Ideeen voor een Baanplan ???
Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo iedereen van het N-spoorforum
Ik ga thuis beginnen met een modelbaan te bouwen.
Aangezien in niet de ruimte had een modelbaan te kunnen bouwen
heb ik een unit (6x3 meter) achter mijn huis laten plaatsen.
Heel spektakel natuurlijk ( grote vrachtauto met een grote kraan er bij)
En nog geen 15 minuten later had ik de ruimte om een mooie grote modelbaan te bouwen.
Uiteraad gelijk vol energie begonnen.
Ik heb een complete frame gebouwd in een U vorm (zie afbeelding)
Nu zit ik al een tijdje te knutsellen qwa baanplan,
Ik heb het progamma Anyrail aangeschaft.
Dit werkt volgens mij best mooi behalve dan met flexrail leggen blijft lastig
ook de hoogte verschillen krijg ik nog niet goed voor elkaar.
Nu mijn vraag:
Wie heeft een goed idee voor een baanplan.
schaduw station 1ste laag,
Ik heb wel wat dingen wat ik er graag in wil hebben.
namelijk een groot station en een containerterminal.
Aangezien ik de railpro trein erg mooi vind zou ik ook graag een plek hebben op mijn baan waar bijvoorbeeld een berg grind ligt met wat opstelsporen.
ik ga gebruiken qwa rails : fleischmann picollo (scahaduwstation) en peco code55.
Ik hoor graag wat voor ideeen jullie hebben
Hier voor alvast bedankt.
afbeelding van oppervlakte!
Ik ga thuis beginnen met een modelbaan te bouwen.
Aangezien in niet de ruimte had een modelbaan te kunnen bouwen
heb ik een unit (6x3 meter) achter mijn huis laten plaatsen.
Heel spektakel natuurlijk ( grote vrachtauto met een grote kraan er bij)
En nog geen 15 minuten later had ik de ruimte om een mooie grote modelbaan te bouwen.
Uiteraad gelijk vol energie begonnen.
Ik heb een complete frame gebouwd in een U vorm (zie afbeelding)
Nu zit ik al een tijdje te knutsellen qwa baanplan,
Ik heb het progamma Anyrail aangeschaft.
Dit werkt volgens mij best mooi behalve dan met flexrail leggen blijft lastig
ook de hoogte verschillen krijg ik nog niet goed voor elkaar.
Nu mijn vraag:
Wie heeft een goed idee voor een baanplan.
schaduw station 1ste laag,
Ik heb wel wat dingen wat ik er graag in wil hebben.
namelijk een groot station en een containerterminal.
Aangezien ik de railpro trein erg mooi vind zou ik ook graag een plek hebben op mijn baan waar bijvoorbeeld een berg grind ligt met wat opstelsporen.
ik ga gebruiken qwa rails : fleischmann picollo (scahaduwstation) en peco code55.
Ik hoor graag wat voor ideeen jullie hebben
Hier voor alvast bedankt.
afbeelding van oppervlakte!
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Wow wat een ruimte! Geweldig!
Heb je rekening gehouden met het feit dat 1 meter diepe tafels echt te diep zijn voor normalen mensenarmen? Het advies is altijd om de tafels minder diep te houden.
Qua baanplan zal je denk ik beter zelf met een voorzet komen (desnoods per type locatie / activiteit op je tafel). Zoveel mensen zoveel meningen dus ik zie graag wat concrete voorbeelden van wat je zoekt, dat is makkelijker discussiëren. Inspiratie kun je op het forum vinden.
Heb je rekening gehouden met het feit dat 1 meter diepe tafels echt te diep zijn voor normalen mensenarmen? Het advies is altijd om de tafels minder diep te houden.
Qua baanplan zal je denk ik beter zelf met een voorzet komen (desnoods per type locatie / activiteit op je tafel). Zoveel mensen zoveel meningen dus ik zie graag wat concrete voorbeelden van wat je zoekt, dat is makkelijker discussiëren. Inspiratie kun je op het forum vinden.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
hoi erik
Bedankt voor uw reactie en tips.
Aan gezien in de baan 80 cm hoog gemaakt heb
is het voor mijn armen geen probleem, (grote jonge)
Nu is het zo dat ik NS treinen verzamel
dus mijn baan zou vooral nederlands wezen
maar ik vind een klein bergje geen enkel probleen en zelfs wel mooi.
ik ga zeker nog even eigen tekeningen plaatsen
alleen ben ik hier geen ster in vanwege het flexrail verhaal
mvg
Bedankt voor uw reactie en tips.
