Station Baarn
Station Baarn
Hallo N-spoorders,
Ik ben al een poosje bezig met het baanontwerp van de stations van Baarn (mijn woonplaats).
Baarn was in het bezit van twee stations die op zo’n 250 meter afstand van elkaar lagen.
Het oudste station (1874) is gebouwd door de HSM en ligt aan de lijn Amsterdam – Zutphen.
Het tweede station is gebouwd door de NCS, ook wel Baarn buurtstation genoemd, als eindstation van de lijn Utrecht – Baarn. Het station kende, op een hok met takkenbossen en een kleine kolenbunker na, geen stoomverzorging. Op het emplacement stonden een locloods met werkplaats en meerdere particuliere (kolen)loodsen. Het is in gebruik geweest van 1898 tot 1948. Vanaf dat moment stopten de treinen uit Utrecht op het HSM station (inmiddels NS) op spoor 1 voor het station. Tegenwoordig stopt de trein naar Utrecht op spoor 4 zodat de hoofdlijnen niet meer gekruist worden. Na nog een aantal jaren gebruikt te zijn voor opslag van tijdelijk overtollige goederenwagons zijn de sporen bij het NCS station opgeruimd. Het NCS station is nu een gezellig restaurant.
De verbinding aan de rechterkant tussen de gele en de rode lijn is in de oorlog door de Duitsers aangelegd.
Het kleine rangeerterrein bij het HSM station is stukje bij beetje verdwenen.
Mijn baanplan is geen exacte momentopname maar een combinatie van verschillende onderdelen om zo veel mogelijk variatie in treinenloop aan te kunnen brengen.
Het huidige station ligt aan een drukke lijn met tegen de 20 treinen per uur. Waaronder ook allerlei internationaal materiaal.
Om het baanplan passend te krijgen in mijn hobbyruimte heb ik in de lengterichting wat gesmokkeld.
Ook het eilandperron met de sporen 2 en 3 is wat ingekort en de bocht is iets krapper dan in werkelijkheid.
Linksonder en rechtsboven verdwijnen de sporen in een helix die 4,5 omwentelingen maakt (Flm R4/R3), het stijgingspercentage is 2%, het schaduwstation ligt 30 cm lager.
De bedoeling is dat de baan digitaal wordt aangestuurd, met de mogelijkheid om handmatig te rangeren.
Ik ben van plan in het najaar met de bouw te starten en er geen haastproject van te maken.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties/suggesties.
Groeten,
Bert
Het in SCARM getekende zichtbare deel van de baan:
en het schaduwstation:
Ik ben al een poosje bezig met het baanontwerp van de stations van Baarn (mijn woonplaats).
Baarn was in het bezit van twee stations die op zo’n 250 meter afstand van elkaar lagen.
Het oudste station (1874) is gebouwd door de HSM en ligt aan de lijn Amsterdam – Zutphen.
Het tweede station is gebouwd door de NCS, ook wel Baarn buurtstation genoemd, als eindstation van de lijn Utrecht – Baarn. Het station kende, op een hok met takkenbossen en een kleine kolenbunker na, geen stoomverzorging. Op het emplacement stonden een locloods met werkplaats en meerdere particuliere (kolen)loodsen. Het is in gebruik geweest van 1898 tot 1948. Vanaf dat moment stopten de treinen uit Utrecht op het HSM station (inmiddels NS) op spoor 1 voor het station. Tegenwoordig stopt de trein naar Utrecht op spoor 4 zodat de hoofdlijnen niet meer gekruist worden. Na nog een aantal jaren gebruikt te zijn voor opslag van tijdelijk overtollige goederenwagons zijn de sporen bij het NCS station opgeruimd. Het NCS station is nu een gezellig restaurant.
De verbinding aan de rechterkant tussen de gele en de rode lijn is in de oorlog door de Duitsers aangelegd.
Het kleine rangeerterrein bij het HSM station is stukje bij beetje verdwenen.
Mijn baanplan is geen exacte momentopname maar een combinatie van verschillende onderdelen om zo veel mogelijk variatie in treinenloop aan te kunnen brengen.
