Minitrix baanvlak issoleren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Ik weet neit of dit het juiste forum is maar ik snap het een ander niet.
Ik rijd digitaal minitrix. En het is mijn bedoeling om alle wissels, seinen etc te digitaliseren.
Maar ik snap het zelf al niet met de baanvlakken. :$
Stel dat ik een dubbelsporige baan heb ingedeeld in viervlakken.
Elk baanvlak heb ik aangegeven met een kleur: blauw, grijs, roze en geel.
Geel is gevoed door het netstroom en daar is ook mijn mobile station op aan gesloten.
Als mijn trein vanaf baanvlak geel het grijze baanvlak in wil rijden. hoe doe ik dit?
Heb ik mijn rails verkeerd geïssoleerd?
Ik ga er van uit dat je plastic issolatie puntjes moet gebruiken of is dat andere dingen?
Ik hoop dat iemand dit aan me kan uitleggen en verduidelijken voor me.
alvast bedankt.
Patrick
Bijlagen
Baanvoorbeeld met vierbaanvlakken
Baanvoorbeeld met vierbaanvlakken
baanvlakken uitleg, test.jpg (89.79 KiB) 4449 keer bekeken



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door dentheo »

Patrick-minitrix schreef: Heb ik mijn rails verkeerd geïssoleerd?
Ik vrees van wel...alles eruit en rijden....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door KroKo »

Je kunt ook de drie andere baanvakken parallel aan het eerste baanvak aansluiten. Dan kun je later eventueel makkelijk bezetmelders aansluiten wanneer je met de computer automatisch zou willen rijden.

Ik zou alleen het grijze baanvak aan de andere kant van de wissel isoleren. Indien je automatisch gaat rijden, dan houd een trein in het grijze vak de wissels bezet. Hetzelfde geld overigens ook voor het roze vak aan de bovenkant.

Erik


Begint, eer hij bezint

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Saraan »

Ik zou eigenlijk willen herhalen wat Dentheo zei: alle isolaties eruit en rijden. Zolang je louter met handregelaar denkt te rijden, en wissels en seinen handmatig denkt te bedienen, hebben blokken geen zin. Maar als je denkt om het treinverkeer te gaan automatiseren (met behoud van het handmatig kunnen rijden met rijregelaar natuurlijk) dan kan je beginnen denken aan blokken... Dus, isolaties eruit en rijden maar! ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Ik zou zonder computer willen rijden en zonder Intellianbox (aanschafprijs).
Alleen wil ik me baan beveiligen omdat anders de treinen op elkaar kunnen botsen.
Maar zover ik heb kunnen vinden zijn er dus de reedcontacten, stroomdetentie en terug melders.

Terug melders moet je toch aansluiten op een intellian box o.i.d?
Geld dat ook voor de reed contacten?


Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door KroKo »

Reed relais zou je dan eventueel weer aansluitne op de terugmelders. Maar dan heb je het al weer over rijden met de computer of de intellibox.

Maar als je met beveiliging wilt rijden zul je toch isolatie rails aan moeten brengen.

Groet,

Erik


Begint, eer hij bezint

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Saraan »

Patrick,

je denkt analoog. Besturing van een analoge baan gebeurt met het perspectief van een seinhuis; je zet seinen, wissels, ... en treinen gehoorzamen naar gelang deze acties.

Een digitaal systeem bestuur je met het perspectief van een treinbestuurder. Je kiest een trein, en rijdt het van seine tot sein, tot zijn bestemming is bereikt. Dan neem je een andere trein... enz.

Beide systemen kunnen geautomatiseerd worden. Dat gebeurt voor beide systemen op verschillende wijze. Een analoog systeem gebruikt bezetmeldingsinforlatie om te bepalen welke blokken onder spanning gebracht mogen worden, en welke niet. Een digitaal systeem gebruikt de bezetmeldinformatie om een bepaalde trein te laten optrekken, of juist weer te stoppen. Ook hier is het verschil in perspektief duidelijk.

Wat jij vraagt, om treinen te behoeden opdat ze zouden botsen, moet je op een digitale manier oplossen, als je digitaal wilt rijden. Concreet betekend dat, bezetmelders plaatsen, een digitale centrale koppelen aan een computer en een treinbeïnvloedingssoftware draaien.

