Brussel-Noord anno 1920 - het einde
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Bedankt heren. En ik moet zeggen dat het wederzijds is. Ik volg jullie project, meestal in stilte, maar ook met bewondering en respect.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Michiel,
De benodigde ruimte voor die draaischijf is 32x32, maar dit komt volgens mij alleen door het mechanisme wat de boel moet aandrijven. Zou je deze niet lager kunnen plaatsen en dan met een langere as kunnen aandrijven. Als ik het op hun site bekijk moet dit toch wel te doen zijn.
De benodigde ruimte voor die draaischijf is 32x32, maar dit komt volgens mij alleen door het mechanisme wat de boel moet aandrijven. Zou je deze niet lager kunnen plaatsen en dan met een langere as kunnen aandrijven. Als ik het op hun site bekijk moet dit toch wel te doen zijn.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Het is een idee om eens mee te spelen. Bedankt voor deze heldere brainwave.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Na lang twijfelen (servo, motor of magneet), kostenplaatjes opstellen, montagemethodes bedenken en elektrische schema's uitdocteren, hak ik de knoop door. Ik ga beginnen met de goedkoopste oplossing: de Conrad wisselaandrijving. De koe wordt bij haar hoorns gevat.
Deze montage is uiterst eenvoudig. Men heeft naast een "out of the box" Conradaandrijving 1 stukje veerstaal nodig, en een kort stukje messing doorvoerbus, dat als scharnier dient. Door de hefboomwerking kan de Conrad motor zonder probleem de Pecowissels MET veertje omzetten. En gezien de wisselaandrijving ook zorgt voor de puntstukpolarisatie, kan ik eenvoudige wisseldecoders gebruiken. Het lijkt ideaal, maar de ervaring zal leren of deze opstelling ook betrouwbaar en efficient zal blijken.
Deze montage is uiterst eenvoudig. Men heeft naast een "out of the box" Conradaandrijving 1 stukje veerstaal nodig, en een kort stukje messing doorvoerbus, dat als scharnier dient. Door de hefboomwerking kan de Conrad motor zonder probleem de Pecowissels MET veertje omzetten. En gezien de wisselaandrijving ook zorgt voor de puntstukpolarisatie, kan ik eenvoudige wisseldecoders gebruiken. Het lijkt ideaal, maar de ervaring zal leren of deze opstelling ook betrouwbaar en efficient zal blijken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Ik ben even bezig geweest om een schatting te maken voor de benodige elektonicaonderdelen: 123 bezet-/terugmelders, 25 tot 30 servodecoders, 6 wisselmoterdecoders, 3 tot 5 magneetartikeldecoders en een serie schakeldecoders om allerhande gadgetpul te schakelen (licht, geluid, ....). Alle elektronica hiervoor zou ik graag ook mee in dit segment proppen. Ik ben hier nog even mee bezig, denk ik. Het sporenplan opgedeelt in blokken en secties ziet er zo uit:
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Ha die Michiel, goed om te zien dat er nog vooruitgang is! Die montage ziet er heel goed uit, en slim bedacht met die schanierwerking!
Ik ben een week of 2 bij de baan van Mischa (9mm-spoor forum) wezen kijken en doen. Die maakt ook gebruik van deze aandrijvingen. Maar ze bleken niet betrouwbaar. Sommige schakelen niet naar 1 zijde, of drukken de wissel net niet goed genoeg aan.
Hij stapt nu over op servo aandrijvingen. Ook ik ben daar aanbegonnen.
Maar volgens mij is dit nog goedkoper als deze aandrijvingen! een servo kost 2 dollar, en met een OC32 kun je er 16 (met polarisatie) of 32 zonder aansturen.
Ook vind ik ze redelijk herrie maken!
Echter ik moet nog beginnen met de servo's dus daar heb ik weinig ervaring mee. Maar ik denk dat andere hier wel verder op kunnen ingaan.
Ik ben een week of 2 bij de baan van Mischa (9mm-spoor forum) wezen kijken en doen. Die maakt ook gebruik van deze aandrijvingen. Maar ze bleken niet betrouwbaar. Sommige schakelen niet naar 1 zijde, of drukken de wissel net niet goed genoeg aan.