Het huidige station ligt aan een drukke lijn met tegen de 20 treinen per uur. Waaronder ook allerlei internationaal materiaal.
Om het baanplan passend te krijgen in mijn hobbyruimte heb ik in de lengterichting wat gesmokkeld.
Ook het eilandperron met de sporen 2 en 3 is wat ingekort en de bocht is iets krapper dan in werkelijkheid.
Linksonder en rechtsboven verdwijnen de sporen in een helix die 4,5 omwentelingen maakt (Flm R4/R3), het stijgingspercentage is 2%, het schaduwstation ligt 30 cm lager.
De bedoeling is dat de baan digitaal wordt aangestuurd, met de mogelijkheid om handmatig te rangeren.
Ik ben van plan in het najaar met de bouw te starten en er geen haastproject van te maken.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties/suggesties.
Groeten,
Bert
Het in SCARM getekende zichtbare deel van de baan:
en het schaduwstation:
-
- Moderator
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Station Baarn
Kijk dat lijkt me nou mooi zo'n baan afgeleid van een werkelijke situatie!
Een uitdagend plan met veel mogelijke treinlopen en -bewegingen.
Ga je nog 'kleine' buurtgoederenstammetjes laten rijden en het rangeerterreintje/goederen gedeelte intensief gebruiken? Want dan 'hinder' je wel de vloeiende doorstroom op je hoofdbaan. Hoe je dat oplost op een baanplan als dit weet ik niet zo goed. In werkelijkheid moeten de treinen dan ook even wachten.
Succes met de bouw!
Groet,
Hoontje
Een uitdagend plan met veel mogelijke treinlopen en -bewegingen.
Ga je nog 'kleine' buurtgoederenstammetjes laten rijden en het rangeerterreintje/goederen gedeelte intensief gebruiken? Want dan 'hinder' je wel de vloeiende doorstroom op je hoofdbaan. Hoe je dat oplost op een baanplan als dit weet ik niet zo goed. In werkelijkheid moeten de treinen dan ook even wachten.
Succes met de bouw!
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Station Baarn
Hoi Bert,
Heel mooi baanplan!
Is bij mij altijd ook een diepe wens om zo iets moois te mogen bouwen
Maar dat zit er nog niet in, dus kan ik alleen genieten van dit soort mooie plannen / bouwsels
Ik heb maar een opmerking over het schaduw station:
De opstel sporen vind ik persoonlijk "karig" om met zo mooie lay-out genoeg variatie te kunnen laten rijden
Ik stel voor hier nog even over na te denken en kijken of je hier nog meer sporen kunt realiseren zonder je keerlus en loop te verliezen
Misschien door de lus in het midden te doen, en mee te laten lopen in een boog, zodat je meer van je ruimte gebruik kan maken?
Voor de rest zal ik je met plezier volgen, succes met dit moois
Mvg,
Ad
Heel mooi baanplan!
Is bij mij altijd ook een diepe wens om zo iets moois te mogen bouwen
Maar dat zit er nog niet in, dus kan ik alleen genieten van dit soort mooie plannen / bouwsels
Ik heb maar een opmerking over het schaduw station:
De opstel sporen vind ik persoonlijk "karig" om met zo mooie lay-out genoeg variatie te kunnen laten rijden
Ik stel voor hier nog even over na te denken en kijken of je hier nog meer sporen kunt realiseren zonder je keerlus en loop te verliezen
Misschien door de lus in het midden te doen, en mee te laten lopen in een boog, zodat je meer van je ruimte gebruik kan maken?
Voor de rest zal ik je met plezier volgen, succes met dit moois
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Station Baarn
Bedankt voor de reacties,
@ Hoontje,
Het rangeren bij het HSM station (linksboven) was nooit zo uitgebreid, wat kolen en wat stukgoed. En ja, dat hindert de hoofdbaan maar ook de NS zag geen andere oplossing. Ook de passagierstreinen van en naar Utrecht hebben ruim 60 jaar lang vier keer per uur de hoofdlijnen gekruist waardoor er regelmatig 2 IC's stilstonden omdat het boemeltje de boel weer eens blokkeerde. Dit betekende ook dat de spoorbomen elk uur een half uur gesloten waren. Tegenwoordig is die kruising van de hoofdbaan niet meer aan de orde en is de wachttijd voor de overweg korter.
