minitrix BR 182 024-0 probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door rob schellenbach »

De lok open maken is inderdaad zoals men hier boven beschrijft .
je kunt tussen de kap en het chasis b.v. tandenstokers steken .
er zit vaak een soort plastik uitstulpinkje aan de binnenkant van de kap .
dit klikt dan in een opening of ruimte , of gewoon ergens omheen .

een handleiding van een vergelijkbare lok kun je hier vinden .
http://www.nsesoftware.nl/vdweerdt_nl/m ... 12763.html


Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

De wielen en rails met wasbenzine schoongemaakt, de loc heeft toen 1 rondje goed gereden en nu rijdt ie niet meer.


Mijn BAANVERSLAG

Michiel

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel.

Welke decoder zit er in deze loc ?
Wordt deze decoder warm ?

Martin de Deugd



FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door FidOo »

Michiel, Kun je even exact omschrijven wat er gebeurd als ie stopt.

Bromt de lok, blijft je licht aan of doet ie helemaal niks?

Dan kunnen we je misschien beter helpen ipv beetje gokken.

Minitrix bekende problemen:

1= stekker voor de decoder maakt slechte verbinding
2= sommige loks hebben problemen met een component 3X3 of 5X5, deze moet dan met een draadje overbrugd worden.
3= ??


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

De loc stopt, er gebeurd niks geen geluid, geen licht, echt NIKS, als ik op STOP druk op de ms2 en dan nog eens op STOP rijdt ie nog 20 cm verder en begint het opnieuw.


Mijn BAANVERSLAG

Michiel

FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door FidOo »

Zet je licht eens aan als je dat nog niet had, kijk eens of als de lok dan stopt of het licht dan uit is? Dan weet je of de lok stroomloos komt te staan of dat het iets anders is!

Dus beschrijf ff in volledig detail wat er gebeurd. Klinkt stom maar alle details zijn van belang.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door mdedeugd »

Michiel3000 schreef:Ik ben pas aan een baan begonnen. Eerst een klein testbaantje, alles reed toen goed. Nu op de echte baan alles op ringleiding aangesloten en de trein rijdt met veel haperen

Michiel

suggestie
Kan zijn dat er wat /draden verkeert zitten aangesloten van spoor naar ringleiding.
Geeft het in gebruik zijnde apparaat nog een melding als deze storing zich voordoet ?
Wat constateer je, doen al de treinen hetzelfde, of is het alleen deze ?
Om je gericht te kunnen helpen, help jij ons, door ons meer info te geven, elke storing heeft immers een rede ;)
We komen er wel ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door martinb »

Idem aan deze kant, wees HEEL duidelijk wat er gebeurt, ik ben even de weg kwijt. Je eerste melding (na schoonmaken van rails en wielen met wasbenzine) is:
De wielen en rails met wasbenzine schoongemaakt, de loc heeft toen 1 rondje goed gereden en nu rijdt ie niet meer.
Wat ik lees als: dood als een pier. Echter..............., je 2e melding is:
De loc stopt, er gebeurd niks geen geluid, geen licht, echt NIKS, als ik op STOP druk op de ms2 en dan nog eens op STOP rijdt ie nog 20 cm verder en begint het opnieuw
Oftewel, de lok rijdt wel degelijk als je de de baan (kort) van spanning afhaalt door op stop te drukken. Al is het 20cm hij rijdt dus wel???

Als ik ervan uit ga dat je lok het dus met stukken van +/- 20 doet en pas weer doet na het verbreken van de spanning voor een korte tijd is mijn conclusie:

Lok is nu wel schoon want je kunt er mee rijden. Rails idem. Geen smerigheid of isolerend laagje meer, niets meer mis aan die kant. Mar goed, dat hoeft dus niet zo te zijn want wellicht is je lok zo dood als een pier. (eerste melding) Oftewel, verwarring aan (in ieder geval) deze kant.

Let op, ik heb alle vragen even gebundeld die we nodig zijn om te komen tot een eventuele oplosrichting. Ik heb ze letters gegeven en graag bij je antwoorden ook die letters aanhouden, dus stuk voor stuk antwoord geven op die vragen, geen één overslaan en wees zo precies mogelijk in je beschrijving, bijvoorbeeld:

c: Als de lok rijdt in die 20 cm is de verlichting ook normaal aan. Na 20 cm valt de lok stil en knippert de verlichting aan één kant.

Snap je wat we bedoelen? Is even HEEL belangrijk om die info HEEL duidelijk te krijgen om te zoeken naar de fout. Anders komen we er niet uit, of gaat het langer duren om tot een oplossing te komen dan noodzakelijk. Nog erger, dan kunnen we je verkeerde kant op duren voor de oplossing en wordt het alleen maar vervelender.... Daar komen de vragen:

a: rijdt de lok die (+/-) 20 cm wel of is die nu helemaal dood?
b: als de lok wel die 20 cm rijdt, kun je dan door die start / stop handeling wel steeds die 20 cm verder rijden?
c: geeft het in gebruik zijnde apparaat (ms2) nog een melding als deze storing zich voordoet ?
d: Wat constateer je, doen al de treinen hetzelfde, of is het alleen deze ?
e: Zet je licht eens aan van die locomotief (als je dat nog niet had), kijk eens of als de lok dan stopt of het licht dan uit is?
f: Welke decoder zit er in deze loc (merk en type)
g: wordt deze decoder warm
h: worden er andere componenten dan de decoder op de print warm?
i: zit dat 5x5 ding erin. (zie vorige tips hoe je de lok openmaakt)

Zo, voldoende vragen om (denk ik) dichterbij de oplossing te komen. Succes met puzzelen, we horen het graag!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

Sorry voor de onduidelijkheid.
Hier komen de antwoorden:
A: De loc rijdt 20cm (ongeveer) stopt dan (rijdt niet meer, verlichting valt uit, er gebeurt NIKS met de loc) na een start stop handeling rijdt ie weer +/- 20 cm en stopt weer en alles begint opnieuw als ik zo 5-10 minuten aan het rijden ben helpt een start-stop handeling ook niet meer en moet ik de loc een stukje (+/-10cm) voortduwen dan vertrekt hij weer maar de afstand vooraleer hij weer stopt word dan ook steeds kleiner.
B:Ja, maar zoals ik bij "A" al zei na 5-10 minuten gaat het steeds slechter en helpt start-stop niet meer en moet ik de loc duwen.
C: Nee de mobile station 2 geeft geen melding. Ik heb de handleiding nog eens bekeken en ik denk dat de MS2 ook geen meldingen kan geven.
D: Ik ben sinds ongeveer een maand bezig met modelspoor en ik heb maar 1 loc en 1 wagonnetje. Dus hier kan ik geen antwoord op geven.
E: Ik heb altijd met licht aan gereden om te kunnen zien of de loc het contact verloor, als de loc stopt dooft ook het licht.
F: Ik weet niet welke decoder er in zit, ik heb de kap opengemaakt en op de print stond deze nummer:ZI0601270. Ik weet niet of je hier iets mee kunt maar weet anders niet waar het staat.
G: De decoder word niet warm.
H: Nee er word niks warm.
I: Nope geen 5x5,4x4,3x3,2x2,1x1 gevonden.

@mdedeugd: alles is juist aangesloten op de ringleiding.
Andere vragen zie bovenstaande vragen.

Ik heb net met m'n vader (kent niet veel van modeltreinen maar veel van elektronica) wat testjes gedaan met de loc en we denken dat het een combinatie van slechte contacten is. Maar hoe we dit moeten oplossen weten we niet. We weten ook niet of het klopt wat we denken.

Michiel


Mijn BAANVERSLAG

Michiel

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door dentheo »

[quote="Michiel3000"]
I: Nope geen 5x5,4x4,3x3,2x2,1x1 gevonden.