Hij stapt nu over op servo aandrijvingen. Ook ik ben daar aanbegonnen.
Maar volgens mij is dit nog goedkoper als deze aandrijvingen! een servo kost 2 dollar, en met een OC32 kun je er 16 (met polarisatie) of 32 zonder aansturen.
Ook vind ik ze redelijk herrie maken!
Echter ik moet nog beginnen met de servo's dus daar heb ik weinig ervaring mee. Maar ik denk dat andere hier wel verder op kunnen ingaan.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hoi Joost,
ik had de OC32 ook eens bekeken, maar technisch vond ik deze oplossing te beperkend. Ik verwacht ongeveer 300+ wissels te gaan sturen over een 20-tal modules. De verbinding van de OC32 met computer vond ik problematisch (met prallelpoort, hoe bekabel ik dit?), alsook de beperking van sturing (Koploper, en ?). Enkel Railroad&Co Traincontroller kan wat ik zou willen bereiken kwa geautomatiseerde rangeerbewegingen, en OC32 werkt niet met RR&Co, had ik begrepen.
De Conrad aandrijving maakt vrij veel herrie onder vorm van een harde klap indien aangesloten op 16V~. Met een lagere spanning loopt ie veel soepeler. Het aandrukken van de wisseltong gebeurt door de eigen veer van de Peco-wissel. Ik laat die zitten want Conrad heeft er geen probleem mee.
De standaard methode van montage (verenstalen staafje recht naar boven) lijkt me ook niet echt betrouwbaar met Peco wissels. Vandaar dat ik een alternieve methode bedacht. Ik hoop natuulijk dat het zich goed zal gedragen, en doet wat het moet doen.
Maar alles beschouwd, blijf ik ook maar een prutser. Ik heb geen ervaring met dit soort wisselaandrijvingen en ben ook op zoek naar een oplossing die mij fincancieel en technisch haalbaar lijkt. Hoe Conradaandrijving zich gedraagt in operationeel bedrijf, dat wacht ik nog af.
ik had de OC32 ook eens bekeken, maar technisch vond ik deze oplossing te beperkend. Ik verwacht ongeveer 300+ wissels te gaan sturen over een 20-tal modules. De verbinding van de OC32 met computer vond ik problematisch (met prallelpoort, hoe bekabel ik dit?), alsook de beperking van sturing (Koploper, en ?). Enkel Railroad&Co Traincontroller kan wat ik zou willen bereiken kwa geautomatiseerde rangeerbewegingen, en OC32 werkt niet met RR&Co, had ik begrepen.
De Conrad aandrijving maakt vrij veel herrie onder vorm van een harde klap indien aangesloten op 16V~. Met een lagere spanning loopt ie veel soepeler. Het aandrukken van de wisseltong gebeurt door de eigen veer van de Peco-wissel. Ik laat die zitten want Conrad heeft er geen probleem mee.
De standaard methode van montage (verenstalen staafje recht naar boven) lijkt me ook niet echt betrouwbaar met Peco wissels. Vandaar dat ik een alternieve methode bedacht. Ik hoop natuulijk dat het zich goed zal gedragen, en doet wat het moet doen.
Maar alles beschouwd, blijf ik ook maar een prutser. Ik heb geen ervaring met dit soort wisselaandrijvingen en ben ook op zoek naar een oplossing die mij fincancieel en technisch haalbaar lijkt. Hoe Conradaandrijving zich gedraagt in operationeel bedrijf, dat wacht ik nog af.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hallo Michael,
Prima uit eenzetting van hoe je het doe.
Ik bewonder je manier van aanpakken toch een 2 tal opmerkingen:
Persoonlijk zou ik het veertje er wel uithalen dat kost geen moeite en ik ben er van overtuigt dat de conrad aandrijving het prettiger vindt want hij hoeft minder kracht te gebruiken en dat lijkt me voor de levens verwachting toch altijd beter.
Heb je ook al eens naar Windigipet gekeken want die kan zeker wat je wil en is gemakkelijk in gebruik.
mvrg Bob
Prima uit eenzetting van hoe je het doe.
Ik bewonder je manier van aanpakken toch een 2 tal opmerkingen:
Persoonlijk zou ik het veertje er wel uithalen dat kost geen moeite en ik ben er van overtuigt dat de conrad aandrijving het prettiger vindt want hij hoeft minder kracht te gebruiken en dat lijkt me voor de levens verwachting toch altijd beter.
Heb je ook al eens naar Windigipet gekeken want die kan zeker wat je wil en is gemakkelijk in gebruik.
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hallo Bob,
het veertje laat ik toch zitten. Het helpt de wisseltong om goed aan te drukken. De wissel is ontworpen om met veertje goed te werken. De Conrad-motor heeft geen moeite met het schakelen dankzij de hefboomwerking. Volgens mijn labo-testen zou het moeten werken. Hopelijk ook in praktijk.
Windigipet had ik een paar jaar geleden willen uittesten, maar vond geen niet-duitse versie. Ik zie nu dat ze ook een Engelse en zelfs een Nederlandse versie hebben. Ik ga er eens naar kijken. Kan je met de demoversie ook simulaties uitvoeren, en is de demoversie de nec-plus-ultra versie met alle opties en mogelijkheden?
het veertje laat ik toch zitten. Het helpt de wisseltong om goed aan te drukken. De wissel is ontworpen om met veertje goed te werken. De Conrad-motor heeft geen moeite met het schakelen dankzij de hefboomwerking. Volgens mijn labo-testen zou het moeten werken. Hopelijk ook in praktijk.
Windigipet had ik een paar jaar geleden willen uittesten, maar vond geen niet-duitse versie. Ik zie nu dat ze ook een Engelse en zelfs een Nederlandse versie hebben. Ik ga er eens naar kijken. Kan je met de demoversie ook simulaties uitvoeren, en is de demoversie de nec-plus-ultra versie met alle opties en mogelijkheden?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Ja met het veertje intact moet je wisseltong absoluut goed staan, ik weet alleen niet of bij een lagere spanning de motor nog sterk genoeg blijkt. Dit kun je proefondervindelijk testen natuurlijk voor zover dat je dat niet gedaan had.
De verbinding van een OC32 met de PC is het makkelijkste via RS485 (heb je een convertertje voor nodig van USB naar RS485)
Of je programmeerd ze via RS232 (com-port) en stuurt ze dan via DCC aan.
Dit is natuurlijk afhankelijk van welk besturingssysteem je gaat gebruiken.
Maar die wisselmotoren van Conrad zijn wel eenvoudiger aan te sluiten ( en polarisatie is al bij ingesloten!)
Ik kijk stiekem gewoon mee en misschien kan ik wel iets bruikbaars vinden in je montage wat ik mooi kan toepassen.
Zoals geopperd (en bij Bob bewezen is) is windigipet echt een zeer uitgebreid programma.
De verbinding van een OC32 met de PC is het makkelijkste via RS485 (heb je een convertertje voor nodig van USB naar RS485)
Of je programmeerd ze via RS232 (com-port) en stuurt ze dan via DCC aan.
Dit is natuurlijk afhankelijk van welk besturingssysteem je gaat gebruiken.
Maar die wisselmotoren van Conrad zijn wel eenvoudiger aan te sluiten ( en polarisatie is al bij ingesloten!)
Ik kijk stiekem gewoon mee en misschien kan ik wel iets bruikbaars vinden in je montage wat ik mooi kan toepassen.
Zoals geopperd (en bij Bob bewezen is) is windigipet echt een zeer uitgebreid programma.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Michiel,
Martin Domburg is helemaal los op dat OC32 spul en heeft zelfs, zo ver ik het weet, een wekelijk vagen uurtje hiervoor (gratis )
Neem even contact met hem op of stuur een PB
Ik weet zeker dat hij veel van je vragen / onduidelijkheden kan wegnemen
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Martin Domburg is helemaal los op dat OC32 spul en heeft zelfs, zo ver ik het weet, een wekelijk vagen uurtje hiervoor (gratis )
Neem even contact met hem op of stuur een PB
Ik weet zeker dat hij veel van je vragen / onduidelijkheden kan wegnemen
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hallo Ad en Joost,
ik zie nu dat de OC32 ook rechtreeks via DCC gestuurd kan worden. Dat maakt de inzet een hoop flexibeler tov de keuze van besturingssoftware en de bekabeling van de modelbaan.