Aan gezien in de baan 80 cm hoog gemaakt heb
is het voor mijn armen geen probleem, (grote jonge)
Nu is het zo dat ik NS treinen verzamel
dus mijn baan zou vooral nederlands wezen
maar ik vind een klein bergje geen enkel probleen en zelfs wel mooi.
ik ga zeker nog even eigen tekeningen plaatsen
alleen ben ik hier geen ster in vanwege het flexrail verhaal
mvg
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Leuke opstelling om een baan te bouwen, maar wat wil je er eingelijk mee? Paradebaan, waar de treinen zichtbaar een stuk afleggen om vervolgens een station in te "duiken"?
veel treinen zijn mooi op een modelbaan maar realiseer wel, minder is mooier en natuur getrouwer.
mijn tip is: ga eens modelspoor beurzen langs om daar gewoon te kijken naar wat die mensen hebben gemaakt al snel kom je tot andere conclusies die je zelf over het hoofd hebt gezien.
Ik zou geen helling in de baan maken omdat de trekkracht van de lok c.q. treinstel minder word en de trein wellicht tot stilstand komt.
misschien een tip: koop eens op een beurs of winkel eens een aantal 2 e hands bochten, deze kun je gebruiken voor het tekenen van bogen, heel makkelijk is als je dan de flex rails wil leggen, voor een recht stuk, gebruik een lei van metaal,
succes met de bouw en tekenen
veel treinen zijn mooi op een modelbaan maar realiseer wel, minder is mooier en natuur getrouwer.
mijn tip is: ga eens modelspoor beurzen langs om daar gewoon te kijken naar wat die mensen hebben gemaakt al snel kom je tot andere conclusies die je zelf over het hoofd hebt gezien.
Ik zou geen helling in de baan maken omdat de trekkracht van de lok c.q. treinstel minder word en de trein wellicht tot stilstand komt.
misschien een tip: koop eens op een beurs of winkel eens een aantal 2 e hands bochten, deze kun je gebruiken voor het tekenen van bogen, heel makkelijk is als je dan de flex rails wil leggen, voor een recht stuk, gebruik een lei van metaal,
succes met de bouw en tekenen
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hoi Jurrien.
Treinen hebben de onhebbelijke gewoonte altijd te ontsporen in de achterste hoeken.
Da's niet waar, maar het hersporen op zo'n plek blijf je je langer herinneren dan wanneer het vooraan gebeurt en hersporen een fluitje van een €-cent is.
Probeer daarom eerst eens uit hoe ver of je kunt reiken en ga er daarbij van uit dat er nog boompjes, huizen etc voor staan. Dus dat je er overheen ook nog bij moet kunnen komen. En als je op zo'n plek wissels had gedacht, moet je er ook bij kunnen voor onderhoud/vervangen van een wisselmotor.
Afhankelijk van je postuur is een looppad van plm 80cm niet overdreven veel. En waar komt het seinhuis? Eventueel gaat de diepte daarvan ook nog van die ruimte af.
Mijn persoonlijke smaak is 80cm tafelbreedte (kan aan de uiteinden verruimd worden tot 100cm), dan kan je er ook in de hoeken nog mooi bij. Maar...dat is allemaal jouw keus. Ik maak slechts een opmerking.
Treinen hebben de onhebbelijke gewoonte altijd te ontsporen in de achterste hoeken.
Da's niet waar, maar het hersporen op zo'n plek blijf je je langer herinneren dan wanneer het vooraan gebeurt en hersporen een fluitje van een €-cent is.
Probeer daarom eerst eens uit hoe ver of je kunt reiken en ga er daarbij van uit dat er nog boompjes, huizen etc voor staan. Dus dat je er overheen ook nog bij moet kunnen komen. En als je op zo'n plek wissels had gedacht, moet je er ook bij kunnen voor onderhoud/vervangen van een wisselmotor.
Afhankelijk van je postuur is een looppad van plm 80cm niet overdreven veel. En waar komt het seinhuis? Eventueel gaat de diepte daarvan ook nog van die ruimte af.
Mijn persoonlijke smaak is 80cm tafelbreedte (kan aan de uiteinden verruimd worden tot 100cm), dan kan je er ook in de hoeken nog mooi bij. Maar...dat is allemaal jouw keus. Ik maak slechts een opmerking.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Jaloers........... nee!
Ideeën spuien, ja zat.
Mooie ruimte, Jurrien.
Ik zeg: volg deze link even- viewtopic.php?f=14&t=2880
Dat moeten ideeën geven voor jouw beschikbare ruimte, die er ineens staat!