@ Ad,
Bedankt voor het meedenken over het schaduwstation. Ik heb al heel lang zitten puzzelen over dit probleem. Ik ben namelijk bang dat het schaduwstation te diep wordt om er nog goed bij te kunnen. In deze versie heb ik de mogelijkheid om treinen rond te laten rijden in het schaduwstation (dmv de lichtblauwe verbindingen). Ik ga toch eens kijken of er meer ruimte te maken is als ik de keerlus van het buurtspoor verschuif.
Mvg.
Bert
@ Hoontje,
Het rangeren bij het HSM station (linksboven) was nooit zo uitgebreid, wat kolen en wat stukgoed. En ja, dat hindert de hoofdbaan maar ook de NS zag geen andere oplossing. Ook de passagierstreinen van en naar Utrecht hebben ruim 60 jaar lang vier keer per uur de hoofdlijnen gekruist waardoor er regelmatig 2 IC's stilstonden omdat het boemeltje de boel weer eens blokkeerde. Dit betekende ook dat de spoorbomen elk uur een half uur gesloten waren. Tegenwoordig is die kruising van de hoofdbaan niet meer aan de orde en is de wachttijd voor de overweg korter.
@ Ad,
Bedankt voor het meedenken over het schaduwstation. Ik heb al heel lang zitten puzzelen over dit probleem. Ik ben namelijk bang dat het schaduwstation te diep wordt om er nog goed bij te kunnen. In deze versie heb ik de mogelijkheid om treinen rond te laten rijden in het schaduwstation (dmv de lichtblauwe verbindingen). Ik ga toch eens kijken of er meer ruimte te maken is als ik de keerlus van het buurtspoor verschuif.
Mvg.
Bert
-
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Station Baarn
Leuk ontwerp, ook een stevige uitdaging omdat je de huizen exact zal moeten nabouwen. Dus dat is zeker goed voor heel veel uren knutselen.
Als ik je baanplan bekijk krijg ik de indruk dat je vrij veel R1 bogen hebt toegepast. Er is rijdend materiaal dat niet door een R1 radius heen wil. Dus even goed kijken of al jouw rijdend materiaal er door heen kan zonder problemen.
In het schaduw station zie ik twee wissels met de tongen tegen elkaar liggen, dat kan een recept voor problemen zijn. Stukje recht ertussen doet wonderen.
Eveneens zie ik een aantal meegebogen wissels in het plan. Die van mij in mijn testbaan zijn heel erg oud, neem aan dat de techniek verbeterd is, maar dan nog vind ik dat het rijdend materiaal er niet soepel doorheen gaat. Ik zou gaan voor een plan zonder.
Ik zie in het schaduwstation ook enkele opstelsporen achter een drieweg wissel. Hoe ga je dat in de gaten houden dat het opstellen goed gaat? Ook is de combinatie boog met de drieweg wissel een boog met een tegen boog. Kan later problemen geven.
Groeten,
Joop
Als ik je baanplan bekijk krijg ik de indruk dat je vrij veel R1 bogen hebt toegepast. Er is rijdend materiaal dat niet door een R1 radius heen wil. Dus even goed kijken of al jouw rijdend materiaal er door heen kan zonder problemen.
In het schaduw station zie ik twee wissels met de tongen tegen elkaar liggen, dat kan een recept voor problemen zijn. Stukje recht ertussen doet wonderen.
Eveneens zie ik een aantal meegebogen wissels in het plan. Die van mij in mijn testbaan zijn heel erg oud, neem aan dat de techniek verbeterd is, maar dan nog vind ik dat het rijdend materiaal er niet soepel doorheen gaat. Ik zou gaan voor een plan zonder.
Ik zie in het schaduwstation ook enkele opstelsporen achter een drieweg wissel. Hoe ga je dat in de gaten houden dat het opstellen goed gaat? Ook is de combinatie boog met de drieweg wissel een boog met een tegen boog. Kan later problemen geven.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Station Baarn
Geweldig plan met leuke historische achtergrond, daar houd ik van!