Ik moet het nog meer in detail bestuderen, maar ik denk dat ik mogelijk voor mijn tweede segment eens de OC32 ga proberen. Dan kan ik het ook meteen vergelijken met het huidig systeem waarvan ik de onderdelen al aangeschaft heb (IEK decoders i.c.m. Conrad wisselmotoren).
En iets heel anders. Eigenlijk niets nieuws voor de meesten hier, maar voor mij een verademende ontdekking: werken aan de onderkant van de baan is geen rugkwellende turnoefening meer. Gewoon het segment op zijn kant op de werkmaat, en ik kan overal comfortabel aan. Heerlijk, bijna gezellig, met een nostalgisch stukje musikaal vinyl op de achtergrond: Genesis Foxtrot.
ik zie nu dat de OC32 ook rechtreeks via DCC gestuurd kan worden. Dat maakt de inzet een hoop flexibeler tov de keuze van besturingssoftware en de bekabeling van de modelbaan.
Ik moet het nog meer in detail bestuderen, maar ik denk dat ik mogelijk voor mijn tweede segment eens de OC32 ga proberen. Dan kan ik het ook meteen vergelijken met het huidig systeem waarvan ik de onderdelen al aangeschaft heb (IEK decoders i.c.m. Conrad wisselmotoren).
En iets heel anders. Eigenlijk niets nieuws voor de meesten hier, maar voor mij een verademende ontdekking: werken aan de onderkant van de baan is geen rugkwellende turnoefening meer. Gewoon het segment op zijn kant op de werkmaat, en ik kan overal comfortabel aan. Heerlijk, bijna gezellig, met een nostalgisch stukje musikaal vinyl op de achtergrond: Genesis Foxtrot.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Michiel,
Dat werkt inderdaad een stuk prettiger Ik gebruik deze methode zelf ook.
Grtz.
Peter
Dat werkt inderdaad een stuk prettiger Ik gebruik deze methode zelf ook.
Grtz.
Peter
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hoi Michiel,
Check goed of je materiaal goed over je wissels gaat. Ik heb gemerkt dat als het verenstaal ook maar ietsje boven 't gaatje uitkomt, m'n BR212 er al tegenaan liep, ondanks dat 't niet hoger (maar wel dichter bij 't spoor) was dan het standaard "bultje" van de peco wissel.
.Michiel.
Check goed of je materiaal goed over je wissels gaat. Ik heb gemerkt dat als het verenstaal ook maar ietsje boven 't gaatje uitkomt, m'n BR212 er al tegenaan liep, ondanks dat 't niet hoger (maar wel dichter bij 't spoor) was dan het standaard "bultje" van de peco wissel.
.Michiel.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hoi Michiel,
had je niets gezegd, dan had ik er ook niet bij stilgestaan. Maar nu ik het weet, ga ik vanavond toch eens checken met wat materieel. Je weet maar nooit. Bedankt voor de tip.
had je niets gezegd, dan had ik er ook niet bij stilgestaan. Maar nu ik het weet, ga ik vanavond toch eens checken met wat materieel. Je weet maar nooit. Bedankt voor de tip.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Muzikaal is het in orde bij je in elk geval.Michiel schreef: Heerlijk, bijna gezellig, met een nostalgisch stukje musikaal vinyl op de achtergrond: Genesis Foxtrot.