Ga je volgen
Ideeën spuien, ja zat.
Mooie ruimte, Jurrien.
Ik zeg: volg deze link even- viewtopic.php?f=14&t=2880
Dat moeten ideeën geven voor jouw beschikbare ruimte, die er ineens staat!
Ga je volgen
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Jurrien. Tof dat je nu een mooie en zeer grote ruimte hebt om te gaan bouwen!
Ik zou als ik jouw was gewoon beginnen met tekenen met normale rails. En normale standaard bochten. Alles wat je dan later met flex rail wilt leggen kun je dan vervangen. Zo heb je bv al snel een mooi idee hoe het wordt. Zonder ingewikkelde flexrails.
Ik zou als ik jouw was gewoon beginnen met tekenen met normale rails. En normale standaard bochten. Alles wat je dan later met flex rail wilt leggen kun je dan vervangen. Zo heb je bv al snel een mooi idee hoe het wordt. Zonder ingewikkelde flexrails.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
bedankt iedereen.
Het is zo dat ik vooral nederlandse treinen zou rijden (digitaal met de ecos2)
dus echt de hoogte zou ik niet ingaan.
Ik vind alleen lange treinen heel mooi.
denk daarbij 2x 1600 met 35 vam wagens er achter,
Of 3x 6400 met 40 container wagens (die fleischmann setjes)
Of 2x 6400 + v100 allemaal railpro uitgevoerd met een beste sleep railpro wagentjes er achter
heb er 25 nu maar wil daar ook zeker naar de 50 stuks toe.
Ik bedoel hier mee te zeggen dat ik wel graag lange rijlengtes wil hebben
Waarschijnlijk kan ik die lengtes niet normaal rijden maar een treinen met 20 wagentjes zou toch wel leuk wezen.
qwa rails ben ik goed voorzien
ik heb zelf namelijk een webshop (dus een vlinke voorraad)
de enige helling die er in zou moeten is die naar beneden
naar een schaduw station en terug omhoog uiteraad
het draadje van meneer Vermeulen heb ik inderdaad ook door gelezen
maar die gaat vlink de hoogte in (wel heel erg mooi)
maar een koploper in de bergen?
nee dat vind ik niet passen eigelijk.
ik heb nog even snel een fototje geschoten van het frame want die staat er al.
ik zou vandaag ook nog een idee laten zien van een tekening
groet en vriendelijk bedankt voor de reacties
Het is zo dat ik vooral nederlandse treinen zou rijden (digitaal met de ecos2)
dus echt de hoogte zou ik niet ingaan.
Ik vind alleen lange treinen heel mooi.
denk daarbij 2x 1600 met 35 vam wagens er achter,
Of 3x 6400 met 40 container wagens (die fleischmann setjes)
Of 2x 6400 + v100 allemaal railpro uitgevoerd met een beste sleep railpro wagentjes er achter
heb er 25 nu maar wil daar ook zeker naar de 50 stuks toe.
Ik bedoel hier mee te zeggen dat ik wel graag lange rijlengtes wil hebben
Waarschijnlijk kan ik die lengtes niet normaal rijden maar een treinen met 20 wagentjes zou toch wel leuk wezen.
qwa rails ben ik goed voorzien
ik heb zelf namelijk een webshop (dus een vlinke voorraad)
de enige helling die er in zou moeten is die naar beneden
naar een schaduw station en terug omhoog uiteraad
het draadje van meneer Vermeulen heb ik inderdaad ook door gelezen
maar die gaat vlink de hoogte in (wel heel erg mooi)
maar een koploper in de bergen?
nee dat vind ik niet passen eigelijk.
ik heb nog even snel een fototje geschoten van het frame want die staat er al.
ik zou vandaag ook nog een idee laten zien van een tekening
groet en vriendelijk bedankt voor de reacties
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Is er in het zuiden van Nederlands-Limburg geen inspiratie op te doen? Lokale nijverheid? Hoofdlijn of zijlijn? Station?
Het lijkt me een leuke uitdaging om die koloper toch, geloofwaardig door de heuvels te sturen! 't Is maar een idee.
Het lijkt me een leuke uitdaging om die koloper toch, geloofwaardig door de heuvels te sturen! 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Zo te horen wil je het simpel houden en vooral met lange nederlandse treinen rondjes draaien. Dan kan je een hondebot leggen in je u-vorm, met een enkele spiraal naar het schaduwstation aan de ene kant en aan de andere kant je mergelgrot met steenhouwerij voor de railprowagonnetjes. Het grote station kan je dan op de kopse kant maken en in een flauwe bocht leggen, want dat vinden we meestal mooier dan kaarsrecht parallel aan de tafel.