/quote]

Dat is een klein vierkant dingetje schatting 3X3 mm groot, soort beveiliging (electronisch) die zich reset na het verdwijnen van de stroom.
Geeft ongeveer het gedrag dat jij beschrijft.
Kan duiden op zwaar lopen van de motor, maar heeft ook wel eens last van de warmte..
En heeft ook last van vervuilde kollektor.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4094
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Ad_M »

dentheo schreef:
Michiel3000 schreef: I: Nope geen 5x5,4x4,3x3,2x2,1x1 gevonden.

/quote]

Dat is een klein vierkant dingetje schatting 3X3 mm groot, soort beveiliging (electronisch) die zich reset na het verdwijnen van de stroom.
Geeft ongeveer het gedrag dat jij beschrijft.
Kan duiden op zwaar lopen van de motor, maar heeft ook wel eens last van de warmte..
En heeft ook last van vervuilde kollektor.

Volgens mij zijn we nu weer bij pagina twee van dit draadje en gaan we in cirkeltjes met deze vraag :lol:
Martin had hier een hele pagina voor geklopt op zijn site
Of vergis ik mij?

@Michiel
Waar woon jij in de buurt, misschien dat er een N DCC rijder in de buurt van je woont?
Dan kan je uitsluiten of het aan de loc ligt of het wat anders is van je spulletjes?
En heeft misschien de ervaring om je verder te helpen met je probleem, het wordt er niet makkelijker op zo ver ik dit hier lees

Tevens krijg ik een ingeving
Is dit een standaard Mintrix start setje?
Zo ja, sloop de aansluit rail er eens uit, daar zit een ontstoorder in die de boel ook vergalt

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 22 aug 2013 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

haha ja maar we komen er wel uit, "voor elk probleem is een oplossing"

Ik woon in noord-limburg, Belgie


Mijn BAANVERSLAG

Michiel
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door martinb »

Ah, die aansluitrail! Dat zou wel eens een bingo kunnen zijn...


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Templar
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jun 2013 17:58
Locatie: Haaksbergen

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Templar »

martinb schreef:Speciaal voor jou, net in elkaar geklopt. http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... teeds.html (stikt nog van de schrijffouten, maar dat pas ik later wel weer aan)
Erg nuttig Martin dank!

Even heel klein off-topic vraagje. Is dit probleem ook bekend bij Fleischmann? Ik heb een Fleischmann VT12.5 (741201) en wanneer ik een decoder in de NEM plug steek doet hij niks meer, er lijkt wel kortsluiting te onstaan. Alles loopt warm aan en maakt vreemde tikken geluiden. Meerdere decoders getest, zelfde probleem.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door martinb »

@Templar: open daarvoor even een nieuw topic. Dat lijkt een ander probleem te zijn.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Jelle »

@ Michiel, Ik neem aan dat je een nieuwe set van Minitrix hebt aangeschaft, pak dan de aansluitrail en haal daar het blauwe blokje weg wat onder de rail zit gesoldeerd. 99 van de 100 gevallen werkt het daarna vlekkeloos.

zie ook, http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 2&start=10


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door martinb »

Zit nog eens even te zoeken, maar in de startset die je volgens mij hebt, zit inderdaad die aansluitrail waar de ontstoringsmeuk nog inzit. Blauw ding tussen de 2 spoorstaven.

J: Als je die aansluitrail gebruikt, kun je er voor mij eens een goede foto van maken, zowel de boven als onderkant? Even 101% zeker weten dat we het over hetzelfde hebben voordat we wat gaan slopen. Heb helaas geen voorbeeld foto waar we je kunnen laten zien wat we bedoelen.
K: wat is het nummer van je startset?
L: als je hem gebruikt, haal hem eens uit de modelbaan en sluit de boel eens aan zonder dat geval, wat gebeurt er dan. (ps, niet weggooien dat ding, nog niet aanpassen)
M: zitten er ergens andere nog andere / oudere aansluitrails in de baan? Maakt niet uit of je ze gebruikt als aansluitrail of niet.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

Ik heb geen startset maar de stond uit een startset apart te koop bij de dealer, een startset kopen werd mij op internet afgeraden dus dat heb ik niet gedaan.
De loc komt uit deze startset: 11124. Ik heb dus ook geen aansluitrail.