Het luistert inderdaad nauw met de pin die de wissel omzet. Met name Klazen hebben er last van als hij maar iets te ver uitsteekt. Tip: de pin niet met de Dremel inkorten, dan smelt je wissel... Nijptang werkt prima.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Dat jouw baan een waar kunstwerk gaat worden dacht ik al wel, maar ook qua muziek komt het helemaal goed zie ik welMichiel schreef:Genesis Foxtrot
Maar afgezien daarvan: per ongeluk heb ik in mijn vorige project ook dat enorme voordeel van modules ontdekt. Ondersteboven de bedrading doen is een waar feest, ik kan het iedereen aanraden.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Haha, goeie! Dat heb ik zelf ook proefondervindelijk vast moeten stellen. Gelukkig was 't niet volledig weggesmolten maar dat is absoluut een gevalletje nijptang!shoven schreef:Het luistert inderdaad nauw met de pin die de wissel omzet. Met name Klazen hebben er last van als hij maar iets te ver uitsteekt. Tip: de pin niet met de Dremel inkorten, dan smelt je wissel... Nijptang werkt prima.
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Hoi Bob,bob vermeulen schreef:Heb je ook al eens naar Windigipet gekeken want die kan zeker wat je wil en is gemakkelijk in gebruik.
ik ben de handleiding van Windigipet aan het doorworstelen (meer dan 500 pagina's), en zoek specifiek hoe Windigipet omgaat met geäutomatiseerd ontkoppelen en weer aankoppelen. Maar ik vind de informatie niet. Ik gooi de vraag dan hier maar in de groep. wie weet weet jij of iemand anders het antwoord.
Wanneer er ontkoppelt wordt, gaat men over van 1 trein(type/nummer) naar 2 treindelen. Kan men beide delen een nieuw trein(type/nummer) toekennen? En bij het weer aankoppelen van 2 treindelen tot 1, kan men hier ook zelf een nieuw trein(type/nummer) toekennen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Vandaag de bakken weer aan elkaar gevezen, en de sporen naar het atelier proefgelegd, met twee wissels op de scheiding...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Thanks Abel!
... en nog steeds werkende aan het depot-segment met het spoor naar het atelier...
Germaine, nikske da zu goe is as 'n bakske meh carrecolle in luuk. 'k em ze meh veul amour geprepareit!
Urbanie, den trans-menapiens is lank, vriet lank, en a bakske is dan ka, vriet ka.
Germaine, t' es veu da da 'k 'n reservebakse meh warme carrecolle apporteir.
Urbanie, ge paast na ne kier an alles, ni! De mama zal vriet content zaen!
Germaine, en 't is meh vriet veul amour da 'k ze breng. Zeg da' k et a gezeit ah!
... en nog steeds werkende aan het depot-segment met het spoor naar het atelier...
Germaine, nikske da zu goe is as 'n bakske meh carrecolle in luuk. 'k em ze meh veul amour geprepareit!
Urbanie, den trans-menapiens is lank, vriet lank, en a bakske is dan ka, vriet ka.
Germaine, t' es veu da da 'k 'n reservebakse meh warme carrecolle apporteir.
Urbanie, ge paast na ne kier an alles, ni! De mama zal vriet content zaen!
Germaine, en 't is meh vriet veul amour da 'k ze breng. Zeg da' k et a gezeit ah!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
Germaine en Urbanie zijn 2 Brusselse kletswijven die op alles commentaar hebben, maar van niets verstand. Behalve misschien van "carrecollen" (slakken) en "pansjen" (bloedworst). Ze zijn op een dag verschenen tijdens de bouw van mijn mini-baantje "St-Michel La Roche", en blijven sindsdien steeds rondhangen. Ik heb ze al een paar keer proberen te verwijderen, maar hun populariteit blijkt groot. Indien ze je ergeren, gewoon negeren (dat doen de dames met mij ook), want modelbouwtechnisch dragen ze niets bij.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject
zijn ze ook lid van dit forum toevallig ?. nog wat kunnen doen de laatste dagen ?Michiel schreef:Germaine en Urbanie zijn 2 Brusselse kletswijven die op alles commentaar hebben, maar van niets verstand. Behalve misschien van "carrecollen" (slakken) en "pansjen" (bloedworst). Ze zijn op een dag verschenen tijdens de bouw van mijn mini-baantje "St-Michel La Roche", en blijven sindsdien steeds rondhangen. Ik heb ze al een paar keer proberen te verwijderen, maar hun populariteit blijkt groot. Indien ze je ergeren, gewoon negeren (dat doen de dames met mij ook), want modelbouwtechnisch dragen ze niets bij.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here