En wat een meters!
En wat een meters!
Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Re: Station Baarn
Toch altijd weer leuk te lezen en te zien dat men het warmwater opnieuw aan het uitvinden is, dit alles druist absoluut tegen alles in wat de leveranciers van sporenplannen boekjes laten zien. En alles wat kant en klaar als toporama wordt aangeboden.
Het zogenaamde rechte stukje wat een must zou zijn volgens enkelen, geeft alleen maar een onrustig en niet vloeiend beeld als een trein door een wisselstraat rijdt. Is dat wat je wil?
Mvg
wim.
Het zogenaamde rechte stukje wat een must zou zijn volgens enkelen, geeft alleen maar een onrustig en niet vloeiend beeld als een trein door een wisselstraat rijdt. Is dat wat je wil?
Mvg
wim.
Re: Station Baarn
Ik heb in mijn baan ook direct een tegenboog na een wissel op diverse plekken. En toen ik nog in de "ik-leg-alles-los-op-tafel" fase zat had ik dat ook. Zonder ooit problemen gehad te hebben! Overloopwissels liggen ook in tegenovergestelde boog aan elkaar.
Alleen die r1 bocht wissels komen sommige loks stroomloos op te staan. En R1 kan sommige materieel wel eens moeilijk over doen!
Alleen die r1 bocht wissels komen sommige loks stroomloos op te staan. En R1 kan sommige materieel wel eens moeilijk over doen!
Re: Station Baarn
Helaas lag mijn pc er even uit waardoor ik wat antwoorden achter loop.
@Joop
De stationsgebouwen en locloods bewaar ik voor het laatst, gelukkig zijn daar tekeningen van.
De meeste bogen zijn R3/R4 en hier en daar R2. Bij de flexrails is de boog altijd groter dan R2. In het hele plan worden maar 2 R1 rails gebruikt, door ruimtegebrek ontkwam ik daar helaas niet aan. Ze liggen in het buurtspoorgedeelte waar alleen kleine locs met korte stammetjes komen.
Ik heb in mijn testbaan 6 bochtwissels liggen die prima functioneren. Op een plek kom ik er niet onderuit maar naar de andere zal ik nog eens kijken.
Met de driewegwissel heeft Koploper nooit problemen gehad, naar de boog/tegenboog zal ik nog kijken.
@Garco
Het plan is historisch niet helemaal juist. Het bevat zowel oude (reeds lang verdwenen) delen en de laatste aanpassingen uit 2010.
@overige
Bedankt voor jullie op- en aanmerkingen. Ik ben zelf lekker bezig geweest maar ik hoor graag de reacties van anderen. Ik waardeer het erg als anderen de moeite nemen naar mijn werk te kijken.
Ik heb de Nproject site even bekeken en dat is een interessante site. Maar ik begrijp dat er voor elk standpunt zowel voor- als tegenstanders zijn. Ik ga nog een naar mijn schaduwstation kijken en probeer daar jullie suggesties in te verwerken.
@Joop
De stationsgebouwen en locloods bewaar ik voor het laatst, gelukkig zijn daar tekeningen van.
De meeste bogen zijn R3/R4 en hier en daar R2. Bij de flexrails is de boog altijd groter dan R2. In het hele plan worden maar 2 R1 rails gebruikt, door ruimtegebrek ontkwam ik daar helaas niet aan. Ze liggen in het buurtspoorgedeelte waar alleen kleine locs met korte stammetjes komen.
Ik heb in mijn testbaan 6 bochtwissels liggen die prima functioneren. Op een plek kom ik er niet onderuit maar naar de andere zal ik nog eens kijken.
Met de driewegwissel heeft Koploper nooit problemen gehad, naar de boog/tegenboog zal ik nog kijken.
@Garco
Het plan is historisch niet helemaal juist. Het bevat zowel oude (reeds lang verdwenen) delen en de laatste aanpassingen uit 2010.
