Inrijden loc

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Inrijden loc

Bericht door enderscw »

Goedenavond,

Als een loc een tijd niet heeft gereden moet deze als ik het goed begrepen heb ''inrijden'' om weer soepel te lopen.
Nu is mijn vraag hoelang laten jullie zo'n loc lopen? is een half uurtje genoeg of 2 uur of tot je ziet dat de loc zonder haperen loopt.

Graag hoor ik wat jullie doen.

Gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

jermenië
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 aug 2013 14:36

Re: Inrijden loc

Bericht door jermenië »

bij mijn opa en oma is ook een modeltrein van mijn oom, alleen dan schaal ho en die hoef ik maar een kwartiertje in te rijden.
ik denk eigenlijk dat het per loc verschildt.
Laatst gewijzigd door jermenië op 20 aug 2013 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.


nieuwsbalk jermenië
De Jermenische spoorwegen had een duitse stoptrein besteld maar op twitter staat dat er een voorlamp kapot is.
dit is het zoveelste conflict tussen de JS en TRIX dat de regering is ingegrepen en alle toekomstige bestellingen annuleerde
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Inrijden loc

Bericht door Maurits71 »

Ik rij locs alleen in als ze nieuw zijn of nieuwe koolborstels hebben. Kwartiertje vooruit en een kwartiertje achteruit zonder aanhangsels..

Daarna zet ik er wagonnetjes achter en gaan ze gewoon met de rest mee.

Gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Inrijden loc

Bericht door Ad_M »

Alleen als deze nieuw is, wel ff nalopen of deze degelijk gesmeerd is op kritieke punten (geen olie bad, spaarzaam is goed)
15 a 30 min een kant op en daarna dezelfde tijd de andere kant op (puur voor de koolborstel in te slijten op de vorm van de collector, zie ook Maurits zijn post)
Hierna moet het niet meer nodig zijn bij "regelmatig" gebruik

Bij l a n g stilstaan even kijken of de loc of het stel droog staat of slechte olie is gaan klonteren even schoonmaken en van oxidatie ontdoen
En gaan met dat hok :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Inrijden loc

Bericht door Wim »

Ik zit even mee te denken, dat smeren...........

Is het dan geen idee om met minuscule druppeltjes de loc even heen en weer te laten rijden en spatteren op een inloopbaantje ?

Daarna, kleine inspectie, olieresten verwijderen en op de grote baan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Inrijden loc

Bericht door enderscw »

Dank jullie wel voor de reacties.
Drupje olie en schoonmaken en dan gaan


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Inrijden loc

Bericht door Redskin »

Wouter, de fabrikant geeft in de instructies aan waar gesmeerd moet worden, kijk maar op de kartonnen inlay van de verpakking (Fleischmann vaak) of in bijgevoegde papieren handleiding van de loc.

Wat erg belangrijk is dat je olie heeeeel spaarzaam gebruikt. De narigheid is niet te overzien als olie in de motor terechtkomt, of op sleepcontacten. Of op de treinbaan... Ik heb vele voorbeelden voorbij zien komen. Dan ben je soms wel een avondje bezig om het weer goed te krijgen :?. Overigens gebruik ik (Roco) vet als smeermiddel op tandwielen en wormwielen. En alles wat voor een lager moet doorgaan (een wielas door het frame bijvoorbeeld), smeer ik met olie. Maar: een 'half druppie'...

En soms is het verstandig voor het smeren eerst de loc uit elkaar te halen om aangekoekte troep weg te halen. Dat hangt natuurlijk af hoelang de loc niet (of juist wel) gereden heeft. Succes! ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Inrijden loc

Bericht door martinb »

Inrijden = half uurtje naar rechts, idem naar links, snelheid wel varieren en langzaam beginnen.

Maar......doet de lok het goed? Niets doen met olie en andere bende. Simpele regel:
Bijlagen
tbroke.png
tbroke.png (45.91 KiB) 2840 keer bekeken


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 316
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Inrijden loc

Bericht door Wim Ros »

En zo is het maar net, ook dat inrijden nergens goed voor. Uit de verpakking zo op de baan, eventueel even een decoder erin prikken en dan gaan met die banaan.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Inrijden loc

Bericht door martindomburg »

Als je loc een tijdje niet gelopen heeft kan hij in het begin wel wat haperen. Dat kan verschillende redenen hebben zoals stof en vuil in de loc maar ook op de rails. Ik denk maar zo, roestrijden doen ze in groot bedrijf en locs dienen dat ook even doen. locs die lang stil staan moeten weer ff inlopen, de koolborstels moeten weer goed conact krijgen, draaiende delen moeten de olie en/of vet weer rondzetten. Olie en vet worden bij lang niet gebruik dikker, bij het draaien van de wormen en tanden verdund deze weer naar normale dikte. Dat is vaak met een paar meter rijden weer over. Heb ik hier ook last van, na een lange bouw periode ondanks het poetsen van de rails haperen de meeste locs eventjes (bij mij voornamelijk stomers en de oudere locomotieven).

Wel even checken wat hierboven is genoemd, dat scheelt weer. Een droogstaande loc of met veel vuil willen ze nooit lekker rijden. Wees wel zuinig met olie en vet want teveel is ook niet goed.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Inrijden loc

Bericht door enderscw »

Olie smeren is inderdaad niet nodig en vet zit er ook nog wel op.
Na een half uur heen en een half uur terug gereden te hebben loopt de loc weer soepel, wat martin zei in het begin hapert de loc maar hoe langer hij loopt de soepeler.


Gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Inrijden loc

Bericht door Raymond63 »

na bijna 35 jaar in z'n doosje te hebben gezeten rijden mijn locs na enkele minuten ook weer prima.. en zodra de boel warm wordt brengt het meteen weer herkenning door de olielucht die ervan af komt.. ;)


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Plaats reactie