Moet je dus nog even bedenken hoeveel sporen je wilt hebben op het station, want als je vooral goederen wilt rijden volstaan 4 sporen wel. En je moet beslissen hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden, dus of je overal dubbelspoor wil hebben met 1 of 2 zijlijntjes, of dat je het ingewikkelder wil maken.
En dan is de volgende vraag wat je belangrijker vind: rijden of scenery. Dat maakt namelijk wel uit, hoeveel uren en aandacht je aan de scenery wilt besteden.
Moet je dus nog even bedenken hoeveel sporen je wilt hebben op het station, want als je vooral goederen wilt rijden volstaan 4 sporen wel. En je moet beslissen hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden, dus of je overal dubbelspoor wil hebben met 1 of 2 zijlijntjes, of dat je het ingewikkelder wil maken.
En dan is de volgende vraag wat je belangrijker vind: rijden of scenery. Dat maakt namelijk wel uit, hoeveel uren en aandacht je aan de scenery wilt besteden.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Paul B schreef:Zo te horen wil je het simpel houden en vooral met lange nederlandse treinen rondjes draaien. Dan kan je een hondebot leggen in je u-vorm, met een enkele spiraal naar het schaduwstation aan de ene kant en aan de andere kant je mergelgrot met steenhouwerij voor de railprowagonnetjes. Het grote station kan je dan op de kopse kant maken en in een flauwe bocht leggen, want dat vinden we meestal mooier dan kaarsrecht parallel aan de tafel.
Moet je dus nog even bedenken hoeveel sporen je wilt hebben op het station, want als je vooral goederen wilt rijden volstaan 4 sporen wel. En je moet beslissen hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden, dus of je overal dubbelspoor wil hebben met 1 of 2 zijlijntjes, of dat je het ingewikkelder wil maken.
En dan is de volgende vraag wat je belangrijker vind: rijden of scenery. Dat maakt namelijk wel uit, hoeveel uren en aandacht je aan de scenery wilt besteden.
Bedankt hier kan ik wat mee.
Een station in het kopse gedeelte wil ik inderdaad graag
alleen in een bocht leggen wil in het tekenen niet zo goed lukken.
opzich wil ik eigelijk 1 lange baan dubbelspoor en een enkele (vanaf station) pendelspoortjes.(mag ook uitzicht verdwijnen
en dan terug keren.
het station zou ik gaan voor 6 sporen dus zo gezien spoor-perron-spoor-spoor-spoor-spoor-perron-spoor.
en dan de 2 middelste sporen doorgaand voor goederen treinen.
opzich lijkt mij het verstandig om de baan te maken door middel van een keerlus idee
om zo lange rijlengtes te maken.
mvg jurrien
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Een Hondenbot zou een uitkomst zijn inderdaad. misschien aan het einde van een station gelijk een tunnel in gaan om daar een draai te maken die rechtstreeks naar een schadustation te laten lopen,of een spoor (verborgen) en daar een keerlus in te leggen alvorens de trein zich weer laat zien maar dan op een ander spoor zodat er een dubbel trace onstaat i.p.v. een enkel spoortje.
suces met bouwen
alexander
suces met bouwen
alexander
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
na aanleiding van vele reacties op verschillende forums
beetje aangepaste ideeen.
ik heb mijn beste gedaan om iets van een baan plan te maken,
ik moet zeggen best wel lastig eigenlijk.
Op de eerste laag vind u het schaduw station dit ligt in een keerlus (ik ga hier dus een lenz keerlus module voor gebruiken)
De wissels van fleischmann ga ik elektrisch/digitaal bedienen.
Dit ga ik alleen doen met de inrijwissels.
Op de uitrijwissels komt dus geen bediening,
Hiervan ga ik de veertje in de wissels verwijderen (laten vlipperen zeg maar)
Het schaduw station ga ik aansluiten op terug/bezet melders van viessmann 5233.
Tevens zit er in het schaduwstation een rail ovaal,
Dit om een beetje te kunnen rijden en testen.
Van het schaduwstation gaan we 12 cm om hoog met ongeveer 3% hoogte verschil,
Dan komen we op het paradespoor,
dit paradespoor aan de rechte kant zitten ook nog 2 opstelsporen.
dit om treinen te kunnen laten rijden in de andere richting (hier ben ik nog niet helemaal tevreden over!!!???) TIPS ZIJN WELKOM!!!
Als we van het parade spoor buigt het spoor af naar links.
Hier wil ik een breed kanaal maken en dus met een lange brug boven het water maken.
dan buigen we weer af naar links
Hier komen we op een dubbel spoor traject die steeds even in het zicht komt en dan weer verdwijnt onder het rangeergebied.
Na de laatste (ovaal) kom hij uit op het meest rechts gelegen spoor en dan links af naar het rangeergebied.
in het ovaal waar we net uit komen wil ik het rails laten stijgen met 3%
Naar een hoogte van 100 cm.
Waar dus het rangeer gebied ligt.
Hier komen verschillende bedoelingen qwa werkgebied ( containers , grind , VAM , enz enz )
Voorbij het rangeer gebied gaan we rechts af richting het stations gebied.
Na het stations gebied gaan we weer naar beneden richting het paradespoor.
graag hoor ik wat jullie hier van vinden?
alvast heel erg bedankt.
beetje aangepaste ideeen.
ik heb mijn beste gedaan om iets van een baan plan te maken,
ik moet zeggen best wel lastig eigenlijk.
Op de eerste laag vind u het schaduw station dit ligt in een keerlus (ik ga hier dus een lenz keerlus module voor gebruiken)
De wissels van fleischmann ga ik elektrisch/digitaal bedienen.
Dit ga ik alleen doen met de inrijwissels.
Op de uitrijwissels komt dus geen bediening,
Hiervan ga ik de veertje in de wissels verwijderen (laten vlipperen zeg maar)
Het schaduw station ga ik aansluiten op terug/bezet melders van viessmann 5233.
Tevens zit er in het schaduwstation een rail ovaal,
Dit om een beetje te kunnen rijden en testen.
Van het schaduwstation gaan we 12 cm om hoog met ongeveer 3% hoogte verschil,
Dan komen we op het paradespoor,
dit paradespoor aan de rechte kant zitten ook nog 2 opstelsporen.
dit om treinen te kunnen laten rijden in de andere richting (hier ben ik nog niet helemaal tevreden over!!!???) TIPS ZIJN WELKOM!!!
Als we van het parade spoor buigt het spoor af naar links.
Hier wil ik een breed kanaal maken en dus met een lange brug boven het water maken.
dan buigen we weer af naar links
Hier komen we op een dubbel spoor traject die steeds even in het zicht komt en dan weer verdwijnt onder het rangeergebied.
Na de laatste (ovaal) kom hij uit op het meest rechts gelegen spoor en dan links af naar het rangeergebied.
in het ovaal waar we net uit komen wil ik het rails laten stijgen met 3%
Naar een hoogte van 100 cm.
Waar dus het rangeer gebied ligt.
Hier komen verschillende bedoelingen qwa werkgebied ( containers , grind , VAM , enz enz )
Voorbij het rangeer gebied gaan we rechts af richting het stations gebied.
Na het stations gebied gaan we weer naar beneden richting het paradespoor.
graag hoor ik wat jullie hier van vinden?
alvast heel erg bedankt.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo Jurrien.
Volgens mij is een keerlusmodule niet nodig: het schaduwstation is geen keerlus.
Bij een keerlus is pas sprake als de trein op hetzelfde spoor terugkeert. En daarvan is in jouw schets geen sprake.
Beide spoorstaven komen elkaar wel tegen, maar dat is dan in het rangeer- en stationsgebied.
Bij mij heeft het ondergrondse S-Bahn station (gelegen in een enkelsporige lijn) slechts 2 handwissels van Fleischmann, die beide naar het in de rijrichting rechtse spoor leiden. Worden gewoon open gereden, zonder dat er veertjes zijn verwijderd.
Volgens mij is een keerlusmodule niet nodig: het schaduwstation is geen keerlus.
Bij een keerlus is pas sprake als de trein op hetzelfde spoor terugkeert. En daarvan is in jouw schets geen sprake.
Beide spoorstaven komen elkaar wel tegen, maar dat is dan in het rangeer- en stationsgebied.
Bij mij heeft het ondergrondse S-Bahn station (gelegen in een enkelsporige lijn) slechts 2 handwissels van Fleischmann, die beide naar het in de rijrichting rechtse spoor leiden. Worden gewoon open gereden, zonder dat er veertjes zijn verwijderd.
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Okay. daar gaat ie dan. We nemen rechts de buiten bocht en de + ligt aan de buitenzijde. We gaan het hele station door en eindigen bij de binnenbocht. Daar ligt dan de plus aan de binnenzijde. Dus het is een keerlus.Zolderspoor schreef:Volgens mij is een keerlusmodule niet nodig: het schaduwstation is geen keerlus.
Bij een keerlus is pas sprake als de trein op hetzelfde spoor terugkeert. En daarvan is in jouw schets geen sprake.
Jurrien,
In je plan heb je een rangeergebied met een uitloopspor van links naar rechts met aan het uiteinde twee engelse wissels en als laatste een wissel. Alle sporen waar je als eerste op rijd zijn korter dan het tegenover liggende spoor. Dat kan dus wat problemen geven met rangeren of je moet je moet het bewust hebben gedaan voor meer rangeerbewegingen.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Het keerlusprobleem zit pas in de aansluiting met het paradespoor.
Dit zou een oplossing zijn als je geen keerlusmodule wil gebruiken.
Dit zou een oplossing zijn als je geen keerlusmodule wil gebruiken.
Laatst gewijzigd door BenQ op 01 okt 2013 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Joop,
Nu ruk je mijn tekst uit zijn verband. Goed lezen: het schaduwstation is geen keerlus. Plus en min komen elkaar pas tegen bij de wisselverbindingen in het paradespoor. Dat noem ik dan ook specifiek. Maar het schaduwstation is echt geen keerlus.
Nu ruk je mijn tekst uit zijn verband. Goed lezen: het schaduwstation is geen keerlus. Plus en min komen elkaar pas tegen bij de wisselverbindingen in het paradespoor. Dat noem ik dan ook specifiek. Maar het schaduwstation is echt geen keerlus.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
hallo allen.
inderdaad het schaduw station is geen keerlus.
MAAR !!
als je vanaf het parade spoor kijkt is het WEL en keerlus.
hier komen (plus en min) elkaar tegen in de wissel straat
ik heb er voor gekozen om de keerlus module van lenz te gaan plaatsen
op het spoor dan het schaduw station binnen komt
hier heb ik namelijk bijna 2 meter ruimte om deze module te plaatsen
en tevens is dat ook de makkelijkste plaats geloof ik.
Het rangeer gebied.
dit heb ik inderdaad moetwillig korter gemaakt om dan ook echt te kunnen spelen ( rangeren).
ik moet wel zeggen dat het baan plan verder nog niet vast staat.
ik had namelijk bedacht om een trein op de opstelsporen (paradespoor) terug te laten rijden.
alleen denk ik dat dat in de praktijk niet mooi zou wezen.
als je gewoon door zou rijden dan krijg je altijd de treinen de zelfde richting op.
(vanuit schaduw station richt rangeer gebied)
maar de andere kant op zou ik ook wel leuk vinden eigelijk.
alleen zou het wel zo moeten wezen dat een trein niet persee door het schaduw heen moet.
dus ook door kan rijden.
nou ja veel wensen ahhaha
vriendelijk bedankt,.
inderdaad het schaduw station is geen keerlus.
MAAR !!
als je vanaf het parade spoor kijkt is het WEL en keerlus.
hier komen (plus en min) elkaar tegen in de wissel straat
ik heb er voor gekozen om de keerlus module van lenz te gaan plaatsen
op het spoor dan het schaduw station binnen komt
hier heb ik namelijk bijna 2 meter ruimte om deze module te plaatsen
en tevens is dat ook de makkelijkste plaats geloof ik.
Het rangeer gebied.
dit heb ik inderdaad moetwillig korter gemaakt om dan ook echt te kunnen spelen ( rangeren).
ik moet wel zeggen dat het baan plan verder nog niet vast staat.
ik had namelijk bedacht om een trein op de opstelsporen (paradespoor) terug te laten rijden.
alleen denk ik dat dat in de praktijk niet mooi zou wezen.
als je gewoon door zou rijden dan krijg je altijd de treinen de zelfde richting op.
(vanuit schaduw station richt rangeer gebied)
maar de andere kant op zou ik ook wel leuk vinden eigelijk.
alleen zou het wel zo moeten wezen dat een trein niet persee door het schaduw heen moet.
dus ook door kan rijden.
nou ja veel wensen ahhaha
vriendelijk bedankt,.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Jurrien.
Heb je al bedacht dat in de huidige opzet iedere trein na het verlaten van het wachtstation een keertje kop moet maken om daar weer terug te kunnen keren? Zou het geen optie zijn om ergens een oversteek of iets dergelijks te maken, zodat een trein zonder zo'n rangeerhandeling terug kan keren?
Ik weet het, rangeren is leuk (vind ik trouwens in spoor N van niet, maar dat terzijde), maar nu ben je verplicht om dat bij elke trein te doen.
Heb je al bedacht dat in de huidige opzet iedere trein na het verlaten van het wachtstation een keertje kop moet maken om daar weer terug te kunnen keren? Zou het geen optie zijn om ergens een oversteek of iets dergelijks te maken, zodat een trein zonder zo'n rangeerhandeling terug kan keren?
Ik weet het, rangeren is leuk (vind ik trouwens in spoor N van niet, maar dat terzijde), maar nu ben je verplicht om dat bij elke trein te doen.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Zolderspoor schreef:Jurrien.
Heb je al bedacht dat in de huidige opzet iedere trein na het verlaten van het wachtstation een keertje kop moet maken om daar weer terug te kunnen keren? Zou het geen optie zijn om ergens een oversteek of iets dergelijks te maken, zodat een trein zonder zo'n rangeerhandeling terug kan keren?
Ik weet het, rangeren is leuk (vind ik trouwens in spoor N van niet, maar dat terzijde), maar nu ben je verplicht om dat bij elke trein te doen.
bedankt voor uw reactie .
u heeft idd gelijk .
ik heb dit plan ondertussen al geschapt omdat ik niet tevreden kon raken,
ik vind het erg moeilijk om een baanplan te maken die mij echt aanspreekt.
vandaar ook mijn bericht hier
het schaduw station ben ik wel aan het leggen dus die is defenitief.
maar een baan er boven? hahah
hier ook een afbeelding!
met dit idee eb ik een groot station
en ook nog een klein dorpsstation ( pendeltrein)
en deze spreek mij op dit moment wel heel erg aan
de keerlus onder het dorpsstation is dus uit zicht (onder het dorpje zeg maar)
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Een Keerlus Hoeft niet speciaal op het zelfde spoor te eindigen, mocht je digitaal gaan rijden is het een oplossing, mocht je analoog blijven rijden dan kom je mss voor problemen te staan met schakelen en het omschakelen, ik zou een keerlus zien als een trein in of door een hondebot rijd, dit noem ik een "keerlus"'
Ik wens je succes maar een mooi baanplan
Ik wens je succes maar een mooi baanplan
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
hallo iedereen.
ik ben benieuw wat mensen hier van vinden?
wellicht heeft iemand nog verbeter punten?
de twee sporen die onder het dorpsstation eindigen gaan naar het schaduw station.
ik ben een kleinigheidje vergeten.
het donkerblauwe gedeelte is geheel uitzicht
enkel het kleine stukje aan de rand van de tafel
is een stukje parade spoor .
ik ben benieuw wat mensen hier van vinden?
wellicht heeft iemand nog verbeter punten?
de twee sporen die onder het dorpsstation eindigen gaan naar het schaduw station.
ik ben een kleinigheidje vergeten.
het donkerblauwe gedeelte is geheel uitzicht
enkel het kleine stukje aan de rand van de tafel
is een stukje parade spoor .
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo Jurien
Dat ziet er leuk uit het baanplan. wat ik persoonlijk zou doen is het geheel (donkerblauwe gedeelte) helemaal er niets van laten zien. houd dit als schaduw station. houd het schaduw station (donkerblauw) Smaller, zodat je geen meter nodig hebt om een keerlus te maken. Of je moet met lange of met zeer lange treinen willen gaan rijden.
Het stukje in het lichtblauw zou ik geen wissel of kruising in plaatsen dit onderbreekt het geheel en je zicht is dan weg op de trein die dan van dit spoor gebruikt maakt, ik zou de wissel en kruising meer naar de bocht leggen.
Wil je het rode stuk naar een dorpstation de hoogte in laten lopen??
dan zou ik persoonlijk het rode gedeelte niet aanleggen of achter het lichtblauwe spoor aanleggen. zodat je nog een beetje kunt spelen met de ruimte. o.a. een soort S boch in de paradebaan leggen anders word het maar een stuk al stuk recht.
er zal best in Nederland wel een stuk spoor kaars recht zijn maar dit is niet overal.
succes er mee
Dat ziet er leuk uit het baanplan. wat ik persoonlijk zou doen is het geheel (donkerblauwe gedeelte) helemaal er niets van laten zien. houd dit als schaduw station. houd het schaduw station (donkerblauw) Smaller, zodat je geen meter nodig hebt om een keerlus te maken. Of je moet met lange of met zeer lange treinen willen gaan rijden.
Het stukje in het lichtblauw zou ik geen wissel of kruising in plaatsen dit onderbreekt het geheel en je zicht is dan weg op de trein die dan van dit spoor gebruikt maakt, ik zou de wissel en kruising meer naar de bocht leggen.
Wil je het rode stuk naar een dorpstation de hoogte in laten lopen??
dan zou ik persoonlijk het rode gedeelte niet aanleggen of achter het lichtblauwe spoor aanleggen. zodat je nog een beetje kunt spelen met de ruimte. o.a. een soort S boch in de paradebaan leggen anders word het maar een stuk al stuk recht.
er zal best in Nederland wel een stuk spoor kaars recht zijn maar dit is niet overal.
succes er mee
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Je moet rond het rangeerterrein en de containerterminal nog even in gedachte met treinen "spelen".
Trein komt binnen van rechts, lok eraf ... waar blijft die.
Rangeerlok.. (waar stond die ? ) komt ertegen trekt trein achteruit (hé geen uithaalspoor,) moet hiervoor praktisch terug tot op de hoofdbaan..
En duwt dan trein op container terminal, na tijdje start alles omgekeerd.
Dat soort oefening geeft inspiratie...
Zijn de sporen van de terminal halve lengte van de goedertreinen , of volle lengte.
Zomaar wat ideeen.
Trein komt binnen van rechts, lok eraf ... waar blijft die.
Rangeerlok.. (waar stond die ? ) komt ertegen trekt trein achteruit (hé geen uithaalspoor,) moet hiervoor praktisch terug tot op de hoofdbaan..
En duwt dan trein op container terminal, na tijdje start alles omgekeerd.
Dat soort oefening geeft inspiratie...
Zijn de sporen van de terminal halve lengte van de goedertreinen , of volle lengte.
Zomaar wat ideeen.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo Jurrien.
Ik heb nog niet gehoord of je digitaal of analoog gaat rijden en welke tijdstijl het moet gaan worden.
En wat ik van dit plan vind? Heeeeeeeeeeeeel erg recht. Probeer er wat meer variatie in te brengen en niet strak langs de tafelranden.
Het zijlijntje. Ah, als je daar de NS-normen op los laat, kan je volstaan met een enkel perronspoor. Immers, de NS-treinen op het eindpunt plegen te vertrekken voordat de volgende trein binnenkomt. De kruising ligt ergens op de enkelsporige lijn. Kijk eens naar een Rhenen, Stavoren, of Harlingen. Ja zelfs op een stoptreinverbinding Zwolle-Almelo ligt er in beide stations hiervoor maar één spoor. Puur exploitatief is een dubbelsporig eindpunt immers erg duur qua personeelskosten. Dan zit er altijd een treinbemanning niets te doen en ook de stil staande trein levert niets op.
Die enkelsporige lijn dwars over alles heen om van voor naar achter te komen. Niet doen. Het breekt je zicht. Mijn voorstel is die lijn in de boog linksboven direct te laten oversteken naar achteren.
Als je analoog gaat rijden, dan vragen al die oversteken in je centraal station een heleboel bedrading en schakelingen. En dan wil je tussen al dat - electrisch - kruisende verkeer ook nog doorgaande lange goederentreinen. Het staat wel fraai maar of het ook practisch is.....
Ik heb nog niet gehoord of je digitaal of analoog gaat rijden en welke tijdstijl het moet gaan worden.
En wat ik van dit plan vind? Heeeeeeeeeeeeel erg recht. Probeer er wat meer variatie in te brengen en niet strak langs de tafelranden.
Het zijlijntje. Ah, als je daar de NS-normen op los laat, kan je volstaan met een enkel perronspoor. Immers, de NS-treinen op het eindpunt plegen te vertrekken voordat de volgende trein binnenkomt. De kruising ligt ergens op de enkelsporige lijn. Kijk eens naar een Rhenen, Stavoren, of Harlingen. Ja zelfs op een stoptreinverbinding Zwolle-Almelo ligt er in beide stations hiervoor maar één spoor. Puur exploitatief is een dubbelsporig eindpunt immers erg duur qua personeelskosten. Dan zit er altijd een treinbemanning niets te doen en ook de stil staande trein levert niets op.
Die enkelsporige lijn dwars over alles heen om van voor naar achter te komen. Niet doen. Het breekt je zicht. Mijn voorstel is die lijn in de boog linksboven direct te laten oversteken naar achteren.
Als je analoog gaat rijden, dan vragen al die oversteken in je centraal station een heleboel bedrading en schakelingen. En dan wil je tussen al dat - electrisch - kruisende verkeer ook nog doorgaande lange goederentreinen. Het staat wel fraai maar of het ook practisch is.....