Ik heb het nogal wzart/wit voorgesteld, en er zijn verschillende hybridesystemen mogelijk, maar globaal beschouwd zal je toch moeten kiezen, of toegeven, vrees ik.
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Met isolatierails houdt dat in dat er dan geen treinen in kunnen rijden als er al een trein in dat baanvlak zit?
EN kan ik dan met me mobile station gewoon blijven rijden?
Want ik wil niet met de computer rijden.
Zijn er anders andere optie.

Thanks voor de snelle reactie


Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door KroKo »

Sorry, was al weer vergeten dat je digitaal rijd 8-) Dan is de manier om met een controller (IB, CS, computer, DDW) en bezetmelders te werken. Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn. In de meeste gevallen kun je daar naast gewoon met je MS blijven rijden.

Erik


Begint, eer hij bezint

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel...

Dat houdt dus dat ik moet kiezen tussen computer met intellibox of analoog gaan rijden?

Patrick



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Saraan »

Een isolatierail dient om secties elektrische van elkaar te ontkoppelen. Een isolatierail heeft geen invloed op het rijgedrag van je trein. Je kan bezetmelders en relais gaan gebruiken om blokken onder spanning te brengen of niet, en ze logisch koppelen zodat je een bloksysteem kreeert, maar je verliest de controle over de besturing van je trein. Digitaal rijden heeft dan wijzig zin.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door KroKo »

Patrick,

Er is ook te leven zonder Intellibox :mrgreen: Maar een computer is wel handig. Staat er hier op het forum niet iets over beginnen met digitaal?

Erik

[edit]Ik lees net dat de MS gewoon DCC praat? Dan zou ik hem inruilen voor een MultiMaus oid. Deze zijn redelijk goedkoop op de PC aan te sluiten bij zelfbouw. Kijk een sop de site van Wim voor de s88XPressNetLI[/edit]
Laatst gewijzigd door KroKo op 30 okt 2009 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Begint, eer hij bezint

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Michiel in wat u zegt heeft u volkomen gelijk in.
Ik heb gekozen voor een simpele baan, zodat ik met kleine dingen kan oefenen voordat ik naar een grotere baan ga zo "de Saraan" en "Fantasia".
Dat ik mijn digitaal rijden kwijt raak heeft u gelijk in. Dan zou ik dus net zo goed analoog kunnen rijden.
Dan is het toch verstandiger om een intellian box aan te gaan schaffen?



Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Dat klopt mijn mobile station leest gewoon DCC, dat zijn mijn twee voornaamlijkste treinen ook. Ik las ook iets op de website van minitrix over selectrix maar dat is niet meer leverbaar via de website. Maarja dan weer via de pc.

Ik heb een laptop ter beschikking die ik er voor zou kunnen gebruiken. En dan met koploper.
MultiMaus, Twincenter, Intellianbox of...

En dan gewoon de standaard bezetmelders.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Saraan »

Patrick,

Ik snap dat je digitaal wilt rijden, met geäutomatiseerd verkeer. Maar begin stap voor stap. Wat jij nodig hebt is een handleiding hoe te beginnen met digitale treinbesturing. Ik ken geen boekwerken, en misschien hebben anderen een goede tip wat je best zou lezen.

Zonder je te willen beïnvloeden in je keuze, want er zijn meerdere goede treinbeïnvloedingssoftware, maar ik ben de mostert gaan halen uit de handleiding van Koploper. Begin met het hoofdstuk "Beschrijving aansluiten van blokken", maar ik heb de handleiding, voor ik begon met bouwen eerst een keer of 3 helemaal doorgenomen. 't Is een methode, maar waarschijnlijk zijn er betere.

Wie heeft een tip voor Patrick voor goede lectuur op dit vlak?


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door shoven »

Patrick,

Als je digitaal wilt rijden, oriënteer je dan goed. Ik ken ook geen boeken over dit onderwerp, maar sites als deze en BNLS bevatten een schat aan informatie. Als je geautomatiseerd digitaal wilt rijden is er een aantal voorwaarden (duh): 1) een digitale centrale en 2) een computerprogramma dat het allemaal regelt, en 3) een verbinding tussen beide. Oriënteer je dus goed op ALLE onderdelen van je systeem. De handleiding van Koploper is overigens een goede indicatie van wat er mogelijk is, zie de tip van Michiel...