@overige
Bedankt voor jullie op- en aanmerkingen. Ik ben zelf lekker bezig geweest maar ik hoor graag de reacties van anderen. Ik waardeer het erg als anderen de moeite nemen naar mijn werk te kijken.
Ik heb de Nproject site even bekeken en dat is een interessante site. Maar ik begrijp dat er voor elk standpunt zowel voor- als tegenstanders zijn. Ik ga nog een naar mijn schaduwstation kijken en probeer daar jullie suggesties in te verwerken.
Re: Station Baarn
Hier een mooi voorbeeld uit de praktijk. Hoezo geen wissels met de tongen na elkaar?
Re: Station Baarn
dat is toch geen normale wisselstraat meer!Wim Ros schreef:Hier een mooi voorbeeld uit de praktijk. Hoezo geen wissels met de tongen na elkaar?
daar zal vast geregeld weleens een trein ontsporen.
nieuwsbalk jermenië
De Jermenische spoorwegen had een duitse stoptrein besteld maar op twitter staat dat er een voorlamp kapot is.
dit is het zoveelste conflict tussen de JS en TRIX dat de regering is ingegrepen en alle toekomstige bestellingen annuleerde
De Jermenische spoorwegen had een duitse stoptrein besteld maar op twitter staat dat er een voorlamp kapot is.
dit is het zoveelste conflict tussen de JS en TRIX dat de regering is ingegrepen en alle toekomstige bestellingen annuleerde
Re: Station Baarn
Ik moet zeggen, ik doe ook niet aan rechte stukjes en zolang ik niet wil proberen om met formule1 snelheid erover heen te rammen dan heb ik nul komma geen ontsporingen
gr.
M.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Station Baarn
Jermenië, dat denk ik ook maar niet echt.
Er rijden ongeveer 30 treinen per uur door heen, en als je ooit in de buurt van Hamburg komt moet je toch even daar op het stations emplacement gaan kijken, je opmerking slaat eigenlijk nergens op, maar dat zal je jeugdige onervarenheid zijn.
Mvg
Wim.
Er rijden ongeveer 30 treinen per uur door heen, en als je ooit in de buurt van Hamburg komt moet je toch even daar op het stations emplacement gaan kijken, je opmerking slaat eigenlijk nergens op, maar dat zal je jeugdige onervarenheid zijn.
Mvg
Wim.
Re: Station Baarn
Mooi plaatje Wim, erg verhelderend
Love the happyfaces trouwens
Mvg,
Ad
Love the happyfaces trouwens
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Station Baarn
Dat vind ik nog eens een leuk geheel... weinig wissels meer aan toe te voegen denk ik
Hier is spaghetti op z'n best.
Hier is spaghetti op z'n best.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Re: Station Baarn
Hoi Bert!
Super leuk baanplan. Vooral omdat ik dorpsgenoot ben en elke dag op 't station sta! Het Baarn buurtstation, da's nu restaurant de Generaal is 't niet? Ik ben niet zo heel bekend met de (verre) historie van 't station. Waar heb je de informatie vandaan? Leuk om hier ook wat van te delen!
Ik zou als ik jou was nog even nadenken over de begin en eindbocht. Je hebt een mooi lang geheel, en als die krappe bochten in 't zicht zitten breekt dat behoorlijk met anderszijds mooie looks.
Ben benieuwd naar de vorderingen!
.Michiel.
Super leuk baanplan. Vooral omdat ik dorpsgenoot ben en elke dag op 't station sta! Het Baarn buurtstation, da's nu restaurant de Generaal is 't niet? Ik ben niet zo heel bekend met de (verre) historie van 't station. Waar heb je de informatie vandaan? Leuk om hier ook wat van te delen!
Ik zou als ik jou was nog even nadenken over de begin en eindbocht. Je hebt een mooi lang geheel, en als die krappe bochten in 't zicht zitten breekt dat behoorlijk met anderszijds mooie looks.
Ben benieuwd naar de vorderingen!
.Michiel.
Re: Station Baarn
Het emplacement van Hamburg ziet er wel indrukwekkend uit. Het geeft wel goed aan hoe men in werkelijkheid omgaat met aanleg.
Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat een lichte modeltrein gevoeliger is voor bogen.
@Michiel
Natuurlijk is het restaurant de Generaal, aan de boskant zit zelfs de stationsoverkapping nog. Alleen het spoor is in de 70'er jaren weggehaald.
In mijn jeugd lagen er nog heel wat sporen. Er woonden vriendjes in de dienstwoning naast de Generaal en daar speelden we vaak. Bovendien kon je de goederenwagons bijna aanraken zo dicht bij het huis stonden ze.
Voor informatie kun je ook eens kijken op www.floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm van Huib Maaskant. Hij bouwt de lijn Baarn-Soest in schaal O.
Ook in het boek Tram & Trein tussen Eem en Rijn deel 3 Noord-oost Utrecht van G.A. Russer is een deel gewijd aan de spoorlijn Baarn-Utrecht .
Die begin- en eindboog komen niet in het zicht. De treinen rijden in principe ook rechtdoor. Ik wil het terrein iets oplaten lopen en met een paar flinke bomen de ingang naar de helix wegwerken.
De binnenbocht is R2 de buitenbocht flexrails. Als ik R3/R4 gebruik kom ik met de ruimte in de knoei.
Groeten,
Bert
Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat een lichte modeltrein gevoeliger is voor bogen.
@Michiel
Natuurlijk is het restaurant de Generaal, aan de boskant zit zelfs de stationsoverkapping nog. Alleen het spoor is in de 70'er jaren weggehaald.
In mijn jeugd lagen er nog heel wat sporen. Er woonden vriendjes in de dienstwoning naast de Generaal en daar speelden we vaak. Bovendien kon je de goederenwagons bijna aanraken zo dicht bij het huis stonden ze.
Voor informatie kun je ook eens kijken op www.floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm van Huib Maaskant. Hij bouwt de lijn Baarn-Soest in schaal O.
Ook in het boek Tram & Trein tussen Eem en Rijn deel 3 Noord-oost Utrecht van G.A. Russer is een deel gewijd aan de spoorlijn Baarn-Utrecht .
Die begin- en eindboog komen niet in het zicht. De treinen rijden in principe ook rechtdoor. Ik wil het terrein iets oplaten lopen en met een paar flinke bomen de ingang naar de helix wegwerken.
De binnenbocht is R2 de buitenbocht flexrails. Als ik R3/R4 gebruik kom ik met de ruimte in de knoei.
Groeten,
Bert
Re: Station Baarn
r2 binnenbocht is prima, zorg dat het altijd een dalende bocht is en je zal nergens last van hebben.
gr.
M .
gr.
M .
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Station Baarn
n de 45 jaar dat ik met modelspoor bezig ben, nog nooit last van gehad,LCW schreef:Het emplacement van Hamburg ziet er wel indrukwekkend uit. Het geeft wel goed aan hoe men in werkelijkheid omgaat met aanleg.
Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat een lichte modeltrein gevoeliger is voor bogen.
Mvg
Wim.
-
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Station Baarn
Zo bedoelde ik het niet met de drieweg wissel. Er zitten een paar doodlopende spoortjes aan en omdat het een schaduwstation is, is het uit het zicht. Maar wellicht dat dit een verkeerde aanname is. Dus vandaar mijn vraag hoe je die doodlopende spoortjes gaat bewaken.LCW schreef:@Joop
Met de driewegwissel heeft Koploper nooit problemen gehad, naar de boog/tegenboog zal ik nog kijken.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Station Baarn
Hallo Joop,Zaunkönigs Bahn schreef:Zo bedoelde ik het niet met de drieweg wissel. Er zitten een paar doodlopende spoortjes aan en omdat het een schaduwstation is, is het uit het zicht. Maar wellicht dat dit een verkeerde aanname is. Dus vandaar mijn vraag hoe je die doodlopende spoortjes gaat bewaken.LCW schreef:@Joop
Met de driewegwissel heeft Koploper nooit problemen gehad, naar de boog/tegenboog zal ik nog kijken.
Groeten,
Joop
Mijn idee is om ze met lichtsluizen te beveiligen, zodat alles wat rijdt gedetecteerd wordt.
Groeten,
Bert