Vraag waar ik momenteel mee worstel, is het verstandig om 1 centrale nullleiding (als onderdeel van de ringleiding) aan te leggen voor zowel de voeding (DCC) en de voeding van wissels en verlichting? Op dit moment is eea op de TC aangesloten, maar in de toekomst wil ik wellicht eea uitbreiden met een aparte voeding voor verlichting en wissels. Kan ik deze nul op de nul aansluiten van de TC?
Rob
Centrale nulleiding
Centrale nulleiding
Laatst gewijzigd door Rtoonen op 22 aug 2013 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Re: Centrale nulleiding
Kan wel, maar zou het afraden. Ja, kost wat draden meer, maar houdt het uiteindelijk overzichtelijker en de kans op fouten, blunders, poef, rook en een stuk minder.
Ja, die gemeenschappelijke Nul heb je al, dat is namelijk onderdeel van het systeem wat je gebruikt.
Dat is wat bij Marklin de bruine draad is, dit soort systemen noemt men Common-Ground.
Zou er dus gewoon genruik van maken op de manier waarop en waarvor het gemaakt en bedoeld is.
Mvg
Wim.
Dat is wat bij Marklin de bruine draad is, dit soort systemen noemt men Common-Ground.
Zou er dus gewoon genruik van maken op de manier waarop en waarvor het gemaakt en bedoeld is.
Mvg
Wim.
Ben het met beide heren eens, echter wel afhankelijk wat je kennis is van elektra!!
Weet je wat je doet dan is de common ground (gezamenlijke nul) goed te doen, zoals Wim schrijft
Ben je niet zo zeker in de draden harrewar, dan zou ik doen wat Martin zegt en er een draadje bij trekken
Zoveel moeite / kosten zijn het niet
Hoop dat het zo duidelijker is
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Weet je wat je doet dan is de common ground (gezamenlijke nul) goed te doen, zoals Wim schrijft
Ben je niet zo zeker in de draden harrewar, dan zou ik doen wat Martin zegt en er een draadje bij trekken
Zoveel moeite / kosten zijn het niet
Hoop dat het zo duidelijker is
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat is 2 ringen ga aanleggen. Kan ik voor de tweede ring makkelijk een nieuwe trafo aansluiten.
Nieuwe vraag: zijn wissels (standaard fleischmann) goed te combineren met verlichting of gaat deze knipperen bij gebruik van de wissels?
Rob
Nieuwe vraag: zijn wissels (standaard fleischmann) goed te combineren met verlichting of gaat deze knipperen bij gebruik van de wissels?
Rob
Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Ja doe dat maar, want je snapt niet hoe het werkt en hoe het eigenlijk moet.
Of het gaat knipperen, geen idee, zou zeggen probeer het uit, dan weet je het.
Mvg
Wim.
Of het gaat knipperen, geen idee, zou zeggen probeer het uit, dan weet je het.
Mvg
Wim.
Goede keuze om 2 ringen aan te leggen. Mijn eigen vuistregel: als iemand vraagt of het kan is de kennis (anders vraagt iemand het niet) over dit thema niet voldoende om het zonder risico's te gaan doen. Klinkt wellicht wat rot, maar is zeker niet zo bedoeld. Voor die ene draad is het het risico niet waard m.i. Draadje meer kost weinig, poef kost (als je pech hebt) bakken met geld...
Of je verlichting gaat knipperen? Aan deze kant geen problemen mee. Als de trafo zwaar genoeg is en de voedingsdraad dik genoeg doet de dip door de omschakeling van de wissels niets. Aan deze kant gaat het prima.
Of je verlichting gaat knipperen? Aan deze kant geen problemen mee. Als de trafo zwaar genoeg is en de voedingsdraad dik genoeg doet de dip door de omschakeling van de wissels niets. Aan deze kant gaat het prima.