PS: wat meer aandacht voor de leesbaarheid van je bijdragen helpt ook.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door spoor65 »

Patrick

Ook ik zou zo niet weten of er boekwerken zijn over digitaal beginnen, en als ze er al zijn zijn het veelal oudere boeken waar de huidige ontwikkelingen al niet meer in staan.

Maar wil je toch wat meer lezen omtrent digitaal en veel tips zien, kijk dan ook eens op de site van martinb
http://www.nproject.org/nl

aan de rechter kant zie je een hele lijst met rubrieken waar ook digitaal veel te vinden is.

mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Ik heb inderdaad al op die site gekeken en het is inderdaad een erg handige site.
Ik ben van plan om misschien een lokmause te kopen.
Daar zit dan een transformator en booster bij.
Hier door is het mogelijk om het toch aan te sluiten op de computer?
En dan met koploper?

Patrick



Wim Ros

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Wim Ros »

Juist Patrick, dat is een stapje dichterbij het aansluiten op een computer.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Als het goed is heb ik het weekend (7nov) mijn Multimaus binnen met transformator en booster.
En dan is het verstandig om die spullen van Wim te kopen?
Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb ervoor met computer?
Dus dan heb ik dan al een laptop, multimaus, booster en transformator.
Verder... wil als ik alles snap
14 baanvlakken, 6 tot 8 wissels.

Patrick


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door spoor65 »

patrick,

een goede start heb je dus al, wat je verder nog nodig bent om met je multimaus en je laptop gebruik te kunnen maken van koploper:

http://www.beneluxspoor.net/index.php/t ... 150.0.html

kijk even op deze link, in het eerste bericht van dit topic staan de pakketjes zoals Wim en Karst ze aanbieden, elke keer worden de set weer verbeterd, maar voor zover ik weet blijven de item nummers wel steeds gelijk.

Item 200 is wel het meest uitgebreide pakket, geheel gebouwd dus kun je snel mee aan de slag, ook de benodigde kabels zitten daar bij, echter mijn advies.

Stuur Wim ff een pb of hij je een tip wil geven zodra de volgende serie weer besteld kan worden, want op dit moment zijn ze zo te zien ff niet te bestellen daar Wim en Karst eerst weer de laatste bestelronde gaan afhandelen.

bij twijfel over wat je nodig bent, kun je denk ik ook het beste Wim even pb sturen, hij zal je zeker van de nodige en goede info willen voorzien.

dat de setjes ff niet leverbaar zijn, ach das eigenlijk niet eens direct zo erg lijkt mij, je kunt met je multimaus ondertussen eens lekker uitproberen wat het allemaal kan, en dan is de koppeling naar koploper een mooi vervolg daarop.

Succes.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Patrick-minitrix
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:51
Locatie: Zaanstad

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door Patrick-minitrix »

Freddy(spoor65)

Bedankt voor je tip, ik heb gelijk ook Wim gemaild en die adviseert mij dan ook item 200 te kopen, icm de MultiMaus.

Alleen nu kreeg ik van iemand anders te horen iets over selectrix van minitrix zelf.
Minitrix wissels vragen meer als 1 ampere stroom die een normale wisseldecoder geven?
Met selectrix is het ook mogelijk om via de computer te sturen.
Iemand ervaring daarmee?

Patrick


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix baanvlak issoleren

Bericht door spoor65 »

Patrick,

Ook selectrix is natuurlijk een optie, en er zijn veel voorstanders van, maar dcc heeft zeker meer gebruikers.
Op de door mij in het vorige bericht gegevens link van de site van martinb zul je zowel over selectirx als dcc info kunnen vinden.

Voor wat betreft de wisselaandrijving en de benodigde amp.

er zijn ook wisseldecoders te koop die wel genoeg amp aan kunnen, dus dat lijkt mij het probleem niet.
zelf gebruik ik peco rails de eigen peco aandrijving vraagt ook heel wat amp, maar met een Lenz ls150 wisseldecoder is dat geen enkel probleem, als ik alle info goed heb doorgenomen. deze kan volgens mij tot 1,7amp

Mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie