de terug/bezetmelder zit.
Als het mogelijk is plaats dan eens een foto van d diodeschakeling welke je gebruikt hebt, ik heb wel een donkerbruin vermoede waar het misgaat.
Mvg
Wim.
Re: Diodeschakeling
@Fido: klopt het dan je Lenz gebruikt (ik zie een J en K).
Zelf heb ik een lenz systeem (zo oud als de weg naar Rome maar wel MartinBProof, dus ook bezet en terugmelders zijn 100% origineel lenz) en in mijn eerste 3 banen die ik ermee aan heb gestuurd heb ik nooit een diodebrug gehad. De detectiestukken zijn (en waren in de vorige banen) mimimaal 111 mm lang (dus korter dan een groot aantal loks) en dat gaat (en ging) prima. Heb het in de Lenz handleidingen ook nooit zien staan, nog leuker Lenz heeft ze niet eens in het programma (Als iemand het wel heeft gezien in de lenz handl. hoor ik het graag incl.waar dan en een Lenz bestelnummer van het ding) maar.... viessmann verkoopt het wel weer kant en klaar. (viessmann 5234)
In de huidige baan heb ik ze wel ingebouwd (alles Lenz) onder het motto: baat het niet, schaadt het ook niet. En..... de theorie achter die diodebrug klopt 100%. Maar zoals gezegd: nog nooit problemen gehad zonder.
Maar nu komt het.... gisteren bij een kennis aan een IB / S88 / Liftinski / viessmann / Rosoft baan aan het knutselen geweest. Koploper geïnstalleerd en geprogrameerd (wat een takke klus, maar ala) en alle melders werkten als ik een weerstandje van 10K erover zette... en soms ineens had het ding geen melding bij loks... meestal wel.... om gierend gek van te worden. In koploper was alles OK, in de praktijk was ik dus soms loks kwijt.
Tot het moment dat ik dacht aan de theorie... die diodebrug. En op de vraag: heb je die erin zitten was de vraag: nee. Toen wat verder gekeken n.a.v. onder andere jullie reacties en inderdaad... een lok die wel in het detectiestuk paste gaat goed, een lok die langer was dan het detectiestuk gaat fout...
Zoals ik nu kan lezen uit jullie reacties zou mijn kriebel (zou ik dan nu echt voor de eerste keer in de praktijk zien dat het zonder die diodebrug fout kan gaan) dus wel eens kunnen kloppen....
Nog een leukere theorie... die diodebrug bij een Lenz moet niet (ging nooit fout aan deze kant) maar bij die S88 systemen moet het zeker. Zo, dat is nog eens een lekkere stelling. Daaruit volgt ook de heerlijk theoretische vraag: waarom gaat het wel fout bij die S88 baan (en dan ook direct met echt vervelende storingen direct na aanleg) en nooit op mijn Lenz bak? Vragen vragen, het leven zit er vol mee.
Allemaal bedankt voor jullie input (in welke vorm dan ook) en veel plezier met onze mooie hobby! Ik ga die diodebrug eens in die baan (laten) prakken en eens zien wat er dan gaat gebeuren. In theorie zou het dan weer goed moeten gaan, nu de praktijk nog.
Zelf heb ik een lenz systeem (zo oud als de weg naar Rome maar wel MartinBProof, dus ook bezet en terugmelders zijn 100% origineel lenz) en in mijn eerste 3 banen die ik ermee aan heb gestuurd heb ik nooit een diodebrug gehad. De detectiestukken zijn (en waren in de vorige banen) mimimaal 111 mm lang (dus korter dan een groot aantal loks) en dat gaat (en ging) prima. Heb het in de Lenz handleidingen ook nooit zien staan, nog leuker Lenz heeft ze niet eens in het programma (Als iemand het wel heeft gezien in de lenz handl. hoor ik het graag incl.waar dan en een Lenz bestelnummer van het ding) maar.... viessmann verkoopt het wel weer kant en klaar. (viessmann 5234)
In de huidige baan heb ik ze wel ingebouwd (alles Lenz) onder het motto: baat het niet, schaadt het ook niet. En..... de theorie achter die diodebrug klopt 100%. Maar zoals gezegd: nog nooit problemen gehad zonder.
Maar nu komt het.... gisteren bij een kennis aan een IB / S88 / Liftinski / viessmann / Rosoft baan aan het knutselen geweest. Koploper geïnstalleerd en geprogrameerd (wat een takke klus, maar ala) en alle melders werkten als ik een weerstandje van 10K erover zette... en soms ineens had het ding geen melding bij loks... meestal wel.... om gierend gek van te worden. In koploper was alles OK, in de praktijk was ik dus soms loks kwijt.
Tot het moment dat ik dacht aan de theorie... die diodebrug. En op de vraag: heb je die erin zitten was de vraag: nee. Toen wat verder gekeken n.a.v. onder andere jullie reacties en inderdaad... een lok die wel in het detectiestuk paste gaat goed, een lok die langer was dan het detectiestuk gaat fout...
Zoals ik nu kan lezen uit jullie reacties zou mijn kriebel (zou ik dan nu echt voor de eerste keer in de praktijk zien dat het zonder die diodebrug fout kan gaan) dus wel eens kunnen kloppen....
Nog een leukere theorie... die diodebrug bij een Lenz moet niet (ging nooit fout aan deze kant) maar bij die S88 systemen moet het zeker. Zo, dat is nog eens een lekkere stelling. Daaruit volgt ook de heerlijk theoretische vraag: waarom gaat het wel fout bij die S88 baan (en dan ook direct met echt vervelende storingen direct na aanleg) en nooit op mijn Lenz bak? Vragen vragen, het leven zit er vol mee.
Allemaal bedankt voor jullie input (in welke vorm dan ook) en veel plezier met onze mooie hobby! Ik ga die diodebrug eens in die baan (laten) prakken en eens zien wat er dan gaat gebeuren. In theorie zou het dan weer goed moeten gaan, nu de praktijk nog.
Re: Diodeschakeling
Oh ja, om het "raadsel" (nou ja, raadsel: gebruik het ding gewoon altijd is het devies maar ala) nog leuker te maken... ik heb één keer gedonder gehad met met Lenz baan met zelfgemaakte detectieprintjes. Die gingen allemaal vreemd doen. Soms wel, soms niet om gek van te worden. Die heb ik er weer uitgemieterd en vervangen door originele LB100 en LB101 en.... probleem opgelost.
Nu (jaren later) bedenk ik mij.... mhhhhh zou het kunnen dat toen de oplossing ook zou kunnen zijn geweest: gebruik die diodebrug. Nu zit er origineel Lenz in (duur) dus wellicht gaat die zelfbouw wel weer goed met een diodebrug...
Herhaling: vragen vragen het leven is er vol mee...
Nu (jaren later) bedenk ik mij.... mhhhhh zou het kunnen dat toen de oplossing ook zou kunnen zijn geweest: gebruik die diodebrug. Nu zit er origineel Lenz in (duur) dus wellicht gaat die zelfbouw wel weer goed met een diodebrug...
Herhaling: vragen vragen het leven is er vol mee...
Re: Diodeschakeling
Martin,
Heeft helemaal niet met Lenz of met S88 te maken, het moet gewoon altijd, je moet namelijk het spanningsverschil wat ontstaat over de diodes compenseren. LB100 werkt hetzelfde gebruikt gewoon diodes echter die gebruiken er 2 anti-parallel inplaats van bij andere stroomdetecties 2 in serie en die weer anti-parallel aan elkaar.
Het verschil is dus 0,7V minder of meer spanningsval.
Bij een LB100 moet je dus 2 diodes gebruiken ipv 4 voor de niet gedetecteerde baandelen.
De hoofdrede waarom er gebruik gemaakt wordt van 4 diodes in de andere melders heeft te maken met de Opto-Coupler, die een bepaalde minimale spanning nodig heeft om te werken. En daarvoor is 0,7V net even te weinig.
En die 4 diodes zitten heerlijk compact in een brug. Zodat ze op de print minder ruimte innemen en je deze kleiner kunt fabrieken.
Dat bedoelde ik dus Jan en Alleman krijgt de schuld, terwijl de oorzaak en het gevolg eenvoudig is op te lossen.
Mvg
Wim.
Heeft helemaal niet met Lenz of met S88 te maken, het moet gewoon altijd, je moet namelijk het spanningsverschil wat ontstaat over de diodes compenseren. LB100 werkt hetzelfde gebruikt gewoon diodes echter die gebruiken er 2 anti-parallel inplaats van bij andere stroomdetecties 2 in serie en die weer anti-parallel aan elkaar.
Het verschil is dus 0,7V minder of meer spanningsval.
Bij een LB100 moet je dus 2 diodes gebruiken ipv 4 voor de niet gedetecteerde baandelen.
De hoofdrede waarom er gebruik gemaakt wordt van 4 diodes in de andere melders heeft te maken met de Opto-Coupler, die een bepaalde minimale spanning nodig heeft om te werken. En daarvoor is 0,7V net even te weinig.
En die 4 diodes zitten heerlijk compact in een brug. Zodat ze op de print minder ruimte innemen en je deze kleiner kunt fabrieken.
Dat bedoelde ik dus Jan en Alleman krijgt de schuld, terwijl de oorzaak en het gevolg eenvoudig is op te lossen.
Mvg
Wim.
Re: Diodeschakeling
mhhh zou het wel werken aan deze kant (lenz) zonder die schakeling te maken kunnen hebben dat in lenz we het "maar" hebben over 0.7 verschil en bij de andere systemen over 1.5 verschil? Oftewel, de ene luistert preciezer dan de andere? Zou dat een verklaring kunnen zijn dat ik "zonder" nog nooit problemen heb gehad met de Lenz config en bij deze (niet mijn eigen baan, geen lenz) wel?
Eens trouwens dat je ze er gewoon in moet proppen, het is de moeite van het risico lopen op vage storingen niet waard. Voor die paar centen...
Eens trouwens dat je ze er gewoon in moet proppen, het is de moeite van het risico lopen op vage storingen niet waard. Voor die paar centen...
Re: Diodeschakeling
Gewoon geluk denk ik, en het heeft ook nog met de baan zelf te maken en met de treinen die er in het gebruik zijn.
Verder is dit een beetje een discussie die alleen maar nog meer verwarring geeft dan dat het oplost. Niet doen er zijn al genoeg klok en klepel verhalen.Beide werken volgens hetzelfde principe.
Ze meten een spanningsval (verschil) over de diodes.
Als het deel waar de spanningsval over gemeten wordt, wordt overbrugd of voorzien van de zelfde spanning als de ingangspanning dan kan er nooit een spanningsval gemeten worden, en of dat nu over 2 of over 4 diodes is maakt niet uit. Geen verschil in spanning is geen melding.
En dat overbruggen gebeurd dus als de lok in beide secties staat 1 met de hogere baanspanning en eentje via de diodes. De sterkste wint kun je zeggen.
Simpeler kan ik het je niet vertellen.
Mvg
Wim.
Verder is dit een beetje een discussie die alleen maar nog meer verwarring geeft dan dat het oplost. Niet doen er zijn al genoeg klok en klepel verhalen.Beide werken volgens hetzelfde principe.
Ze meten een spanningsval (verschil) over de diodes.
Als het deel waar de spanningsval over gemeten wordt, wordt overbrugd of voorzien van de zelfde spanning als de ingangspanning dan kan er nooit een spanningsval gemeten worden, en of dat nu over 2 of over 4 diodes is maakt niet uit. Geen verschil in spanning is geen melding.
En dat overbruggen gebeurd dus als de lok in beide secties staat 1 met de hogere baanspanning en eentje via de diodes. De sterkste wint kun je zeggen.
Simpeler kan ik het je niet vertellen.
Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 14 aug 2013 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Diodeschakeling
Nee toevallig heb ik geen lenz systeem.
Ik heb een multimaus icm rosoft melders en expressnetli.
Ik ga van het weekend nog eens testen! Dan laat ik even weten hoe het gelopen is.
Ik heb een multimaus icm rosoft melders en expressnetli.
Ik ga van het weekend nog eens testen! Dan laat ik even weten hoe het gelopen is.
Re: Diodeschakeling
Heb vandaag eens gebeld met Lenz en Viessmann hoe het nu volgens hun zit met hun systemen. Viessman is heel duidelijk: toepassen die schakeling. (incl art nummer 5234 wat je zou moeten aanschaffen) Lenz heb ik nog geen antwoord van, die komen er (per email) op terug. Heel benieuwd wat die officieel aangeven.
Het vreemde vindt ik n.l. dat het in de handl. van viessmann heel duidelijk wordt aangegeven, maar bij Lenz wordt er nergens een woord over gerept. Helemaal nergens! Dit terwijl de theorie 100% sluitend is. Benieuwd naar hun reactie en wellicht aanpassing van hun handleidingen. Zonder lijdt het tot vage problemen dus m.i. (als het echt klopt) zou het toch echt in de handl. moeten komen en wellicht zelfs een art.nummer erbij wat voor een leek zo te koop is. Zou helemaal netjes zijn aangezien het bij Lenz om 2 diodes gaat en het toepassen van de viessmann 5234 dus geen optie is.
Het vreemde vindt ik n.l. dat het in de handl. van viessmann heel duidelijk wordt aangegeven, maar bij Lenz wordt er nergens een woord over gerept. Helemaal nergens! Dit terwijl de theorie 100% sluitend is. Benieuwd naar hun reactie en wellicht aanpassing van hun handleidingen. Zonder lijdt het tot vage problemen dus m.i. (als het echt klopt) zou het toch echt in de handl. moeten komen en wellicht zelfs een art.nummer erbij wat voor een leek zo te koop is. Zou helemaal netjes zijn aangezien het bij Lenz om 2 diodes gaat en het toepassen van de viessmann 5234 dus geen optie is.