J: Heb geen aansluitrail
K: 11124
L: Ik heb hem niet.
M: Geen aansluitrails.

Sorry dat ik vergeten te vermelden ben dat ik niet de volledige set heb.


Mijn BAANVERSLAG

Michiel

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel.

Op de testbaan reed ie wel.
Op de grotere baan rijd hij kortstondig en stopt.
Wat ook kan. :idea:

Heb jij er ook wissels in gelegt ?
Zo ja ligt er mischien ongemerkt een keerlus in jou baan ?
Laat anders, als je wilt, eens wat foto,s zien van de baan ?


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Jelle »

Ik zou in ieder geval eens heel erg serieus gaan kijken wat de verschillen zijn tussen de testbaan en de 'grote' baan.

En dan natuurlijk de aandacht richten op de verschillen in de grote baan.

Bij een keerlus zal de digi-centrale toch gelijk in kortsluiting schieten, nog voordat je een millimeter hebt gereden.¿?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door FidOo »

Michiel.

Ergens gaf je ook al aan dat de lok dit ook doet op een test rail. Leg eens een meter rail neer en sluit daar je centrale op aan. Lok er op een rijden. Doet hij nog steeds raar?

Maak dan eens je lok open en maak goeie duidelijke foto's van de printplaat! Ik weet bijna zeker dat het probleem daarzit!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

op de testbaan reed ie inderdaad (gewoon een rondje).
Er liggen 12 wissels in en 2 keerlussen maar bij de keerlussen heb ik er een stukje rail tussenuit gehaald. Het keerlus probleem word opgelost met een keerlus. Het laatste onderdeel komt morgen aan.
Ik zal wat foto's maken van de baan, loc, print v/d loc.
Er is volgens mij geen kortsluiting op de baan, ik heb er ook deze kortsluitdetectie op zitten.

Ook op een los stuk rail van een meter waarop de railbox rechtstreeks is aangesloten heb ik hetzelfde probleem.


Mijn BAANVERSLAG

Michiel

Onderwerp starter
Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Michiel3000 »

De foto's:

Afbeelding
De baan in het geheel.
Afbeelding
Hier zijn de 2 keerlussen te zien op de plaat waar een stukje is weggelaten.
Afbeelding
Stuk rechtspoor.
Afbeelding
De loc met de kap erlangs.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De print van de loc.
Afbeelding
Andere foto van de loc.
Afbeelding
Punt met 4 wissels 1 roco (links boven) en 3 minitrixen.


Mijn BAANVERSLAG

Michiel
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door Jelle »

Michiel3000 schreef: Ook op een los stuk rail van een meter waarop de railbox rechtstreeks is aangesloten heb ik hetzelfde probleem.
In dat geval denk ik dat het probleem niet op je baan zit, maar of in je loc, of in je centrale.

Voor wat de centrale betreft, Staat deze ingesteld voor de juiste schaal?
Ik weet dat er verschil zit in de spanning voor H0 en N spoor, dus zou daar misschien ook nog wat ik kunnen zitten.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: minitrix BR 182 024-0 probleem

Bericht door dentheo »

Volgens mij zit de elektronische beveiliging er nog in. Het bruine vierkant met ?3x3? naast de motorcontacten, staat in serie met één van die kontakten.
Voor de rest lijkt het weinig op mijn 182-en, die een losse decoder hebben, met de contactrisico's.
Deze is blijkbaar een decoder op een platine. Daarvan heb ik er geen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Plaats reactie